I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gör en Ninja Master (Protools/Waves) med Phunk2

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2008-11-18 17:17

Gör en Ninja Master (Protools/Waves) med Phunk2

Jag läser för tillfället på Musikhögskolan på Örebro Universitet (ej folkhögskola). Och har hållt på med musik sedan 2001, fördjupat mig i mixning sedan 02/03 och "hobbymasterat" i ca 2 år.
Jag är trött på all förstörd musik som "släpps" sönder limiterad på nätet. Så jag skrev ner hur jag nu mera gör och hur många utav proffsen gör, bl.a. min lärare Jens Bogren på fascination street.

Jag har nu gjort remixer åt bl.a. Adam Tensta samt Stor
Lyssna hur det kan låta här.

Detta är bara grunden, resten får du klura ut själv.

Clip & MS Mastering (Protools/Waves)

med Phunk2

Ok, för att kunna göra en pre-master som låter bättre än innan så behöver du tänka på några saker.
Har du en usel mix, glöm mastering. Du bör ha en bra mix, det kan även gå med en relativt bra mix. Så mixa klart till 210% innan du funderar på mastering. Undvik Waves L1, L2 eller L3. Det kommer bara att förstöra din mix, volymen fixar vi i masteringen! Monitorerna du använder, bör vara bättre än de du mixade i, känn dina monitorer sen innan. Miljön du mastrar i måste vara ärlig och du bör även känna den sen innan. Jobba kort och intensivt hela tiden, ta pauser så att du inte sliter ut hörseln, lyssna på olika partier i låten och inte bara på en och samma loop. Allt för att spara på hörseln och för att få ett så bra resultat som möjligt.

Vi börjar med att importera låten till Protools i rätt kvalitet, dvs 44,1 eller 48 kHz och alltid 24 bit. Undvik omvägar via mixerbord och liknande och dra monitorerna direkt från protools, Protools 1-2 -> Stereo 1-2 (External to monitors). När du väl fått in låten i protools på ett nytt stereo spår så är det dags att börja signal kedjan. Lägg på en faslinjär EQ (Linear Phase EQ), denna är till för locut och är faslinjär för att att slippa fasfel och få en helt precis EQ. Ställ in någonstans vid 45-50 Hz och skär sedan av neråt, ev boostar du den lite vid 64-128 nånstans för att få lite mer tryck i bastrumman. Lägg sedan på till faslinjär EQ och börja sweepa efter frekvenser som förstör mer än de gör nytta, sätt Q-värdet högt och gaina den överdrivet så du hör precis det du letar efter. Svep sedan och leta reda på t.ex. burkiga och för hårda frekvenser. Gaina ner när du hittat det som inte passar in och ställ in Q-värdet. Har du en allt för vass hihat eller missat lite på "s" på sången så kan du nu lägga på en d-esser (R-DeEsser), välj split och inte wideband, sidechain och svep sedan efter "s" eller det som slår för hårt på hihaten, ställ in range samt thresh och se till så den inte trycker ned mer än 5dB. När vi nu har gjort detta är det dags för MS mastringen, lägg på en S1 MS Matrix, så att du får S signalen i ena högtalaren och M signalen i andra högtalaren. Nu lär du ha slut på inserts så gör en auxkanal, ställ in outputen till Bus 1-2 och inputen på auxkanalen till Bus 1-2, låt auxens output stå på Out 1-2 som vanligt. Lägg sedan till en EQ (Q10 eller någon annan med höger/vänster förmåga) reducera inputen typ 3dB så att den inte clipper ljudet. Svep (lika dant som innan) sedan M-signalen (Right) efter jobbiga frekvenser, och samma sak med S-signalen (L). Efter att du har gjort detta så lägger du på ytterligare en S1 MS Matrix. Sedan en trim för att gaina upp låten igen, i och med att du kommer att ha tappat ungefär 6dB under själva MS masteringen. Nu kan det ev. vara läge för att lägga på en multibandskompressor. Så lägg in en multibandskompressor, lyssna och se var ljudet behöver tyglas till (ofta runt 40-150Hz välj band två i så fall på kompressorn, inte det första), bypassa alla band som du inte behöver använda och strama åt det lite lagom. Kom ihåg att mastering är finliret så överdriv aldrig med boost eller reduction. Nu drar du på med det farligaste verktyget av dom alla, nämligen brickwallen L2. Använd mittenpilen (ser typ ut såhär < >) för att ställa in taket för limitern så att volymen inte ändras, allt du hör är limiterns skillnad på ljudet. Ha en låg release, runt 0.04. Det ska inte bli någon hörbar skillnad här utan du ska enbart frisera transienterna lite gran. Efter att du ställt in ditt tak/thresh så drar du upp out ceilingen till 0 igen och nu skapar du ytterligare en auxkanal. Ställ in outputsen från den tidigare auxkanalen till Bus 3-4, och inputsen på den nya till Bus 3-4, döp den nya kanalen till clip. Nu kommer du till själva clipmasteringen. Gaina upp första busen, och gaina ner clip busen exakt lika mycket. Alltså +4dB på busen är -4dB på clipen. första busen tills precis innan du hör att det börjar dista lite smått. Nu noll ställer du din clip-bus och låter första busen stå kvar med sina extra dB. Nu lägger du på en L2 på clip kanalen, sätt den på -0,2dB och välj 16bits dither. Ställ din clip output på Bus 5-6, Gör ett vanligt audiotrack och ställ inputs på Bus 5-6. Döp spåret till Ninja Master, tryck på R och spela in din master på audio spåret. Voila du har nu gjort en ninja master.


Mvh
Bobby Hotshot

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.