I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förstår mig inte på det här med att mixa

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2012-12-06 14:26

Förstår mig inte på det här med att mixa

Jag skriver texter till beats och spelar in det, gjort i 6-7 år nu och har utvecklats mycket. Det enda som jag inte utvecklats i är mixning. Jag förstår verkligen inte hur man själv ska kunna komma på en egen mixning som passar ens röst, och till olika låtar dessutom. Vi tar Eq till exempel. Ska man sitta och lyssna efter hur det låter efter varje liten justering, och hoppas att det ska matcha alla miljoner inställningar man ska göra efter eller redan har gjort? Är det ens möjligt?


Jag försökte mixa en refräng för någon vecka sen och det var helt omöjligt. Ändrade allt fram och tillbaka men det blev bara skit. Jag förstår verkligen inte hur fan man ska klara det hur mycket man än leker med spakarna.


Men jag vill ändå lära mig, mer än allt annat, så jag undrar om ni har några tips på hur jag kan börja enklast och vad man bör tänka mest på när man mixar. Hur gör ni själva? Sitter ni och pillar på alla spakar (använder Adobe edition) eller har ni mycket förinstallerat? Att börja från 0 och hitta rätt mixning borde ju ta några veckor i så fall.


Någon som kan ge mig tips, för detta känns omöjligt