I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Framtidens" musikformat?

Övrigt - Blandat

2008-01-05 00:05

"Framtidens" musikformat?

Hur kommer det se ut tror ni? Kommer det digitala ta över helt? Fler och fler "mp3 butiker", eller kommer det leva kvar nåt fysiskt format, cd skivan tex?

2008-01-05 00:09
jag tror att lp-skivan kommer få sin rennässans 2019. men det är bara en lekmans åsikt

2008-01-05 00:11
Folk kommer inse att skivsamlingar är perfekta att ge till sina barn och börja köpa allt igen istället för att ladda ner låtar som de tror är av den och den artisten eller en collab mellan helt osannolika band etc. Hatar det.
•pave paradise•

2008-01-05 00:11
det snackades om att man skulle kunna köpa skivor och låtar på usb-minnen...

ingen källa, slentrianläste någon tidning för ett tag sen och snappade upp det

2008-01-05 00:12
Jag tvivlar lite...Den nuvarande generationen ungdomar som kommer att vara vuxna i "framtiden" är ju just dom som mördat det fysiska musikalbumet, så jag tror dom kommer köra stenhårt på digitala format.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2008-01-05 00:13
usbminnen är 2005, vi lever i 2008, get with the times.

2008-01-05 00:14
Jag lär mina vänner att sakta fatta värdet och konsten som är det fysiska albumet. Finns ju löjligt få som fattar det..därför mitt ex egentligen var perfekt: hon diggade vinyler och dansade runt till Beatles - White Album som hon spelade på vinylspelaren, hur hett som helst.
•pave paradise•

2008-01-05 00:17
Eller så blir all musik lagligt och gratis på nätet och istället börjar alla ISPs ta extra mycket betalt, därefter betalar de proportionerligt ut dessa extra pengar till artiserna/managern/skivbolaget beroende på vem/vilka som laddats hem mest.

2008-01-05 00:18
kaladze:

Kommer leda till anarki, ISPs kommer aldrig dela ut pengarna och då kommer musiken dö ut helt eftersom vi övergivit de fysiska medlena helt.
•pave paradise•

2008-01-05 00:19
lhabia aaah...vart hittar man sånt?
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-01-05 00:19
Well när Brett Gurewitz tillomed lagt av med skivor för länge sen så gör jag likaså.
Däremot ser jag skillnad på skivor och skivor.
Fina limiterade vinylskivor och så är ju alltid kul att ha, men köpa skivor för musikens skull gör jag aldrig.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2008-01-05 00:21
De blir tvungna. Kolla hur STIM verkar!

2008-01-05 00:23
todilo:

Vadå för något?

Jag röker inte, knarkar inte och dricker sällan. Så när folk frågar hur jag kan köpa skivor svarar jag med att jag inte är beroende till något och ser det hela som en konstform. Speciella vinyler köper jag, skivor jag gillar köper jag.
•pave paradise•

2008-01-05 00:25
sånna som "hon"
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-01-05 00:26
todilo:

Haha..jadu, visste jag skulle jag ju verkligen inte dela med mig, såna är ju one in a billion om inte one of a kind. Hon är och förblir den enda jag känner som är så.
•pave paradise•

2008-01-05 02:20
vinylen är evig
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Skivsamlare

2008-01-05 11:05
Digitalt kommer tyvärr ta över hela marknaden så gott som. MP3s, USB-minnen och andra chip-prylar kommer att svepa förbi CD-skivorna, fastän det nog är en bit kvar än. Men LPn kommer nog alltid ha flaggan i topp och leva vidare via små butiker, portaler på nätet och givetvis nypressar från genres som hiphop, reggae, "rock" etc.
Yes! In Concert — For the love of music

2008-01-05 11:23
Jag tror att CD och vinyl kommer bli mer och mer sällsynt, det kommer inte försvinna därför att många tycker om att äga en bit "äkta vara".

Bara för att skivbranscherna går i krasch, kommer musiken absolut inte försvinna. Intresset och kärleken för musik är på tok för stort. Branschen kommer väl att präglas av de som har störst individuellt driv.

Artister kommer att tjäna sina pengar på livespelningar och turnéer etc, precis som de gör idag. Det är ändå skivbolagen som tjänar mest på skivförsäljning.

Jag kan tänka mig att det blir vanligare att artister gör det möjligt att tanka hem deras album gratis i bra kvalitét för att folk ska få höra deras musik. Det handlar om kärlek till konsten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2008-01-05 11:41
kleton

Håller med om artisterna själva kommer vilja ge ut det på nätet i bra kvalité framöver.. Det var väl något stort band som för ett tag sen la ut sitt nya album på nätet, och man fick själv avgöra hur mycket man skulle betala för det. Intressant utveckling, men det vore tragiskt om de fysiska släppen skulle försvinna helt.. Men det är ytterst tveksamt.
Yes! In Concert — For the love of music

2008-01-05 12:22
skulle jag betala för digital musik så ska det inte vara något mp3 format utan i så fall ska det vara wav eller flac eller annat i hög kvalitet.
skulle aldrig betala för en pissig mp3.

2008-01-05 12:43
Ljudet är ju fortfarande bättre på en cd-skiva och i en rejäl stereo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 12:44
kommer inte typ OGG eller nåt bättre ta över snart? mp3 suger ju i kvalle...

2008-01-05 13:09
Snackar vi filformat kommer det bara vara FLAC som gäller, överallt.

I och med att folk har mer och mer utrymme och fler mp3 spelare-börjar stöda FLAC så kommer mindre och mindre folk att rippa/omvandla album i mp3 format.
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-05 13:56
Tänker man att det digitala är framtiden så har man gett upp. Alltså håller jag kvar mina CD och vinyler och använder nedladdningen som previews.
•pave paradise•

2008-01-05 14:09

Jag tror att tiden för superartister är förbi. Vi kommer ha fler mindre band som tjänar sina pengar på spelningar. Jag ser det inte som nåt jättedåligt. Visst är det synd att en era med Michael Jackson, Elvis och Britney tar slut men det som kommer istället kommer säkerligen vara mycket mer genuint och äkta.

Sen tror jag att de fysiska släppen är helt döda, Mp3-spelaren har tagit över. Det kommer säkert bli vanligare med högtalare i hemmen som dockas till Ipoden exempelvis. Det är så mkt smidigare att ha allt på en liten enhet än att joxa med skivor fram och tillbaka.

Baaah... jag tappade allt jag egentligen ville skriva... orkar inte göra om... eller att radera allt när jag skrivit så mkt...

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-01-05 14:13
Det där med USB-minnen är inte så dumt.

Säg att du går in i en musikaffär med ditt USB-minne, säger att du vill köpa Looptroops nya skiva, han tar ditt USB-minne, stoppar det i datorn, klickar på nått och vipps så har du fått en ny skiva på minnet, helt fritt att göra vad du vill med.

Perfekt!
 i get more pussy then panty!

2008-01-05 14:23
Jag är helt för digitala format. Ser ingen som helst charm i skivor, bara onödigt ont - en flaskhals i min värld.

De digitala formaten kommer bli bättre, om du vill ha det distinkta ljudet från en lp går detta att återskapa digitalt t.ex.

Hur många seriösa DJ's har numera bara sina skivlådor med sig? De senaste gångerna jag varit ute har jag alltid sett en liten laptop (självklart en mac) vid sidan om. Det tyder ju på vart allt är på väg - och det är helt underbart.

2008-01-05 14:29
Ja visst fan är det smidigt, det enda jag reagerar på är kvaliteten, kan man få den digitalt som man får från cd och stereo så visst, men det får ju inte hur stora filer som helst eller hur, annars får man springa runt med en hårddisk och bältesklämma.

2008-01-05 14:35
fetlyrik P14
en iPod på 160 GB lär väl räcka för ett par album med bra kvalité.

2008-01-05 14:44
det ska fan vara vinyl!

2008-01-05 14:58
Hur många seriösa DJ's har numera bara sina skivlådor med sig?

Väldigt många faktiskt.

WWW.COULISSE.SE

2008-01-05 15:03
OsvenskTiger

Mitt inlägg gick kanske inte fram så bra, byt ut "bara" mot "enbart".

2008-01-05 15:30
"det ska fan vara vinyl!"

hur orkar man vara en sådan bakåtsträvare?..

2008-01-05 15:32
daviden P26

Sant.Vissa tar med sig sina skivspelare och mixer med.
WWW.COULISSE.SE

2008-01-05 15:40

Osvensktiger, dom flesta brukar iofs köra med serato nuförtiden, visst kommer alltid finnas dom som vill vara äkta men dom som tar med sig backarna ut blir färre och färre för varje dag som går

2008-01-05 15:44
vilka är de flesta?
WWW.COULISSE.SE

2008-01-05 15:49
OsvenskTiger P24
de flesta är väl majoritet av alla dj's såklart. jag ser samma sak, flera står med både dator, mixer och skivspelare. idag är det inget konstigt och dom är på rätt spår, dator + mp3 + serato typ är framtiden för dj's (eller annat format)

2008-01-05 16:06
lhabia X0

Finns tyvärr inte en chans i helvete att vinylformatet tar över igen. Det kommer säkerligen att finnas kvar för entusiaster som vi, men det kommer inte att bli mainstream igen, sorry to break it to you.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-01-05 16:23
det kommer alltid att finnas en viss efterfrågan på vinyl sålänge band släpper det så (vilket det görs i stor utsträckning idag, iaf av mindre etablerade band). fortfarande så är tillverkarna av hemstereos en viktig lobbygrupp också, som kommer att kämpa för sin överlevnad. visst kan man köra musik via förstärkare ändå, men det är väl knappast standard idag att sitta med en ministereo i tolvåringarnas rum. det är via kassa datorhögtalare
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-05 16:23
fetlyrik P14
Ja visst fan är det smidigt, det enda jag reagerar på är kvaliteten, kan man få den digitalt som man får från cd och stereo så visst, men det får ju inte hur stora filer som helst eller hur, annars får man springa runt med en hårddisk och bältesklämma.

FLAC är lossless, dvs samma kvalité som vad det nu man rippat det från, t ex vinyl.
Visst, filerna går oftast på 25-40mb/låt men vi snackar ju "framtiden" nu eller hur? Och man kan ju lungt säga att vi redan är där i och med musikspelare som håller 160 gb.

På de alla de stora privata musik trackers så är FLAC redan ett väldigt populärt format. Som OiNK(r.i.p), what eller waffles.
Jag tror inte diskutrymme är vad som hindrar FLAC från att bli större än mp3, det är mer att många musikspelare inte stöder det filformatet. Bland annat iPod :\

2008-01-05 16:27
Spelar de med Serato på Jamaica?Eller Latin Amerika?I asien finns det mer vinylfantaster än folk i Europa.I tyskland nya vinylbutiker öppnas varje dag och den bästa musiken släpps bara på vinyl.Att det vinylmässigt suger quk i sverige är en annan femma.
WWW.COULISSE.SE

2008-01-05 16:28
Iofs så kan man modda sin iPod så den spelar FLAC, men då förlorar man garantin osv och det är inte så många som är så sugna på det. Jag vet även att Apple ska ha ett eget FLAC format som bara funkar på deras produkter, men det kan knappast räknas iom att det inte är så universellt.

ahah det här blev grötigt, anyways, min poäng: Digitala formatet kommer ta över, FLAC kommer vara det nya "mp3". Iaf vad jag tror.

:)

2008-01-05 16:57
Exorsixten P31

bakåtsträvande? bara för man tycker om vinyl? du kanske inte tycker om det. men jag älskar det!

2008-01-05 17:39
eller så vi har musiken och du har fast food
WWW.COULISSE.SE

2008-01-05 20:41
PenDragon:

Jag tror inte en sekund på att vinyl kommer bli mainstream igen, bara att det kommer att vara kvar.

Ni kan älska det digitala allt ni vill. När era hårddiskar kraschar kommer jag sitta med mina fysiska kopior och mysa, och kan närsomhelst dra över till datorn igen och igen och igen och igen i all evighet, även om den kraschar lite då och då. :)
•pave paradise•

2008-01-05 20:54

hansomknarkar P18. gillar vinyl jag med, men gillar även ny teknik.

OsvenskTiger P24: Jamacia och latin amerika kommer nog växla över till serato osv när tekniken blir mer lättilgänglig

2008-01-05 21:04
FLAC lär nog inte bli nånting av. Alla stora företag kommer ta fram egna format för egna spelare och hålla på kriga ett bra tag. Det räcker inte att en sak ska vara bra, den måste vara tillverkad av ett stort företag med miljarder för marknadsföring.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-05 21:09
lhabia
du har så rätt
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-05 21:57
FLAC lär nog inte bli nånting av. Alla stora företag kommer ta fram egna format för egna spelare och hålla på kriga ett bra tag. Det räcker inte att en sak ska vara bra, den måste vara tillverkad av ett stort företag med miljarder för marknadsföring.

Njae, tror inte riktigt det. Det hände ju inte med mp3 formatet t ex. Fatta vad bökigt om man ska handla musik digitalt och man måste välja mellan en massa olika filformat som alla har lika bra kvalité bara för man endast kan spela Apple-format på sin iPod och Microsoft-format på sin zune etc etc. Nä så dumma hoppas jag inte företagen kommer vara :\

Det har faktiskt redan "blivit nånting av" FLAC. Kolla in what.cd och waffles t ex. Finns sjukt många album både som mp3 och FLAC. Finns de inte redan i FLAC så ligger det requests ute på att nån ska leverera det. Man kan väldigt lungt påstå att FLAC är nästa mp3.
Finns bara anledningar till att det kommer bli större iom att hårddiskar och musikspelare blir större i minne och det är egentligen det som håller tillbaka FLAC mest just nu. Att folk inte har tillräckligt med diskutrymme.
Många nya musikspelare kan spela FLAC och när det formatet blir lika stort/större än mp3 blir apple tvungna att ge upp sitt egna lossless format. Såvidare de inte hoppas på att alla i hela världen så småningom endast ska använda iPod som musikspelare och iTunes Store när de köper musik haha. Fan, man vet aldrig..

2008-01-05 22:13
fotnot: ignorera de två föregående inläggen skrivna av detta accountets rätta ägare som inte kan nånting om det här :D (whoa behöver verkligen edit-funktion)

2008-01-05 22:19
Det har förklarats tidigare: edit-funktion funkar inte på whoa, skulle bli fel och missförstånd hela tiden.
•pave paradise•