I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Copyrighter till samples?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-12-19 11:36

Copyrighter till samples?

Är ganska grön på hela sample-svängen... Men om jag samplar ett ljud i en låt och leker med den till oigenkännlighet. kan man åka dit om man inte pröjsar copyright/royalties!?

tacksam för svar!
Pz

"Why are you wearing that stupid mansuit???"

2007-12-19 11:40
Jag tror att grammofonbolagen i princip har rätt till alla ljud på "sina" låtar? Men eftersom det är jävligt svårt att bevisa och en hög ork-faktor på så är det nog lugnt. Om du inte siktar på att göra listettor dvs ..

2007-12-19 11:42

leker man med den så ingen kan känna igen den är det ganska lugnt. även oneshots med lite eq är ganska svårt att spåra

2007-12-19 11:48
Man får ju inte ta nåt men om du har ändrat ljudet så är det förmodligen svårt att bevisa att det var just det ljudet. Plus att det är ganska lugnt att sampla vadsomhelst utom svenskt kanske om skivan inte kommer blowa och sälja typ 100.000 ex. Det värsta som kan hända är väl att upphovsmannen kommer vlija ha en del av dina cash som du tjänar på skiten och det är smällar man får ta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-19 15:46
Ken ring har väl snott slingan till 2000 - talet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-20 11:43
fuck ken ring!

Men såg på musikbyrån och dom intervjuade Jens Lekman (Inte så mycket hiphop iofs) och han hävdade sig pröjsa upphovsmännen för alla samples han använder... undrade mest om det är nån oskriven kod eller så. Kan ju säkert komma undan med det mesta om man förändrar det så ingen hör, men om man vill sampla hmm tex en rappare som säger några ord!? eller en synt som spelar 3 ackord? Finns det inget med att man får sno 4 takter!? har för mig att jag hört nåt sånt. så inte alla ska hålla på och stämma varandra bara för att det är samma 3 ackord. (som det ju är rätt ofta...). Fast kanske är annat om man tar själva ljudet (samplar).

Oj hoppas nån hängde med...
"Why are you wearing that stupid mansuit???"

2007-12-20 14:28
Att Sampla är en del av hip-hopen... folk som påstår att det är toy eller att man baitar eller nåt annat nonsens har aldrig insett den kreatitva process som sampling är...

Big Up till Ken Ring!!!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /

2007-12-21 02:37
Staw P27

Sampling ä ju rätt stort i många andra genrer också.
Det var väl snarare så att han inte betalade för sina samplingar eller? Men att han kunde tänka sig ge creds och betala, bara det att Om han skulle betala så blir det alldeles för dyrt för att kunna släppas..

Med sampling är det väl att man inte får ta något utan lov.. Däremot är covers enklare, att tex ta 4 takter fast man spelar det själv. Något sånt..

Jag skiter fullständigt i det där, fattar inte varför folk nojar så mycket.. Vi är okända snubbar som inte säljer skivor i 1000tals. Det är bara att sampla på och göra det man vill.. Slår man igenom kan man börja oroa sig, men som någon sa ovan så är det ofta att upphovsmannen vill ha en del av försäljningen och inga riktiga stämningar. Nog för att det händer med, men då kanske det är i ännu större skivomfattning

2007-12-21 11:47
Fugees blev ju stämda av Cymande härom året pga samplingen på The Score (låten), men d känns ju som att Wyclef har råd o betala nu. Jag samplar utav bara helvete. Så länge man inte trycker upp typ över 10.000 ex så tror jag d e aslugnt.

2007-12-21 18:40
Precis.
Jag bygger allt utav samplingar och det är inget jag tänker sluta med. Loopar eller inte.

2007-12-22 13:30
Staw: Jens Lekman betalar inte för sina samplingar, vilket du hade vetat om du lyssnat på vad han sa i programmet...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-12-22 16:13

ekar det?

2007-12-22 16:45
Det är väl lagligt att sampla samt andvända instrumentaler sålänge man inte tjänar pengar på det?
bla.
Producent

2007-12-22 17:14
Känns som att det mesta är sagt, men vad gäller rättigheter till samplingar.
Så är det totalt olagligt att ta vilket ljud som helst från någon annan, spelar
ingen roll om det är 10 sekunder eller 1 ms. egentligen.
Samtidigt som upphovsmannen alltid vill ha dels en fast summa + en viss
procent av intäkterna, vilka ska betalas i förväg. = mycket dyrt och mycket
pengar att lägga ut innan skivan ens är släppt.

Men, oroa dig inte. Som sagt. Sampla på som fan, sen får du lösa problemet
om du blir stor. Btw, säljer du din musik/rättigheter till ett skivbolag, så är det upp
till dem att fixa med rättigheter till samplingarna.