I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Redaktionschef

2013-10-24 21:09

Whoa läggs ned!

Som ni kan läsa på startsidan så har vi bestämt oss för att lägga ned Whoa. Beslutet har varit långt ifrån lätt att fatta, men känns idag – efter en lång tids övervägande – som det rätta. Tiden och energin har minskat på senare år och i takt med att hiphopscenen fortsatt att växa, har vi varken kunnat göra den, er besökare eller Whoa rättvisa.

Whoa som koncept startade under namnet Backlash i september år 2000 i ett litet studentrum i Växjö. Efter att ha expanderat rejält under 00-talet utökade vi sidan med en redaktionell avdelning år 2008, med ökad fokus på musiken och resten av hiphopkulturen. Över 3000 blogginlägg, oräkneliga diskussioner, sköna minnen och upplevelser senare, har det blivit dags för oss att låta stafettpinnen gå vidare.

Vi vill passa på och tacka alla frivilliga som hjälpt till att hålla communityn och redaktionen vid liv genom åren. Inte minst alla ni som varit sidan trogen i vått och torrt. Rappare, lyricister, battlare och skivsamlare. Promotors, djs, producenter, målare och dansare. Samarbetspartners, moderatorer, administratörer och redaktionsmedlemmar.

Jag började arbeta med Whoa när jag var 17 år och har idag hunnit passera 30. Aldrig trodde jag då att vår lilla hiphopsida med ca 500 medlemmar på kort tid skulle växa till den enda självklara mötesplatsen och plattformen för svensk hiphop på nätet. Det känns så klart vemodigt att lämna något som så länge varit en självklar del av ens liv, men när du inte längre drivs av glädje att fortsätta är det helt enkelt läge att sluta. Då Whoa på många sätt är en dokumentation av svensk hiphops utveckling efter millennieskiftet, kommer vi dock se till så att alla trådar och låtar ligger kvar online även i framtiden.*

- Martin Lindgren, webmaster och chefsredaktör

När jag blev medlem på Backlash och Whoa gick jag i högstadiet. Det var 13 år sedan. Ett helt annat liv. Då var jag en "vanlig" användare som betedde sig illa och blev bannad och kunde inte riktigt hantera det relativt nya fenomenet internetforum. Idag 13 år senare kan jag Whoa som min innerficka. Jag har varit moderator, administratör, arrangerat och deltagit i mängder av audiobattles, träffat vänner för livet och min första flickvän. Jag var också en av de som tog fram och utvecklade Whoas blogg och redaktionella innehåll. Trots att många tittar in på bloggen är det ganska få personer som loggar in och använder forumet för att kommentera musik idag. Det som en gång var kärnan och gemenskapen i Whoa. Idag har scenen hittat ut på andra platser, även om jag tycker att svensk hiphop behöver en bestående plats på internet för djuplodlade diskussioner som inte bara försvinner förbi i flödet. Dessutom har vi precis som många användare bakom Whoa vuxit upp och från forumet. Hur som helst har det suttit långt inne att lämna någonting som varit så stor del av ens liv och uppväxt men det är samtidigt en helt naturlig utveckling och som göteborgsrapparen och Whoaiten Parham sa en gång under Whoas guldålder "ingenting varar för evigt". Tack för er tid och alla fina minnen. Länge leve svensk hiphop!

- Pontus Gustavsson, administratör och redaktör

Torsdag den 7/11 klockan 17.00 gästar Martin och Pontus radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” i SR Metropol, där de kommer berätta mer om beslutet samt resan med Whoa.

För kontakt, intervju eller frågor, maila [email protected]. Vill du ge din syn på nedläggningen så är du välkommen att dela med dig i den här tråden.

* Sidan kommer att fortsätta ligga online, men möjligheterna att skriva i forumen och skicka meddelanden till varandra tas bort. Även bloggen läggs ned.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Skivsamlare

2013-10-24 21:20
Nej fyfan vad tråkigt :(
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2013-10-24 21:22
Väldigt tråkigt att höra :(
There ain't no dick like the one I've got

2013-10-24 21:23
Riktigt tråkigt.

Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns

2013-10-24 21:26
Men nejeeeeeeeee!!! :(

Graffare

2013-10-24 21:30
Detta var väldigt tråkigt att läsa!
http://metafourhiphop.com/
Battlerappare

2013-10-24 21:31
Det var väl en tidsfråga men jävligt synd.

Rappare

2013-10-24 21:32
Sjukt tråkigt! Whoa har varit en grym plattform. Kommer att ha varit medlem i ca 6 år när sidan läggs ned.
Moderator

2013-10-24 21:32
Jag säger som jag sa i tråden i whoa-crew:

Kanske inte så jävla hiphop men fan äkta känslor! Var ska man ta vägen nu?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2013-10-24 21:34
Ja, detta känns fan konstigt =/
//TW

2013-10-24 21:34
Kan ni inte bara abdikera till några med ny energi? :/

2013-10-24 21:41
Supertråkigt! Här har man stiftat många fina bekantskaper och fått fina minnen i 10+ år.

Big up Whoa!

KVS!
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2013-10-24 21:44
Vila i frid, kära whoa.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2013-10-24 21:53
Hejdå whoa! Tack för allt!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Poet

2013-10-24 22:04
Vi syns på familjeliv då

Deras psykisk ohälsa del är rätt intressant
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-10-24 22:04
Shit va sorgligt, så orimligt många timmar/dagar/nätter man har suttit och ugglat framför denna underbara senapsgula sida.
Träffat sjukt mycket gött folk har man fått gjort också, så jäkla sköna minnen (allt är preskriberat :). Natt-trådarna från början och mitten av 2000-talet borde tryckas upp som Bibeln 2!

Dock förståeligt att sidan inte kan leva kvar bara för att vi nostalgiska gamla whoaiter skall få vårt lystmäte stillat några gånger per månad eller år.

Tack som fasen för den här tiden alla som har hållit i trådarna..
och alla vanliga, dödliga, användare -love yall!

R.I.P WHOA

//MolotowONE, Lego_nr1, Lance_421, Sälen, Fluffypuppies
There's three things that keep me from being a Nazi/
I'm black, a fag, and my dad's Liberace!
Groupie

2013-10-24 22:13
Neeej...Vila i frid. Kan inte någon annan starta ett nytt. Finns inte så många andra ställen man kan diskutera hiphop

Producent

2013-10-24 22:19
Men vafan.. :(

Vart ska man hänga nu då?

I viss mån så förstår jag orsakerna till varför sidan läggs ner. Jag har sett denna sida gå från de första stapplande stegen till en riktig guldålder och sedermera till dagens nedgång. Riktigt tråkigt att det har blivit som det har blivit. Man har lärt känna mycket folk, samarbetat musikmässigt, hookat tjejer och framförallt diskuterat, skrivit texter, skrattat och flippat genom åren. För mig dog whoa redan för många år sedan, senaste tiden har mer varit life support. Men runt 2003 - 2006, det var i mångt och mycket en riktigt schysst period då whoa blomstrade.

Är ni bombsäkra på att inte några andra kan ta över det redaktionella ansvaret och allt det innebär? Driva sidan så att säga?

Om inte så får jag passa på och tacka för tiden som har varit. Orkar inte nämna massa namn osv men typ de flesta i whoa crew vet nog vem jag är oavsett. Tack till alla er för att ni styrde denna sida i alla år och för att man själv fick bidra lite, :)

Och alla sköna personer som funnits/finns här ska självklart också ha en eloge!

//Paz
Producent

2013-10-24 22:24
Jag visste att den där dyra 18-åriga whiskyn (som nån jävla kostymnisse gav mig efter att jag slitit röven av mig, double time, för deras firma i ett halvår) skulle komma till sin rätt, dags att korka upp och skåla för en epok, who's with me? :)

//Paz

2013-10-24 22:26
Detta kan inte vara sant?! Skulle precis gå och lägga mig, men skulle bara uppdatera en sista gång för kvällen och scrolla igenom lite snabbt. Har tittat flera gånger på datumklockan och hur mycket jag än vrider och vänder så inser jag nu efter 10 minuter att det faktiskt inte är 1a april eller något dåligt skämt!

Whoa har alltid varit en självklarhet i vardagen för mig och just nu känner jag bara en ENORM tomhetskänsla och hopplöshet, dessutom prestationsångest i att hitta en ny hobby.

Detta är minst sagt en sorgens dag för hiphop, just nu vill jag bara somna, vakna upp och tro att det var en mardröm. Vila i frid, kära, kära whoa och whoaiter.
Poet

2013-10-24 22:32
Som tidigare sagts så är det inte alls överraskande, men oavsett vad så är det tråkigt. Whoa har alltid varit min huvudkälla till ny hiphop, och nu när sidan dör, vart ska man då vända sig?

När låter ni sidan "dö"?
Jag har ätit pannkaka!
Moderator

2013-10-24 22:35
Egentligen borde man slänga ihop någon sista whoaträff av rang för att sörja tillsammans. Typ på SK eller något annat klassiskt whoaträffställe.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent

2013-10-24 22:37
Första, enda och sista gången jag går på en sån träff, haha! Vore på sin tid kanske, ;)
Moderator

2013-10-24 22:38
Det måste du! Du är ju en av få kvarlevande legender. Det hade varit fett om Mabande kom dit också.
Producent

2013-10-24 22:42
Haha, ja kanske vore något.. :P

Vart brukar sådana hållas då? Är det alltid i Sthlm eller?
Admin

2013-10-24 22:43
KaptenKrok: Det är på gång. Mer info snart. Vore fett att se alla gamla heads bakom skärmarna afk.

Tack för all support och engangemang!

Och som sagt så kommer vi posta användares berättelser på bloggen framöver så har ni någon Whoastory ni vill dela med er av så maila de för publicering på bloggen till r[email protected]

Redaktionschef

2013-10-24 22:43
Ja, Whoa-träff/träffar vore nice. Det ska vi försöka styra.

2013-10-24 22:47
R.i.p en stor del av mitt Liv.
Tråkigt när bra saker kommer till ett slut.
 Sic Parvis Magna!
Producent

2013-10-24 22:50
Roligaste skiten har varit några få gånger i livet när man varit i utlandet och så snackar man med folk och så säger någon; "Ey, är det du som är/var insert user name på whoa eller?".

Det vet jag har hänt dig också en och annan gång Alex, har fan fysiskt hört folk säga det till ditt ansikte några gånger back in the days, ;)

Har säkert hänt de flesta old schoolers här så mycket jävla tid många har spenderat på sidan i över ett decennium, haha..

//Paz
Toastare

2013-10-24 22:52
Whoa har gett mig massor och det tror jag gäller för andra också. Kan inte räkna de vänner jag skapat genom detta forumet. Samma gäller väl ovänner efter min tid som admin, eller bara som aktiv i framför allt Blandat-forumet.
När jag slutade som admin sänktes också min aktivitet, men jag har allt som oftast smugit in här och kollat.
På senare tid har jag kollat mycket vad jag skrev längre tillbaka i tiden i forumen och det är riktigt roligt. (Speciellt när jag trodde att jag var mycket mognare 2007, än vad jag var ;) ...så jag är rätt glad att man inte kan söka på trådar från starten.)
Häromdagen använde jag nässpray, fick ont i näsan och googlade "Ont i näsan av nässpray" ...första träff på google var en tråd jag själv skrivit 2007.

Det bästa är, att även om whoa.nu läggs ned så har jag fortfarande kvar de flesta av kontakterna jag knutit genom sidan.

Tack för allt, Whoa Crew och alla vänner.

Jag avslutar med... Vad heter du på Whoa?

Jag skyller allt på Emma!

Tack för en underbar tid, minns främst alla roliga audiobattles runt 2002-2004 :)
Toastare

mfs, kan man hoppas på en kväll på Tivoli. Torsdagsfeeling och glas-glas!
Jag skyller allt på Emma!

2013-10-24 22:53
Idag har scenen hittat ut på andra platser

var?

tack för ett bra jobb! Lite tråkigt, känns trots att aktiviteten dött att scenen kretsat lite kring whoa, vad finns nu, Kingsize.se?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-10-24 22:58
VRGNHNS skrev:
Idag har scenen hittat ut på andra platser

var?

tack för ett bra jobb! Lite tråkigt, känns trots att aktiviteten dött att scenen kretsat lite kring whoa, vad finns nu, Kingsize.se?

True story, finns ju fan knappt något fullgott alternativ. Har alltid undrat var alla hiphoperz hänger nuförtiden om de inte hänger på whoa. Har vi missat ngt secret illuminati society eller? Folk snackar om facebook. Fuck facebook, :C
Skivsamlare

2013-10-24 22:59
Jaha, det här var ju tråkigt. Just när man själv började bli lite aktiv här efter år av bara läsande och en och annan kommentar. Vart går man nu för att uppdatera sig inom både svensk och annan rap... Så många guldkorn till artister och låtar man hittat på den här sidan.

"I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"

2013-10-24 23:00
Det är bara att stämma in i klagosången, whoa var en stor del av mina sena tonår.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Jag var aldrig en jätteflitig skribent, och nu för tiden surfar jag knappt hit längre, men whoa betydde otroligt mycket för mig i mina tidiga tonår (03 - 05). Här lärde jag mig om allt om hiphop (såklart), men också att det fanns en utomparlamentarisk vänster i politik-forumet och att som färsk writer skrocka åt den låga nivån i graffiti-forumet. Hade varit en helt annan person utan whoa. Tack för det.
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.

Tycker det är lite ledsamt, blir nostalgisk trots att det är många år sen jag var aktiv här. Har träffat massor av vänner genom Whoa, och skaffat mig ett par ovänner också. Tack för allt alla ni som gjorde det här till en trevlig mötesplats!

Skivsamlare

När stänger ni sidan för övrigt?
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"

2013-10-24 23:01
Folk orkar inte tjaffsa länge, det eju det som är charmen med whoa. Nu ska det bara vara snabba likes osv.

Facebook:

Redaktionen

2013-10-24 23:03
Riktigt trist..
Whoa har funnits med hos mig i mer än ett deccenium och jag har i princip dagligen loggat in och spenderat flertalet timmar här. Tomt kommer det bli.....
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2013-10-24 23:05
Tack för dessa år!
Producent

2013-10-24 23:06
Undrar hur detta påverkar den svenska battlescenen. Tror mycket av hypen kommer från whoa faktiskt även om den inte är beroende av sidan.
Redaktionschef

2013-10-24 23:06
När stänger ni sidan för övrigt?

Januari 2014. Men som sagt, vi drar inte ur "pluggen" helt utan det som är postat i forumen kommer fortsätta gå att läsa (men ingen kommer kunna logga in eller skriva i forumen något mer). Vi har även som mål att låta mp3-servern leva kvar.
Skivsamlare

2013-10-24 23:07
Nej, förresten, efter att ha tänkt igenom saken så säger jag blankt nej här. Detta tillåts inte, var goda och fortsätt driva sidan. Det kanske finns någon motsvarighet till hemtjänst för whoa, nu när rullatorn inte räcker längre? Eller har whoa ens fått rullator än? Det finns vård!
Producent

2013-10-24 23:07
Här har man varit medlem sedan 2001-01-09 (SvU tiden) under nicket madboY som jag sedan tog bort och skapade denna jag har nu. Känns lite sådär synd att ni lägger ner, jag har alltid klagat på designen på sidan och alltid manat för en förändring. Men nu lägger ni ner alltså.

Jag vill tacka er för alla år som både forumen och bloggen har gett mig, jag är ytterst tacksam för min musik ni hjälpt mig sprida vidare. När jag började rappa, så ville jag alltid ha en aktuell mp3a men höll inte måttet vid den tiden, några år senare fick jag den släppt hos er, där ni även spridit ett album, en EP, 2 videos och en aktuell mp3a. Det kommer jag alltid komma ihåg som att det var som en milstolpe att få ut sina grejjer här.

Det kändes som om att man kunde vara sig själv här, man kunde skriva av sig och få respons av helt underbara människor (men även hemska). Men framför allt så kändes det som ett hem på nätet. Min startsida under många år var just whoa.

Asså, WHOA, visste att den här dagen skulle komma någon dag, men inte idag...

Så, tack för tiden, musiken, minnen och allt som betydde något under mina senare tonår.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2013-10-24 23:19
Det kommer jag alltid komma ihåg som att det var som en milstolpe att få ut sina grejjer här.

Nu kommer man dö utan den tillfredsställelsen
Rappare

2013-10-24 23:21
Riktigt tråkigt att höra.. Medlem i åtta år.

big ups till alla som jobbat på sidan och varit involverade i whoa.

För mig kommer sidan alltid vara nr.1 hiphop sida i Sverige.

Tack för allt.
www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com
Producent

2013-10-24 23:26

2013-10-24 23:30
Kan bara instämma med alla röster här, detta känns skit tråkigt.
Whoa har verkligen bidragit till både min personliga utveckling inom hiphop
och även hela scenen. Sedan har Whoa även givetvis varit en central del i mitt liv
i form av träffa människor, snacka skit, hålla på med musik etc. genom åren. Jag vet idag inget alternativ som är i det närmsta likvärdigt och måste därför säga att detta beslut förvånar mig nått enormt, behovet av Whoa känns minst lika stort som någonsin.

Men som någon undrade; vart ska vi ta vägen?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Moderator

2013-10-24 23:34
Fan det känns så sjukt. Då och då brukar jag fundera över hur länge jag kommer vara aktiv på whoa och sett mig själv som 40+ som sitter inloggad minst en gång varje dag (man loggar iofs bara in en gång om dagen och sen loggar man alltid ut, whoa ligger alltid i fliken längst till vänster). Nu visade det sig att man aldrig kommer få sitta här som riktig åldring.

Hur blir det med facebookgruppen? Kommer den finnas kvar?