åfan, du får jag alltså sprida verket som jag sj vill?
Ja, om du inte är medlem i STIM (eller andra organisationer) så får du göra det. STIM har nämligen licensavtal mellan musikanvändare och upphovsmän, vilket betyder att radiostationer mm. betalar en avgift för att spela "skyddad" musik. Är verket inte inskrivet hos STIM så är det bara att sprida det fritt.
Producent/Songwriter www.myspace.com/pitchtunes
Kontaker i branschen beskres tidigare i tråden som en viktig tillgång. Men vilka personer är värd att lägga ner tid, pengar och energi på att träffa? Jag skulle säga att det beror på vilken situtation man befinner sig i. Jag tänkte därför ta upp olika roller i musikbranschen och beskriva deras arbetssätt och nytta. 1. Personlig manager En personlig manager kan beskrivas som en allmän rådgivare. De hjälper till med betydande affärsbeslut, som t.ex. att bestämma vilket skivbolag/musikförlag du har störst nytta av att signa med, vilken avtalstyp du bör föredra samt konsekvensen av ditt val. De har även bra koll på hur mycket du som producent, upphovsman, artist kan begära. De hjälper även till med den kreativa processen. Vilka låtar ska spelas in eller läggas ner tid på etc. De hälper även till att promota dig och din karriär för alla viktiga personer de möter. En manager tar vanligtvis en provision av det du tjänar, denna procentsats variera mellan 15-20% (av din bruttoinkomst). Det finns alltså ingen bestämd andel utan allt är förhandlingsbart enligt min mening. Detta är bara en kort beskrivning av en personlig manager. Men deras roll tycker jag är ytterst viktig.
Maxmixmaster P22: Det är betydligt vanligare i Sverige med managementkontrakt där ekonomisk ersättning till managern beräknas på netto intäkter. I US är det betydligt vanligare med att dom räknar management arvode på brutto. Men det finns även deals där artisten (om artisten har råd) betalar vanlig månadslön till managern. Här är ett exempel till den som heter "Börje" och inte är hightech på vad netto/och brutto skillnaden är. ex brutto deal: Artisten "Sven" spelar för fullsatt publik i Globen. Efter spelningen får Sven sitt arvode på 1000:-. Till managern går 200:- (20% av 1000:-) Sen räknar staten av skatt på 1000:- så, 310:- (31%) går till staten. ------------------------------------- 10.000:- arvode - 2000:- managern - 3100:- skatt = 4900:- blir kvar till Sven i arvode. ex: netto deal Artisten "Sven" spelar för fullsatt publik i Globen. Efter spelningen får Sven sitt arvode på 1000:-. Sven skattar på 1000:- så, 310:- (31%) går till staten. resterande 690:- räknar man managerns 20% på som i detta fall bli 138:-. -------------------------------------- 10.000:- arvode - 3100:- Staten - 1380:- Managern = 5520:- blir kvar till Sven i arvode. ---------------------------------------< br>
M.Ericsson
som Ni ser så är det räknat på 10.000:- och inte 1000:- felskrivet. nån admin får gärna ändra i exemplet.
M.Ericsson
Mericsson: Bra Inlägg! Tar managern betalt från alla intäckter eller gäller det bara begränsade inkomster? Jag syftar på inkomster från NCB, STIM, SAMI etc.
Maxmixmaster P22. Jag ska försöka förklara det lätt.. Bra att veta: Inkomster från Sami, Ncb, STIM, är en del av den så kallade ideella rättigheten som varje artist har. *Andra delen av den ideella rättigheten har med credds/"propps" att göra. (men detta ska vi inte bry oss om just nu..bara info pil för Er!) Det du frågar är följande. Har managern rätt att ta del av inkomster som artisten tjänar på dom ideella rättigheterna? Svar Ja.. och Nej. Det finns fall där managern tar en viss % av dom inkomster som artisten får in på dom ideella rättigheterna. procentsatsen brukar normalt sätt ligga på 2-5%. det skall absolut INTE vara 15-20% utan det ska vara ett separat kontrakt eller bilaga till managementkontraktet. Detta gäller om... exempel. * Managern har hittat låten/låtar, och anordnat så att artisten fått låten/låtarna, och låten i sig har gett artisten framgång, eller potentiell framgång. Detta är det vanligaste... Men det finns en till vinkel...Finders Fee... En annan grej är att man skriver Finders Fee kontrakt. obs. du behöver inte vara manager för att göra detta utan det du behöver är kontakter på skivbolag/förlag. Men för att göra det enkelt, så har jag valt att kalla denna person för manager....... *Managern lyckas fixa skivkontrakt/deal som gynnat artisten karriärsmässigt. Ett finders fee kontrakt skyddar managern så att han/hon får inkomster för att han/hon lyckats fixa kontrakt som i sin tur ger artisten/skivbolaget bättre ekonomi. Finders Fee kontrakt kan skrivas mellan Manager-producent Manager-artist Manager-skivbolag m.m. Men basics är.. -Finders Fee mellan Artist-Manager managern får en % ansats på artistens inkomster, (skivförsäljning/*spelningar/ Sami/Ncb/Stim m.m.) Men... Om Finders Fee kontrakt skrivs mellan managementbolag eller "person med kontakter" och skivbolag/artistens bolag. då får Managern eller personen som etablerat kontakter en % ansats på bara (Skivförsäljning/förskott.) viktigt att poängtera är att artisten i normala fall inte är bunden till regelrätt managementkontrakt. Utan ett FINDERS FEE AVTAL/Kontrakt. //M. Ericsson.
M.Ericsson
Mericsson: "Inkomster från Sami, Ncb, STIM, är en del av den så kallade ideella rättigheten som varje artist har." Det är inte helt korrekt. När man pratar om den ekonomiska ersättningen benämns den som ekonomiska rättigheter. Den ideella rätten betyder att upphovsmannen ska anges i samband med sitt verk och att verket inte kränks etc. enligt vad god sed kräver.
Maxmixmaster P22. Du har rätt, du beskrev båda delarna av den ideella rätten perfekt!, jag skrev felaktigt. Rättelse: den delen med Inkomster från Sami, NCB m.m. handlar om dem ekonomiska rättigheterna. //Micke.
M.Ericsson
har läst det mesta i tråden, och inte kommit fram till ett klart svar för mina frågor, kanske är för trött för att förstå just nu.. men iaf.. Om jag samplar filmmusik, inte musik som finns i filmen gjord av en artist och släppt av ett skivbolag (antar att för filmbolaget så gäller samma lag för dom att skaffa sig rättigheter till den musiken), utan jag menar musik skriven för filmen.. ska man ta kontakt med filmbolaget eller den som skrivit musiken, eller ska man ta kontakt med båda för att cleara den samplingen? och så tänkte jag fråga.. om man ligger under ett skivbolag som producent, är det deras skyldighet att cleara samplingarna eller ska man själv som producent göra det? och om man nu inte ligger under något skivbolag eller dylikt, man driver sin "verksamhet" helt själv och jag har gjort en produktion på en sampling och jag får för mig att ge bort den produktionen, har inga som helst tankar på att tjäna nåt själv på det, utan vill bara vara snäll och skänka min produktion till en person som ska släppa en demo/skiva/ep m.m. är det min skyldighet att cleara samplingarna i den produktionen, eller blir det "artistens" skyldighet för att det är han som tjänar på det?
Just Like That.
Angående att cleara samplingar... det lär vara fett svårt... nnågon som provat?, och vad kostade det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jävlar, sorry att jag inte läste ovanstående, fick rätt bra svar längre upp!... Om man inte vet vart man ska vända sig, om man fått hem nånting på internet man vill sampla?.. kan man försöka registrera en låt hos stim även om inte samplen är clearad?. Om man samplar filmmusik, är det då filmbolaget man ska vända sig till eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag återkommer med svar under nästa vecka. Läste frågorna precis, men kommer vara bortrest under några dagar framöver.
Jag har hört att det är tillåtet att användas av en låt till att sampla eller ta toner efter ett antal år. Har även hört att det är tillåtet att ta ett visst antal toner från en låt. Är det så eller är det helt fel?
• Tacka & Ta Den •
Nej, det stämmer inte. Sampling: "Att med digital teknik spela in ljud, lagra denna information i dator, bearbeta den och utnyttja den i ett nytt sammanhang, t ex som musik eller ljudeffekter. På så sätt kan material ur existerande inspelningar (enskilda toner och ljud eller längre musikavsnitt) kopieras, bearbetas och ingå i nya verk. Skyddade verk (hela eller skyddade avsnitt), artisters och musikers prestationer samt själva inspelningarna får kopieras endast med tillstånd från rättighetshavarna (upphovsmännen och deras förlag, de utövande artisterna respektive grammofonbolagen). Sampling kan beivras om man kan visa att otillåten kopiering skett." avsnitt citerat från www.stim.se
Nja... Det beror väl lite av hur man menar med "ta toner". Om du spelar instrument själv är det ju fritt fram att spela musik komponerad av någon som varit död i 75(?) år och sen "sampla" sig själv. Måste bara ge lite beröm till maxmixmaster som orkar hålla igång och svara =) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
aa okei tack för svaret gubbar ! Mabande: Jag vet faktiskt inte vad jag menar med "ta toner", har bara hört någon snacka om det för länge sen.
• Tacka & Ta Den •
Mabande: Tack för dina ord! Det du säger går att göra, men det ställs även krav på att du inte får kränka upphovsmannens ideella rätten i samband med användning av det ominspelning verket. Du måste även ange honom i samband med användningen. Det enligt URL 3 §.
ercane: FRÅGA 1: Om jag samplar filmmusik, inte musik som finns i filmen gjord av en artist och släppt av ett skivbolag (antar att för filmbolaget så gäller samma lag för dom att skaffa sig rättigheter till den musiken), utan jag menar musik skriven för filmen.. ska man ta kontakt med filmbolaget eller den som skrivit musiken, eller ska man ta kontakt med båda för att cleara den samplingen? SVAR 1: Upphovsmannen bör alltid kontaktas i dessa sammanhang, så att inte din utgåva/bearbetning av verket (innehållande samplingen) används på ett felaktigt eller kränkande sätt. Upphovsmannens respekträtt eller ideella rätt kräver nämligen det. Denna lagstifning gäller internationellt, inte bara i Sverige, vilket kan vara bra att tänka på. Du bör även kontakta de som äger rätten till mastern, vanligtvis ett skivbolag. I detta fall kan jag inte svara för vem som äger rättigheterna till inspelningen. Det är mycket möjligt att filmbolaget gör detta. FRÅGA 2: och så tänkte jag fråga.. om man ligger under ett skivbolag som producent, är det deras skyldighet att cleara samplingarna eller ska man själv som producent göra det? SVAR 2: I Usa är det vanligt att skivbolagen avsäger sig allt ansvar när det gäller clearing av samplingar. Oftast ansvarar producenten eller andra ansvariga personer för att allt sådant är fixat innan utgivning. I Sverige och i andra länder törs jag inte riktigt svara för hur det ligger till. Med stor säkerhet bör man se till att man i ett avtal, med ett skivbolag eller musikförlag, får detta utrett innan man skriver under. Kontrakt är nämligen riktigt luriga i Sverige då inblandade parter som skriver under antas förstå vad som är underförstått. Detta kallas presumtiv lagstiftning. I Usa bygger rättssystemet på något som heter Case-Law, vilket är en rättsprincip som utförligt definieras alla tolkningar i sammanhanget. FRÅGA 3: och om man nu inte ligger under något skivbolag eller dylikt, man driver sin "verksamhet" helt själv och jag har gjort en produktion på en sampling och jag får för mig att ge bort den produktionen, har inga som helst tankar på att tjäna nåt själv på det, utan vill bara vara snäll och skänka min produktion till en person som ska släppa en demo/skiva/ep m.m. är det min skyldighet att cleara samplingarna i den produktionen, eller blir det "artistens" skyldighet för att det är han som tjänar på det? SVAR 3: Att sprida upphovsskyddade verk eller delar av upphovsskyddade verk, är enligt Svensk lag förbjudet. Denna lag gäller inte för privat bruk vid mångfaldigande av ett eller några få exemplar. Inom din närmsta släckt som familj etc. har du rätt att sprida verket vidare, vänner brukar inte omfattas av detta. Dock har jag svårt att tro att någon kan bevisa det. Därefter är det din vän som ansvarar för användningen av samplingen och inte du. Kan även vara så att de som ger ut din väns skiva hålls som ansvariga, beror på situtationen och är svårt för mig att säga. Men du behöver inte oroa dig om du inte är inblandad i skapandet eller utgivningen av verket.
Dabbe: FRÅGA 1 Om man inte vet vart man ska vända sig, om man fått hem nånting på internet man vill sampla?.. kan man försöka registrera en låt hos stim även om inte samplen är clearad?. SVAR 1 Du kan registrera alla verk hos STIM. Det finns ingen kontroll av detta vid registrering av verken. Blir du påkommen av de som äger rättigheterna kan en rättstvist bli aktuellt, där du kan bli skadeståndsskydlig. Har du tjänat pengar på detta får du med stor sannorlighet betala tillbaka summan eller delar av den. FRÅGA 2 Om man samplar filmmusik, är det då filmbolaget man ska vända sig till eller? SVAR 2: Det beror på vilka som äger rättighterna till inspelningen. Detta kan vara alltid från skivbolag till en vanlig person som utgivet verket själv.
tackar för dina utförliga svar.. bra info att ha koll på!
Just Like That.
Ja, tack som fan... bästa tråden här asså
Gällande frågan om vilka man ska ska kontakta när man ska använda en sampling har jag tagit reda på följande: Man måste kontakta alla inblandade parter dvs. skivbolag, utövare, musiker och upphovsmän. Alla har de någon form av rättighet till verket som kräver deras medgivande vid användningen.
Porrfekt: Helt rätt ställe för denna tråd! Om du i detta fall lägger till element i en befintlig låt kallas det med juridisk termologi för en bearbetning. Detta får man göra i privat bruk, men när det gäller att offentliggöra verk andra parter äger upphovsrätten till, utan deras tillåtelse kan det bli problem. Har du gjort ett sångpålägg på en instrumental måste du kontakta alla inblandade personer, som musiker, upphovsmän, skivbolag etc. och få deras godkännande innan du kan gå vidare. Gäller det amatörinspelningar räcker det vanligtvis med att kontakta de personer som gjort låten.
"Jag tänkte höra om det finns folk som är intresserad av att veta hur musikbranschen fungerar? Hur man kommer åt viktiga personer, som varje gång när man ringer alltid har fullt upp och aldrig besvarar ens samtal. Lite små tips och tricks som jag dragit nytta av och lärt mig under tiden. Personer som kan vara bra att dra nytta av och lära känna under arbetets gång ex. manager (affärs och personlig), jurister, agenter m.m." verkligen. Ge oss tips.
Hej, Har ont om tid att vara aktiv i forumet nu under sommaren. Jag ska försöka att fortsätta med att ge tips på saker jag upplevt som nyttig att veta i branschen.
jag har en fråga: Om jag gör ett beat i Reason med trum refills som inte är copyrightade men använder/ Komponerar en egen "flöjtmelodi" med reasons grejer hur blir det då? med tanke på att man lika gärna skulle kunna ha fått tag på "flöjtmelodin" från ett annat håll o komponerat den i reason? Hoppas ni fröstår// Ny in the game
Nu pratar du om olika saker tror jag. För att reda ut begreppen du skriver om krävs ett förtydligande. När du köper ett program som Reason så ingår en licens som ger dig möjlighet att använda allt i programmet för eget bruk. Detta gäller generellt för alla refills också, men inte nödvändigt alltid. Skapar du sedan ett beats med trumljuden i Reason och en flöjtmelodi med samplade flöjtljud som även dem ingår i programmet, äger du rätten till verket oavsett. Nu kommer problemet du pratar om in i bilden, dvs. om någon annan skulle skapa samma flöjtslinga som du i programmet och konsekvensen av detta. Detta rör sig då möjligtvis om ett plagiat, det vill säga att någon med uppsåt kopierat din melodi för att sedan använda den utan ditt tillstånd i sin egen version. Eller så rör det sig om en ofrivillig återskapelse av samma melodi, som inte bygger på annat än ren slump. Om du vill att jag ska fördjupa mig eller om jag missförstått dig helt, säg bara till.
Jo, du kan sampla precis hur mycket du vill i privat bruk! Problemet uppstår när du efter att låten (med samplingen) är klar tjänat pengar på den, framför den offentligt, utan att ha tillstånd från rättighetsinnehavarna dvs. kompositör, textförfattare, musiker, artister, skivbolag etc. Detta förutsätter att du blir upptäckt, vilket utgör en minimal risk.
Till Quicksilvah P24 och andra som är intresserad av hur branschen fungerar; Berätta gärna om hur ni är verksamma i branschen, vad ni vill uppnå och gärna vad ni jobbar med för musik. Insikten gör det lättare för mig att sedan avgöra vad jag ska skriva om här i tråden.
ok max Jag och min kollega har ett bolag sedan 2 år tillbaka. Vi har precis byggt färdigt en proffsstudio. Just nu pluggar jag till musikproducent/ljudtekniker sista året och han jobbar vid sidan av. Vi skriver musik inom en rad olika genrer så som, hip-hop, RnB, pop, filmmusik, sing n' song writer, soul, schlager osv... Tanken är: *att få en bra deal med ett musikförlag och skriva musik i olika genrer åt dem. *att sälja studiotid till proffs/bolag samt amatörer. *att genomföra olika egna musikaliska projekt där vi håller i det mesta själva. *producera och mixa till andra i behov. I vissa fall kommer det att medföra att vi jobbar med studiomusiker, körsångare o.d. har du några ytterligare frågor eller funderingar är det bara att hojta till. /Klas Moonsplash Productions
Tackar, så roligt att höra! Jag hade nog en tanke om att jag samt andra med kunnande kunde ge konkreta förslag och fungera som ett bollplank. När jag läser det du skriver är min första reaktion att ni verkligen har en omfattande bredd på det ni gör. Detta är givetvis väldigt bra! Men frågan jag ställer mig är om det är hanterbart att vara så mångsidig? De flesta skivbolagen är så gott som tvugna att anpassa sin musik efter vad som är gångbart och eftertraktat ur kommersiell synpunkt. Många av de större bolagen skapar även nya musiktrender som många mindre bolager följer efter. I dagens musikbransch arbetas nya koncept in genom tv-program som Idol eller genom tv-såpor som Big brother etc. där exponeringen är hög av de deltagande. Publicitet och marknadsföring är således gratis och målgruppen väldigt bred. Detta kräver som producent ett taktiskt tänk där man skräddarsyr musiken för dessa ändamål. Nu till poängen! Att vara mångsidig som producent är i dessa tider en viktig egenskap för att vara länge i branschen. Man bör kunna följa nya trender och positionera sin musik för nya behov och marknader. Men samtidigt tror jag att det kan vara bättre att enbart rikta in sig på genrer där man vet att man presterar bra. Man ska vara medveten om att arbetet på professionell nivå är mycket uppdelat. Några gör backingtracks medans andra gör topline, dessutom är dessa personer fruktansvärt duktiga på sin sak. Kan ni hantera ett brett omfång av musikstilar samtidigt de håller hög individuell kvalité är det ännu bättre. När det gäller att få ett bra deal rekommenderar jag er att kontakta musikförlag för att de eventuellt ska para ihop er med lämpliga låtskrivare eller producenter. Producerar ni och skriver musik dvs. gör allt, är det trots detta värt att kontakta ett förlag för att de i sin tur ska sälja in er hos ett skivbolag. Ett förlag har oftast en bättre genomslagskraft än om man själv (som privatperson) skulle skicka en demo. Deras kontaktnät är dessutom mycket omfattande. Sälja studiotid handlar nog främst om kontakter. Ni kan annonsera i annat fall. För att genomföra musikaliska projekt och träffa andra i branschen att samarbeta med skulle jag även här föreslå att ni kontaktar ett musikförlag. Producera och mixa åt andra gäller också att ha kontaker, tyvärr. Även här går det ju att annonsera, frågan är ju om det är värt mer än vad det kostar. Man kan vara mycket mer utförlig om varje enskild sak, men jag tror du förstår principen. Hoppas det kan vara till någon hjälp för er båda!
Det är sant som du säger. Mångsidighet är BRA! Jag tror det talar mer för oss än emot oss. Samtidigt är det även sant som du säger att det är bra att ha sin nisch. Men vi kommer iallafall försöka syssla med så mycket som möjligt till en början för att sedan se hur det utvecklar sig naturligt. Jag menar jag tror att det sker per automatik för eller senare att man kanske börjar jobba med genre mer än andra och att det kanske övergår till mer låtskrivande än producerande eller tvärt om. Jag tror det visar sig vad som är lönsamt. ...och kontakter! självklart. Det är A och O men samtidigt tror jag inte på att signa villket musikförlag som helst på vilka villkor som helst. Man har ju hört historier om låtskrivare som blivit skitnöjda när de fått ett uselt kontrakt med ett musikförlag. Som sedan äger dem i tre år men inte gör ett skit för dem. Då har dom inte varit lika nöjda efter tag. När det gäller studiotid är nog annonsering ett måste. Men som sagt, vi kommer känna oss för lite i villken riktning man vill gå nu i början. Det är även mycket möjligt att det blir fråga om att skriva på för fler än ett förlag men då för förlag som representerar olika genrer. Men berätta gärna allt du vet om musikförlag och hur saker fungerar kring dem för här har vi fortfarande mycket att lära. /Klas Moonsplash Productions
När du förlägger en låt hos ett förlag brukar avtalet vara exklusivt, vilket innebär att du ger dem ensamrätt att förfoga över verket under (vanligtvis) en begränsad tidsperiod. Detta utesluter inte möjligheten att förlägga låtar hos andra förlag om nu inte du som upphovsman är bunden till förlaget genom andra klausuler i avtalet.
ok. ja man får väl se till att avtalet gynnar även oss.
eyy hur lägger uppehovs rätten till om jag vill s'nda webradio...måste jag paya en del om jag ska spela ngn låt ????
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö
ifall tråden fortfarande lever så har jag tänkt på en grej. Alltså ifall jag samplar en låt, och klipper upp den satt melodierna knappt påminner om originalet. Är det något man kan bli stämd för? för då har man ju i princip bara använt deras ljud och gjort det till något eget. för det kan väl aldrig bevisas att det är just deras låt man tagit det från? Ursäkta ifall frågan redan kommit upp, orkade inte läsa igenom allt.
Så fort du använder något inspelat material utan tillåtelse, oavsett hur kort den är, är det olagligt. Om det går att bevisa är en helt annan sak, bevisbördan blir aktuell om det skulle gå till domstol och en rättshandling skulle uppstå.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Visst det är olagligt.. Men det är inte många som bryr sig!
www.Myspace.com/Danilbeats
Jorå, tro mig det är många som bryr sig, främst i USA. där har man startat one stops shops som jobbar heltid med att cleara samplingar mot betalning.
Jag har en fråga. Jag har hittat beatet till Proofs låt forgive med, den när han featar med 50, sen håller jag på att skriva lite till det nu, men hur ska jag göra för att kunna kicka på det? Utan att bli stämd alltså... Vill bara veta för jag har fått till rätt fet text... (hoppas jag)
Hej på dig, Jag orkar inte skriva om samma sak igen, svaret finns längre upp i tråden. Hittar du inte det du söker eller får flera frågor så tvivla inte att fråga. Men du är inte ensam att ha frågor om detta ämnet, det är nämligen en riktig jungel.
Jahopp, jag kan helt enkelt inte kicka på det utan att behöva betala eller ringa dem... Whatever, jag får väl köra min text på ett annat beat, fast den la jag ner. Men ändå, jag är ju bara tretton år, man lär sig med tiden, tack för hjälpen. Sen kanske inte det här är rätt tråd men vem säljer bra beats här? För max 200, mer kan jag inte lägga ner... Maila om ni har. Tack för hjälpen.
Jo, du kan använda det i enskilt bruk. Men jag antar att din poäng var att göra det i offentliga sammanhang. Personligen tycker jag att du kan göra det så länge du inte tjänar pengar på din version/framträdande, eller kränker den ursprunglige skaparen. Vid ett sådant sammanhang tycker jag också man ska ge kreds till de som egentligen gjort låten.
Jo.... För isåfall vill jag bara publicera här på sajten gratis, om du nu säger det, och bara visa mina skills. Alltså, jag är helt ny i den här branschen så jag vet inte hur man hookar upp med någon annan, så därför har jag ingen jag kan få beats av, eller jo, men då måste jag köpa... Och det är ju aldrig lätt när man är luspank. Dock så har jag köpt en mick med grejs nu, så jag lär snart spela in skiten så fort det är klart och publicera här på sajten, gratis, för at bara kolla om det är värta att satsa på det eller om jag ska lägga ner.
Jag avsäger mig allt ansvar om du väljer att publicera din version här på whoa. Jag har också svår att tro att du skulle råka illa ut när whoa är ett användarbaserat forum, med inloggning osv.
Jo, ska nästan testa... Vad kan egentligen hända? Fast då kanske jag ska bli klar med materialet först. Anyway, jag är klar här, tack för hjälpen.
blatten65: frågan är väll, vilka på denna community som INTE kickar på instrumentaler och dylikt! förövrigt så skriver du väldigt moget och sånt där fint för att bara vara 13år.
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec
''frågan är väll, vilka på denna community som INTE kickar på instrumentaler och dylikt!'' Hehe jo, fast det flesta samplar skiten och gör eget, jag har ju liksom fixat från diverse nerladdningsprogram... Men jag improviserar bara med språket XD Nejdå, jag kan det helt enkelt, jag har väl lärt mig själv för mycket, tro mig, jag har aldrig rökt eller druckit en enda gång, bara fär att man är 13 behöver man ju inte vara en imbecill fjortis? XD Hehe nej jag skojade bara, hoppas ingen tog illa upp, isåfall får ni ursäkta mig.