Tror iofs inte anledningen till att soundkulturen kommit längre i Tyskland har något annat att göra med än att det finns så sjukt många tyskar jämfört med svenskar. Procentuellt sett per capita så tror jag nog att det till och med tippar över till Sveriges fördel. Kom dessutom ihåg att URF arrangerar konserter och jag har rätt svårt att se att det inom den unga dancehallen av idag finns artister som kan hantera en publik på 10.000 i Sverige. Jmfr. vad Turbulence eller Busy Signal skulle gjort på en scen kontra vad Buju skulle presterat till exempel, över samma rytmer. Ärligt talat så är det många one-hit wonders som är aktuella nu som inte är färdiga artister och som inte har variation nog att underhålla en publik, men ändå kräver the royal treatment och fantasigager, dem är rätt svåra att boka live, faktiskt. De är däremot feta att lyssna på enstaka låtar på en dans, måhända, men som sagt. kanske mindre kul att uppleva en timmes konsert med.. Det utgör nog den största anledningen till diskursen mellan klubbscenen och livescenen. Skillnaden mellan URF och Summerjam tycker jag iofs inte är värd att nämna, om man tittar till 2006:s lineup på de två festivalerna är det inga enorma skillnader i inriktning, tycker jag vid en snabbtitt. Vad gäller Groundation så gör dem ju sjukt progressiva och avantgardistiska grejer med reggaen, Matisyahu har jag inte uttalat mig om då han inte riktigt är min grej.. Populariteten ligger i crossover-fenomenet, fast i detta fallet inte till mainstreamen utan till dem som är musikaliskt intresserade och jagar dem kickarna. Varför beviken när folk önskar låtar när du kör sound? Spelar du inte för folket? För att återknyta i tråden till urpsrungsdiskussionen så hade jag nog röstat på Beenie i det urvalet, har sett honom ett par ggr. och han är rätt kul på scen även om jag tycker hans låtmaterial inte lämnat många höjdpunkter bakom sig de senaste åren, med några undantag, såklart.
Boss Sounds - Reggae Scorcher.
ooooh... långa texter, orka läsa... svaxx! Jag har inte ens orkat läsa den här sjuka tråden mer ingående, bara glåmat förbi nån som nämnde att Yellowman var den bästa Deejayn under 80-talet... ja, eller hur. Det släpptes ju inte alls tyngre grejjer än yellowmans slackness på 80 talet, nädå! King yellow var grym ja... var grym, jag har sett tillräckligt många artister som lever på gamla meriter för att orka en till.. va fan spelar det för roll om beenie eller nån har haft han som förebild eller inte.. och Beenie är ju en helt sprillans ny artist på scenen... oh ja! Märk min sarkasm!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
Johnny Rudeboy Självklart spelar man för folket.. Men man spelar ju inte vad som helst bara för att nån önskar det? Spelar Deng deng hifi (ett sound i malmö som spelar mkt steppaz o engelska prylar) skulle det kännas lite konstigt att gå fram o önska ovannämnda Dutty Wine med Matterhorn eller Doctor Evil - More Phunany.. Men dom spelar ju fortfarande för folket.. Går man till ett ställe där ett Dancehall sound spelar kan man ju inte förvänta sig att höra varken Govenor Andy eller Ras Olof.. Personligen tycker jag folk ska låta den eller de som spelar sköta selection.. Sen ang Beenie vs Matisyous diskussionen.. För mig spelar dom i helt olika ligor.. Det känns lite som att jämföra Million Stylez med Sean Paul.. För även om Million gör tunga grejjer så är Sean P på en helt annan nivå...
http://www.twitter.com/sammyksafari
Jag vill inte gå på en dans där ett sound spelar Elephant man och Ska! för i helvete heller! är de ett ska sound då går jag dit om jag vill lyssna på ska. Matishyahoiuh är ännu en vit reggae artist som får luft. Dom kommer alltid att finnas och de kommer alltid att finnas folk som får upp ögonen för reggae med dom. men när de lyssnar på reggae från JA då är de inte likadant.
Red Motion Music
"Who the motherfuckin' bawse?"
SvampBob "Men om dom suger och bör lägga ner ska man oxå få veta d" Det brukar liksom løsa sig sjælv.. Såvida folk inte ger forwards før saker som dom inte gillar.. Million Stylez ær tight och jag gillar hans låtar o tycker det e skitfett att en svensk lyckats skapa sig ett namn, Big up till Million o KBC! Men att jæmføra honom med Sean Paul eller Beenie ær lite tidigt... Precis samma sak med matisyaho...
Det som är lite synd är att folk alltid verkar rösta på den som dom gillar bäst. Om dom tycker det är schysst att sätta på en skiva med Matisyahu hemma i lägenheten en söndagkväll, ja då röstar dom på han. För mig är det viktigaste hur dom är live. Jag har inte hört många människor skrika om hur grym Matisyahu är på scenen. (Fast jag kan ju ha missat..?) Däremot tänker jag inte säga att han suger. För det gör han inte. Han är duktig på det han gör. Men hur som helst det som gör festivaler bra är stämningen. Därför borde man ju välja den artist som man tror kan skapa den bästa stämningen. Hoppas att folk tänker på det..
Wala bok wala bok.. som o dem talk..
johnny rude jo, jag spelar för folket, men jag spelar till 99% låtar som jag själv tycker är bra och håller mig till min stil, (bra skrivet sammy safari) jag slänger liksom inte på peps, groundation eller svenska akademien när jag är mitt uppe i ett set, inte annars för den delen heller, det hör inte hemma på dans. på dans i tyskland och publiken beter sig på ett helt annat sätt än i sverige. där är det mer folk som kan låtarna och texterna, som ger forwards på vanliga danser. (händer förvisso i sverige då och då, men bara när något stort sound från usa eller jamaica gästar... typ massive b, jaro, matterhorn) Tyskland har även 2005 års worldclashvinnare sentinel, och det tror jag inte enbart handlar om folkmängd utan även en levande kultur, som främjas av att landet välsignas av många sounds och dancehallartister. tyskland har sjukt feta sounds, lyssna på bara på inspelningar med tex. Supersonic!! supersonic är verkligen ett av världens grymmaste sounds just nu... de skulle kunna mörda allt om de bara ställde upp i de stora clasherna. visst många dancehallartister är säkert inte värda att att ta hit pga erfarenhet och pris, men sen finns det ju sjukt många som totalt skulle kunna mörda på scen i jämförelse vad som faktiskt prioriteras. vad föredrar man? assasin eller the congos? buju banton eller lee perry? bounty killer eller black uhuru? baby cham eller culture? sen är det ju inte bara dancehall artister som är intressanta, det hade varit sjukt fett om beres hammond eller sanchez kunde komma. men iställlet kommer julian marley och israel vibration. sen är det självklart en prisfråga mellan olika artister, men en liten tankeställare borde ändå URF få, de återger trots allt inte en rättvis bild av reggae.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Du får nog tala för dig själv vad gäller brist på forwards och allsång på danserna. Där jag spelar och går ut så brap-brappas det och stås i så det räcker. Maybe it´s a Skåne ting? Ni verkar missuppfatta min poäng kring att fråga varför du blir besviken när folk önskar låtar, jag menar inte att man ska bryta ett set och köra något annat eller för den delen spela låtar man själv inte gillar, däremot så kanske man borde vara såpass lyhörd att man förstår att om folk önskar låtar har du inte byggt en tillräckligt stark vibe för att folk ska vara nöjda med din selection. När folk önskar låtar betyder det att du och ditt sound inte håller the crowd locked, och då borde du iofs bli besviken, dock inte på publiken utan på din egen insats. Man kan aldrig skylla ett misslyckande på publiken, det finns bara inte. Nu undanräknar jag självklart rättshaveristerna som önskar sina favoritlåtar oavsett vad som händer på golvet och såklart dem som hamnat på fel klubb och vill ha E-Type istället. Jag är av den bestämda åsikten att om man ska kalla sig soundman så spelar man enligt den gamla skolan; i Sverige innebär den att om du spelar dåligt önskar folk låtar, på Jamaica får du ta en flaska i huvudet. Simple as that. Vad gäller de där motsatsförhållandena du räknar upp, t.ex Bounty eller Black Uhuru är ju inget som existerat i verkligheten som valmöjlighet så det blir liksom inte något relevant att ta ställning till och tjänar föga som något slags argument mot URF. Har inte Beres och Sanchez varit i Sverige? Det vill jag mig minnas iallafall. Jag förstår att man som reggaenörd kan bli frustrerad i ett litet land som Sverige, men det hjälper sällan att få en scen att växa med en elitistisk von oben syn på andra människors smak. Kör lite Groundation och Akademien i din early juggling istället och locka det folket som gillar det till din dans och skola dem sakta men säkert, så bygger man sakta upp en scen istället för att måla in sig i ett hörn och sitta där och sura med sina 10 närmsta polare. Hur många tror du fanns på reggaeklubbarna jag gick på i mitten av 90-talet? Sakta vi bygga denna scen med lite öppenhet.
nu drar du ut resonumanget lite väl långt här, det är absolut inte varje kväll som folk önskar akademien, det har hänt vid kanske 2 enstaka tillfällen. Det hör verkligen till undantagen, men dock har det hänt. och det är väl där den sk. "missuppfattningen" hos vissa kommer fram. Bara för att en låt går i baktakt så tror vissa att det auomatiskt kan spelas på en dancehall/reggaeklubb. Jag vill inte kalla det för en elitistisk von oben syn, men varför ska jag spela helt off på en dans när det verkligen inte passar sig? jag vet precis vad du menar med att locka och sakta bygga, men då spelar jag heller rnb låtar i reggaeremixtappning / rnb reggaecovers, då känner folk igen sången och texterna från mtv + att de ändå får ändå vibben, vilket jag tror är en schysst bro att bygga på. samtidigt som jag själv slipper stå och vantrivas och spela nått jag inte kan stå för. om folk öskar låtar så behöver det helller inte betyda att ens selection är illa uppbyggd, Självklart är jag lyhörd efter önskemål, men då tar jag hänsyn till önskemålets relevans. önskas t.ex. gash dem and light dem med chuck fender eller hum hum med beenie man (exempel ur verkligheten) så helt självklart, den kommmer spelas. Om nån kommer fram och önskar en låt så är det faktiskt inte som du skrev, "ett misslyckande", kanske tvärt om? Man har lyckats fånga folks intresse och under år "skolat" och påverkat så att de har skapat sig ett eget intresse och hittat sina favoriter, och då brukar det låta: "-tja, ni spelar fett, kan man hoppas på att gash dem and light dem kommer senare?" vad det gällde bounty vs black uhuru det är ju just det jag menar! det har inte existerat i vår verklighet (sverige) men det existerar ju i tyskland, till tyskland kommer ju äldre reggaeakter, men bounty killer, baby cham, vybz kartel MFL kommer ju faktiskt dit och står på scenen , och det är ju den "utopin" jag försökte måla upp. det var ingen valmöjlighet jag lade fram utan ett "varför funkar det där, men inte här" scenario. eek-a-mouse har väl spelat i sverige typ 30 gånger de senaste 5 åren? tänk om de kunde ha låtit typ Pinchers, jr cat, burro banton, sanchez, glen washington, george nooks besökt vårt land lite oftare istället... hur fett hade inte det varit? jag vet att beres och sanches har varit här, men jag ser hellre dom en gång till på t.ex. URF eller andra konsert arr. än mycket annat som ofta återkommer.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Anledningen till att spela Helt Off eller Kung Kodum på en dans är väl samma som att jag ibland kan slänga på Jackson 5 mitt i ett set, lyfta hela grejen och överraska. Tycker reggaescenen tar sig själv på så stort allvar hela tiden, hade varit gött om man kunde ha en lite mer distansierad och avslappnad syn, men det är ju olika synsätt och knappast något som går att diskutera på ett forum, så vi får nog lägga ner den diskussionen som inte är på väg någonstans ändån. Vad gäller Tyskarna så hänger det fortfarande mer på annorlunda befolkningsunderlag än något annat. Där bor alltså 82,5 miljoner personer där mot våra knappa 9 miljoner, tacka fan för att de har ett helt annorlunda underlag att bygga saker på. Jag har hört att Eek-a-mouse har en hyreslägenhet på Möllan. Det blev billigare än den återkommande hotellkostnaden ;) Vad jag vill med att dra en sådan här diskussion var att jag blir lite trött på att folk inom scenen ska vara så negativa kring allt. Smile and the world will smile with you, som det brukar heta.
Johnny Rudeboy "Du får nog tala för dig själv vad gäller brist på forwards och allsång på danserna. Där jag spelar och går ut så brap-brappas det och stås i så det räcker. Maybe it´s a Skåne ting?" Det jag skrev var att om ett sound är dåligt så får dom inte forwards.. Jag ställer mig iallafall inte o flashar tändare om en selecta slänger på en dålig låt o har en dålig selection.. Anledningen till att du tycker att det brap brappas mkt kan vara att du besöker ställen där vi spelar haha ? Att säga att ett sound inte byggt upp en tillräckligt bra vibe för att någon önskar en låt håller jag inte med om alls. Har du ett par hundra personer i lokalen är det svårt att göra alla nöjda eftersom folk har olika smak. Det finns alltid någon som saknar en låt eller som tycker att soundet suger även att hela stället kokar... Sen tycker jag oftast att det är fulla 20 - 22 åriga brudar som kommer och önskar låtar.. Väldigt ofta Gentleman eller Eek A mouse.. Ska vi låta henne avgöra vad vi ska spela eller om vi har spelat bra eller dåligt ? Jag håller dock med om att reggaescenen inte ska ta sig själv på för stort allvar..
hehe.. det måste vara anledningen till brappandet att det är ni som spelar, vad annars kan det vara ;) Nä, man ska såklart kolla golvet om det funkar, men det jag försökte påvisa, vilket många dj;s enligt mig har en felaktig syn på, är att om det är tomt på golvet och en strid ström av folk som önskar låtar står i kö till dj-båset så kanske man inte ska stå och sura i sin "A dj is not a jukebox"-t-shirt och klaga på dålig publik utan kanske gräva i en annan del av boxen efter andra låtar, istället. Seen? För övrigt måste detta vara första gången jag hör dig klaga på fulla 20-22 åriga tjejer. Mr Ladies Man ;)
what a tråd... hoppas för helvete inte det blir Matisyahu , vad e felet på folk som lyssnar på reggae i sverige?
Matisyahu FÅR INTE vinna
www.myspace.com/juniornatural
det får han visssssteeee!
ni håller på som om det vore någon chock. men tänk efter! vi är i sverige! hålla på med tändare och skricka BRAP BRAP ge forwards är to much för en svensson! du får inte synas för mycket. tur att de finns mångkultur så en del har har släppt det. men i grund å botten så är det to much.
Red Motion Music
jag gillar den här tråden...hahahaa
http://www.youtube.com/watch?v=Dni1_xbLl5I Bitty Mclean with Trinity Sound ...
Matisyahu är en skam för reggaen
håller med AXXEL
www.myspace.com/juniornatural
shaman håller med totalt
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
jag håller med er , matisyahu är en skrikig idiot
jag håller med er, matisyahu är en hårdrocks artist:) upp!
shaman ja det vore kul om dom tog dit en riktig reggaeartist, typ beenie man
precis shaman! det finns rockfestivaler för såna. make it reggae!
klippt från svenska akademins ordlista:Inkompetens: som saknar erforderliga kvalifikationer l. erforderlig förmåga l. behörighet l. befogenhet, icke behörig l. kvalificerad; stundom i överförd anv.: som är en följd av l. har sin grund i vederbörandes saknad av erforderliga kvalifikationer l. erforderlig förmåga. Har icke styrkt sin behörighet till viss(t) befattning l. ämbete.
twitter.com/dj_shirkhan
Shirkhan-Safari P0 word! bullet bullet
@shaman Eh? Hur definiererar du reggae då??
HAHAAHAAAA... "fattar inte ens att folk kallar det reggae"... nä då e NOG mattisyahu MER reggae??? LOL....
Inte för jag vill lägga mig i, och jag skulle också helst se Betweenie av de man kan välja på, men såhär skriver shaman;"Känns som burning spear är roligare att se än en idiot som står och skriker och kallar det reggae." Hur ni får det till Matisyahu är för mig inget mindre än en gåta.. Big Up.
Johnny Rudeboy Hur man kan få "en idiot som står och skriker och kallar det reggae" till fisheenie är väl en lika stor gåta?
Om man tycker någons musik suger totalt.. ah då tycker man nog mest att den människan står å skriker. Så enkelt är det..
Okunnig: Som man icke vet (om), (förut) okänd l. obekant, som man saknar erfarenhet av, som man icke är hemmastadd i l. behärskar, som man står främmande för, om vars existens l. egenskaper o. d. man saknar kännedom, som man icke känner (närmare) till; ofta i förb. med att-sats l. indirekt frågesats; särsk. i uttr. okunnig ngn l. för ngn, okänd osv. för ngn.
Känns inte som att man borde få släppas in på URF överhuvudtaget ifall man hävdar att Beenie Man och därmed indirekt en hel drös mer eller mindre nyare reggae-artister bara är skrik och inte borde få kallas reggae. (hämtar andan) - inkompetens, var ordet.
Intressepenisen hårdnar!
@wasteapa härlig idé! För att komma in detta år så räcker det inte med att man: 1. har köpt biljett 2. blir kroppsvisiterad i år lägger vi till en tredje punkt.. 3. man måste genomgå en personlig intervju också för att styrka att man verkligen är där för musikens skull och att man har tillräcklig kännedom om vad som är reggae och hur det låter. Detta skulle kunna genomföras genom att man till exempel får lyssna på ljudklipp och sedan tala om om det man hör är reggae eller inte reggae. Ah det blir grymt! Bra också om man är orolig över att köerna för att komma in på festival området ska bli för korta i år...
shaman va bra att det finns folk som dig som kan berätta för oss när vi gör fel, vi gjorde ju tydligen misstaget att lyssna på hur jamaikanerna själva definerar sin musik
IGNORANT ETYMOLOGI:
I)
BRUK: (knappast br.)
BETYDELSE: adj.: okunnig, obildad; äv.:. oförståndig, dum.
II)
ORDKLASS: sbst.: okunnig l. obildad människa; människa som icke har reda på de mest elementära saker.
@Shaman Läste nyligen ett citat av en av dina "gamla rävar" Lee Perry där han sa att "Sean Paul is doin' 'is job in the dancehall" Det här handlar inte om att säga vilken typ av musik som är den "rätta" reggaen. Det handlar om att respektera att folk har olika smak. Dina "gamla rävar" har förstått det och du borde också förstå det.
att skriva "väldigt många som håller med mig" är ett väldigt billigt knep att lägga tyngd till sitt argument, utan att egentligen komma med något överhuvudtaget nu blir det ju antagligen pengaproblem för urf, så vi får hoppas att det inte finns pengar så det räcker för den girigen judens gage
f'låt för det sista, har ingen aning om han är girig eller inte
"Roots från 60-70-80 talet det är reggae. Att kalla Bennieman en reggae artist är ett hån mot dom gamla rävarna. Här har ni tex några klipp för er bennieman sean paul fans som ni kan träna med. http://www.youtube.com/watch?v=0kk_-FqcP3g http://www.youtube.com/watch?v=MiaekG1Q0UE"
hahahhahaaaa....
det känns som halva whoa behöver en historie lektion, för det första fanns det inte ens roots reggae på 60 talet, den blev stor på mitten av 70 talet o 80 talet...dessutom fanns knappt reggae på 60 talet då det gick över från ska till rocksteady, efter låten do the reggay har det kallats reggae.........att kalla matisyahu en reggae artist e mer ett hån i så fall...och om man ska tala om gamla rävar så e beenie en FEEEETT mycket äldre räv i branschen då han började som ett barn att uppträda och har hållit på i mer än 20 år medans mattisyahu har släppt typ 2 skivor...
@Shaman Lee perry har tappat för många skruvar på senaste tiden. Nä nu!! Vem är det som hånar de gamla rävarna egentligen??
shaman jävla färsking, mad profesor och scratch e inte samma person och kolla omröstningen, 30% valdeltagande e ju sämre resultat än presidentvalet i usa
dj-flash P31 Tack för lektionen och tror nog dem flesta vet att det var mest SKA på 60 talet, men det fanns även artister som hade börjat med mer roots inspirerande musik. problemet är att folk verkar tro att reggae är lika med roots, vilket det verkligen inte är...det finns så många olika inriktningar
dj-flash preach!
Red Motion Music
shaman jag har hört många smeknamn på shratch, men aldrig det, har du nån länk eller något som bevisar det du säger så får du gärna länka, så lifter jag på hatten men oj jag glömmde ett s, då faller ju allt annat jag skrivit helt platt förövrigt så vet du inte vem dj-flash e va? sen kan du ju bla lägga till steppers, rockers, early reggae och dubstep till din lista
stor humor !! fortsätt !!
BLESS REGGAE MUSIC
Problemet är att du med såna här kommentareren idiot som står och skriker och kallar det reggae. Förstår inte ens att folk kan kalla det reggae. (beenie man) Att kalla Bennieman en reggae artist är ett hån mot dom gamla rävarna. visar att du har en rätt så inskränkt och okunnig syn på termen reggae.
Är du helt säker på att det bara är ett smeknamn, shaman?
Tänk om det faktiskt är så att det är samma person? Ser inte mad professor lite utklädd ut i bland?
Shit va koolt det vore om det visade sig att mad professor och lee perry faktiskt är samma person. Då skulle ju du ha rätt också!
om man kollar noga så kanske man kan ana likheter?? eller..
lee scratch perry mad professor