jag tycker ALLA reggae artister borde vara från sverige. svensk reggae e bäst. och vad e dancehall för strunt...det ska vara roots.
That`s my style, its wicked and wild!
INTE GENTLEMAN IGEN FÖR HELVETE!
capleton har ju spottat ur sig mycke feta nya låtar, ta bara longest time på atariq riddim.. var har gentleman gjort dom senaste åren? inte en bra låt..
Agony High Fi
http://www.myspace.com/agonyhifi Dancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep
MarreB F19 ska inte rösta innan man skapat sig en bild av alla artister som representerats
MarreB F19 HÅLLER FEETT MKT MED DEJ
sluta tävla om vem som har mest musik fakta skillz.
de e bara töntihgt.
Ta hit nån annan överhuvudtaget.... båda har ju redan vart på URF!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
Mycket helldre Capleton än Gentleman, förstår inte er som tänker annorlunda
hattar URF det är ett jävla snut stäler alltså har varit där i 2 år i rad det är ju kul också men fan inet värt om man hatar snutar :d ... peace
Det är väl bara bra att fler öppnar ögonen för det och kommer in i det... vafan ni visste la inte heller allting innan ni började lyssna på reggae??? eller?! Gillar ni reggae, och gemenskap kom till urf och bidra med gemenskap, respekt och glädje! Teach di youth dem! Blessed love!
Men för helvete kom inte dit och lev erat punkliv etc... Fyllor med slagsmål då har ni inte där att göra. Enligt vissa verkar det ju vara okej att lyssna på Hip hop, rnb och reggae men inte pop rock och reggae??? vad är det för bullshit?
MarreB F19 okej att du gillar myspyset osv.. det är la kul för dig, men det betyder fan inte att du ska rösta på Gentleman bara för att du hört honom på radio och sedan förstöra för alla oss som faktiskt har lite intresse för själva musiken.
Västkust Rockerz
haha.. läste kanske fel.. står nog ingenstans att denna marre röstat på äckel gentleman.. men men! ni fattar grejen! jag tänker inte läsa mer i den här tråden så förvänta dig inget svar sedan.. se mitt inlägg ovanför som ett budskap till folk som röstar på tysken och inte som ett direkt angrepp mot hon där marre.. och till alla andra, RÖSTA PÅ CAPELTON!
Västkust Rockerz
Säger det igen, Sanchez!!
The Title Ute Nu! www.miztarodga.com www.myspace.com/tobyandmizta
Vilket jävla moment 22. För många känner bara till trötta gamla gubbar och Matisyahu och Gentleman och ju fler som bara känner till det, desto fler röstar bara på det och desto fler sådana artister kommer till URF osv. Svensk reggae är en egen genre, de e så de e tyvärr. Synd bara att så många missar att se dom som bär den internationella reggaen framåt och är up & coming som Cham, Daville och Busy Signal, och som röstar bort en storstjärna som Capleton. Enda hoppet står till att det startas en ny festival som inte ägnar sig åt Svenska Akademien och Lee Perry.
-:Slowmotion better than no motion:-
http://www.myspace.com/charlychanter
jag fattar inte varför man vill se gentleman och capleton när man kan kolla på lee parry sveriges reggae nissar är ju sveriges reggae nissar så vad kan man gö
csavargo från ruff runkers
Ja för det första kolla på Capleton istället för Lee Perry. Kom igen nu, årets tröttaste artist som e sjukt oaktuell. Contemporary please!!!
varför hata på svenska scenen, det är inte de svenska artisterna som konkurerar med de jamaicanska
aså ,.det spelar ingen roll aså om lee parry är oaktuell det är fortfarande lee parry ,.å lee parry är 100 ggr sjukare än capleton . sen håller jag med natty svensk reggae ä faktist grymt bra.då måste jag åxå säga den svenskspråkiga reggae.sen finns det till vis del bra enskelsspråkig svensk reggae .fast den är inte lika vanlig tyvär
csavargo från ruff runkers
Det finns inte mycket jag gillar så mycket som jamaikansk musik, det finns inte mycket jag ogillar så mycket som folk som gillar reggae...
URF är en sjukt pinsam tillställning, det hoppas jag att alla vet. 99% av folket där är nån slags jävla tonårshippies... fy fan.
"Det finns inte mycket jag gillar så mycket som jamaikansk musik, det finns inte mycket jag ogillar så mycket som folk som gillar reggae..." hahahaha, jag förstår verkligen vad du menar!
Västkust Rockerz
Då kunde ju fåntratten anchorman kanske lära sig sin grundläggande musikaliska historia och veta att det var ungefär samma diskussioner mellan proggarna som det är mellan folk som lyssnar på reggae nu, då det fanns två definitioner på progg, den ena som var mer styrd av den sk. musikrörelsen med typ Röda Bönor mfl. och en annan del där man kan nämna Bo Hansson och Samla Mammas Manna som man kan kalla för progressiv i meningen att den utvecklade sättet att skriva musik. På den tiden hade sådana som anchorman tillhört den dogmatiska och dåliga delen av proggrörelsen som var väldigt konservativ i sin syn på både musik och politik och de som han gnäller på nu hade tillhört den andra sidan som faktiskt har ett genuint intresse av att utveckla musik och skapa nya saker, inte bara låta som allting annat. Reggae måste vara den enda musikgenre jag känner till där nytänkande straffas och konservatism hyllas. Man kan faktiskt också som jag lyssna på båda stilarna samtidigt och vara alldeles ok med det. Imorgon är jag med och arrangerar en dans med Tanya Stephens på scen och just nu lyssnar jag på Marcus Berg´s platta. Känns inte som någon motsättning alls, faktiskt.
Boss Sounds - Reggae Scorcher.
Johnny Rudeboy P28 yeah man, anchor verkar inte så nice, men ändå, män din indelning stämmer ju inte riktigt, det är ju inte konservatister mot nytänkare det är ju främst färskingar mot insatta och det är ju inte ofta så att dom som hypar kartel har lyssnat på reggae i två veckor direkt... fast också, hypar man voicemail men tycker att marcus berg suger för att han är så "typisk svensk" så gillar man nog mer att känna sig tuff för att man är inne i dancehall snarare än gilla att lyssna på musiken
Du kan iofs ha rätt i det, Nutty. Indelningen kan kanske se ut så, samtidigt så känns det på något sätt jävligt fjortis att ha en syn på musik som går ut på insatt - färsking, kan jag tycka. Jag har lyssnat på och jobbat med/för reggae i snart 15 år men jag tycker inte jag är så jävla mycket bättre än någon annan för det. It´s just music, man..
Jo, fast det fantastiska är som du säger att reggaepubliken just nu låst sig i Sverige/Europa, precis som hiphoppubliken gjort med sin musik, kring vad som är riktig och inte riktig reggae (se anchormans inlägg), vilket kontrasterar mot både reggae- och hiphopmusikens inneboende drivkraft, dvs. viljan att skapa något nytt. Nuförtiden kan man ju till och med höra talas om folk som bara gillar äkta underground reggae och dancehall, vad nu det skulle vara för något.. Helt rätt att det kom mycket bra progressiv musik på 70-talet, t.ex nämnda Bo Hansson, Samla Mammas Manna, Träd, Gräs och Stenar mfl. Kom dock också kopiösa mängder skit.
NUTTY DREAD. vadå d e väl precis tvärtom. att dom som lyssnar på kartel är nyintreeserade.(självklart finns det folk som lyssnar på kartel som har lyssnat på reggae i 100 år) d e ju bra promotion på den senaste dancehallen, och det är oftast väldigt lättlyssnat. d e ju bara å kolla om du e på en reggaeklubb. spelas det mkt modern dancehall kommer det mkt folk. är det en strikt reggaekväll kommer det oftast inte lika många. reggaeklubbar är ofta "beroende" av dom "vanliga", alltså massan av vanligt fölk som gillar dancehall.
DUB IT!
Johnny Rudeboy P28 det är min syn på publiken, inte musiken, visst finns det fler delar av publiken än färskingar och insatta, det viktigaste är ju attityden hos varje person, men jag tycker ju inte att det är så fett när hitlistefolk och radiolyssnare kommer och påverkar vilka artister jag ska få se på urf, alltså folk som gillar "typ reggae", aldrig har köpt en skiva, bara laddat ner tips dom fått och går på urf utan att kunna en enda låt av någon av d bokade artisterna och bara är där för att deras kompisar är därdubgrind P57 det beror ju på definitionen av ny, klart att folk på 35,40+ sällan diggar någonting gjort efter 91 även om dom lyssnat på reggae hela livet men även i min ålder känns det som det är väldigt få som vet vem kartel är men inte känner till gregory isaacs alltså i sverige börjar dom flesta med roots innan dom upptäcker dancehall och alldeles för många fastnar på rootsen visst är det dancehallklubbarna som drar mest folk, men det är ju för att dancehall funkar bättre som dansmusik och vet dom flesta där att det är just kartel dom lyssnar på...?
Nutty: Fast det är ju just de som gillar "typ reggae" som får arrangemangen att gå runt. Skulle man göra en festival med artister som bara sådana som oss är intresserade av skulle det aldrig hålla ekonomiskt, så på sätt och vis kan man tacka dem som prövar en reggaefestival utan att vara skivsamlarnördar för att festivalerna överhuvudtaget existerar..
jag tror att dancehallklubbar drar mer folk pga av det är mer allmänlyssnat. jag delade ut flyer för ett reggaeevent ii höstas på en dancehallklubb. en som jag gav flyern till sa "vad ska jag med den här till, jag gillar inte reggae" vilket känns för mig ganska talande. jag tror inte det är många som har en aning om vad som spelas på en dancehallklubb heller just därför att det är mkt radiolyssnarpersoner som går på de tillställningarna. dom som går på rootssessions tror jag oftare har ett större intresse och är genuint intresserade. (med visst förbehåll för den nya svenska rootsvågen) behöver självklart inte vara så och jag dissar varken radiolyssnarna eller kartell eller gov. andy-lyssnarna:)
DUB IT!
Första stycket är vi överens så långt. Bara fakta, ingen åsikt. Andra stycket menar jag precis tvärtom. Lyssna på Kultiration, som skapat ett helt nytt sound, välj låtar som "Människobarn" med Bröder Glöder som inte låter som något annat eller varför inte "15 minuter" med Kung Kodum som också låter helt nytt. Exemplen är fler, men min poäng med dessa exempel är att det skapas nytt i Sverige och även runt om i världen, Virgin Islands och USA t.ex, som inte låter som den traditionellt jamaicanska reggaen, och det kan i och för sig vara mer eller mindre lyckade tolkningar, men det betyder utveckling och nyskapande korsbefruktningar som jag i långa loppet tror är nödvändig för musikens överlevnad. Problemet är att folk ser ner på de experimentella banden som inte "riktig" reggae, vilket inom andra genrer som t.ex rock känns som knepiga definitioner, där man tycker det är gött att folk expanderar genren. Personligen är jag en sucker för dancehall, men man får ju kanske också respektera att URF är en uttalad rootsfestival. Vem som helst är välkommen att göra en dancehallfestival om man vill, men jag tror att det är lönlöst att få URF att ändra den riktning som de valt att jobba med genom att attackera dess besökare och kalla dem för "inte äkta reggaelyssnare". Ingen hindrar en dancehallfestival, förutom möjligtvis vissa onämnda lobbygrupper. Det är bara att styra upp själv. Ursäkta kort och inte speciellt tydligt och utvecklande svar, måste iväg och humpa nu, får återkomma i ämnet när jag har mer tid..
men det betyder utveckling och nyskapande korsbefruktningar som jag i långa loppet tror är nödvändig för musikens överlevnad. Förstår verkligen inte alls varför dessa amerikanska-, europeiska- och VI band skulle vara nödvändiga för att den jamaicanska musiken skall utvecklas och överleva?
fredrickson De amrikanske och europeiska banden kanske inte är viktiga för att musiken ska överleva och utvecklas men dock för att sprida musiken. Titta på Tyskland, intresset har inte direkt blivit mindre av Gentlemans framgång. Sen att situtationen är annorlunda i Sverige är en annan sak öven om vi börjar närma oss med t.ex. Million Stylez som den första svensk som kan sålla sig till samma skara som jamaicanerna. Det kan bara vara positivt för genren i Sverige.
Benny_Brown Seen. Förstår vad du menar
Bra att ni diskuterar, men kanske i fel tråd. ännu en totalt utflippad tråd. Ni (en del av er) diskuterar dancehall, roots eller svenska artister i en tråd som heter Capleton vs Gentleman... Kanske skulle hålla fast någorlunda vid ämnet ? Alla som gillar Gentleman vann ju dessutom eftersom han är klar för URF 07. -respect- Nytt album, nya låtar - klart folk kommer att vilja se Gentleman & Far East en gång till. Han spelar även på Summerjam igen, hur många ggr tro ni han spelat där? Nuff!! Vi återkommer med Gentleman Europe tour hösten 07 Big Up!
http://www.backupproduction.com
Hellre Capleton än Gentleman faktiskt, det hade vart grymt å se Anthony B och Morgan Heritage igen! Även Israel Vibration
asså varför skriker ni efter folk ni redan har sett? varför tror URF att man vill se samma folk år efter år? varför stressar ni inte URF att ta dit folk som ni verkligen vill se? lee perry är ordentligt värdelös live (iaf på riddarholmen) är inte ni här/där kapabla att sträcka er längre än capleton,sizzla,gentleman,turbulence,gyptian,groundation,luciano,mojah och annan "inne/hipp" reggae? nån här/där borde väll digga ordentlig roots - rub a dub - dancehall? PS: SERIÖST VEM LYSSNAR PÅ MATISYAHU!?!??!? (ber om ursäkt ifall nån tagit illa upp men nån gräns måste finnas för denna skiiiiiit) Love
elias-är-messias word angående att se artister som redan varit där! jag vill se nya! folk som inte vart i Sverige osv! och jag ställer mig också den frågan minst 20 gånger om dan, VEM FAN LYSSNAR PÅ MATISYAOU?!
Västkust Rockerz
Till Princeb: Hur vet du att Gentleman är klar för urf 07? Är du med o arrangerar urf kanske? Man vill ju veta om det är en pålitlig källa.
vad jag har för mig kommer både capelton och gentleman til lreggae festivalen i år :O e de inte så ? ?
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?
Visst förstår jag att URF vill säkra en bred publik genom att ta hit artister som Gentleman, Matisyahu och Alpha Blondy men det måste ju finnas någon balans i det hela, det måste finnas något för de riktiga reggae folket som gör det värt att spendera 1000 kr för en blijett. Det ena får inte bli på bekostnad av det andra. Jag har varit på URF varje år sedan starten (samtidigt som jag de senaste 5 sommrarna varit på Summerjam, vilket är det enda jag har att jämföra med) och nu får börjar jag verkligen tröttna på URF... Gentleman spelar på Summerjam vartannat år och han kommer från Köln, men inte behöver vi ha honom på URF vartannat år (2003,2005,2007)? Jag har röstat i varenda löjlig poll de haft på sin sida och när jag sen sett resultatet har min röst alltid hamnat på den som fått MINST röster (Assassin, Sanchez, Baby Cham,) För att jag har dålig smak? Nej jag tror inte det. Ett undantag var Beres som hamnade på 2:a plats, chock! Dessutom blir det inget soundclash i år heller... Det finns en STOR risk att URF kommer förlora en del av sin reggae älskande publik om det fortsätter såhär men det kanske inte spelar någon roll bara det finns nån publik... Tragiskt.
Some things nah go how we plan, but according to Jah Jah plan... Glory be to the most high! Blessed love.
Vad var anledningen att clashen las ner i år?....dåligt intresse från sound? lr var det ekonomiska delen? sen att vissa av er snackar så mycket olika om Dancehall o Reggae,sluta dela på det lixom,Dancehallen är en del av kulturen,lixom varför snacka om typ "Dancehall Festival"....istället för att samla alla på en plats så vill man hålla på å dela upp folk...Roots festival eller inte,URF skulle tjäna på att "förnya" sej lite när det kommer till artisterna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.