I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samtal om MPC 1000 och Hårdvarusamplers/workstations i övrigt

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-04-11 17:49

Samtal om MPC 1000 och Hårdvarusamplers/workstations i övrigt

Hej jag skulle tycka det var bra om det kunde startas lite samtal kring de nyare MPCsamplers som finns i förhållande till likvärdiga samplers och workstations.

Det jag sett av mpc 1000 får den att framstå som tämligen gedigen och stadig. Men jag har hört från inte bara ett håll utan flera att padsen kan dö på den redan efter ett år eller mindre. Beror det uteslutande på fattig hantering eller beror det på fattig kvalité?

Min yamaha rs7000 har ingen knapp eller pad som har dött ändå har jag använt och spelat/triggat ljud samplingar på samma knappar under ett par år. Den var begagnad när jag köpte den vilket iofs inte behöver betyda att den var särskilt använd men i alla fall.

Syftet med att köpa en ny sampler skulle givetvis vara att den var ny och inte på väg att falla ihop utan så långt ifrån förfall som möjligt. Vad jag kan se finns det inte så otroligt mycket att välja på i prisklassen mpc 1000 ligger inom.

Vet ni andra varianter på samplers/workstations som ligger i samma prisklass skulle det vara toppen om ni kunde tipsa.

Ni som har mpc, hur tycker ni det fungerar att lägga bas i den t.ex. Hur lättsam är sequensern, är det smidigt att lägga upp intro/vers-brygga/hook och spela av beatet färdigmixat eller exportera det färdigmixat.

Är det bra kompressor i mpc´n och vad finns det för effekter egentligen. Finns det bara reverb/delay/kompressor eller finns det olika typer av distortion och effekter överlag?

Ni som köpt ny mpc 1000 hur mycket minne har den som standard och är det någon som provat att göra remixer direkt i samplern med tanke på hur mycket samplingsminne det ändå verkar vara.

Att lägga acapella och mixa med ditt beat direkt i samplerns sequenser o.s.v.

Hur låter det om man samplar en elorgel t.ex och sen kopplar in sin midikeyboard och spelar, låter det bättre än man skulle kunna tro eller låter det sämre.

Jag tycker det verkar smått oroande att så väldigt många har haft problem med sina pads och liknande. Bara för att det verkar tämligen lätt att byta pads själv kostar det väl runt 1000kr minst och det ska inte behövas helt enkelt.

Min sampler har smart media kort på 128 meg och det är en anledning till att jag vill byta upp mig, inte den enda och avgörande dock. Den stora anledningen är att line out och line in glappar och det skulle tydligen vara ganska dyrt och omständigt att byta till nya kontakter.

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels