I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beenie Man till URF?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-01-08 10:55

Beenie Man till URF?

Beenie Man till URF?
ja det är ju du som bestämmer, så in på http://uppsalareggaefestival.com/ och rösta

men kolla dom här klippen först, om du nu skulle missat beenie live tidigare

beenie man & vybz kartel pt1 (den här e kul, vybz ramlar av scenen:-)
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1695340587

beenie man & vybz kartel pt2
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1693770594

beenie man & sizzla & buju banton
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1695891951

beenie man & capleton & spragga benz
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1695719782

så in och rösta nu

2007-01-08 11:20
Kan ju nämnas att Yellowman, Matisyahu, Baby Cham och Burning Spear också är med i pollen :)
http://www.myspace.com/Sifon

2007-01-08 11:24
Simon_Reuben_I P17

varför ska man nämna det, bara burning som är värd förutom cham och beenie?

asså kom igen skulle det inte var så underbart att studsa runt till
zigidigdungdandang (pt2) efter tre dagar slöroots?

2007-01-08 12:09
Dom kan ju alltid sätta han på första dagen så folket får vänta med slörootsen..

Annat folk kan ju även tycka att det är mer intressant än beenie man..
själv har jag dock inget större intresse av någon av artisterna som man kan rösta på.. men alltid värt att nämna för allmänheten är vad jag tycker :)
http://www.myspace.com/Sifon

2007-01-08 12:20
att Matisyahu leder omröstningen säger allt om scenen i detta land. det är så sorgligt så jag börjar fundera på självmord o grejjer...
twitter.com/dj_shirkhan

2007-01-08 12:57
att Matisyahu leder omröstningen säger allt om scenen i detta land. det är så sorgligt så jag börjar fundera på självmord o grejjer...

HAHAHAAAHAAAAA!!!! WORD TO THE BIRD! matisyahu e fan det värsta jag hört...
http://www.youtube.com/watch?v=Dni1_xbLl5I
Bitty Mclean with Trinity Sound ...

2007-01-08 13:10
dj-flash ahh.. fett sorligt..
Don't Give Props To The Devil

2007-01-08 14:10
Bring us burning spear! Matisyahu, hahaha..
Pinnacle SoundSystem.

2007-01-08 14:13
HAHA vybz verkar vara en höjdare på att tappa balansen.

men beenie man? hmm. det sägs att han boxade spice för hon dissade D'angel.

Flash
yeeeepp, det säger verklingen vad sverige är.

Man kan ta hit stora dancehall snubbar men grejen är att det inte är tillräkligt många som fattar grejen. så de skulle inte va lika ball å se dom här i sverige. :/
 Red Motion Music

2007-01-08 14:19
Baby Cham 3,5%, Matisyahu 37,3 Burning Spear 29,7 %.... ahmen vafan!!!!

2007-01-08 14:24
haha ett skämt..

kanske är urf som fuskat med siffrorna...
Pleasant, andra lördagen varje månad!!

2007-01-08 14:44
.....Det har alltid varit upp till en del eldsjälar som fått "lära" och introducera det senaste inom reggae, och URF är ju perfekt tillfälle......

WOOOOOOOOOORD SvampBob!!! det e fan på tiden att steken vänds, den e riktigt bränd o rostig på underdelen nu.
twitter.com/dj_shirkhan

2007-01-08 14:44

Perfekt om Beenie Man kommer, då har man lite tid att göra nått annat än kolla på banden hela tiden, seriöst dagens dancehall suger ju stenhårt!.. Varför inte ta dit Yellowman? han har varit typ den känndaste dancehall artisten, vore ju patetiskt om Beenie Man vart lika kännd, alla dagens dancehall artister låter ju lika dana och jag lovar att alla har haft King Yellow som förebild! =)

// be the change you wanna see in the world

2007-01-08 14:49
Yellowman och Spear!

2007-01-08 14:49
Varför inte ta dit Yellowman? han har varit typ den känndaste dancehall artisten, vore ju patetiskt om Beenie Man vart lika kännd, alla dagens dancehall artister låter ju lika dana

ord från en färsking som tydligen inte tagit den minsta tid att sätta sig in i vad han talar om

2007-01-08 14:52
Dancehall-fantasten Nuttydread

Yellowman va ju den största dancehall artisten under 80-talet, vore det inte kul om tog hit en gammal legend som han?

2007-01-08 14:56
Esshå P18

Just gammla legender brukar det finnas och bli över av. Några mer aktuella artister hade varit roligt.

2007-01-08 14:59

Evokee6

joo de är sant men då är de ju kul om dom blandar med båda och nya!

2007-01-08 15:02
Esshå P18

varför inte ta hit den typ största just nu (jaja jag vill inte ha sean paul, så ni behöver inte ta upp vem som säljer mest skivor just IDAG) istället för nån som va typ störst för 20 år sen

och jag har sätt honom live, det är ingen musikalisk orgasm direkt

han har ju dessutom varit här massor av gånger, har beenie nånsin varit här?

och jag måste ju säga att jag uppfattar likriktningen hos dj's som betydlig mer påtaglig under 80talet än vad den är nu, men d kanske bara e jag

2007-01-08 15:05
och gamla gubbar brukar det vara överfullt av på urf

så varför kan vi inte få en artist som släppt grejor i år (läs 2006, vet inte om han hunnit komma ut med något än) och vars flesta låtar inte går i one drop

2007-01-08 16:02
beenie var på muchenbryggeriet för ett bra tag sen, konserten va grym...
Pleasant, andra lördagen varje månad!!

2007-01-08 16:06
Blev positivt överraskad över att se att urf tagit både beenie man och cham som alternativ med modet sjönk snabbt när jag såg resultatet...kan bara skriva under på tidigare skribenters inlägg angående matisyahu. Om han kommer och beenie uteblir så hoppar jag nog över festivalen.

Esshå

"alla dagens dancehall artister låter ju lika dana"
whaat? det var det värst jag har hört i år. jag tycker att mångfalden bara ökar hela tiden

2007-01-08 16:33
svampbob
aa de sant. men fan att man måste lära folk hela jävla tiden. därför man ska flytta så man slipper lära och folk bara vet.

trött på att folk kollar på ensom man vore galen  bara för man flippar när man har en fet låt.

Jag vill se yellowman för han har gjort en rad feta låtar. och jag måste skåda hans fulhet! haha

men jag hade hellre sett bounty än beenie
 Red Motion Music

2007-01-08 17:27
Hur kan Burning Spear och Matisyahu leda omröstningen. Helt j**la sjukt. En trött gammal gubbe, igen som det finns tusentals av varje år på URF och matisyahu som är riktigt överskattad.

Come on, rally up era vänner och as rösta på Bennie eller Cham.
-:Slowmotion better than no motion:-

2007-01-08 18:04
haha....cham får min röst iallafall.
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona

2007-01-08 18:56
Esshå P18: Jag har bara en sak att säga till dig:

BULLIT BULLIT BULLIT, BOOM BANG BANG!
twitter.com/dj_shirkhan

2007-01-08 20:10
Beenie är tung live, men jag röstade på Yellowman.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-08 21:47
Hade Lee Perry varit med hade väl han vunnit röstningen

VAD?
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-01-08 22:43
Tycker visserligen beenie är kass, men jag förstår frustrationen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-09 00:16
Som sagt.. känns som det vore mer intressant med en dancehall artist.. Beenieman skulle nog göra en tung show..

Burning spear och matajewhcy i all ära.. Men det finns tillräckligt med roots där..
http://www.twitter.com/sammyksafari

2007-01-09 00:54
Beenie man är ju självklart!!!!
PAIN IS TEMPORARY, GLORY IS FOR EVER !

2007-01-09 01:37
Det finns i mitt tycke många "nya" deejays som är långt bättre än Beenie och Cham, Bounty inte minst, men i den här pollen så får det bli Beenie.

Vore ju stolligt kul om de kunde boka Beenie och Bounty ovetandes om varandra. Sätt dom på olika flygplan och olika hotell.... och vips så står de öga mot öga i den svenska sommarnatten. På det viset kanske URF kan spara in på en flygbiljett tillbaka.

2007-01-09 02:50
Color_Blind: hehe word!. vore fan roligt att beskåda. vad förvånade dom hade blivit.

skippa Matisyahu, snälla!

2007-01-09 07:07
 vilja ha ditt soja
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-01-09 12:38
Haha det är bisarrt... Antagligen så är det samma diskussion i URFs forum också, fast åt andra hållet.

2007-01-09 14:09
gurraa. haha aa säkert
Don't Give Props To The Devil

2007-01-09 15:45
cham är ju helt sinnes sjukt bra, han kanske inte släppt lika mkt somm bounty eller beenie men hans två plattor saknar helt dåliga låtar ( sen påstås det ju att cham å d. kelly skrivit de flesta av bountys låtar under senare 90)...

KAMMA ER REGGAE SVERIGE , RÖSTA CHAM ELLER BEENIE!!1

matisyahu?   ja eller hur...
Mabuhay!

2007-01-09 16:25
asså d e inte värt att rösta cham, även fast jag hellre skulle ha dit honom (har sätt beenie) så alla dancehallfans gå ihop och rösta beenie

visst skulle va tuffare med bounty, fast han e inte med i pollen

2007-01-09 16:37
Å Bounty har inte gjort så mycket väsen av sig i år heller...

2007-01-09 16:41
inte många som har gjort väsan av sig i år...
 i get more pussy then panty!

2007-01-09 19:10
jag slipper gärna all dancehall...är väll antagligen det som är ganska utbrett i reggaesverige, finns fler roots älskare än dancehalllövers. iaf när man pratar om dancehall som bennie och cham.

jag tar helre dit nåra feta skaakter för att dansa till! enligt mitt öra är det mycket mer reggae än vad dancehall nånsin har varit..

nu låter jag som en stor dancehall hatare haha men vafan..

skulle vi inte ha nåra bennie cham sizzla osvosv lyssnare på festivalen skulle den bli betydligt trevligare på campingområdet tror jag, men vafan vet jag.. jag åker nog imellan i år iaf elelr sover nånstans utanför i skogen.
menar "dacehallfansen" här inne är ju redan helt galna och skriker efter folk så hur ska det se ut på festvalen;)

puss
{F.e.C.}

2007-01-09 20:04
vaffaan är det nå jävla skämt?? maatisyaahu leder stort och då har han konkurens baby cham och beenie man, två av de absolut fetaste live akterna man kan beskåda inom reggae!??

hur kan det gå så snett i sverige??
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2007-01-09 21:25
vem/vilka är Matisyah?!
Respect!
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2007-01-09 21:58

2007-01-09 22:32
Röstar folk på detta innan Beenie, Kung Gul, Burning Spear etc?! Skrämmande!!
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2007-01-09 23:46

Det är väll skönt att folk inte är så konservativa och inskränkta i hur saker och ting SKA låta... tycker jag

själv gillar jag både spear, bunny och matisyahu.. det stora mistaget som gjorts i omröstnignen tycker jag är att inte midnite fick mer röster, men antagligen så har dom som skulle lagt sin röst på han, lagt den på spear elelr bunny istället.

{F.e.C.}

2007-01-10 11:28
ååååååhhh folk är såna TRÄLAR!!
hur fan kan matisyahu leda!??? ..och burning spear?? visst all respekt till burning spear men alla som lyssnar på reggae har väl sett han minst 13 ggr redan och roots lär det ju knappast gå nån nöd på under resten av festivalen änna...

RÖSTA FRAM DANCEHALLEN PÅ ROT!
www.myspace.com/roughlynx

2007-01-10 13:38
Damn, gillar inget med Matisyahu så jag hoppas inte på honom. Fram med fler röster på Spears.

Nån som minns Burning Spears på Snäckan i stadsparken här i Uppsala. Detta var nåt år före URF premiären om jag minns rätt. Så grymt uppträdande.
Yared är Uppsalas Kung, minns dagarna på Baroviak/Stures(minns ej vad den hette då) då han drog fram många artister hit. Fy fan så fet den tiden va, inte lika galet och hypat som URF men lika sköna stämning.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2007-01-10 18:11
svampbob, jo det är ju det jag menar, varför kan inte folk leva i nuet?

men det finns en till aspekt, och det är det oförtjänta lyssnandet av vissa artister som ingår i undomarnas soundtrack.
som t.ex. matisyahu, Varför i hela friden får han sån hype???!!
Det är ju helt omöjligt att mäta honom med beenie man eller baby cham i det här fallet.

kan det vara masspsykos?
precis som det för kanske 7 - 8 år sedan var en eek-a-mouse psykos bland tonåringarna får eek nu konkkurens med gentleman, matisyahu och groundation... GROUNDATION?!? Vad fan händer? varför?

jag tror stenhårt på att folk i allmänhet inte har någon egen vilja, nåns polare skickar över tips på msn och om det bara tipsas och pratas om gentleman, groundation, matisyahu så blir det ju det som blir populärt. de utan egen vilja tar det till sig och inbillar sig att det är bra, men har inte hört det bästa än.  ?

eller? jag försöker bara luska ut den här gåtan om varför reggae är så missuppfattaat i sverige.

(sen ska vi ju inte ens gå in på det här med svenska akter, !"!!€#%#&€/I%O()

2007-01-10 19:09
Oskadous; Det kan ju inte vara en värre masspykos som drabbat folk som gillar den sortens reggae än den som får folk att lyssna på Tony Matterhorns låtar eller Dr. Evil eller varför inte jubelklanten ElephantMan, liksom..

Hängde upp mig lite på din fråga om gåtan varför reggae är missuppfattat i Sverige.. Känns för mig som en konstig syn på musik och kultur att det bara finns en Rätt väg, och att det är bara Du som förstått reggae, alla andra har ju fel och är wannabees... eller?

Vad gäller din/er aversion mot Groundation och svenska akter så undrar jag om det är lönt att starta en diskussion om avantgardism och dess vikt för kulturell utveckling eller man ska behöva stå ut med "BULLIT BULLIT!" och "wooooord" kommentarer då? För det finns onekligen mycket intressant att diskutera kring detta ämne, en diskussion som bedrivs i många andra musikgenrer just nu,  men som reggaescenen verkar helt oförmögen att hantera eftersom man ska polarisera och peka finger hela tiden.
Boss Sounds - Reggae Scorcher.

2007-01-10 21:06
johnny rudeboy.

ang. matterhorn , dr evil , elephantman mfl (jag antar att du syftar till deras mest flippade alster som kan uppfattas som olyssningsbart) så anser jag att det inte alls handlar om masspsykos i samma utsträckning som t.ex gentleman och groundation.
det tror jag många här kan skriva under på.
om folk i sverige skulle hypa de aktuella dancehall & reggaeartister som i resten av världen är frontfigurer för musiken så hade jag varken varit förvånad eller konfunderad, då det skulle te sig mycket logiskt.
nu gör inte majoriteten av reggaesverige det.
se bara tillbaka på URF:s bokningar och deras omröstning som ett talande exempel.

det är inte den "rätta" vägen jag är ute efter, självklart får man lyssna på vad man vill, gammalt som nytt, det gör jag själv.
men man blir lite... besviken, då man ser hur det ser ut i andra delar av världen. Se bara till tyskland, (okej de inhemska artisterna är även där avgudade),men deras soundsystemkultur har kommit mycket längre än här och se artistbokningen till summerjam som ett exempel.
det kunde även ha varit så i sverige, men nu är det inte det tyvärr.

man kan emellanåt tappa lite hopp när man som soundman ibland får peps person, svenska akademien, gentleman och groundation requests när man spelar.

själv anser jag inte att groundation och matisyahu är särskilt avantgardistiskt, bara sjukt överskattat.
jag söker fortfarande anledningen till deras hitils oförklariga popularitet.