I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Era Jobb!

Övrigt - Blandat

2009-01-13 23:55

Era Jobb!

Yo! jag går på första årskursen i gymnasiet och ska gå om för att jag inte gillar linjen. gick en specialutformad data/it linje. Jag vet inte vad jag vill jobba som senare. Vill helst inte gå en allt för lång utbildning. Tänkte gå el men elektriker känns inte så lockande

vad jobbar ni som och vilken linje gick ni? gillar ni erat jobb? :P

puss

Get Random!

2009-01-14 00:04

tjena!

Jag gick specialutformatprogram på gymansiet. (natur egentligen) Natur var egentligen inte rätt för mig.

Fick plugga upp en massa betyg på komvux pga juristdrömmar, och nu är jag inne på 2a året på juristlinjen på stockholms universitet. :)

Jobbar också, har 2 jobb för tillfället, så livet rör sig iaf.
Femme fatale

2009-01-14 00:05

och om man gillar sitt jobb,, jag kanske borde nämnt att mitt jobb inte har ett piss med min utbildning att göra. jobbar både på Kicks men också i en klädbutik. men ja, jobben är bra för det är bra kontrast till juristlinjens tyngd.
Femme fatale

2009-01-14 00:21
Jag gick it-media på gymnasiet, jävla skämt program. Hatade alla ämnen utom historia och engelska typ men hade världens bästa klass så det var lekstuga i tre år. Nu läser jag till lärare och jobbar som boendestödjare. Älskar mitt jobb men det är bara tillfälligt under studietiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-14 00:30
just det ja! :) kanske ska fråga om eran utbildning gav er erat jobb.. eller om ni lika gärna kunde valt någon annan?

Jag är bra i skolan, är smart(inte för att skryta) så jag behöver inte plugga(som i läxor till prov osv.) lika mycket som andra men jag gillar det ändå inte. Därför vill jag inte plugga(som i att studera) så länge.

tack för era svar än så länge :)
Get Random!

2009-01-14 00:34
Jag gick hotell- och restaurang linjen på gymnasiet, tog studenten i somras och har jobbat som kock i ungefär ett år, och jag älskar var enda sekund utav det!
 yessir!

2009-01-14 00:37
inte för att vara negativ KinG-Phil - men att vara smart men passiv leder en absolut ingenstans i dett långa loppet.

Min största fiende i min utveckling har varit medvetandet om att man är "smart".

jag önskar att jag aldrig fått höra att jag var ett begåvat barn för det är väldigt lätt att man blir lat, förlitar sig på sin "smarthet".

Men dem som lyckas i livet, vad man nu menar med lyckas men t,ec, som att nå sina mål, det är inte dem begåvade, utan dem som har vett nog at slita för det.

Jag tog tag i det långt senare. Men nu inser jag verkligen att vetskapen om att man är ganska så intelligent många gånger gör en lat, och det kommer inte gå bra sen, när plugget är på en sån avancerad nivå att det omöjligt att fixa bara genom brightness.

så många som man tyckte var blåsta är så jävla grymma idag för att dem krigade det.

jag beundrar dumhuvena mkt mer, för dem kämpar, dem vet att dem inte är begåvade, men deras ansträngningar ger utdelnig.
Femme fatale

2009-01-14 00:40
och jag känner i princip ingen som jobbar med något som har med deras gymnasieprogram att göra... kanske en.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-14 00:40
Jag jobbar ju inte men kan ge lite info om vad som gäller för tillfället.

Jag går sista året på bygg med inrikting på betong och tycker det är sjukt kefft. speciellt nu under vintern, kallt blött och jävligt med praktik. Visste inte vad jag skulle välja så det blev bygglinjen. Förhoppningsvis hoppar jag på en ljudteknisk utbildning nu efter gymnasiet. Nu när det är lågkonjuktur får man ju ändå inget jobb. (heter det lågkonjuktur?)
mhm

2009-01-14 00:43
om vi inte ser till media branchen där det flästa som tar sig någon vart är bra på slicka röv och dricka sponsor öl mer rätt folk så man får vara med på rätt prodjekt hur talanglös man än är.

så pluga media är lika givande som att äta sina toffler.
Kräftor kräva dessa drycker

2009-01-14 00:51
jag gick media, sen en 2årig utbildning inom design, och jobbar nu som webbutvecklare.

lärde mig dock inget på utbildningen eftersom jag hade hållt på i så många år innan, så jag skulle inte påstå att utbildningen gav mig jobbet. känns dock bra att ha en eftergymnasial utbildning hursomhelst.

älskar mitt jobb, och skulle inte kunna tänka mig att byta det mot nåt annat. att ha sin hobby som jobb är inte fy skam.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
DJ

2009-01-14 00:52
Hermann-Kafka

att säga att medialinjen är lika givande som att äta ett par tofflor tycker jag är rent bs. dock så är det jävligt sant det du säger om vilka som stannar kvar i branschen, 90% av folket är talanglösa nollor.

ontopp

Gick film/media, jobbar idag som projektledare inom en helt annan bransch, men jag stormtrivs, kan till 80% planera min arbetstid vilket är rätt schysst. tokjobbar måndag tisdag, slackar ons-sön :D
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2009-01-14 00:55
menar att man måste vara grym på att bola till sig jobb i en branch som bygger på mycket prodjekt anstälningar. har själv varit inne mina svängar i den branchen och bara på kontakter aldrig på mina meriter eller på min utbildning. det har inte ens varit tal om arbets intervju. var man smart bygger man ett kontaktnät med dem man vet har föräldrar som var stora i branchen när man hade chansen i stället för pluga för oftas är man reda överkvalifiserad. lärarna är ofta rätt förlegade.
Kräftor kräva dessa drycker

2009-01-14 01:12
Amar F21

känner av det dära hur bra som helst och kan inte mer än hålla med. Du fick verkligen med hur jag känner mig där :)

Kungkoopa

funderar också starkt på hotel & Resturang och sedan bli kock. Gillar att laga mat faktiskt :) Gick du någon utbildning efteråt? vet du om det finns någon utbildningefteråt som är användbar om man ska bli kock? Är det bra betalt?

Hermann-Kafka
så säger verkligen alla :) ska inte ta den linjen men bra att du förstärkte det
Get Random!

2009-01-14 01:32
Det är ju vetenskapligt bevisat att alla kockar blir alkolister så jag har aldrig riktigt førstått tjusningen i det.

Min gymnasielinje (sam/sam) har väl inte något direkt anknytning till det jag driver med idag fast å andra sidan så sitter jag ofta och pratar om allt från politik till den gemene individens efterblivenhet (ja, det är ett ritkigt ord) med mina kunder. Att jag kan gøra det har å andra sidan troligtvis mer att gøra med min person än min utbildning.

Det blir ju jävla klurigt att koppla en studieførberedande linje till ens arbete om man inte har studerat vidare. Gymnasiet var kul som fan men jag hade klarat mig lika bra på de flesta av mina arbetsplatser utan de rent fackliga kunskaper som jag ibland råkade erhålla när jag var på en lektion.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-01-14 01:37
Snara F20
Jag gick it-media på gymnasiet, jävla skämt program. Hatade alla ämnen utom historia och engelska typ men hade världens bästa klass så det var lekstuga i tre år. Nu läser jag till lärare

haha så långt stämmer det EXAKT in på mig...eller nästan, jag gillade faktiskt religion också. du gick inte möjligen it/media på en john bauer skola?

2009-01-14 01:54
KinG-PhiL

Nej, endast tre år på gymnasiet, fick sedan jobb genom praktik plats. Ja, i Sverige är ju Gryt hyttan en mycket bra skola för vidareutbildning som kock. Men mycket hänger på erfarenhet, något man får genom mycket praktik osv. Sen så är personkemi rätt viktigt, man måste gilla varandra när man ska stå på en liten trång, svettig plats i nio timmar. Sedan så brukar det rulla på man lär känna en del kollegor och får lite tips om lediga arbetsplatser osv. Nja, lönen är sådär (beror ju i och försej på vart man jobbar), tiderna kan ju bli lite slitsamma, mycket kvälls och helgjobb, men jag får runt 100:- i timmen innan skatt (inget ob).
 yessir!

2009-01-14 01:55
demento: såklart jag gjorde! du med?

2009-01-14 03:55
kungkoopa P19

verkar helt ok faktiskt. mycket samhäll på den linjen med eller?
Get Random!

2009-01-14 04:12
Gick samhälle på gymnasiet. Arbetar på Fujitsu som it-tekniker för SJ.
Relativt slappt och välbetalt.
Tveksamt dock om jag kan se mig inom denna bransch inom ett par år. Blir att ta tag i högre studier och förmodligen plugga till lärare.
spliff macht frei

2009-01-14 04:28
förstår inte hur man kan vilja med lärare, pallar inte med skrikiga ungdomar.

kungkoopa P19
det där med att man måste vara social och jobbar med andra ser jag som ett plus. hellre det än att sitta ensam på ett kontor hela dagarna :)
Get Random!

2009-01-14 05:00
KinG-PhiL

Just därför man väljer gymnasienivå. Lite mognare men fortfarande formbara.
Goda kommunister skall vi alla bli!

:D
spliff macht frei

2009-01-14 07:34
Jag hoppade av gymnasiet för att jag hatar skolan, började strö jobba lite sedan bestämde jag mig för att folk är mer intreserade av mig än min utbildning.
Nu några år senare med hårt jobb är jag stf regionschef (och ska förhoppningsvis snart ersätta regionschefen) innom en global organisation som omstätter flera hundra miljarder dollar om året och trivs skitbra med nästan allt.

Den gamla skolan är bäst, jobba sig till det man vill bli... om du inte ska bli typ proffessor eller nått som faktist kräver utbildning =)

Annar är ett hett tips när du är färdig med gymnasiet och ska söka jobb, att ljuga!
Ljug röven av dig om sånt som du tror du kan veta hur man gör, funkar för många :)
Rock out with your cock out!

2009-01-14 08:30
Jag gick natur (matte/data) på gymnasiet. En del kurser där var givande, andra inte. Tror jag lärde mig lika mkt matematik under introkursen på högskolan som jag gjorde på tre år i gymnasiet...

Arbetar nu som mjukvaruutvecklare på ett företag utanför göteborg under nåt slags studieuppehåll. Trivs som fan med det jag jobbar med, det tvingar ofta min hjärna att tänka rätt mkt.. :) Planen är att fortsätta min civilingenjörsutbildning till hösten.

Jag är intresserad av mjukvara och skulle för tillfället inte vilja arbete med något som inte har med mjukvara att göra, därför har jag lyckats motivera mig själv till relativt tunga studier...
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2009-01-14 08:39
Jag läste media på gymnasiet. Nu kör jag typ finansgrejer antar jag. Vet inte själv vad jag gör.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-01-14 09:01
Demento, Snara

Så John Bauer är lekstuga i hela landet? Jag trodde att det var dagis där jag gick på grund av att skolan var nystartad, tji fick jag.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2009-01-14 09:17
Läste sam/ekonomi på gymnasiet men läser nu tredje året på ett av KTH´s civilingenjörsprogram.

Jag skulle tipsa dig om att läsa något brett som ger dig många alternativt när du gått ut gymnasiet. Natur alt. sämhälle men isf med matte- och engelska C som tillval.

2009-01-14 09:27
Har läst gymnasiet lite över allt så jag har betat upp ett ämne i taget.
Nu jobbar jag på ett café och i en husbilsbutik där jag står i kassan.

2009-01-14 09:56
Husbilsbutik låter jävligt udda, men någon måste väl göra det med.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-01-14 10:07
Pluggade media->foto på gymnasiet, och har absolut ingen aning om varför. Nu jobbar jag inom lss, till hösten pluggar jag socialpsykiatri.

2009-01-14 10:24
Jag pluggade media med samhällsinriktning, nu jobbar jag på dagis

2009-01-14 10:29
Jag pluggade samhälle intriktning IT och jobbar på ett bensinbolags kortsupport.

Gör absolut ingenting om dagarna förutom whoa och det är väl soft antar jag.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2009-01-14 11:18
FASTIGHETSSKÖTARE!! YEAH!

2009-01-14 11:39
Det är ju vetenskapligt bevisat att alla kockar blir alkolister så jag har aldrig riktigt førstått tjusningen i det.

Ja, verkligen. Att vara kock bjuder ju upp till både alkoholism, narkotika och knulla servitriser i kylen.

Ontopic: Pluggade Hotell & Restaurang, praktiserade utomlands i 4 månader och jobbade sedan på samma arbetsplats i 6 månader. Just nu har jag börjat tvivla på att jag verkligen vill jobba som kock. Jag har egentligen aldrig kunnat se mig själv som något annat. När kidsen ville bli poliser/brandmän och fotbollsproffs så ville jag alltid bli kock.

Nu är jag iofs jävligt lat och har noll ambitioner eller drömmar, så funderar på att plugga något annat till hösten.
Men är man redo att jobba hårt, stå ut med en del skit och gillar att umgås med de skönaste folket som finns så ska man bli kock.

Ett tips om du ska bli kock King-Phil är att du i skolan fokuserar väldigt mycket på det praktiskta. All tid du spenderar i köket är viktigare än det du gör i teorin, och för fan. Ta vara på dina praktikplatser. Som kock får du inte jobb för att du varit duktig i skolan, du får jobb för att du känner folk.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2009-01-14 11:44
Pluggade juridik som en duktiga flicka direkt efter gymnasiet (läste sam på engelska i internationellt gymnasium). Nu sitter jag på länsrätten och gör min notarietjänstgöring, just nu jobbar jag med migrationsrätt.

Problemet med att plugga länge är att man blir trött. Man blir så trött att man inte ser framför sig hur fan man ska palla jobba arslet av sig för att få ut något av allt man lagt ner på att plugga. Utbränd innan karriären har börjat i princip. Plus att betygsättningen aldrig upphör när man väl har gett sig in i den akademiska världen.

Jag vill bara baka.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2009-01-14 12:33
Amar F21
Så himla rätt. Precis det problemet jag har/har haft under skolåren. Ångrar att jag inte ansträngde mig över huvud taget i gymnasiet, måst ta igen det nu... känns surt...
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-14 12:46
Jag gick handel & administration, arbetar nu som barnskötare på en förskola... Så min utbildning har absolut inget med mitt jobb att göra!

Jag trivs skitbra på mitt jobb nu och kan inte tänka mig att arbeta med någonting annat än på ett tag, så man kan väl säga att mina 3 år på gymnasiet var helt i onödan, kunde lika gärna legat hemma och pillat mig i naveln.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2009-01-14 13:07
Gick sam/sam på gymnasiet har pluggat ett år statsvetenskap, nu har jag lästa en termin sociologi och på fredag så vet jag om jag ska läsa sociologi B eller kriminologi A, målet är att ta en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudämne, efter det skulle jag villja börja jobba å det snaraste, men det får man ser hur det blir med den saken då.

Jobbar för tillfället extra på Tallink-Silja, det har inget med mina studier att göra, men det är soft med ett skönt break från universitets prettovärd.
 DIF!
Rappare

2009-01-14 14:02
Vad du än gör så skippa Estet-linjen (jag gick konst)

Snacka om lekstuga, och inte lär man sig studera eller anstränga sig heller.
tror att den slöa attityden som odlades där har färgat hela min karriärsinställning.
STHLM GROOVE COLLECTIVE

2009-01-14 14:06
Jag går sista året på bygglinjen, mureri som inriktningsval och måste säga att det är väldigt soft, ser faktiskt framemot att börja jobba i sommar, en rolig, praktisk och kreativ linje. Så är du mer inne för praktiska saker så skulle jag förelså bygglinjen.

2009-01-14 14:10
tack för alla svar och tips :) uppskattas verkligen. är fortfarande sjukt osäker på vad man ska välja. Samhäll/Natur och plugga vidare sen eller välga Hotel & Resturang och jobba direkt, om man har tur.

Varför ska allt vara så svårt :(
Get Random!

2009-01-14 14:20
jag gick medieprogrammet, inriktning rörlig bild. skulle läsa ljudteknik efter gymnasiet men hamnade på en norrmejerier-terminal ganska omgående... där har jag slitit mestadels nattetid i ett par år nu. trivs helt OK, tjänar ganska fina pengar och tillträder snart som terminalchef.
gymnasieutbildningen hade jag ju klarat mig utan, dock =)
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Admin

2009-01-14 15:57
Över lag är väl utbildning viktigt, men inte dödsviktigt. Att vara bildad: ja. Utbildad: visst, det är väl okej. Jag lär mig mer på jobbet än jag gjorde under studietiden. Vilket iofs kan ha att göra med min motivationsnivå delar under studietiden. Inte för att jag ångrar nåt, men jag rekomenderar nog ingen att börja plugga högskola/universitet före typ 24 års ålder. Anledning: 99% är i stort sett bara gymnasieungar innan dess. Ju yngre desto mer klagar folk. Kan vara värt att tänka på.

Gick natur/data men bytte bort ganska mycket data mot biologi. Vikarierar som skribent/journalist (är mer än bara journalistik ibland) och trivs väl sådär. Är ganska övertygad om att jag ska återgå till skolan om 1½ år, läsa mer statsvetenskap som jag läste tidigare (finns även vissa ekonomitankar).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-01-14 17:43
jag gick teknik och nu är jag arbetslös ;)
 Haters gon' hate...

2009-01-14 21:04
Jag gick el och jag är elektriker! Kul jobb om du gillar att använda händerna och ibland också hjärnan! Sen så blir du duktig på att supa också!
Men lika glad är jag för det!

2009-01-14 21:09
Midas: Haha jo, men är bara där tillfälligt. Fick jobbet via kontakter eftersom det är sjukt svårt att få jobb i dessa dagar. Så jag är glad för det jag får! :)

2009-01-15 00:17
neapaal P20

mitt blick på att vara elektriker är att det är ett slitjobb. Man drar på massor av kablar och kopplar elektronik här och där i ett bygge.Hur fel har jag?

fast sen är det ju bra cash där med.
Get Random!
Toastare

2009-01-15 00:39
Jag gick barn och fritid med turisminriktning. Skulle först läst bild men de tog bort det.. och jag valde barn och fritid över samhälle/bild.
Läste då turism som tillval, vilket väl var kul..

sen blev det komvux där jag pluggade upp mina betyg och läste mest media/data/layout.

sen läste jag 1 år på lärarhögskolans bild och formlinje, men hoppade av.

sen 1/2 år på fritidsledarprogrammet men hoppade av.

sen 2 år på KY-utbildning som heter Informationsproduktion -Prepress. Alltså layout/bildredigering/originalproduktion

och nu jobbar jag på LFV som grafisk formgivare ute på Arlanda..

man ska alltid våga erkänna om man hamnat fel, nu har jag hamnat rätt! ;)
Jag skyller allt på Emma!

2009-01-15 00:42
BountyBoo F28

haha :D där ser man.
det är så jag inte vill ska hända med mig (A) vill börja jobba så fort som möjligt, inte spendera massa år på att studera.

knahmean?
Get Random!

2009-01-15 01:08
Snara F20
haha ja...jag gick på john bauers fritidsgård i tre år här i umeå ;)

rutten jävla utbildning alltså...men å andra sidan hade jag kunnat komma in på lärarutbildningen med vilka betyg som helst, så i slutändan spelar det väl ingen roll

2009-01-15 01:09
luthgr3n
haha ja det verkar ju inte bättre...skolan som jag gick på var iofs också nystardad när jag började