I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

De perfekta trummorna

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-11-23 17:12

De perfekta trummorna

Jag har fastnat i en formsvacka! Varje gång jag nu sätter mig ner och vill göra nåt beat så kommer jag ingen vart.

Jag börjar antingen med att leta en sample eller att eqa till trummor som så att dem ska låta feta.

Men nu kommer jag ingen var alls, har varit såhär i flera veckor nu. Jag börjar men sen så tappar jag intresset så fort jag inte får det att låta som jag vill..
Jag kan också sitta i flera flera timmar för att få en kick att låta perfekt, men det blir aldrig perfekt och så när jag suttit där i flera timmar och tappat intresset så slänger jag projektet. Massa tid på inget alls =(

Känns som att jag aldrig kommer in i nåt flow.

Nån som har nåt nice tips på hur jag ska få igång kreativiteten igen?

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-11-24 00:21
Se till att lägga vantarna på lite högkvalitets samples istället för att du ska behöva "eqa en kick i flera timmar", är det bra ljud behövs det lite pill, egentligen.

Sen att du sitter med en baskagge i flera timmar, tar dig ingenstans. Har du inga andra element är det inte så konstigt att du tappar intresset...
Har du också suttit flera timmar med kaggen och det inte låter bra, bör du i framtiden överväga att kanske byta ut den helt, mot något annat.

Sampla / leta BRA, trummor. Köp sampleskivor, ladda ner eller vad du nu tar dig till.

Gör egna kits.

Gör en simpel sequence med trummor, leta sample å börja lattja.

Ett annat tips är väl att du tar ett par dagar och _bara_ jagar samples du vill arbeta med, skapa en ny mapp med nytt matrial och sätt dig därefter och börja jobba.

http://www.soundcloud.com/mentor13
Producent

2012-11-24 00:41
Nu vet jag inte vad du gör för musik eller hur det låter.
Men om jag vore i dina strumpor skulle jag försöka producera och arrangera och kompenera mer.
Sedan efter det mixa det.
Lägg bara på några demotrummor i början av arret.
Byt ut de trummljud efteråt som du inte gillar/passar in.
Om din tanke är att du vill ha någon som lägger vokaler över beatsen senare så måste ändå låten mixas om efter att vokalerna är inspelade.
Så lägg inte för mycket tid på mixen i början-som du märker kan det hindra skapandet.
Hoppas att det går bra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-11-24 03:10
åh tack för tipsen..
FrankyFour
det där med att skapa egna kits och leta många olika samples som har "potencial" ska jag grotta mig lite djupare i =)

Dopeness P31
ja så sant det är med att ta enkla trummor i början och sedan utveckla dem.

Det är så lätta att bli pedantisk när man egentligen inte borde.

Langa mer tips om ni har på lager för att få loss kreativiteten.

så här låter min musik i dagsläget:

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Producent

2012-11-26 07:27

Nejmen seriöst nu då, jag skulle nog fokusera på som tidigare nämt - arrangemanget.
Jobbar du fram en "fet" kick så passar den nödvändigtvis inte den beat du sitter på i slutändan.
Gräv fram samples helt enkelt.
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950

2013-01-08 11:06