I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudrelaterade frågor (Hjälp)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-03-14 00:32

Ljudrelaterade frågor (Hjälp)

Problemet är följande. Jag spelar in accapellor med Adobe Audition 1.5, jag vet jag borde byta =P. Jag har installerat nytt ljudkort i datorn.Allt blir bara konstigt nu, kan bara spela in på höger sida. Körde med Maya MkII innan och det funkade utan konstigheter. Har nu Focusrite Saffire LE. Har läst att många haft liknande problem. Så jag gjorde som folk har sagt att man ska göra, spela in i mono. Det ska tydligen vara så, enligt många här.

Nu till min fråga. Nu när jag spelar in i mono så kan jag spara accapellan i fjuttiga 128 kbps... How come?? spelar det någon roll? har alltid hört att man ska spara i wav eller från 192 kbps. Förlorar inte filen information när den sparas i sämre kvalite? Innan bytet av ljudkort så körde jag "stereo" och brukade spara filerna i 320 kbps eller wav.

Har inte världens bästa studio eller kunskap om allt är typ självlärd. Ska gå diverse kurser på www.orca.se så jag kan fördjupa mig mer inom mixning och dylikt. Så alla tips är välkomna =)

//Viktor


Enigma has spoken!