Hur nöjd är du med din macbook?
Jag är lite småkåt på att byta till mac, som de flesta andra nu för tiden, och vill ha en liten smidig bärbar, som funkar för enkla kontorssyslor skriva, bildredigering och kanske i framtiden filmredigering. är macbook ett alternativ för mig? ni som har den, är den bra, eller borde man lägga extra pengar på en macbook pro?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tycker MacBooken är grym, har en gammal modell, den med Intel Core Duo, men den funkar hur bra som helst. Den största skillnaden prestandamässigt mot en Pro är grafikkortet, men jag lirar inte särskilt mycket spel på MacBooken iaf, och för allt annat funkar den bra för mig. Sysslar en hel del med ljudredigering, och det är inga problem (var lite problem när jag bara hade 512 megs RAM, men nu flyter det på hur bra som helst).
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
så du tror den skulle fungera för mig, jag spelar aldrig, ingen 3dmodelering eller liknande heller, egentligen inga tunga applikationer alls. så är det en bra introduktion till macvärlden, alltså?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har den nya Intel Core Duo 2m 2Ghz.. Den är gullig och så men fan ingen arbetsburk, speciellt inte fram tillsdess att Adobe får tummen ur och fixar en UB (Intel-variant) på sitt CS. Jag är inte ens grafiker men lider ändå av hur dålig grafikhantering datorn har. Det är dock mitt enda heads up egentligen och troligen ett sådant som löser sig när Adobe släpper en UB. I övrigt är datorn hur skön som helst. Jag skulle dock inte köpa den igen utan gå direkt på en Pro-modell och aldrig med mindre minne än 2GB.
jag har inte mac, jag har aldrig haft, men jag tycker 15000 som en ok modell verkar kosta, är helt okej? är det inte? jag använder ubuntu på min dator nu, så windows behöver jag ju inte, så max kanske är ett ok val? hjälp
Jens: om du syftar på photoshop så finns ju CS3 Beta. Kan lova dig att den är äckligt snabb! Aldrig tidigare skådat någon dator hantera photoshop så snabbt som min Core Duo macbook hanterar photoshop CS3 beta.
http://www.petar.se
OK cs3 är snabb men fan inte så snabb som cs2 på en g5 2X2 4gig ram... (mest sur för att jag numera kör på Macbook pro och tcker det går lite lågsamt...har väll blivit fartblind på jobbet.. å andra sidan jobbar vi med 100 megs bilder och justeringslager )
Jurassic579 Du kanske skulle jämföra med en dator som känns relevant då? Dvs en Mac Pro med motsvarande cpu och ram :) Misstänker att skillnaden blir "lite" mindre då :)
I övrigt är grafikkortet i MBP tämligen tamt, sitter själv och väntar på att det ska uppgraderas innan jag byter upp mig från min iBook :)
Look with your own eyes - See with your own mind
Jurassic579: hehe, jämföra en burk som har 4st CPUer och 4GB RAM mot en som har 2st CPUer och max 2GB RAM är inte en rättvis jämförelse.
http://www.petar.se
jag kan säga att jag är nöjd med min macbook! jag kommer aldrig byta till pc igen! känns så jävla krångligt att ha en pc jag tänker kanske bara tillbaka på när mina pc har krånglat!
Du är ett lat stycke mat!
har hört ett rykte att de ska komma nya macar 27e mars.. Om de kommer någon ny macbook då köper jag en direkt, annars också :)
Syer P22 Källa för detta rykte? Rykten med substans är alltid av intresse :) Framför allt då jag sitter och väntar på en uppgradering av MBP (och Leopard iofs)
Jag har en macbook (ej pro) intel core duo (inte core 2) tycker det är det bästa köpet jag någonsin gjort, har bara några få klagomål: 1.Jag kan inte programmera JoGL på den. 2.Jag kan inte programmera OpenSceneGraph på den. annars har jag inga klagomål den har funkat fruktansvärt bra. Jag har 1 gig ram på den också tog det tillvalet.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
jag borde vänta, med andra ord?
och kan någon redogöra skillnaderna rent användarmässigt mellan ubuntu och macos? bara för att, är ni bussiga =P gillar jag ubuntu gillar jag macos (jag har inte jobbar i det mkt alls på senare tid)
Sitter i samma sits. Lite orolig att skärmen är för liten (13,3") bara. Måste sen den i verkligheten först.
PS. Your cunt is in the sink
den är ju ganska underbar till utseendet får jag säga.
Ja hehe, man måste typ duscha innan man använder dom.
mjo.men det som sägs är alltså att grafikkortet räcker gott och väl till enklare småpill i photoshop? låter ju som det jag behöver
nhoj P21 Tyvärr är det alltid fel tillfälle att köpa en Mac, det lurar alltid någon uppgradering runt hörnet ^^ Men en MacBook känns som ett stabilt köp i dagsläget, då den fått ny processor hyfsat nyligen osv. Att småpilla i Photoshop ska inte vara några som helst problem med en MacBook :) CS3 är dessutom ruggigt nice, inte haft något som liknar kraschar ännu, trots att det är en betaversion.
vad kan begagnatpriset ligga på, visst jag kan kolla, men är det enkelt tror du att känga en begagnad mac om man vill byta upp dig, när uppgraderingarna släpps?
Du är ett lat stycke mat!
verkar ligga på en helt okej nivå med andra ord.
nhoj P21 Ett problem jag upplevde när jag letade efter gamla iBook för 1½-2 år sen var att det fanns SÅÅÅÅÅ jäkla mycket bedragare. Tröttnade efter några fruktlösa försök och köpte en ny istället.
PenDragon P22 Läste de på 99macs forum.. Här är det som skrevs..
"
Jag spekulerar lite bara men det pågår ju en kampanj för Final Cut Express. Man får upp till 1350:- i rabatt om man köper FCE med en ny Mac. Kampanjen gäller t.o.m. 27 mars och när jag tittade så är det en tisdag. Vad brukar Apple göra på tisdagar? "
Så antagligen släpps Leopard då och nya macar samtidigt..
så dom försöker kränga så många "gamla" macar som möjligt nu, eller?
Det kommer antagligen släppas nya Macbook Pro allafall.. Den vanliga kom ju nyss ut med ny processor.. Men känns onödigt att köpa nu när man kan vänta 6 veckor och se efter eller hur..
Fick min Macbook C2D med Superdrive och 1GB RAM strax innan jul. Älskar den som man bara kan älska en Mac. Den är en del av mig. Min bättre hälft.
Göteborg på låtsas.
http://buyersguide.macrumors.com/ Kolla den sidan. Har för mig att de brukar vara hyfsat rätt ute och som du ser kanske det dröjer några månader tills de släpper en reviderad Macbook. Men å andra sidan så komemr du tänka likadant när det händer också. Det är som någon sade alltid fel tid att köpa Mac.. Dock har de enligt min erfarenhet bra bäst före-datum.
Göteborg på låtsas.
Jag funderar på om jag skall köpa en macbook eller en bärbar PC, vad föreslår ni?
Unweaving the rainbow.
macbook. för det första är inte pc ett alternativ. frågan är vilken mac man ska skaffa :) köpte ett av dom första macbooksen som släpptes. hade en del problem med den men om man står på sig får man grymm service. efter ett halvår när hårddisken tog så krävde jag en ny, så dom arrengerade ett byte samma dag på en affär... (köpte den på applestore på nätet). har nu en core2duo ;) med 2gb ram. jag tycker det flyger fram. och programutbudet är såklart underbart. jag har inga problem med powerpcversionen av adobe, går iaf snabbare än på min g4
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"
angående skärmen, den är rätt liten om man ska jobba på den seriöst. jag har en stationär skärm inkopplad hemma, som jag jobbar på. sen om jag ska se en film i sängen eller ta med datorn nånstans kopplar jag bara loss och nöjer mig med 13" skärmen, som ändå har fullt tillräcklig upplösning
Syer P22 Ah, du tänkte så :) Nåja, det är ju inte direkt någon garanti att det släpps nya datorer när Leopard kommer, men visst finns det en chans. Kan bara hoppas ^^
jag gillar faktiskt att skärmen är liten, vill kunna ta med mig datorn lätt etc, önskar faktiskt att de släppte en MacBook Mini eller något, som var ännu mindre.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Jag har en och är as nöjd, byter aldrig tillbaks till Windows...
Kör hårt jag har haft min i tre månader och inte haft ett enda problem, och tror inte jag kommer att ha några..
Gå in på
99.se och fråga runt lite.
-----Softar ofta------ Klaga inte över min stavning, jag är DYSLEKTIKER!!.....
Frågan är vad han ska göra på 99mac när alla frågor han ställt besvarats här redan :)
Vad skönt att det verkar finnas en liten, men högljudd, Maclobby här på Whoa.. Allt är förlåtet!
Är det förresten någon som har koll på hur snyggt/osnyggt det blir med ett hårt plastskal på Macbooken?
Länk.
Göteborg på låtsas.
Ja ska lätt ha ett plastskal på min macbook.. väntar på Leopard bara..
ett sånt där plastskla ska jag beställa tilö min mac, jobbar i en applebutik så jag kan beställa och betala till inköpspris whoa! Btw så ska det släppas en ny version på macbook till sommaren, har snappat upp lite från de på jobbet..vet inget datum eftersom apple aldrig sätter datum på nått
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
meskker P24 Du har inte råkat snappa upp något gällande nytt gfx i MacBook Pro? :P
låter ju helt underbart. då väntar jag helt klart! du kan inte chansa på prissättning?
Kan någon beskriva lärningskurvan för Mac Os? Är det svårt att sätta sig in i ifall man endast har använt Windows i 10 år?
OS X är skitenkelt :)
tar väl ett par timmar tills man känner sig lika bekväm somi något annat os. eller bekvämare kanske jag ska säga
Att inte kunna högerklicka håller mig vaken om nätterna ..
kazie. du kan sova lugnt. högerklick har funnits ett tag i mac os. bara skaffa valfri usb-mus.
Göteborg på låtsas.
eller ha ett finger på touch saken och tryck med knappen, då blir det ett högertryck
Ah just det.
Det här känner av vart man klickar.
Jag har läst någonstans att plastskalen gör att det blir alldeles för varmt i macboken, och att skärmen inte går att öppna i helt fullt läge, men en
Ilap skulle jag vilja ha....
-----Softar ofta------ Klaga inte över min stavning, jag är DYSLEKTIKER!!.....
kazie P20 Den är dock inte så het enligt mig, finns gott om möss jag föredrar före den. Måste ju faktiskt inte vara en mus från Apple.
Calulesson P28 Eller helt enkelt en
Elevator (f.d. iCurve), då man använder externt tangentbord/mus när man sitter hemma med burken iaf ;)
eller så vänjer man sig vid en musknapp och slipper musarm