I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Känt banksy verk ska målas över

Vår Hiphop - Graffiti

   

2010-02-20 12:58

Känt banksy verk ska målas över






En av Storbritanniens största väggmålningar gjord av den mytomspunne graffitikonstnären Banksy är på väg att målas över. Affärsmannen som köpt huset gillar inte modern konst.

Den över nio meter höga muralmålningen föreställer en råtta som håller i ett automatvapen och pryder en före detta pub i Liverpool.

Verket som tillkom 2004 under en konstbiennal i staden uppskattas dock inte av fastighetsförvaltaren Billy Palmer som köpt huset på auktion. Han tänker förvandla det nedgångna huset till lyxlägenheter, skriver sajten Ananova.com.

– Jag är inget fan av modern konst, jag kan inte säga att jag vet särskilt mycket om det egentligen, sade Palmer efter auktionen.

Den gåtfulle Banksy, som tros komma från Bristol, är en av världens mest berömda graffitikonstnärer och har genom åren lyckats bevara sin anonymitet. Hans verk säljs för hundratusentals dollar på auktioner.

Konstnärsgruppen Purple Revolver, som jobbat för att Banksymålningen ska bevaras, anser att det vore en stor förlust om den togs bort och hävdar att det istället skulle kunna bli en turistattraktion om det togs om hand.

– Det vore en fullständig tragedi om det här konstverket förstördes, säger gruppens ledare Amber Tan.


Ny som moderator här på graffiti måste tilläggas .. Alla tiders!


- Källa

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger