I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uppsala Reggae festival, hur var den nu då??

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-08-13 11:47

Uppsala Reggae festival, hur var den nu då??

Skvaller skvaller, att Sizzla var där var kung förstår jag....

Some people consider me crazy. I don't like that word.
It leaves a acrid taste when spoken.

2006-08-13 13:06
Sizzla Gjorde tordags-kvällen Lyssande! Publiken var eld och lågor..
Culture oj oj oj, Så bra! helt underbar festival, Synd att jag missa lördagen!
Pinnacle SoundSystem.

2006-08-13 13:19
Groundation var fan jösses grymma. Sizzla var kungen av U-sala, Congos gjorde två mycket uppskattade konsertér, Morgan lirade bättre än förväntat o Israel fick med alla att sjunga. En magisk helg helt enkelt...

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2006-08-13 14:05
groundation var bäst tycker jag..
don carlos var tung också..
under lördagen missade jag alla band pga lathet..

det som sög var väl att man blev bestulen på ryggsäcken första natten.hoppas du som tog den hatade musiken i minidiscen..

2006-08-13 14:22
Tycker att Morgan Herigtage gjorde ett bra framaträdande även fast dem inte hade bandet med sig. Så jag hoppas att dem kommer tillbak med Till uppsala nästa år med hela bandet, för då tror jag att de sklle kunna bli något alldeles extra.
Sen säger jag bara SEEED vilket jävla scen arbete dem hade.

2006-08-13 14:24
Glömde skriva att de som förstörde festivalen var alla snorungar som var där och söp och trodde dem var coola, de är fan bara pinsamt. Jag vet att uppsala drar in mycket pengar på snorungarna, men man kanske skulle börja tänka på en åldersgräns.

2006-08-13 15:19
" KAN DU DRA HÄRIFRÅN DU VA LIKSOM INTE ENS BJUDEN "

Skönn festival bortsett från alla stölder ... congos , MH , Groundation och sizzla rocka fett.. allt annat som värt och se missa jag pga av alkohol beronde!!!
BLESS REGGAE MUSIC

2006-08-13 15:29
groundation var helt galna.. övrigt var det jävligt maxat =)=) .. yes,skön festvial.
=)
Empress

2006-08-13 17:14
Fett keff festival alltså... Så jävla dålig organisering som vanligt. Det blir nog inget nästa år om det inte är världens line up såklart, för artisterna jag hade tänkt se var bra som väntat.

Jag antar att det som blev inställt blev det pga bombhoten i London eller vad? Såklart inte URFs fel att artister ställer in (GRYMT TRIST att Burru Banton inte kom) men dom måste väl förfan iaf kunna sätta upp affischer där det står vad som är inställt även om dom inte riktigt vet varför. Nu var man tvungen att leta upp funktionärer som ändå inte hade en aning om någonting. Helt sämst. Som vanligt var campingen sämst också trots att det var ett privat bolag (ett nystartat bolag av Yared eller?) som hade den. Lika dålig som ifjol förutom att den kostade 140 kr. Skitdrygt att måsta stå i kö för att komma in till sitt äckliga jävla tält typ. Sen stängde dom av vägen ovanför området , tom för folk som hade band. Varför då?! Man fick gå genom skogen om man hade öl i väskan som skulle till campingen och inte pallade gå tillbaka in till stan och runt hela jävla ån typ, helt sämst. Det är ju alltid samma problem varje år på URF... Äkta URF stil att släppa DVDn från 2005 ca ett år försent förresten, haha.

Men det jag såg var bra iaf... Sizzla var damn nice. Showcasen med Perfect mfl var också jävligt bra. The Congos var grymma, såg bah slutet på Israel Vibration men det var cool... Morgan Heritage var nice (tyckte bandet var jävligt tight tills jag kom nära å såg att det var en selectah bah haha), kommer fan inte ihåg vad jag såg mer...

Just ja, vad fan höll Klassique på med sista kvarten!? Körde hiphop typ, helt sämst.

Vilka ställde in förutom One Love å Burro, Iration Steppas och Germaica?
Fett tärt att några snorungar snodde min lur å alla pengar + visa osv också.
Rätt konstigt att pressområdet för stora medier var bättre än det för tidningar som Kingsize mfl som är de enda som skriver något positivt om festivalen...

2006-08-13 17:26
aa glad att ja inte kom iväg.. ingen clash inga steppaz o de verkar som de var fjortisrekord iår
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-08-13 17:47
Fjortisrekord var det också ja... Festivalfolk är det värsta som finns haha

2006-08-13 18:42
förstår inte varför alla tycker groundation e så bra live? dom låter ju exakt som studio fast något sämre, SKITTRÅKIGT!
(va samma sak på summerjam förra året med)

Dubwisedelen på fisherman när congos lirade va grymt + culture!
sizzla hade jag hoppats bra mkt mer på, tycker capelton va mkt bättre förra året än vad sizzla var nu... av de videor jag sett med sizzla känns det so matt han gav 70% nu, ltie synd!

jah mali va jävligt skön o sen israel vibration som väntat!
 http://www.myspace.com/charlychanter

2006-08-13 19:04
Galet bra:
don carlos, congos, sizzla, perfect, flash + fantan(coolt när dom
drog up den där bruden) seeed, kvällarna med bongo trummorna och allsången..Big up!
bra:
groundation

besvikelse:
jah mali,

hade verklige sett fram emot honom.. jag tror det som gjo9rde det kasst var att artical band inte kom... tråkigt

Dåligt:
campingen, fjortisarna

2006-08-13 20:08
Fan vad skönt att se att man inte var själv om att tycka att det var lite för mycket fjortisar. Man skulle kunna tro att det var en festival med Basehunter.
Sen är det inte så jävla bra planerat när man ska behöva gå runt hela fetival området för att hämta ut sitt Band så man kan knata genom festivalen. Dem flesta kommer ju från campingen, varför kan man inte ha ett ställe som man kan hämta bandet på på camping sidan. Jag vet att man kunde få sitt band på campingen men det var inte förens på kvällen som dem fixade dit dem. Sen vill jag bara säga att det fanns lappar uppsatta om ändringar i schemat.
Jag parkerade på en stor parkering precis brevd capingen men där fick jag böter första natten, de var massor med folk som fick böter, så nu kan lapplisorna ta semester. Och sen körde jag till grusplanen som URF sa att man kunde parkara på, men när jag kom till bilen efter 2 nätter så satt det en lapp från fastikhetskontoret där det stod att jag parkerat fel, för de var parkeringsförbud. Sen såg jag att URF hade vänt på skyltarna till en annan parkering någonstans. Dåligt att man inte får info om det. Hade inte varit roligt att åka på en till böteslapp, men den hade jag skickat till URF. Är sugen på att skicka böteslappen jag fick första natten till URF för det var några funktionärer i onsdags när jag kom med bilen som sa att man kunde parkera där. Men jag årkar inte hålla på att bråka om nån jävla böteslapp.
De var även piss att det inte fanns något bra matställe inne på campingen, typ hamburgare eller falaffel. Sen maten på festivalområdet är ju under all kretik. Skit mat varända jävla år.
Skaffa dit några som tänker på kunderna och servicen och inte bara pengarna.
Detta vart ett jävla gnäll meddelande, men de skiter jag i.

2006-08-13 20:10
mycket idioter där, men det var väl ungefär vad jag räknat med.
vill påstå att don carlos var bäst(av det jag såg).
morgan heritage var en besvikelse.
imponerad av fantan mojah och mr perfect också, och lukie d såklart..
congos var skitbra fast dom drog tyvärr ut på låtarna lite för länge.
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2006-08-13 20:11
Alla artister var bra men Sizzla var ju bäst, jag tycker att det blev en lyckad festival förutom förseningarna.... Hade velat se Gyptian också!!

Yeemih jag håller med om att det var fjortisrekord, i och för sig var detta andra gången jag var på URF men många fjortisar var det i alla fall!

j0lle haha hon skämdes som fan ju. men det var nog en härlig upplevelse för henne. Det är ju hennes pappa som har fixat allt, Yared Tekeste, kankse därför hon fick gå upp :)

någon som såg snubben som hoppa upp på scenen? blev lite irriterad för det. han klämde sig förbi mina kompisar och bara hoppade upp... tyckte det var lite onödigt gjort och skämmigt dessutom

Vi ses nästa år !
Jah Rastafari, we a praise, Hail King Selassie always

2006-08-13 20:55
Congos var ruggigt bra, helt klart bäst enligt eder Black Ark-nörd nr. 1.

Däremot blev det ritkigt pinsamt med band som Afrokören, likbleka töntar som sjunger gospel om Etiopien och dansar i klassisk stel svenssonmane.

Dekker Tribute var grymt, men helt tokigt besviken över Pioneers bortfall från programet, det var i princip halva anledningen till att man åkte dit över huvud taget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-13 21:14
Ställde Top Cat in också? Och Fanton Mojah då? Hur var hans show? Hade han sin vita ryggsäck på sig?
twitter.com/dj_shirkhan

2006-08-13 21:26
top cat ställde inte in, såg inte allt, men det jag såg va grymt!
 http://www.myspace.com/charlychanter

2006-08-13 21:37

Så sjukt trött festival asså.....Sizzla va ju okej iofs..
eller sizzla va fet...men resten...hmm...Morgan skötte sig
så gott man kan utan band, men asså resten....fyfan!
bara massa trött reddji......jävla Groundation va fan
de sämsta jag sett....piss!

och allt kefft folk...festival-folk, fyfan...virkade dreads överallt,
batik-kläder, saronger och allmänt vänstervrida puckon....
vyfan...sverige har en vriden syn på reggae!
PAIN IS TEMPORARY, GLORY IS FOR EVER !

2006-08-13 21:42

och att Million Style inte hade en fet bokning är fan ett jävla
under....sveriges enda riktiga dancehall/reggae-akt på 100
år så blir han inte ens bokad.....skandal!
PAIN IS TEMPORARY, GLORY IS FOR EVER !

2006-08-13 22:45
musiken:

Fantan Mojah, Don Carlos och Israel Vibration var positiva överraskningar för mig. Jag blev rätt irriterad mot slutet av Carlos spelning dock, folk fortsatte ju bara att slänga upp klädesplagg på scenen och den stackars snälle gamle gubben signerade ju allt. Det var säkert 15 minuter speltid som försvann där.

Sizzla hade för mycket speltid. Inledningen var grym, med mycket material från Da Real Thing, och de långsamma numren var också bra, speciellt Black Woman och Thank u Mama. Det kunde ha räckt med det. Men nu hade han ju tyvärr tid att riva av sina sorgliga gangsta-låtar också.

Seeed var enligt mig festivalens höjpunkt. Allting var rätt med dem. Låtvalet, kläderna och de läckra negerbrudarna som dansade på scenen.

campingen:

Äcklig mat, för få vattenkranar och bajamajor. "Vi hade i alla fall tur med vädret" sammanfattar väl årets camping rätt bra.
Och jag förstår att många tycker det var roligt att det var DJ:s och folk som spelade trummor inne på campingen i år. Inte jättekul för oss som slagit upp vårt camp precis bredvid dock. När man ville dra sig tillbaka och lyssna på lite Ol Dirty Bastard från sin medhavda stereo var det enda man hörde den där kongo-bongo-skiten.

Som folk redan påpekat kändes det som att det var mer fjortisar och mer stölder i år än förra året. Tycker dock att folk i stora drag var trevliga och öppna och att stämningen var trevlig. Alla hjälptes åt när något tält kollapsade av vinden.

Jag åker nog inte till uppsala nästa år
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-13 22:49
Blev det ingen clash alls?

2006-08-13 23:04
nope. men de blir fet clash snart har dom lovat
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-08-13 23:17
Vem har lovat det?
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2006-08-13 23:24
kommer inte ihåg, men läste de här nånstans på whoa tror ja lr skawars

2006-08-13 23:57
Trött på alla hippies o fjortisar som kommer till festivalen, men men.. dom får ju också va där om jag får vara där..

Det som jag blir mest trött på e alla som typ köper ett hegge weed bara för att de ska till urf o röker på som fan, blir så jävla dålig bild av festivalen utifrån..

Tycker även att det var sämre stämning i år på festivalen, mer tjafs mellan besökare, otrevliga besökare etc etc t:ex den där jävla tattarh*r*n som stog bakom mig på israel vibration och puttade mig framåt hela tiden så jag typ tryckte in mina vänner i staketet.. känns så jävla trist när det blir så..
http://www.myspace.com/Sifon

2006-08-14 00:31
Jag tror att URF inte vert lika bra som förra året pga att det var för fet line up förra året. Fast jag klagar inte, den festivalen var sjukt bra. Ska bli kul att se vilka som kommer komma nästa år.
Kanske är dags att försöka ta hit Luciano, junior kelly, sen skulle jag vilja se richie spice och turbulence igen.

Sen kan man ju sluta att ha Governy Andy där på scenen, tycker nästan att det blir pnsamt när han håller på.
Ta dit Papa Dee istället inte för att han är så mycket bättre men det skulle vara kul att se hur han skulle funka.

2006-08-14 00:35
haha vafan.. Governor Andy är ju kungen.. Papa Dee får ju folk o vända sig i graven när han kör sitt race
http://www.myspace.com/Sifon

2006-08-14 08:56
topaz och klassique var grymt, nice med iallaf en soundsystem grej..
det var tungst när top cat gjorde entre, sen blev det lite tröttsamt att trojan inte hade några instrumentaler med sig och top cat bara körde accapella mellan låtarna...
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2006-08-14 09:54
va bara där torsd. å lördag, sizzla va asgrymt å morgan (hörde inte hela) va nice..

Tyckte att resten som hade med urf 06 å göra va flopp rakt av.
Pleasant, andra lördagen varje månad!!

2006-08-14 09:55
hahaha vadå hade inga instrumentaler med sig? d e väll inte så svårt att flippa på 45orna?
twitter.com/dj_shirkhan

2006-08-14 10:14
Juste, minneskonserten till Desmond Dekker då? Dawn Penn, Ambelique & Delroy Williams skulle köra.

Va hände med den?
twitter.com/dj_shirkhan

2006-08-14 10:44
Nöjd med festivalen även om det var mycket som kunnde göras bättre..
Och alla jävla f*ttor som snodde massa saker, nästa år tycker jag vi hittar dom o ger dom kollektivt smisk..

Big up till damp camp (igen) så mycket trevliga o goda själar :D

2006-08-14 10:55
+
sizzla dödade, grymt att han körde så länge, tyckte dock att publiken kunde har varit mer hype

culture var bra som vanligt

kapten röd - jr eric - governör setet var verkligen över förväntan
(med kaptenen som den mest lysande stjärnan)

israel var även dom som man kunde förvänta sig, en aning för seg roots, men onödigt att klaga

akademin var oxå bra, och killen i taket var ju bara för grym

att polisen slutade jiddra med dom på den inofficiella campingen efter torsdagen

att 5 av mina kompisar fick behålla sina biljetter när dom fick sina band och kunde sälja dom vidare för en femhundring

historien om killarna som gled bakom polisens hq för att mecka
"det verkade rålungt, men så öppnades dörren och ut kom tio poliser" :-)

alla våra grymma tältgrannar
kvarter1 - röda/legalize it flaggan regerade
inga stölder och inte mer fjortisanda än att det var charmigt

-
att den officiella schemat sa att fantan skulle köra på kvällen och groundation skulle köra på eftermiddagen - tack för den

att det enda "riktiga" schema som fanns att tillgå på typ hela festivalen var utskrivet från internet och upptejpat på våra grannars tält

att jag missade typ hela fredagen förutom en del av don carlos för att polisen tog in mig för "att dom kände igen mig" och "det tar bara en halvtimme"

att vakterna på campingen letade efter folk utan band kl 0630 söndag morgon "får vi indikationer på att det skulle behövas så går vi in i varenda tält och kollar banden på alla" shit yao, campingen stängde typ 5,5 timmar senare

att dom klippte både festival och campingband av dom som inte orkade gå runt stängslet när dom varit i skogen istället för dom överfulla bajjamajjorna

att dom som förhandsbokade tydligen fick campa gratis (dom kanske gjorde fel där oxå) och att det inte längre gick att förhandboka 2-3 dagar innan festivalen

att det kostade 20kr för en kalldusch när man betalat 140kr för campingen

att det bara fanns en vattenkran när man betalat 140kr för campingen

att det kostade 20kr att ladda sin mobil när man betalat 140kr för campingen

hmm får väl återkomma senare...

2006-08-14 10:57
ajust det lägger till på - sidan

att morgan som är så slicka och perfekt att det nästan blir ointresant även med band fick köra över skivor

och att bajjamajorna va fett skabbiga när man betalat 140kr för campingen

2006-08-14 11:29
klyckades bara komma till culture o groundation.
skulle se pioneers men d va ju flyttat nån timme så jag gick därifrån o orkade inte gå tillbaka.
sen ville jag se massa andra band men jag trivdes bra på campingen så bra så jag kom aldrig iväg.
var en jävla bra festival tycker jag. lite småmiss som va på festivalen av arrangörenrna men kul hade man !
lite tråkiga o stöddiga folk som inte förtod skämt !

var det nån som hörde våran trevliga tuta som vi blåste i ! rätt många tråkiga fan som sa neeeej d e ni me tutan sluuta! hahah no way jose! men farbror blå snode den lr så blev den glömd nånstans. så vi köpte andra grejjer vi kunde tjuta me ! noice camp!

groundation var bland de bästa spelningarna jag sett oxå ! powpowpow!

~~~War, Hate & Confusion~~~

2006-08-14 11:33
ja polisen va ju roliga o retas med. d kom nåra snutar av d kvinnliga snutar o skulle snacka me oss. så va d en polis somkollat oss på söder en gång oxå. så sa hon dig har jag träffat förut. då la jag min armbåga på henns axel lite charmigt o sa , jassååå.. va gjorde vi då då! d va kul. sen efter ett tags retande tappade ena polisen sitt lugna jag o bad mig gå därifrån.

tack mina goda campingsvänner o campet som gjorde min festival !!!
~~~War, Hate & Confusion~~~

2006-08-14 11:42
Överlag fett! sizzla o topaz var tungt. campingen var lite dåligt organiserad men hade endå gubbskoj. kommer lätt åka nästa år.

2006-08-14 13:28
till Ferman

Sizzla var kung över musiken där, ja
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2006-08-14 13:45
asså det e fett kefft med tjuvar, men vafan, lämnar ni mobil och pengar i tältet, va väntar ni er?

sen är det oxå skoj att se hur 17åringar klagar på "fjortisarna"
hur gammla var ni 2001 när den första festivalen var, jävla färskingar?

så nä, fram för fler fjortisar som blir grymma i framtiden än en massa färskingar som tror dom blivit vuxna och är reggae för att dom lärt sig vad riddim och battyman betyder på internet och kan dricka ett sexpack utan att somna

2006-08-14 13:51
Sizzla kunde ha gjort bättre, Grundation va grymma och även Morgan. Tråkigt att de va nån som va tvungen att sno mina öl bara... Hade precis köpt lås o låst in dom men de funka tydligen inte. Köp era egna jävla öl!

2006-08-14 14:08
men vafan kör ni inte lås på era tält eller snittar folk upp tälten med kniv? vet att folk brukar köra så på roskilde men har inte sett sånt på urf. annars är ett tips att inte ha några värdesaker i tältet, t.ex kamera, mobil o cash. ha med d grejerna istället.

annars håller jag med nattydread: känns som d som klagar på fjortisar så mycket var själva det förra året.

2006-08-14 14:54
Perfect är en glömd artist som gjorde en mkt mkt uppskattad spelning!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2006-08-14 14:55
Kom på att snuten snodde våra öl, eller vi fick inte tillbaka dem efter att vi var på skolbesök. fett drygt det också, varför ta in folk som inte har något shit på sig?! Äkta Sverigestyle.

En av våra tältgrannar fick sitt tält uppskuret förresten. Det brukar väl hända när man har lås på? Klart man inte lämnar grejjer i tältet... Jag blev bestulen på mitt shit när jag stannade efter halva vägen till campingen å tog en paus typ.

Äh, fett grymt att URF finns. Cleant med alla artister osv men det är ju så jävla dåligt organiserat vartenda år ju, alltid samma grejjer som inte funkar heller. Kul att ni kör... haha

2006-08-14 15:10
sen var ju ett stort +
polisens inplastade fusklappar som låg på varje förhörsbord, där det stod vilka frågor dom skulle ställe beroende på om folk erkände eller inte osv

fy fan va jag skrattade

jag: (högt)
-"jävla bönder, måste ni ha fusklappar till förhören, va gjorde ni på polishögskolan egentligen"

polistanten som förhörde mig (rk/uk från sthlm):
"asså, dom är inte till för oss"

jag: (fortfarande ganska högt) "nä jag förstod det, men det måste ju känas ganska frustrerande att behöva lära alla dom här färskingarna totalt självklara skitgrejer, vafan har dom inte gått ur skolan liksom?"

polistanten (ganska mumlande):
"ehh joo, så är det ju..."

2006-08-14 17:27
missade tyvärr både culture o groundation o massa annat pga

generellt så va de struligt o oorganiserat, mycke inställt o ändrat o inget i programmet stämde, kass info. man skulle tro att de va första året de körde, inte femte lr va de nu va.

konserterna var ganska mesiga o jag blev nog inte särskilt impad av nån, en positiv grej va SEEDs som hade tre tjejer som dansade, de hade iaf ansträngt sig att göra nåt på scenen.

men jag va nöjd med va där, med att tälta, o inte bekymra mig om annat än hur jag skulle få ölen in på campingen o inte frysa ihjäl de timmar jag ville sova. sammanfattningsvis: dyr festival med lite valuta för cashen i musikväg i år.
och..???

2006-08-14 18:20
lukie d och sizzla va bäst...
organisationen värdelös...
Mabuhay!

2006-08-14 21:21
Kortfattat kändes det för mig som om festivalen fick helt godkänt, de flesta bristerna va inte på grund av organisationen, medan campingen fick fett IG. Så jäkla rörigt och besvärligt och krångligt och förvirrat. Fixa tills nästa år! Musiken va ju dock ordentligt nice, inget att klaga på de som väl tog sig dit..
Okej, nu går jag!

2006-08-14 21:57
Som så många påpekat så var organisationen obefintlig.. Men många stor namn & mycke, mycke bra musik..

Ingen som möjligtvis hörde några glada pojkar sjunga "En elefant balanserade osv.?" Eller den gotlänsa dängan "Summan kumma?" (Sommarn Kommer)
"Inte konstigt att horan är fattig när hon jobbar på timlön!"

2006-08-14 22:16
Blev förresten helt vansinning till slut på några festivalare som bodde nära oss på campingen, ett helt flumgäng som spelade samma jävla låt i 2 dagar i sträck. Fy fan va trött man blev i huvudet av det till slut!
Okej, nu går jag!