I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur nöjd är du med din macbook?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-02-20 22:57
jps P22

Det där kan ju ha varit ett av de dummare inläggen i tråden hittills :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-02-20 23:36
pendragon.
vadårå? med en musknapp kan du variera sättet du klickar på, du kan klicka med pekfingret, långfingret, ringfingret eller med hela handen och dessutom flytta handen över musen.

ok man kanske inte undviker "musarm", men jag blev iaf jävligt mycket slitnare i högerhanden innan jag böt till enknappsmus.
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2007-02-20 23:48

There are more reasons why multibutton mice are not appropriate and it is not just beginners. I beleive there is an issue of ergonomics. When you click on a multi button mouse especially the left button, the most used button, you are forced to use the index finger. This strains the tendons in this finger after a long day of use. With a single button mouse, especially the ‘no button mouse’, you use a couple of fingers to push the ‘button’. This puts less strain on one finger.

Also, most of the multi button mouse designs require the index finger to be in an unnatural bend rather than a straight line. This is so they can be used by rightys and lefties. The no button mouse your fingers lie naturally wherever they are most comfortable and usually in a straight line and it works for lefties or righties.

Modified clicks can just as easily and often more accurately done with Control or other keys. I really do not miss multi button mice even after using them for a long time, it is all a matter of habit for people who are used to PCs. Now I am not saying that if person really wants a multibutton mouse should not be allowed to have one, especially advanced users, but don’t inflict them on everyone else. Apple has made the right deision by not having the multibutton mouse as standard equipment. More is not always better.

2007-02-21 08:05
Och årets generalisering går till... jps!!!! ^^

2007-02-21 20:18
jag kan leva med att du upplever windows som ett bra os,
men sluta tjafsa om os x för enknappsmusen.

för det första är det fritt fram att välja vilken mus man vill, även apple gör flerknappsmöss.

för det andra, som du märker om du googlar lite, är jag långt ifrån den enda som ser ergonomiska fördelar med enknappsmus

2007-02-21 21:17
Jag har MacBook 2Ghz 1 gig Ram intel core duo inköpt i september och jag är faktiskt riktigt nöjd. Det jag stör mig mest på är att de väger lite för mycket för mig som ofta släpar den fram oc tillbaks från skolan. Min pojkvän har en Vaio med liknande spec (typ lite större hdd) som väger 1,8, fast den var å andra sidan rätt mycket dyrare.

har kört med styrplattan tills nu men har börjat få lite ont i axeln av det så det blir till att köpa en trådlös mighty mouse när csn trillar in =)

Skulle jag köpa idag skulle jag nog iofs lagt på pengarna och köpt en pro istället. Den är förvisso större = jobbigare att bära men den väger lika mycket och iom att detta är min enda dator hade det varit soft med en större skärm.

Och nu när vi ändå har alla söta macmänniskor här i tråden:

Vilket program skulle ni rekomendera för att köra parallella operativsystem? Måste ha windows då det väldigt ångestladdade statistikprogrammet SPSS inte finns för mac..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-02-21 21:18
eller fan nu tror jag att jag hittade spss for mac. spännande.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-02-21 21:41
::kör parallel desktops omk du ska ha två OS, det rekomenderar jag när jag säljer en mac till nån som ska köra dubbla. Har du kört med mighty mouse förut? tycker den är ganska tråkig, scrollploppen reagerar lite för snabbt ibland..ska nog hooka mig en "vanlig" trådlös mus..kör just nu med den genomskinliga macmusen som funkar helt ok

PenDragon P22:: Kan kolla upp det!
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2007-02-21 22:03
jag har klämt och känt lite på den men nr du säger så ska jag nog ta en extra testrunda. får bli en sväng till inlife på fredag =)

2007-02-22 15:33
vmware fusion gör i princip samma sak som parallel, men gratis

2007-02-22 16:21
jps P22

jag kan leva med att du upplever windows som ett bra os,
men sluta tjafsa om os x för enknappsmusen.

Haha, har du ens läst något inlägg jag skrivit i ämnet? Jag har för helvete en iBook :)

2007-02-23 00:12
sorry blandade ihpop

2007-02-23 08:02
Tyckte väl det såg lite skumt ut :P

2007-02-23 15:50
+ ett tillägg som är ontopic igen. Köp för guds skull till mer ram. Satt på en macbook pro med 512 igår, inte roligt!

2007-02-23 16:01
hur väl fungerar parallel desktop? fungerar det precis som det ska, utan några bekymmer?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-23 16:09
nhoj, japp det är min erfarenhet. men det är lite trögare respons på grafiken än om man kör det än att köra windows som vanligt.

däremot bootar windows på typ 5 sekunder i parallels, rätt mäktig syn :)

2007-02-23 16:10
lia, du kan väl inte sitta på en macbook pro? det är ju ömtåliga saker

2007-02-23 16:13
grafiken i vilka avseenden, spel t.ex? eller öht att rita upp skrivbordet? jag programmerar bara, det är det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-23 16:18
grafiken i allmänhet med fönster osv känns lite ryckigare.
går nog bra att använda programmerigsverktyg där, men ska man spela är det nog bäst att köra bootcamp

2007-02-23 16:19
vad är det för skillnader egentligen? bootcamp innebr väl en viss risk som jag har förstått det, eller har det ordnat upp sig nu?

2007-02-23 17:35
aldrig testat bootcamp. eller hört om risker?

men skillnaden är ju att parallells kör du windows i ett fönster inuti os x.

med bootcamp startar du upp windows från grunden, som på vilken pc som helst. och ska gå minst lika snabbt som på vilken pc som helst.

2007-02-23 18:15
Var inne på Apple store idag. Tycker tyvärr att skärmen är alldeles för liten. Inga pengar till en Pro heller, fan!
PS. Your cunt is in the sink

2007-02-23 18:29
jps. vet du om man kan köra bootcamp från en extern hd? det vore ju det smögnaste, om man kan köra en ntfs-disk med windows. kanske är orealistiskt?
Göteborg på låtsas.

2007-02-23 18:34
hopps kanske man kan ordna det med nån slags bootdiskett? bara ne tanke

2007-02-24 03:54
hobbs vet inte. enda anledningen för mig att använda win är för att kolla buggar i internet explorer.

kazie. det är bra upplösning ändå. bara använda extern skärm när du e hemma

2007-02-25 21:23
hobbs::tror att du kan köra bootcamp från en extern disk, hörde nått om det av en kollega..
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2007-03-01 15:44
jag uppar denna med anledning av bootcamp. hur bra funkar de?

2007-03-02 13:29
"With Boot Camp Beta 1.1 or later, yes, but you can install only one Windows partition on any of your computer volumes. The Setup Assistant will allow you to partition drives, or to install Windows XP on an entire drive if it does not contain Mac OS X. Note: You cannot install Windows XP on an external hard drive."

Saxat från: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572

nhoj P21: Funkar hur bra som helst, när det väl är installerat. Eftersom att macar numera är PCs, så kör den windows helt native när du kör det via boot camp. Enda skillnaden är att mac ej har någon bios, utan ett annat system för uppstart. Men processorerna är ju numera x86, som en pc. Kan vara en ide att göra det direkt när man får maskinen dock, då bootcamp kräver minst 10 gb ledigt utrymme, varav minst 5 måste vara ledigt efter installation. Dvs, datorn skapar en partition på minst 5 gb, men du behöver minst 5 till ledigt för att kunna installera. Dessa 10 GB måste dessutom vara konsekutivt lediga, vilket innebär att efter en tid har disken fragmenterat så pass mycket att du kanske inte har tillräckligt ledigt konsekutivt utrymme, även om du har väldigt mycket mer totalt. Då krävs det en defragmentering, och det är inge skoj att göra på mac, man kan nämligen inte defragmentera en monterad volym, vilket i praktiken innebär att du måste boota från en annan disk eller ett annat medium innan du kan defragmentera, för att kunna unmounta disken. Jag brände en bootbar skiva med ett defragmenteringsprogram och defragmenterade från den, men det tog säkert 6 timmar.

Det finns andra alternativ till boot camp också, om man tex bara behöver använda något litet program i windows lite då och då. Parallells funkar också bra, likaså crossover. Crossover har väldigt begränsat utbud av program, Parallells drar oerhört med resurser, men ska man inte göra något väldigt krävande i windowsmiljön så gör det kanske inte så mycket.

Jag rekommenderar alla att inte avinstallera mac osx från sina maskiner dock, det är på väldigt många sätt och vis ett bättre operativsystem än windows. Det är väldigt mycket en vanesak. Har ni kvar det kan ni sakta vänja av er i mån av tid och energi. Ni lär er nog mycket på vägen också om datorer i allmänhet. Hjärntvätten måste upphöra! :)

"The badder you seem, the more lies you tell..."

2007-03-02 13:31
Förresten har jag en 60GB disk på min dator, för referens för defragmenteringen.
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2007-03-02 14:41
det ENDA jag gör i windows är programmering i asp men databaserna kan ju kräva en del så en egen installation är att föredra. jag byter snart, grattis macnördar ni har snrt en ny medlem