I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Laglig graffiti motarbetas, WTF?

Vår Hiphop - Graffiti

2011-04-15 16:47

Laglig graffiti motarbetas, WTF?

Jag ställer er whoarävar en klurig fråga.

Varför i hela helvetet motarbetas lagliggraffiti?

Mvh. BathJelly

"Näe, nu målar jag bara lagligt."
"Jasså? När var du senast ute och målade tåg då?"
"Jo, det var jag igår."

2011-04-15 18:12
det drar till sig subkulturer och hasch
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2011-04-15 21:17
För att vi har politiker som hellre fabricerar fram banala argument till att förbjuda allt och alla från att göra saker som dels kan utövas för nöjets skull, och dels kan missbrukas och locka till sig kriminalitet, så istället för att faktiskt låta dom som sköter sig få sköta sitt och göra det ifred och istället jaga dom som inte sköter sig så gör man det jävligt lätt för sig och jagar allihopa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-15 22:13
För att graffiti leder till tunga missbruk och grov kriminalitet.. - I politikernas ögon.
Que sera, sera.

2011-04-15 22:54
HACSHIIIISH

2011-04-15 23:31
Så, för att sammanfatta detta är det för att det finns droger och en efterbliven regering?
Det var då.. inte allt för förvånande.
"Jo, det var jag igår."

2011-04-16 00:23
nja snarare kan vi sammanfatta det som att allt som är annorlunda och läskigt samt det jag inte förstår SKALL förbjudas med alla medel! <- Valfri politiker
http://www.graffitiforum.se <- Party!

2011-04-16 01:55
klart drogerna hör till graffiti, vad annars?
Dra åt helvete

2011-04-16 02:44
Csg, rakt av! knark är gott...
Que sera, sera.

2011-04-16 10:40
finns inget dåligt med knark (hash,grönt) rökt det själv i ett år nu o jag mår susen!!
röka o måla e grymt!!

2011-04-16 11:13
alla som klottrar röker hasch
http://gbggraffpics.blogg.se/

2011-04-16 13:39
Så lång tid tog det för denna tråden att flippa ur.
Ohwell, tack för svaren iaf.

Mvh. BathJelly
"Jo, det var jag igår."

2011-04-16 15:37
Jag tror det främsta argumentet är att man inte vill tillhandahålla ett övningsplank för vandaler.

Vilket är ett väldigt korkat argument.
Hatin' on crews.

2011-04-16 17:46
bättre med sub... riktigt röjj mode då.
Dra åt helvete

2011-04-16 18:29
blir du röjjig på sub? haha
DOS DOS DOS DOS!
Que sera, sera.

2011-04-23 18:33
Jag målar inte jättemycket, men jag har aldrig heller använt någon typ av drog.
Det är inte klottret som kostar, det är saneringen.

2011-04-25 16:45
droger tillhör graffiti kulturen men säger såhär. Jag målar och har aldrig ens provat att röka grönt. Man måste inget bara för att andra gör det.

svar på din fråga: det är nog som dom säger politiker anser att istället för att slösa pengar på att bygga en vägg eller låta oss ha ett ställe att måla på då det kräver tid, pengar osv. så är det lättare att bara ta oss allihopa, även dom som kanske ger sig ut på kvällen och målar men mycket hälldre skulle måla lagligt.

Graffiti kan leda till dåliga saker men även bra. Dock så anses det vara kriminellt oavsett vad tydligen, så det är skitsamma. Menar du att dom sanerar laglig graffiti på lagliga väggar? Kan vara så att dom tar bort det efter ett tag när folk har sätt det för att det ska bli ''rent'' så nästa kan måla. Alla gör olika...
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-04-25 18:26
Nejnej, saneringen på lagliga väggar förstår jag, att fylla en vägg med färg dag in och dag ut kan knappast vara bra för materialet.

Jag menar det du nyss svarade på. Att sveriges politiker (och kommuner) motarbetar laglig graffiti genom att inte ge ut ställen att måla på, och jag undrade varför.
Samtidigt som de förknippar graffitin med droger och kriminalitet.

Jaja, tack för svaren iallfall. Blir till att skicka ett argt brev till kommunen och hoppas på bästa resultat.
Det var därför jag behövde lite grundfakta, för er som undrar. =)
"Jo, det var jag igår."

2011-04-25 18:46
Lycka till!

Det du kan göra om kommunen inte vill ha en laglig vägg är att fråga, om ni nu har någon, din fritidsgård i stan för vill inte kommunen så brukar fritidsgårdar ställa upp.

Jag bor i en håla här i sverige och jag skrev ett brev till han som hade hand om alla saker som finns i staten. dvs. vad man bygger osv.

Jag ville ha en skejtpark och polare till mig hade tjatat och försökt i flera år men han ville inte. Sen skrev jag att jag ville ha en, att under tiden jag skejtade i norrköping så spenderade mina föräldrar och vänner massa pengar där och då förlorar vår stad pengar, osv osv...

Försök förklara så bra du kan, och skriv inte ett argt brev det enda dom jävlarna bryr sig om är pengar. Försök förklara för dom hur mycket mer dom kan tjäna på det och på vad.

Jag skrev brevet, 1 månad senare började dom rita upp hur parken skulle se ut och den är klar i slutet av 2011 eller någonstans i 2012

Efter sommarn började jag jobba på fritidsgården, och sitter nu i referensgruppen (den gruppen som bestämmer hur den nya gården ska vara). Jag föreslog graffitivägg och det blir en laglig graffiti vägg inne i fritidsgården.

Ursäkta för den långa texten, men ge inte upp och fungerar det inte eller behöver du hjälp så PMa bara

2011-04-26 12:59
Saken är. droger finns i alla samhällets grupper. det är bara det att såfort en klottrare blir gripen så känner media att dom måste nämna "Narkotikapåverkad man gripen för klotter", för att få det att verka som ett jätteproblem. det är den känslan jag får iallafall.
Que sera, sera.

2011-05-01 14:08
Nali: vilken toy du är.. knarkar inte o målar, stick med dig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-01 14:54
Varför skulle man vara toy bara för att man målar men inte knarkar. Huvudsaken är ju målandet!
Det är inte klottret som kostar, det är saneringen.

2011-05-01 18:47
KB: man tänker bättre när man inte drogar, sen att du kallar mig toy bara för att jag inte vill bli helt hjärntvättad är ju hur kul som helst, hahaha...

Graffarn: håller med dig just när det gäller detta, visst hör droger och graffiti ihop men huvudsaken är målandet som sagt

2011-05-01 20:18
suck...
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2011-05-01 20:33
Jag var inte fullt seriös.
Sen för det andra så går INTE knark och graffiti ihop någonstans.
Folk har en tendens till o tro att man blir mer "kreativ" när man rökt gräs.

2011-05-01 21:18
KB: knark ocbh graffiti går ihop genom historien, självklart så drogade nog inte alla men det tillhör varandra på sätt och vis iallafall, och ursäkta för att jag är lite trögfattad men det är svårt att veta hur folk tänker här då vissa är rent av pantade

2011-05-01 21:33
kanske blir det plasebo?
Om man tror att man blir mer kreativ när man rökt på kanske man intalar sig själv det så man blir det?
http://gbggraffpics.blogg.se/

2011-05-02 10:29
Tror att laglig graffiti motarbetas av flera anledningar:

1. "Övningsplanksargumentet"
2. Vad som förknippas med writingen i stort, här spelar broken windows teorin in en hel del och likaså idén om att graffiti är ett tecken på kriminalitet, att det är relaterat till tyngre kriminalitet.
3. Att folk genuint är rädda för att om man släpper klottret fritt, vad kommer härnäst? Lagligt tjyveri och mord? (Se gamla diskussionen kring varför det inte borde vara lagligt med homosexualitet: "därför att sen blir det lagligt att våldföra sig på barn".)
4. Att det anses farligt, ett sätt att korrumpera nån ideal renhet.

I slutändan tror jag att de viktigaste pusselbitarna finns i att graffitikulturen är ett tacksamt mål för att utöva osäkerhetspropaganda och därmed stärka sin position som lagens väktare och den lilla människans vän.
Inte för att vara konspiratorisk, jag menar alltså inte att det sitter folk och medvetet beslutar sig för att ditten och datten är de bästa sätten att via ord och handling skaffa sig makt över folk, utan att det mer rör sig om en omedveten process till viss del och till viss del en oförmåga att ifrågasätta sitt eget cirkelargument.

Sen ÄR graffiti en nagel i ögat på sisådär en 25% av sveriges befolkning, och anledningen till att dom stör sig på den är att dom har en mycket tydlig och strikt vision av rätt och fel, en sådan som gränsar till rena tvångsbeteendet eller iaf en mycket infantil inställning till ordning. Såna människor som får hjärnbränna av att man staplar glas av olika slag i samma hög om ni fattar? Såna som känner sig hotade av avvikelse på ett personligt plan.
Jag hatar internet.
Producent

2011-05-10 00:27
många säger att graffiti var emot droger och våld i början,
idag röker ju vafan vilken ungdom som hällst, och bara för att en graffare röker så betyder inte det att de e på grund av kulturen.

life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-05-12 13:42
Men det här är inget nytt, graffiti är omoraliskt och fördärvar själen på ett djupare plan även när det är lagligt. Jag minns nån kommundiskussion back in the days när parollen var "Klottervägg - Nej. Klättervägg - Ja!" för man ansåg att det skulle vara en nyttigare sysselsättning än det karaktärsfördärvande disciplinlösa klottret. Sieg hail.
Jag hatar internet.