I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Framtidens" musikformat?

Övrigt - Blandat

2008-01-05 22:20
Jag tror att vinyl kommer att komma tillbaka mer och mer. CD-skivor känns så nära andra digitala medier så att det blir onödigt att lägga pengar på dem. Särskilt när man kan ladda ner och bränna ut på just CD-skivor.

CD-skivan är tillsammans med internet och datorer, bara en modefluga.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-01-05 22:24
lhabia X0

Det funkar ju i andra forum. För det mesta används ju edit för att förtydliga
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-01-05 22:25
psyjunta:

Sen när är Whoa som andra forum? Haha.
•pave paradise•

2008-01-05 22:34
tänkte säga samma sak som psyjunta, men nä fan. lhabia har rätt, det skulle aldrig funka på whoa hahah
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-05 22:36
Ni kan älska det digitala allt ni vill. När era hårddiskar kraschar kommer jag sitta med mina fysiska kopior och mysa, och kan närsomhelst dra över till datorn igen och igen och igen och igen i all evighet, även om den kraschar lite då och då. :)

Eller, så tankar vi bara ner det igen?
Hur analog är du egentligen? :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 22:41
daviden:

P2P-systemet kommer inte hålla om Sverige skulle gå efter privatpersoner på samma sätt som man gjort i USA när det kommer till nedladdning, och torrenter överlever bara om det finns tillräckligt många som seedar det man är ute efter. Om man nu blir av med all sin musik och vill åt musik som inte är ny och p2p-systemet inte funkar som det gör idag..vad gör du då, min vän? :) Jag är faktiskt inte analog alls, har haft en iPod sen de släpptes och har flera program för nedladdning, men jag köper fortfarande skivor :)
•pave paradise•

2008-01-05 22:47
MC_Kiprono P22
företagen ÄR så dumma. kolla sony och deras sketna ATRAC-format. minidiscarna dog pga av det och alla idiotiska spärrar och begränsningar. samma sak med Apple, dom har eget format på iStore som är spärrat, begränsat, kryptinerat och jag vet inte vad.

Sen att alla håller på och yrar om ljudkvalite hit och ljudkvalite dit. Ni har antagligen inte ens  tillräckligt bra utrustning som skulle kunna avslöja någon som helst skillnad mellan en vettig mp3-fil, flac-fil och en cd. en ipod med koss porta pro räcker tyvärr inte. dessutom mixas cd-skivor idag så att dom ska låta bra i kassa bilsterios och sketna micro stereos. i dyra anläggningar låter dom inte speciellt bra.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-05 23:37
Jag tror att vinyl kommer att finnas kvar men bara för de riktigt intresserade. Det kommer ju absolut inte dominera någonsin igen. De digitala formaten kommer ju att utvecklas och bytas ut

Men för mig som inte vet; är det bättre kvalitet på CD och vinyl än på en bra mp3a? Vinylisterna tycker säkert att jag är dum i huvudet när jag ställer en sån fråga :D

2008-01-06 00:28
Veti fan va det kommer att heta, men en låt på ca 5 min kommer säkert att ligga på bara ngra KB
Henkish a.K.a ProNooB.

2008-01-06 00:36
Jag vill ha 90 tal igen...

Köper vinyl för tusentals kronor varje månad och gör det för att jag först och fräst gillar musik,  men även för att jag gillar känslan av att hålla en skiva i handen känna lite på den, väga den mellan mina händer och slutligen placera nålen i det första spåret och starta en upplevelse.

Dessutom gillar jag att betala för de tjänster jag använder vilket jag kommer fortsätta göra hela livet, folk som laddar ner musik olagligt och tror att de stödjer en artist måste allvarligt talat vara sinnessjuka.

Jag lyssnar otroligt mycket noggrannare på en skiva som jag har köpt än en skiva som jag har laddat ner och bara strölyssnar på.

För att komma till topicen så tror jag att framtidens musik kommer vara mycket av det vi ser idag, låtar som håller i en vecka och inte betyder något mer en gratis förströelse för den stora massan. Färre kommer ha råd att göra musik och färre kommer ha lust. Detta gör att de digitala formaten kommer ta över helt och jag tvivlar på att vi kommer ha CD och VINYL om 10 år i nyproduktion, det kommer dock finnas sjukt mycket gamla skivor kvar men eftersom jag tror att musiken kommer bli sämre känns det inte så hemskt, det finns en stor skatt att gräva bland.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-01-06 00:40
Scripta P17

Du måste upp på originalformatern av WAV-filerna i mp3 för att få samma kvalité på en mp3a som på en CD. Angående vinyl så definieras ljudet tydligare, men idag när den mesta musik körs i pro tools och liknande spelar inte det så stor roll längre. Men mp3 är dåligt ljud. Det skiter dock Svensson i eftersom han har ett risigt hemmabiosystem i plast från elgiganten där allt låter dåligt fast man kan spela skithögt.

2008-01-06 01:35
lhabia X0

Doh!
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-01-06 02:17
knugen
ken säljer alla sina låtar och album på usb. här, men sajten är nere för tillfället.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2008-01-06 02:19
Död åt USB-minnen som musikmedium! DÖDDÖDDÖD!

Nu ska jag bygga vinylhyllor..
•pave paradise•

2008-01-06 02:50
Exorsixten P31
Jamacia och latin amerika kommer nog växla över till serato osv när tekniken blir mer lättilgänglig

Nej.Hade det varit så skulle de redan köra med cdskivor.
Där är det kultur.

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2008-01-06 02:58
lhabia

P2P-systemet kommer inte hålla om Sverige skulle gå efter privatpersoner på samma sätt som man gjort i USA när det kommer till nedladdning, och torrenter överlever bara om det finns tillräckligt många som seedar det man är ute efter.

Menar absolut inget illa nu, men du är väldigt naiv när du säger att P2P kommer dö ut. Det kommer inte dö ut, det blir större och större för varje dag. Enda sättet skulle vara att släcka ner hela Internet - börja om, göra nytt - andra protokoll osv. ...och det förstår till och med du att det inte kommer hända.
Trenden har varit att ju fler restriktioner det sätts, ju fler blir nedladdningarna.
Började med en lag mot att dela med sig, nästa blev att ladda ner. Nästa stora steg i "kriget" blev att försöka sätta dig the pirate bay, och det gick ju inte så värst bra (för polisen)? Det blev helt plötsligt gigantisk och global gratisreklam för siten, som var uppe 1-2 dagar senare igen efter tillslaget - nu ännu större och med kultstatus.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-06 03:00
daviden:

Vänta lite nu...exakt vart i mitt inlägg står det att p2p kommer att dö ut?
Torrenter är större i USA än p2p, av uppenbara skäl. Men du fattar ju vad jag menar.
•pave paradise•

2008-01-06 03:03
lhabia

Jag gjorde en omskrivning av ditt "p2p-systemet kommer inte hålla" - d.v.s. att det inte kommer fungera längre, att det kommer dö ut - vilket jag sätter mig emot, ganska rejält.

Bittorrent är f ö P2P i allra högsta grad så ditt resonemang håller inte där heller, det är till och med mer P2P än något annat system just nu.

2008-01-06 03:05
daviden:

Måste jag skriva ut varenda sak jag hävdar när det gäller dig...
1. Efter hålla kom ett "OM", så du får tänka på att jag snackar om ett "OM" här.
2. När jag säger p2p menar jag mer kazaa och dc++ etc, väldigt otydligt av mig, men klockan är sent.
•pave paradise•

2008-01-06 03:05
Ett P2P-nätverk, från en. peer-to-peer network, icke-hierarkiskt nät, är ett datornätverknoder som inte kommunicerar enligt klient-server-modellen. Detta innebär att man inte tilldelar olika datorer specifika roller i kommunkationen och att inga noder har några speciella privilegier gentemot de övriga, utan att alla datorer i nätverket kan agera i alla roller.

/Wiki...

2008-01-06 03:07
lhabia

Så du håller med om att P2P (som inkluderar Bittorrent, för att förtydliga) inte kommer dö ut?

2008-01-06 03:09
daviden:

Ja, jag sa ju att jag formulerade mig fel och att det var ett enormt "om" som låg i vägen för att det skulle dö ut.  Jag är bara lite intresserad över hur auktoriteterna kommer gå vidare med vad de påbörjat mot nedladdning.
•pave paradise•

2008-01-06 03:14
lhabia

Ok, då är vi överrens då. :)
Kan ge dig svaret på din fråga med..

Om man nu blir av med all sin musik och vill åt musik som inte är ny och p2p-systemet inte funkar som det gör idag..vad gör du då, min vän?

Jag behöver inte göra någonting, för P2P kommer inte försvinna och jag kommer kunna komma åt den musik jag vill ha utan större problem. :)

Med det sagt betyder det inte att jag mycket väl kan tänka mig betala för musik i framtiden, om skivbolagen slutar sitta på sina tonårsrum med dörren stängd och spela hög musik. De får börja inse att trenden (som funnits i många år nu) inte kommer dö ut, de måste börja anpassa sig.
Dagens system med försäljning av digital musik är skrattretande. Det är för dyrt och har för många restriktioner.
Det är inte upp till mig som nedladdare att komma på en lösning, det är inte jag som förlorar pengar - det är skivbolagen som måste anpassa sig, vi nedladdare har redan anpassat oss till deras fd. monopol, nu är det deras drag.

2008-01-06 03:16
daviden:

Jag som Mac-användare har ju oerhört svårt att hitta äldre plattor ner jag laddar ner saker, om jag inte är villig att handla via CDON eller iTunes Music Store. Det är mitt största problem med detta som finns nu bara, men jag fattar exakt vad du menar.
•pave paradise•

2008-01-06 03:20
lhabia

Det jag menar.
Du kan i stort sett hitta "vad som helst" i musikväg via P2P, det är alltid NÅGON som konverterat om till digitalt format. Jag menar, det fanns bl.a. en indie-torrentsiter som du kunde hitta låtar som spelats in i en smutsig källare någonstans på en bakgata i london, som totalt 2 personer hört.
Ok, nu vet jag inte om det fanns ...men du förstår grejen, för du sa det själv - så vi är väldigt överrens, förrutom vad det gäller charmen med vinyl ;)

2008-01-06 03:21
daviden P26
Sluta vara så otrevlig mot skivbolagen, har du inte sett deras snyftisreklam? =(
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-06 03:24
daviden:

Absolut, vi säger mer eller mindre samma sak. Bara att jag trots det du hävdar har oerhörda problem med att hitta viss musik om jag inte vill betala för det, men det är pga restriktioner etc. Skivbolagen drivs av människor som växt upp med musiken OCH dess konst, därför är de så motvilliga att göra nedladdningen enkel för musikälskare trots att det är överdrivet uppenbart att skivförsäljningen bara fortsätter att dala.
•pave paradise•

2008-01-06 03:25
Swagman

Haha! Ja, hur tänkte de där liksom?
Målgruppen måste ju vara vi som laddar ner.
Undrar hur många som rannsakar sig själv och tänker; "nee fan, vad håller jag på med egentligen, det är ju som att pissa på någon annans 10-krona på toaletten. Detta kan inte fortsätta!"

2008-01-06 03:29
Vadå..? Det är ju dötufft att se Torkel skämma ut sig..
•pave paradise•

2008-01-06 03:34
lhabia

Är ju inte bara negativt att skivbolag får mindre pengar.
Jag brukar hävda att så länge stora artister fortfarande kan köpa skumpa för 40-50k och hälla över brudars bröst på klubben, så laddar jag ner min musik gratis.

Kvalitetsartister kommer alltid få folk som mer än gärna betalar för att se dem spela live - konserter.
Jag betalar MER än gärna för att se mina favoritartister spela live.

Kanske börjar bli dags med insikten om att hela konceptet vad det gäller försäljning av skivor börjar lida mot sitt slut, så som många andra fenomen i historien blivit utkonkurrerat och ersatt av ett bättre koncept, och således slutat säljas.

2008-01-06 03:38
daviden:

Jag älskar livekonserter, so you're preaching to the choir. Känner dock att jag alltid kommer att vilja ha skivan, omslaget, texterna, hela paketet när jag får min musik. Men ja, väldigt många band klarar sig ju helt och hållet på konsertintäkter vilket de nästan är tvungna att göra iom skivbolagens enorma summor som de tar från totalintäkterna av försäljning etc. Du har kanske rätt, även om jag hoppas att du har fel.
•pave paradise•

2008-01-06 03:41
lhabia

Hands on-grejen kan jag förstå och relatera till, det är faktiskt lite av mitt jobb att förstå det (dock inte vad det gäller just skivor) ...tro det eller ej ;)

Självklart kommer det alltid finnas människor som vill ha en fysisk skiva, det kommer nog alltid att finnas - men fakta är ju att skivförsäljningen förminskats ganska radikalt, och den är ju inte på väg upp igen.

2008-01-06 03:45
daviden:

Ah...det är i dessa ögonblick man drar igång The Shape of Punk to Come i iPoden (enbart för att jag inte äger en skivspelare för tillfället!!) och drömmer om revolution...

Vilket jag faktiskt gör och kommer att lägga många timmar på att försöka göra. Jag tänker inte ge upp mina fysiska skivor och se de förvandlas till inget annat av onödiga samlingar plast och färgat papper, det är inte ok någonstans. Något måste ju kunna rädda allt detta känns det som...jag får vänta och se hur många fysiska kopior In Rainbows säljer innan jag börjar mitt arbete..
•pave paradise•

2008-01-06 06:42
> daviden
* " men fakta är ju att skivförsäljningen förminskats ganska radikalt, och den är ju inte på väg upp igen."
- Det är fan synd asså, dvs om nu så är fallet (hörde att den var på väg uppåt efter att fler nätbutiker erbjuder laglig nedladdning osv).

För övrigt är formatet mp3 så jääävla tråkigt och opersonligt. Ett affärsköpt album känns ju så mycket fetare (såväl bokstavligt talat). Fattar inte varför folk anser att smidighet/tymplighet ska gå före en så ball grej som en LP/CD med tillhörande booklet. Oj, gick nog lite off-t här.

2008-01-06 11:47
JAg skulle tycka det var rätt roligt med hårdare straff och sjukt mycket statuerande av exempel i nedladdningsfrågan. Det skulle kanske lära folk att set straffar sig att stjäla musik.

2008-01-06 16:35

Jag förstår mig verkligen på att man vill ha en fysisk platta men mitt sunda förnuft hindrar mig helt och hållet från att köpa skivor. Jag lyssnar alltid på musik från datorn och har inget behov av något annat. Hade jag skaffat en stereo och haft en stor skivsamling så hade jag inte haft nånstans att ställa det, därför hade jag lyssnat på mina skivor i datorn och då känns det ju onödigt att köpa skivor. Dessutom hade jag blivit flat broke på en gång och det är inte så tilltalande. Dessutom så är det ju så enkelt att lyssna på mp3or (eller valfritt format) och ha all sin musik på samma ställe.
Lite samma sak med kameror tänker jag, digitalkameror är ju noll kul jämfört med kameror med film i (vad fan heter dem egentligen?) eller till och med polaroidkameror, men det är så billigt och så enkelt med digitalkameror.

lhabia
Hur mycket jag än förstår mig på ditt problem så kan du väl inte påstå att du har större tillgänglighet till musik med vinyl än med P2P?

2008-01-06 16:54
Scripta:

Hur lyckas du få ut DET av det jag skrev? Jag sa inget som ens har med det att göra.
•pave paradise•

2008-01-06 17:07
lhabia
Ser att jag drog egna slutsatster när jag läste om vad du skrivit. Det du skrev var att du inte får tag i vad du söker med P2P och uppfattade det som att du la fram det som ett argument mot P2P i vinyl vs. P2P-diskussionen. My bad

2008-01-06 17:08
Scripta:

Noprob.
•pave paradise•

2008-01-06 17:10
lhabia

Du är fan överallt på whoa? :D

2008-01-06 17:12
GAIA:

Allt-i-allo, my man!
•pave paradise•

2008-01-06 17:16
Flest inlägg år 2007 va om jag inte minns fel? :)

Nåja, jag skriver rätt mkt på jag whoa också iofs, hehe..

Ang topic, mp3 kommer nog leva kvar ett bra tag. CD-skivan är nog helt utdöd inom 15 år i västvärlden.

2008-01-06 17:17
GAIA:

Exakt :)
•pave paradise•

2008-01-06 17:23
Kassett, det är grejer det!
tåg, tåg och...tåg!

2008-01-06 17:34
Jo, väntar själv på att grammofonen ska göra comeback. Kanske i digital version.
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-06 18:05
ASUL P20
Dock är det ingen som stjäl musik. Eller menar du att den magiskt försvinner från upphovsmannen?

2008-01-06 19:17
Swagman P23

Vad menar du? Du roffar åt dig av något som kostar pengar utan att betala, stöld, snatteri om det är värt under 800 eller kanske piratkopiering, i vilket fall som helst är det dåligt.

2008-01-06 19:33
Inte läst på om FLAC formatet och vet inget om det men vad gör det bättre än en Mp3 man rippat från egen orginalcd i 320kbit?
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona

2008-01-06 19:33
Klockan12

- Det är fan synd asså, dvs om nu så är fallet (hörde att den var på väg uppåt efter att fler nätbutiker erbjuder laglig nedladdning osv).

Men nu är ju inte nedladdningar skivförsäljning :)

2008-01-06 23:25
ASUL P20
Kontentan är att det finns kvar för upphovsmannen. Om du kopierar alla sidor ur en bok har du inte snott den, du har gjort en (olaglig) kopia. Om jag läser lite ur en tidning utan att betala har jag kanske snott nåra ord? Sen kommer den vara osäljbar, synd.