timbalands trummor??
hejsan! jo jag undrar ifall ni vet vad producenten timbaland änvänder sig av för mekanism för att få så tunga trumljud. som i exempelvis denna låt http:///give it to me ... han använder sig ofta av sådana här blaffiga trummor..om ni inte vet vore jag ändå tacksam om ni besriver nåt sätt så man kan få sådana "blaffiga" trummor, om ni vet vill säga. peace ya!
leta bland funken...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
menar du att jag ska sampla?
köp en sample cd med färdiga ljud... preeeciiis som timmmeeeäääööö... askin- timbaland är väl ändå inte direkt en skivgrävarprofil eller?
Who be the first to catch this beatdown?
samplebibliotek, analogsynthar, dyra kompressorer och bra mix/mastering...
givemetheass: Har inte så mycket koll på Timbaland faktiskt... gick bara efter beskrivningen:)
Askin- Tacka din lyckliga stjärna! :)
mmm timbaland är smaskens!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tja han brukar ju tex sno från chipmusiker och kalla dom idioter. Börja med att leta i HighVoltage Sidcollection (HVSC)
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes
Timbalands knep är kompressor och EQ, vad jag har märkt. Tror till och med han kör multibandkompressor på trummorna emellanåt. Så - lek med kompressor och EQ (EQ både för och efter kompressorn, kanske?) så tror jag att du kan få till det där väldigt explosiva soundet. Och, som sagts ovan, FUNKSAMPLINGAR.
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
samplebibliotek, analogsynthar, dyra kompressorer och bra mix/mastering... Som sagt.. Det plus ett genialiskt musik öra och en teknisk kompetens man bara kan uppnå genom många trogna år av hitmakande. Hur gör man trummor som timbaland? Prova göra trummor ungefär lika länge som han hållt på så tror jag du listat ut det vid det laget. Ska man bli teknisk så handlar det mycket om kompressorer samt även en del om reverb. Inte reverb i lika stor utsträckning som scott storch men endock en viktig komponent i att mejsla ut rätt "blaffighet". Med en lagom subbig och klingande baskagge som trycker på i rätt område, rätt reverb, en hårt arbetande kompressor, lite sidechain på rätt ställen och en massa års erfarenhet av att skruva till ljud så är du där. Då har du en timbaland-baskagge, vilket lämnar resten av beatet att försöka lyckas lika bra som timb med.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
dubmood Han snodde en melodislinga från ett intro på en chiplåt.. Säger du samma sak om alla som samplar? Fattar inte varför det vart så stor grej av de där
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet www.myspace.com/miomusik GFX YO!
han suger på trummor så vad är dealen?
och det är skevt att sampla chipmusik med tanke på att han lika gärna hade kunnat skaffa chipet(vilket det nu var) och skapa själv. moral måste gälla sampling med, annars så får vi en massa jobbiga lisa ekdahl beats.
www.discotheque.se
lika skevt att sampla instrument när man lika gärna kan köpa egna och öva
inte samma sak, men det visste du redan innan. grader, svart och vitt osv. men du kanske förstår innan 30.
www.discotheque.se
Johnny: Det är svårt att få till rätt sound om man ska spela allt själv. Speciellt om man vill få till den där gamla känslan...
Timbaland suger på trummor??? HAHAHA dagens skämt! Han är Tvärfeeeet
han samplar mycket egna trummor i studion. typ lägger ner micken i en gammal soptunna och bankar på den med ett vadderat basebollträ osv. man kan få fram riktigt coola trummorm man är lite kreativ
http://www.kalvinhiphop.com
Tycker inte det är skevt att sampla... nu har jag ingen aning om att timbaland samplat chipmusik, men so what - hur många har inte samplat digitalreggaeintron etc som också går sjukt lätt att återskapa med en yamaha cs01 och en racklig trummaskin. Jag tycker istället det är bra att större producenter kan hjälpa till att visa delar av den mindre musiken för en bredare publik. Så länge det inte är låtstöld eller att hela poängen med melodin är kopierad rakt av så blir jag bara glad av det.
Xeilon sa något som verkligen stämmer nu när jag tänker på det: tight tight TIGHT reverb på trummorna! Bara tillräckligt för att generera övertoner egentligen. Det här måste jag testa...
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
miomiomiomio eller så vet du ingenting. Han snodde inget intro, han snodde 16 bars rakt av utan att ändra nått mer än lite EQ, la på egna trumsamplingar ovanpå dom gamla. Hävdade att han själv programerat och komponerat hela låten med sin SIDstation och kallar killen som vill ha pengar för det han gjort för en idiot. (för han clearade självklart inte samplingen). Inget annat tillkom i låten förutom en liten synthplinkmelodi på slutet som är out of tune. Sen så: istället för att erkänna att han faktiskt tagit det från Tempest så säger han istället att det är från ett tv spel (streetfigther2 turbo). För mig är sampling när man tar en kort bit av en låt eller massa olika låtar och gör en ny låt av det Inte att man tar någon annans låt och säljer 4 miljoner album och säger att man själv gjort den.
Killen är sjukt över-hypad, vi snackar om nån som gör låtar genom att ta midi-out signalerna från DEMOlåten på sin cassiosynth och gör en ny låt och tycker det är att göra en egen. Lyssna på hans jävla ringsignaler han säljer på MSN "exclusive" 90% av skiten ni hittar här på whoas audioforum är förfan bättre än den dyngan. Kul att finska datanördar måste lära tuffa afroamerikaner hur man gör JAZZ. Sluta svälja allt dina idoler sprutar på dig och försök tänka själv/undersöka själv nångång.
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes
Allmänheten har varken smak eller intresse nog att bry sig. Hade det vart nya eller egna grejer hade han inte kommit så långt... antar att det är vad som kallas branschkännedom.
det är ju en fråga om etik och moral, timbaland verkar ju vara en heat of the moment vibe typ av producent, förmodligen var han väll så inne i sitt kreativa skapande att moralen flög iväg lite
chase the clouds away
vilket kreativt skapande? Alltså fatta att killen fortfarande hävdar att han inte samplat Tempest utan bara råkat komponera samma sak och sånt händer, i processen som drivs mot honom.
säga vad du vill men killen har en jävla talang när det kommer till att producera, sen om han snott en slinga rakt av är en helt annan femma vilket med fördel kan diskuteras i en egen tråd
chase the clouds away
dubmood: ja det är inte den typen av sampling som jag uppskattar. Men det drivs alltså nån rättsprocess eller har jag fattat rätt?
jepp sen i juli iår har det drivits en process från två parter mot timbaland. killen som gjorde sidden och tempest. eller ja process och process vad man nu kallar det när advokatfirmor jiddrar med varandra skitlänge.
hehe ja det är nog ärkedefinitionen av process... och i slutänden vinner den med mest pengar från början antar jag.
ja man får tacka för alla fina inlägg då...bra gjort!! jag blev glad nu! angående finne vs timmi, så kan jag tycka att det snarare var en cover än en samplad. Men detta gör inte proffessor timää dåligare för det...jag menar kolla in grabbens CV! lite mer stiligare än vad de flesta här på whoa har iaf.
fan e d bara jag som har hans drumkits? 15-20 mappar fan... fast att använda hans o neptunes trummor är ganska avslöjande tycker jag faktiskt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
förstår fortfarande inte hur någon kan hypa hans dussintrummor. dålig smak mitt på blotta dagen?
www.discotheque.se
hans kaggar är ju en bra mängd lågpassad reverb med kort decay som nämnts innan i tråden, hans snares brukar väll vara en snare/clap där ena kanalen har lite delay på sig för att få en schysst stereobred
chase the clouds away
Någon som har hört talas om Danja? Danja är en producent som står för väldigt stora delar av Timbalands låtar... Jag är stensäker på att han står för minst 75% av alla Timbalands beats, men får självklart ingen credit för det. Produced by Timbaland & Co-produced by Danja i vissa fall, väldigt sällan. Timbaland är ingenting jämfört med Scott Storch, som aldrig samplar :)
danja å timbo har väll samarbetat i cirka 2-3 år eller nått, han som dragit in mycket av techno-synths influenserna i timbos nuvarande produktioner, han är också från virginia beach! men han har börjat göra grejer på egen hand nu, b.la trey songz nya låt
chase the clouds away
Danja borde få mer uppmärksamhet än vad han får nu.
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol
hur menar du att det skulle vara en cover och inte samplad? det är ju en sampling, hur blir det en cover?
om den varken heter samma namn eller står credited till upphovsmannen kan man nog inte kalla det cover.
cover va fel ord.men han ju typ bara en egen version av originalet...ändra knappt nö påt.
AKA plagiat
Timberland, Dre och övriga "producenter" må ha ett bra musiköra. Men hoppas att ni vet att sådana producenter tar in 20 musiker där en står för string arrangement, en står får piano arrangements osv. Sen står dem där ock plockar ut. Jag personligen har fett med respekt för sådana snubbar enda. För de vet vad som är bra och är även själva sjukt duktiga pga års av erfarenhet. Men tycker ni inte att kompositörerna och dem som jobbar närmast dem stora producenterna också ska få skina lite?
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Det är bara en jävla myt om att dre m.m skulle fylla en studio med musiker för att göra hiphop beats. Ni har ju inte en jävla aning om vad ni snackar om. Dre är cratedigger och synthplinkare punkt slut. Och du legenden är ju det största jävla skämtet sen gurkburk rappen. Ni kan allihop gå och dra något gammalt över er för ni är helt jävla efterblivna.
Så när timbaland sitter i studion och spelar upp sina beats till jigga för black album på fade to black, 2 beats han gjort uteslutande på sin triton i detta fallet, så är det studiomusiker som gått dit och spelat in på hans keys menar nu? Lite svårt att tro i det fallet. Att dr dre plockar in studiomusiker är allmänt känt. Inte gör det honom mindre värd för det. Hur kommer det sig att han gör monster hits medans studiomusikerna själva sitter och spelar åt honom? Tror ni max martin spelade alla instrument själv på sina produktioner? är han en dålig producent då? Läs upp er på definitionen av en producent innan ni klagar på sånt.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Xeilon: Jag klagade inte, jag påpekade! Nämnde ovan att jag trots detta ej tappat respekten för någon av dessa.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
såg nån video med just blaze å en liten orkester som dom spela i :) men då vare blaze som styrde hur det skulle låta etc!
Konsertbesökare
2007-04-16 02:50
Just Blaze är en tjuv. Black Moons "Stay Real" beat gjort av Da Beatminerz snoddes av Just Blaze Till J-Zs "P.S.A.".
dom feta trummljuden tror jag Timbaland får när han använder olika claps o snare (eller vad det kan vara). han panar sedan ut dom lite så det blir schysst stereo effekt. det är vad jag tror.
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol
Werya: Bara lägg ner. Vet du inte vad samplingar är och hur ofta dom återanvänds vid 22 års ålder är det nog ingen idé du fortsätter försöka. Skulle man tänka som dig skulle man nästan fått sluta lyssna på hiphop runt millenieskiftet, för det finns inte en producent som samplar som inte har vad du kallar "snott" något från nån. Kanske inte medvetet, men ALLA har gjort det nån gång.
Werya
Snodde och snodde. Total Eclipse kom oktober 03, och the black album november. Det var nog mer en slump att dem använde samma sampling.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental