Egentligen spelar det inte så stor roll om du kör graphic eller parametric. Det viktiga är att du väljer en EQ-plugg med bra ljudkvalitet, kan rekomendera SSL 4000 som ligger med i en av Wave-kollektionerna. Hur många EQ du använder beror på. Dels beror det på hur många band din EQ har. Vissa har 4 eller fler band och för subtila touchar brukar det räcka. Min favorit EQ (Reasons mixer EQ) har 2 band. så jag brukar lägga köra fler. Sen är det även viktigt att tänka på var du placerar en EQ i mixkedjan. T ex brukar jag, när det gäller instrument och trummor, att vara mycket noga med att jag lägger en EQ, där jag klipper (sänker) alla frekvenser som jag vill sänka. Sen gör jag eventuell komprimering (om det behövs för att nå soundet jag vill), och efter komprimeringen lägger jag en ny EQ där jag boostar de frekvenser som jag vill framhäva. Detta gör jag för dels för att kompressorn inte ska reagera på frekvenser som jag ändå tänkt plocka bort eller sänka, men även så att boosten blir mer effektfull och inte komprimeras ned med de andra frekveserna igen. Pluggar jag kan rekomendera som jag vet funkar kanon är SSL 4000 X-EQ (waves) och även EQn som finns med o OZONE 5. Känner inte till så många fler VST pluggar då jag kör mest i Reason som har egna (som låter grymt dom med)
Beats, lirycs, mixing and mastering.