I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Serie] Game of Thrones (Spoilers)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2011-04-25 20:09

[Serie] Game of Thrones (Spoilers)

HBO har börjat sända tv-serien Game of Thrones, ett fantasy äventyr baserad på A Song of Ice and Fire fantasyserien (böcker). Två avsnitt har sett dagens ljus och jag gillar det jag sett, riktigt nice casting och många av rollerna är perfekt tillsatta. Man märker att denna serie har rejält med budget.

I avsaknad av en tråd tänkte jag tipsa om serien och kunna diskutera denna med andra medlemmar, har inte själv läst böckerna, men har blivit bra sugen nu. Problemet är att jag läste på ett engelskt forum om att de följer böckerna rätt bra och man kan spoila rätt bra för sig, så, skaffa böckerna eller vänta tills serien blir klar?

IMDB: 2663 röster: 9.4/10

http://www.imdb.com/title/tt0944947/
http://www.hbo.com/game-of-thrones

rawr
Rappare

2011-04-25 21:38
fet serie som fan och dom spar inte på nakenheten FAP FAP FAP!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Skivsamlare

2011-04-25 23:15
Tack för tipset!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-04-25 23:58
såld sen första avsnittet :D
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Moderator

2011-04-26 10:38
Såg första avsnittet förra veckan och ska snart se andra avsnittet. Riktigt bra serie! Jag har stora förväntningar på det här. Äntligen kanske det kommer en välproducerad fantasyliknande serie. Sjukt nice!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-04-27 00:00
Överraskande bra serie. HBO har gjort det igen.

Drottningen är för jävla sexig men helvete vilken cunt hon är. haha

Fast jag tycker fortfarande att så här långt är The Borgias den bättre serien av dessa två nya storsatsningar.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Skivsamlare

2011-04-27 10:13
Det var fan riktigt bra! Tack för tipset, igen!

2011-04-27 11:51
marvingaye: Jag tycker The Borgias och GoT är ungefär lika bra, det beror helt på vad man är ute efter, och vad man uppskattar. Min största invändning mot The Borgias är att det är så obeskrivligt teatralt och stelt emellanåt. Andaktsfullt och överdramatiskt så det förslår. Och det kan givetvis vara det du tycker gör serien bättre, att den ger ett mer seriöst intryck. Men är det verkligen rättvist att öht jämföra dem? Vi pratar omnipotenta maktgalna påvar och biskopar mot drakar och demoner.

2011-04-27 22:40
medoria F29

Det är exakt vad som gör Borgias bättre för mig, the italian melodrama och det faktum att historien bakom Borgia familjen har fascinerat mig länge. Jag undrar verkligen hur långt de kommer våga gå med vissa aspekter av Borgia familjens historia, finns ju en hel del juicy, legendariska rykten och myter. Bland annat incestförhållandet mellan Cesare och Lucrezia(som de redan hintat en del åt). Ryktet om att Cesare anlitade Leonardo Da Vinci att måla hans porträtt och sedan bad honom måla Jesus till hans liknelse och att den nu moderna bilden av Jesus som dominerar i väst är helt enkelt Cesare Borgia. Sen finns det en del trevliga hemskheter de kan utforska med Naples(som redan representerats på ett enormt underhållande vulgärt vis), Machiavelli, Medici familjens bankfiffel och Da Vinci's beryktade homosexualitet.

Jag jämför serierna eftersom de är båda två nya storsatsningar från två stora networks samma säsong, båda innehåller hyfsat liknande kontroversiella teman(sex, naket, våldtäkter, incest, rasism, political trafficking), båda innehåller enormt mycket politiskt drama och intriger. Visst att Game Of Thrones är en fantasy serie på papper, men om du förväntar dig drakar och demoner så kommer du tyvärr bli besviken då serien är 90% personlig och politisk drama. Har läst första boken och lite av andra, bli inte förvånad om du ser mer action i The Borgias.

Med det sagt så tycker jag båda serierna är väldigt bra men Borgias snäppet bättre såhär långt.

F.ö så är det svårt att låta bli att associera serierna med varandra med tanke på de två senaste avsnitten av båda serierna där både Lucrezias och Daenerys storylines är för tillfället slående lika på många plan. Båda blev politiskt bortgifta av de dominerande männen i sin familj, båda blir våldtagna av sina nya män och båda är blonda, unga tjejer med långt curly hår. Båda verkar växa och handskas med sin nya hemska situation på ett intressant och starkt sätt.

2011-04-27 23:50
marvingaye: nej jag kan ana att got inte kommer vara så mkt drakar och demoner utan mer handla om intriger och politiskt spel, men just inslaget av magi är ändå spännande, hittills har det hållts på en alldeles lagom nivå. Där är The borgias för verkligt, det blir helt knastertorrt, men jag kommer ändå fortsätta kolla, jag tycker inte att det är dåligt.

2011-05-01 13:58
ikväll släpps tredje avsnittet :D hype hype hype hype
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Battlerappare

2011-05-01 21:40
Jag vågar liksom inte börja se skiten för jag är rädd att den ska vara en xena och all hypen är bara fucktard fanbois som spamat imdb... Är den verkligen bra?

2011-05-01 22:27
medoria F29

Mjo, förstår vad du menar. Fast Borgias är "för verkligt" eftersom det är en serie baserad på en verklig familj, verkliga händelser och verkliga rykten. Men jag kan absolut tänka mig att Borgias kanske inte är alltför spännande om man inte sedan tidigare är intresserad av den här familjen och andra historiska karaktärer som befann sig omkring dem.

2011-05-02 01:11
kan någon fylla i lite, har bara sett första avsnittet men fattar inte riktigt.

Vilka är "Lannister" ? är det Drottningens familj?
är de dom som försöker döda kungen?

och är det drottningens tvillingbror som har sex med drottningen i slutet?
Get Random!

2011-05-03 14:29
Empire: om det är Xena är det väldigt välproducerad Xena skulle jag vilja påstå.

King Phil: ja drottningen knullar sin egen brorsa. Det är dom två och dvärgen som är The Lannisters. Han som dog i första avsnittet om som nu ersatts av Ned Stark var deras pappa och också en Lannister.

2011-05-03 15:54
Empire, jag har inte läst böckerna eller ens hört talas om dom innan och är ingen fanboy men jag kan säga att serien hittills är riktigt riktigt bra, rakt igenom. Absolut ingen TV6-fantasy.
SMÅLAND!

2011-05-04 21:09
brukar "hata" fantasyserier men detta var bra, längtar fan tills nästa avsnitt.

2011-05-04 21:17
Absolut ingen TV6-fantasy.

Haha legend of the seeker...

Gillar game of thrones också men tycker halva storyn är lite larvig. Kul att se starks och nightwatch men de där incestlirarna och hästbruden är ju bara fel. Hoppas boromir slår näven i bordet snart
Its darkest before dawn
Battlerappare

2011-05-05 10:25
jo det var det jag var rädd för, får ta och kolla då.

2011-05-05 11:47
Hoppas boromir slår näven i bordet snart

haha, word på den! bara sett första avsnittet än, men inte direkt fastnat.

en undran: varför måste (i princip) fantasy = medeltidsfest? har vi så dålig fantasi att bara plocka kläder å annat från tidigare århundraden och VIPS är det fantasy?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-05 16:30
Det finns ju faktiskt rymdkonceptet också! :P

Tyckte andra och tredje avsnittet var bättre än det första
Its darkest before dawn
Rappare

2011-05-05 20:00
Bara jag som är extremt nyfiken på vart dom har filmat serien?
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Skivsamlare

2011-05-05 20:42
incest e bäst!!!

Rappare

2011-05-16 21:32
Jahapp. Det senaste var faktiskt riktigt bra. Hur fan ska detta sluta för Sean Bean?

2011-05-16 22:55
sen dag ett: det var ett långt rep i Dn 24 april men jag läste det inte. Vill dock minnas att det stod ngt i bildtexterna om Irland.
Rappare

2011-05-16 23:18
medoria F29
Yes! Jag kollade lite intervjuer med skådisarna och fick reda på att det var Irland. Tack endå :)

2011-05-24 13:33
Hurra för dvärgen! Sån jävla ball karaktär... Och sen längtar jag efter drakarna. Och hoppas att Boromis blir kingen
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2011-05-24 15:23
Riktigt grym serie faktiskt.

Vilken dag sänds det i staterna?

2011-05-24 15:55
Viktorius: det går på söndagar men denna vecka har HBO lagt ut nästa avsnitt för guldmedlemmar redan igår så det kommer väl dyka upp fortare än normalt.

2011-05-24 18:49
Helvete vad bra de senaste avsnitten har varit. Det är såpass bra att jag inte tänker läsa andra boken nu för att inte spoila framtida säsonger av tv serien.

De valde HELT rätt personer att spela Jon Snow, Jamie Lannister, Arya, Tyrion, Kahl Drogo, Ned Stark och Littlefinger. Sjukt ON POINT och exakt som jag tänkte mig dem i huvudet när jag läste boken. Överlag är alla karaktärer väldigt trogna boken men de ovan är helt perfekta.

För er som tycker att serien är lite förvirrande, eller har kompisar som inte riktigt hänger med pga alla konstiga namn osv så kan jag rekommendera den här Youtube tjejen som gör en re-cap efter varje avsnitt och gör vissa saker enklare att förstå. Jag har hört att serien kan vara otroligt förvirrande om man inte läst böckerna.

Rappare

2011-05-24 21:06
Slutet på senaste avsnittet va fan brutalt!

2011-05-25 21:10
Hajar man inte serien utan att kolla på det där klippet förtjänar man inte ens en tv... Faktum är att man inte ens förtjänar sina ögon

2011-05-25 22:33
haha, word
Battlerappare

2011-05-30 19:42
Nu har jag börjat kolla på den!
Inte fan var de nån xena iaf! Braskit!

Producent

2011-05-30 21:27
fet serie no doubt
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2011-06-04 11:02
Oh snap @ slitet på sista avsnittet, misstänkte lite att folk är dodgy och inte lita på men att han skulle bli förrådd så snabbt.
rawr

2011-06-04 12:54
Gojira

SpoilerTycker egentligen Ned Stark had it coming, tyvärr. Det hade varit mycket smartare att göra som Littlefinger sa till honom innan men Ned vägrade gå med på planen tack vare sin "honor" och att han vill göra det rätta, Littlefinger gick helt enkelt vidare med planen själv istället. Att gå fram och ge Cersei pappret och tro att de kommer ursäkta sig och kliva ner från tronen utan konsekvenser är dessutom lite väl naivt.

2011-06-06 18:40
haha.. det är faktiskt många namn i den. Har glott om den igen från första episoden och är numera med på allt som händer. Dom snackar typ fort och otydligt så jag hinner inte höra allt de säger. och för övrigt.. ÄNTLIGEN MÅNDAG
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2011-06-07 03:01
Bästa serien någonsin, så överlägset.. FYFAN VAD JAG ÄLSKAR KAHL DROGO! I've just turned gay.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-07 12:29
Kahl Drogo är en bad motherfucker i senaste avsnittet haha

2011-06-07 14:39
haha DMAt... Halvsegt avsnitt dock. väntar på att det liksom kastar loss

2011-06-07 14:41
drogo låter ju helt brutal och typ läskig när han pratar. "CHACKALACK CHOK CHACKALACK KHO!!!!!"

2011-06-07 15:30
Halvsegt avsnitt dock. väntar på att det liksom kastar loss

In-deed. Endast 2 avsnitt kvar dags för lite action snart
Its darkest before dawn

2011-06-07 16:25
Om de fortsätter följa boken lika troget så kommer bajset att slå i fläkten rejält de kommande avsnitten.

2011-06-07 16:42
Om de fortsätter följa boken lika troget så kommer bajset att slå i fläkten rejält de kommande avsnitten.

Hahah så spot on!

Man vill ju gärna säga att boken/böckerna är bättre, men det är svårt när de har matchat casten så bra samt faktiskt följer boken så bra.

Hatar att Syrio Forell hade träsvärd och inte kunde whoppa riddarjäveln.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-06-07 17:31
haha.. det är faktiskt många namn i den. Har glott om den igen från första episoden och är numera med på allt som händer. Dom snackar typ fort och otydligt så jag hinner inte höra allt de säger. och för övrigt.. ÄNTLIGEN MÅNDAG

Addic7ed har subs uppe jävligt snabbt varje vecka, om det duger med eng sub.

2011-06-07 18:08
StinkRock1 P21

Ingen vet exakt vad som hände med Syrio Forell, fram tills bok 4 har han fortfarande inte bekräftats vara död.

I TV serien så ändrade de lite på vad som händer efter att Arya lämnar "dansrummet". Hon står kvar och lyssnar lite och man hör svärd som klingar och massa stön och skrik, knappast Syrio's röst heller. Sen säger hon "not today".

I boken så säger Arya's monolog/narrative att riddaren är täckt i stål från huvud till tå och att Syrio förmodligen inte kommer ha en chans. Men boken bekräftar ingenting heller.

Han kanske dyker upp i bok 5 :) Dessutom så är George RR Martin såpass förtjust i serien och de små förändringarna som finns där att han till och med börjat anpassa sin nya bok i till dessa förändringar. Intressant är även att screenplay för detta avsnitt skrevs av George RR Martin himself (han ska skriva ett avsnitt per säsong). Så han ligger bakom de små förändringar vi såg i The Pointy End, även om de var få.

2011-06-07 18:28
Herr Marvin:

Vet, är på bok nummer 3 ;).
Försökte bara inte att säga för mycket därav ordvalet!

2011-06-07 18:39
haha ok. Finns dock inget att säga, vi är lika ovetandes som de som inte läst böckerna :(

2011-06-07 19:21
Joo, förutom att jag har på känn om vilka som kommer mötas one on one i slutfighten (om det nu blir av en sådan, mäniskor emellan).

2011-06-07 21:17
INOK, tack för tipset... Addic7ed, en grupp som gör subs eller? hittar inte på pirate eller undertexter.se ...

Jävligt kul att höra att ni som läst boken säger att det är passande skådisar etc... Sådant är ju annars något man kan störa sig på enormt.