I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stationär dator för inspelning

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-02-26 21:38

Stationär dator för inspelning

Ska köpa en ny dator endast för inspelning och undrar om ni har några tips på vad jag ska köpa. Har hört att det inte krävs en bra dator, utan ett bra ljudkort för att det ska bli bra.

Så länka gärna, helst någon under 4000kr

Tack

2010-02-27 14:16
Om du har tänkt mixa i datorn med mjukvarueffekter så är det ju klart som fan att du måste ha en bra dator, då räcker det inte med bra ljudkort. Köp en mac pro, dock är den rejält över 4000 spänn.
Still in the bridge

2010-02-27 15:09
Länk till http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3637407

Ljudkort kostar en tusenlapp extra på valfri musikaffär.

2010-02-27 16:54
Clydisch, synd att inte budgeten håller

GAIA, är inte så haj på datorer men har i alla fall hört att det ska vara bra RAM minne också. Ser inte att det står någonting om det. Men är den bra för inspelning så tar jag nog den. Har letat som fan

2010-02-27 18:27
Det håller inte med en Celeron processor för att arbeta med ljudfiler... Efter några spår börjar datorn att lagga

2010-02-27 18:46
Jaha, typiskt. Det blir svårt att köpa ny dator när man måste spana in alla delar osv. Men Peter, du verkar kunnig...har du inget förslag på något under 4k om det nu finns?

2010-02-27 21:13
Du ska väl kunna komma relativt billigt undan, Satsa på RAM och processor så ska det väl gå bra, kunde man göra musik på en 600mHz med 256 Ram så kan man väl göra lika mkt nu... Skillnaden är väl att mjukvarorna och pluggar har blivit för processor krävande.
Jag kan inte komma med konkrekt exempel på dator, men den GAIA kom med verkar väl bra i övrigt, men med dubbel celeron kärna vete fan...
Sälj processorn separat och plugga in en ny:P

2010-02-27 22:57
Jag har en dator för enbart musik (dvs inte internet el nåt annat på den = massa fördelar)... den har några år på nacken, men det spelar ju ingen roll om man är nöjd och inte håller på och uppgraderar och så hela tiden...

AMD Athlon processor. 1024 i ram. Typ så ni fattar... Och det funkar ju om du använder Cubase SX eller dylikt (som även det har några år på nacken). Som sagt; mjukvarupluggar och effekter tar plats, så välj dessa med huvet.

Jag investerade dock i ett dyrt ljudkort. EMU för ca 4000. Och nu är jag sjukt nöjd. Men köp ett beggat (och se till att inte bli blåst) för en tusenlapp så blir det nog bra. =)

Lycka till!
"Why are you wearing that stupid mansuit???"

2010-02-27 23:10
Datorn duger ypperligt för den prisklassen.

Mvh

2010-02-27 23:11
Windows xp är ett måste i dags läge, ( Inte vista eller windows 7) Så köp utan operative system sen minst 2 ram. helst 4 sen en dual processor skulle vara bra sen måste den vara extremt tyst .
The End!

2010-02-28 03:45
Windows 7 fungerar finfint, inga problem där inte. Kör själv Wavelab och Cubase 5 på ett 64-bits system Win7.

2010-03-02 16:23
den som har flest processor-kärnor vinner!! o mkt siffror efter...
http://www.myspace.com/splitkeysbeats