I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-06-13 16:23

wav / Mp3

Jag la precis märke till att låtarna jag bouncar ut i wav distar i basen, medan dom inte gör det i mp3. Någon som vet vad detta beror på?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-06-13 19:13
konstigt, om något så bör det ju vara tvärtom. MEN jag har nån liten känsla av att jag varit med om detta tidigare och att det då berott på mediespelaren jag lyssnat i. typ att jag lyssnade i VLC och att wav lät skit.

vilket program använder du när du lyssnar?
kan du lägga upp ett (=två) ljudexempel?
vilken upplösning (16 bit, 24 bit osv) och vilken sample rate (t.ex. 41000) har du på dina wav-bouncar?

https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-06-13 19:36
Eller hur... jag tycker också det är jättemärkligt.

Jag lyssnade i media-player men testade i VLC nu och det lät ännu värre. Tyvärr kan jag inte lägga upp låtarna för jag vill inte lägga ut dem förrän d är klart. Men om du pallar så kan jag maila över?

Dom är i 16 bit ( de måste vara det för jag ska lägga upp dem på en speciell sida ) Sample rate är på 41000.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2013-06-23 19:28
vet inte hur du masterar men har du en brickwall på mastern är det omöjligt
Pro Soundcloud Promotion - www.highendpromo.com
Producent

2013-06-23 19:32
nej det är verkligen inte omöjligt, det finns dist utöver "ljudnivå över 0db"-disten.... en stenhård limiter på mastern är inte en försäkring mot detta, snarare tvärtom (och kanske framför allt vad gäller lågregistret)

Producent

2013-06-25 13:46
Sparar du i audition så akta så du inte sparar i 32bit ist för 24 eller 16

2013-07-07 20:50
Sparar du i audition så akta så du inte sparar i 32bit ist för 24 eller 16

varför e det dåligt?
ja har alltid valt Windows PCM (*wav) när jag sparat ner wavgrejer i adobe audition. vilken borde man välja istället?

Producent

2013-07-09 01:18
nu ville ju sidan hon skulle lägga upp det på ha det i 16-bit. (Som är antal bitar i CD-kvalité.)

Om man bouncar något för att sedan mastra eller av annan anledning bearbeta ljudet, så är 32-bitar bara att föredra framför 16-bitar. Fler bitar = mer information = bättre resultat vid processering.
Producent

2013-07-09 09:59
Rimligtvis handlar det väl bara om uppspelningen (eller eventuellt exporteringen). Vilket program exporterar du från? Distar dom även i audition?
Give my regards to King Tut, asshole

2013-07-10 10:57
Va fina ni är. Jag har glömt bort denna tråden. Jakkhammer lyssnade på låtarna hemma hos sig och där lät det bra, så det var antagligen något med mina högtalare :P

kärlek
Producent

2013-07-10 19:32
min teori, som känns ganska säkerställd, är att problemet ligger i uppspelningsprogrammet/-n. har varit med om det förr. T.ex. VLC är jättedåligt lämpat för wav-filer, har för mig att windows media player också suger på att spela upp wav. låten SofiaBayo skickade lät bra i iTunes men i VLC lät det tunt och sprängt på samma gång

2013-07-11 20:15
nu ville ju sidan hon skulle lägga upp det på ha det i 16-bit. (Som är antal bitar i CD-kvalité.)

Om man bouncar något för att sedan mastra eller av annan anledning bearbeta ljudet, så är 32-bitar bara att föredra framför 16-bitar. Fler bitar = mer information = bättre resultat vid processering.

Tack för svaret. Då fortsätter jag spara ner i 32 bitar.