I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-03-11 11:58

OneSwarm

Läste precis en artikel om i AB om OneSwarm. Ett anonymt fildelarverktyg. Jag är inte haxxor nog för att berätta hur det funkar, men den förenklade förklaringen verkar vara att man kopplar upp sig direkt till andra användare. Alltså p2p-direkt utan någon sorts torrent-fil eller liknande.

Lär artikeln: Länk till http://www.aftonbladet.se/debatt/article4612100.ab

Använder någon redan OneSwarm? Lite kul att det framgår av artikeln att svenskar är så sjukt inne på att pirata :)

Obs! syftet med den här tråden är inte att "tipsa" om piratnerladdning, utan endast att diskutera fenomenet OneSwarm. Bryt inte mot några forum-regler i era inlägg!

2009-03-11 12:00
I artikeln nämner Karl Sigfrid sin blog. Här är länken:

Länk till http://sigfrid.wordpress.com/2009/02/24/one-swarm/

2009-03-11 12:10
Länk till http://oneswarm.cs.washington.edu/

Mer info från skaparna av OneSwarm.

OneSwarm is a new P2P data sharing application we’re building to provide users with explicit control over their privacy by enabling fine-grained control over how data is shared. Instead of sharing data indiscriminately, data shared with OneSwarm can be made public, it can be shared with friends, shared with some friends but not others, and so forth. We call this friend-to-friend (F2F) data sharing.

2009-03-11 12:21
Video från OneSwarms hemsida om hur det funkar. Snygg och enkel. Om någon vet hur man länkar så att den syns i forumet får ni gärna hjälpa till.

Jag blir mer och mer fascinerad av den här "nya" teknologin.

Länk till http://oneswarm.cs.washington.edu/screencasts/overview.mp4

2009-03-11 12:42
Hur funkar det mer exakt. Jag har noll koll jag också. Måste man hålla på och lägga till vänner och så?
Alltså om jag skulle ladda ner det, precis nu, på min dator. Måste jag ha en kompis som också har det då och han i sin tur har kompisar som har det osv?

Jag har fan inga kompisar som har detta ännu, så det blir ju lixom tvärstopp för min del om jag skulle använda detta?
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-03-11 13:14
Det fungerar att har du en kompis som kanske har 5 kompisar får du tillgång till dom också, fast utan att veta vilka dom är (vilken ip dom har) så.. om alla skulle ha några kompisar skulle svärmarna kunna bli 100.000 pers och hastigheterna kunna bli rätt bra, ungefär som en mix av DC och bittorrent.

PMa mig om ni vill bli kompisar :)
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2009-03-11 15:56
läste om det igår, intressant med nya p2p grejjer, får väll se vad som händer med detta
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-03-13 17:02
Länk till http://forum.oneswarm.org/

Finns mycket info i forumet på sidan. Återigen, kul att svenskarna helt tagit över :)

2009-03-15 00:09
går all trafik går genom varje nod i vänkedjan? dvs, om jag är kompis med pelle som är kompis med anna och jag drar en fil från anna så drar jag den av anna via pelle?
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-15 01:13

Vad är OneSwarm?

OneSwarm är ett fildelningsprotokoll baserat på BitTorrent, fast med ett väl utbyggt anonymitetsskydd. Till skillnad från BitTorrent behöver du inte publicera din IP-adress när du fildelar.

OneSwarm är också namnet på en klient som implementerar protokollet. OneSwarm-klienten kan även användas som en vanlig BitTorrent-klient, men ger då ingen förbättrad anonymitet.

OneSwarm är öppen och fri programvara utvecklad vid University of Washington: oneswarm.cs.washington.edu.

Hur fungerar det?
När du fildelar anonymt med OneSwarm så byter din dator endast filer med vänner som du litar på.

Vad händer om mina vänner inte har filen jag letar efter?
Om ingen av dina vänner har filen, så frågar deras OneSwarm-klienter sina vänner som frågar sina vänner, och så vidare. När tillräckligt många börjar använda protokollet så bildas snart ett globalt sammanhängande nätverk.

Även glesa nätverk med miljonstals deltagare klumpar snabbt ihop sig och bildar en enda stor sammanhängande svärm med många förbindelser, varav många mycket korta. Ett exempel är Last.fm där en typiskt användare endast har 3 vänner; trots att det totala antalet användare är nära 2 miljoner så är den kortaste vägen mellan två användare 7 i medelfall och 14 i värsta fall (feb 2009).

Det är ingen tillfällighet att protokollet heter OneSwarm och inte TwoSwarm.

Hur vet OneSwarm vilka som är mina vänner?
När du börjar använda programmet skapar du vändskapsförbindelser med andra OneSwarm-användare. Detta kan göras manuellt, genom att ni byter nycklar, eller genom att du importerar vänner från andra sociala nätverk. För närvarande kan OneSwarm importera vänner från ditt lokala nätverk och från Google Talk.

Hur hittar jag filerna?

OneSwarm har en inbyggd sökfunktion med vars hjälp du kan söka i hela svärmen.

Hur säkert är OneSwarm?
Kort svar: om du litar på dina vänner så kan du lita på OneSwarm.

OneSwarm använder stark kryptering och autenticering med RSA för att hålla reda på vänskapsförbindelser. Trafiken mellan vänner kryperas dessutom med SSL. Varje gång ett IP-paket passerar en klient i nätverket så byts IP-addressen ut. Du ser alltså aldrig några andra deltagare i svärmen än dina egna vänner.

Att bryta sig in och tjuvtitta på trafiken och deltagarna i OneSwarm är svårt men inte omöjligt. Att infiltrera en vänkrets ger till exempel bara begränsad information. Den som kan avlyssna trafiken på flera punkter i nätet, till exempel genom husrannsakan eller avlyssning, har däremot större möjligheter att identifiera användare och trafik.

Vad händer om ingen av mina vänner är on-line?
Minst en av dina vänner måste vara on-line för att du ska kunna använda OneSwarms anonyma fildelningsprotokoll. BitTorrent-delen fungerar däremot även när alla dina vänners datorer är på semester.

Om endast en av dina vänner är on-line så kan det mycket väl räcka för att du ska kunna nå hela den globala svärmen. Av de 30 % användare på Last.fm som endast har en vän, är majoriteten anslutna till den stora sammanhängade svärmen i det sociala nätverket.

Är det värt besväret att vara anonym?
Personlig integritet är en viktig fråga för många. Det är inte mer besvärligt att använda OneSwarm än något annat fildelningsprogram. När du väl har kommit igång och etablerat ett antal vänförbindelser så är det enkelt att fildela.

Blir det inte väldigt långsamt?
Hastigheten för nätverksprotokoll varierar kraftigt och beror på många faktorer: svärmens utseende, bandbredden på enskilda länkar och en fils tillgänglighet. Att protokollet är komplicerat för människor är inget problem; när programmet väl är klart så kan det ändå gå snabbt. Det finns goda skäl att vara optimist: OneSwarm är byggt ovanpå BitTorrent, ett protokoll som har visat osedvanligt god förmåga att anpassa sig till de mest skiftande nätverksmiljöer.

Kommer OneSwarm att slå?
Protokollet ger en stark anonymitet som gör det möjligt att upprätthålla personlig integritet på nätet när du delar filer. OneSwarm är bakåtkompatibelt med BitTorrent och gör det enkelt att skapa ett vän-till-vän-nätverk genom att åka snålskjuts på redan existerande sociala nätverk. Rent tekniskt bedömer jag att protokollet håller vad det lovar och kommer att kunna växa med uppgiften när svärmen, datamängderna och överföringskapaciteten ökar.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-03-15 01:13
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-03-16 02:24
problemet som det ser ut nu är väl framför allt att det verkar blandas in väldigt mågna flaskhalsar i en sökning, åtminstone som jag förstått tekniken. De som testat den nuvarande klienten gnäller på att det är väldigt långsamt.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-16 05:36
Endeavour2
Hela grejen bygger ju på att det blir tillräckligt många vägar till den källa man vill åt. Finns det du vill ha 30 steg bort och endast hos en person och personerna på väggen sitter på 56k modem, ja då lär du få vänta :)
cry me a river!
--> thcrew
Skivsamlare

2009-03-16 20:18
men vadå "nytt" som aftonbladet säger. det har väl funnits ett bra tag? o.o
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-03-20 13:43
Någon som har koll på om OneSwarm krypterar trafiken mellan användarna eller om den skickar trafiken i klartext?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-20 13:46
minns jag rätt är den krypterad.
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-20 14:44
Hmm enligt en bekant som jag chattade med nu så ska apb ha knäckt krypteringen i OneSwarm redan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-20 15:38
Poängen med programmet är ju att man enbart är direktansluten till ett gäng polare som man litar på. Krypteringen är en bonus.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-03-20 16:03
Two Face : Han har inte läst artikeln på AB bara då och blivit lite skrämd av Ponténs uttalande om att dom skulle ha knäckt det, men egentligen så har dom inget?

2009-03-20 16:41
Klart Pontén inte kan säga annat än att "vi kan allt, vi tänker stämma dig, resistance is futile" när aftonblaskan kommer och frågar. Hans arbetsgivare skulle nog inte bli så imponerande om han grät ut och sa "fan alltså, det här nya som händer på internet är ju helt omöjligt, vi är chanslösa, allt är förlorat".
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-21 00:51
Dagen Pontén & co sitter och knäcker avancerade krypteringar över en kaffe behöver de inte längre jaga pirater då kan de ju utnyttja denna kunskap till att säkra sina produkter istället.

Som PlayerJoe skrev är ju hela vitsen dessutom att allt sker stegvis genom lokala nätverksstrukturer (sociala, inte tekniska) och att därför endast den som lägger till en infiltratör som vän har något att oroa sig för. Är jag vän med Pelle P och han i sin tur är vän med Anna A så är allt jag sliter av A skickat, och omadresserat, via P.

cry me a river!
--> thcrew

2009-03-21 00:53
Lär väl dessutom även vara så att P i det här fallet inte ens kan se vad som går igenom honom. Att något gör det ser han ju rimligtvis, men då det som skickas är krypterat är ju allt han ser medans han omadresserar skiten bara krypton.
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-29 22:21
Så de här är det man måste använda från och med 1april för att vara säker eller finns det 100 saker till man måste anstränga sig med att skaffa?

2009-03-30 08:43
Hur fungerar OneSwarm om man laddar från tex Piratbukten?

2009-03-30 08:44
oneswarm tekniken fungerar väl alltid som beskrivet ovan, drar du ner via vanliga torrents fungerar inte skyddet alls av förklarliga skäl eftersom att du inte vet vem som seedar åt dig eller vem du seedar åt.
cry me a river!
--> thcrew