I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Potatismos recept?

Övrigt - Blandat

2009-01-21 07:58

Potatismos recept?

hur gör ni eran potatismos?

Jag burkar oftast bara mosa mina potatisar med lite smör och grädde sen slänga i lite valfri salladskrydda. Men på senaste tiden brukar jag freestyla lite och testa mig fram. Senaste prövade jag att adda lite gullök men det tyckte inte jag var någe vidare så nu tänkte jag testa purjolök.

Nåja vad har ni för tips?

-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2009-01-21 09:05
Pulver + vatten
http://duckdown82.tumblr.com/

2009-01-21 09:33
oj vad kreativt.

2009-01-21 10:30
Nu har jag bara gjort potatismos en gång i mitt liv, men det var så simpelt så jag ska nog strunta i pulvermos här framöver och börja göra riktigt..
Jag elvispade potatisen till det inte fanns några klumpar alls kvar (äckligt med klumpar) sen hällde jag i varm mjölk, smör, vitpeppar och salt.. blev supergott =)

2009-01-21 10:37
Hemligheten är att man ska krydda med lie socker, då blir det gott

2009-01-21 10:51
Linaaaaa F22

pulvermos med klumpar är skit äckligt.

Riktig mos därimot, med riktiga potatis. där ska vara klumpar! SKIT NICE!!!! ska fan äta det idag
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2009-01-21 10:57
Duchesse mos kan du göra även om du inte gratinerar det smakar det gott!

Du behöver:
- Potatis 10st
- Matolja ½dl
- Ägg ca 5st
- Vitpeppar / salt

passera potatisen så det blir mos tillsätt ½dl olja
i med 5 ägg, smaka av med salt och vp.

piece a cake!

2009-01-21 11:26
Lite annorlunda men himla gott potatismos, klassiskt potatismos är nog det bästa men ibland får man skoja till det ibland.

- 5-6 st medelstora potatisar
- Ca 2-3 msk smör
- Svartpeppar eter tyckte och smak
- 1 dl crème fraiche
- 1 msk riven färsk pepparrot eller sorten som finns på burk funkar med.
- 2 tsk hackad persilja

Smaka av med salt...elvisp är även en självklarhet för att få det extra fluffigt.

2009-01-21 11:26
jag har potatis, smör och grädde + salt och peppar, ibland har jag slängt i lite pepparrot vilket var okej och ibland har jag slängt i lite vitlök vilket också var gott.

dock finns det en krydda i mitt skåp som jag provat som verkligen fick det att smaka pulvermos, sån jävla downer efter att ha stått och gjort allt från grunden med riktiga råvaror. kommer dock inte ihåg vad kryddan heter så så fort jag minns ska jag varna här igen!

2009-01-21 11:27
MUSKOT! använd aldrig finmalen muskot i potatismos, det smakar direkt som pulvermos.

2009-01-21 11:29
Vill slå ett slag för rotmos med, himla gott och det går att variera rätt friskt, använder man rödbetor blir det en cool färg med.

Oftast får man mos över och det smakar inget vidare dagen efter tycker jag, blir för torrt. Då är det bättre att vända ner ett ägg, lite ströbröd och fixa potatisbullar.

phatie:
gillar inte heller muskot, rätt många som har det i sitt mos dock.

2009-01-21 11:53
Fredrik, ditt recept låter galet, måste köra på det nästa ggn

2009-01-21 12:00
rotmos är så jävla vidrigt :E

annars så är vitpeppar knepet för gott mos! sen får det gärna vara lite potatisbitar i riktigt mos! så länge det inte är hela potatisar i moset så är det lugnt ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-21 12:03
Nej för ma brukar ofta slänga in hela potatisar när man mosat klart skiten =P
Hehe, jag tycker också det ska vara lite klumpar i moset, känns mycket mer hemmagjort då.

2009-01-21 12:12
jag kör på potatis, lök, mjölk, smör, salt och peppar. supergott!

2009-01-21 12:16
All glädje utan rotmos är konstlad glädje /Torsten Ehrenmark

Så sant

2009-01-21 12:16
Det är helt klart godast om du gör de med vanliga potatisar.. Men har du Underbar dansk ketchup funkar pulvergrejen med.. Testa med lite nya saker? som nypotatis och bakpotatis? hade varit coolt och göra något på det även om de smakar näst intill samma enligt mitt tycke.
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-21 12:27
pulvermos + vatten + lite salt&peppar + massa socker = MUMMS
work some magic

2009-01-21 12:52
Har hört att det kan vara gott med lite senap, fransk eller vanlig, men inte vågat pröva. Gör det och meddela resultatet!

2009-01-21 12:58
Potatis, smör och mjölk. Riven muskot också.

2009-01-21 13:07
smaksak dieallot, Pulvermosen smakar ju knappast som den hemma gjorde :)
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-21 13:58
pepparrot och persilja i potatismos is the shit.
en annan variant är att slänga i lite vitlök, smaskens det också!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-01-21 14:26
är väl bara atyt hälla i lite mjölk och vitpeppar..

2009-01-21 18:46
Hubbelito P29

Nypotatis/färskpotatis blir inte lika gott till mos (eller gratäng för den delen) eftersom färskpotatis av nån anledning inte suger åt sig vätska på samma sätt. Det blir lätt klistrigt som fan med färskpotatis, för mycket stärkelse.

2009-01-21 19:02
Tänkte bara ge en liten heads up till dom som inspireras till att göra riktigt mos för första gången.

använd ALDRIG en mixerstav till att mosa potatisen! Det blir tapetklister av hela skiten..

Massor av vitpeppar och smör är hemligheten bakom riktigt gott mos. Man kan även knäcka ett ägg i moset. Att göra duchesse utan att gratinera det tycker jag låter jävligt märkligt för det är lite väl mycket ägg för min smak, men men.

2009-01-21 19:10
Mandelpotatismos med Bacon i, det goaste jag nånsin gjort.

Koka mandelpotatisarna med skal på, när du känner att potatisarna är klara så skalar du dom fortsomfan & sen gör mos av dom, dem får inte bli kalla, då blir det klister.

Ha smält smör & varm 50/50 grädd/mjölkblanding.
Ha stekt bacon som du skurit i små små bitar, och sedan låta torka så dem inte är så fettiga och så.

Vitpeppar, och salt - men ta det lungt med saltet då baconen tillför lite sälta.

Passar utmärkt till Hälleflundra, men jag kan äta det till allt. Sjukt gott.
be the change

2009-01-21 20:37
Rostad vitlök är kanon i mos.

2009-01-21 21:20
Köp en sån potatispress till att börja med, blir moset alltid slätt.

Koka typ sönder potatisen och pressa den.

Ha sedan i lite smör (eller margarin).

Grädde eller mjölk.

Ägggulor (typ 1).

Salt, peppar och malen muskot.

Är även jättegott (och ser bra ut) att ha i lite färsk finhackad persilja.

KLASSIKER!

yessir!

2009-01-21 22:46
***Rensat***

Nu håller vi oss till ämnet!

(Inlägget ändrat av Rachel 2009-01-21 22:46:40)
Delam tange barat

2009-01-21 23:33
Jag gör alltid så att jag grovmosar potatisen, tillsätter riktigt smör,grädde(eller mjölk) salt/peppar och Muskotnöt är viktigt.

Andra ingreedienser som är gott är Persilja i potatismos och purjolök i stamp.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-01-22 00:02
jag skivar potatisen i typ centimetertjocka skivor och kokar. häller av vatten och ställer kastrullen på varma plattan igen för att ånga bort vattnet som är kvar i botten.
kör i en stor klick smör och mosar ihop med en vanlig bakvisp, blir fluffigt med små klumpar då, saltar och häller sedan på mjölk och vitpeppar (vitpeppar gör den godast tycker jag), mosar med vispen lite till.
sen kör jag i tunt skivad rödlök.
blir lika nice varje gång.

Producent

2009-01-22 01:51
Vet inte om någon har nämnt det, men BAKPOTATIS, släng in i ugnen, gröpla ur med sked ner i en skål tillsammans med lite hackad persilja, finmalen svart peppar, och såklart riktigt smör är ett måste, i med en skvätt grädde, ytterst lite så det blir fint.

Bara blanda och ät, detta blir en mos av mycket smak
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-01-22 02:01
vitpeppar i mos är the shit.. fast inte om man bara äter mos.. vilket ja tyvärr ibland gör allt för ofta.. =)
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-22 13:29
joda; mm.. jag med. (fast MED vitpeppar)
potatismos är bäst. :) snabbt och simpelt.

2009-01-22 14:27
Vanligt mos+ en bit riven västerbottens ost ! Blir det feeeetaste !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-22 16:39
pulver + vatten

Toastare

2009-01-22 16:47
mjölig potatis koka i bitar... häll i mjölk och smör och salt.. mosa med ballongvisp.

enkelt och godast.. med ägg i blir det inte så fluffigt tycker jag!

kör på känsla så får du det så klistrigt eller fluffigt du vill
Jag skyller allt på Emma!

2009-01-22 23:17
1 kg Potatis
250 g Selleri
100 g Smör
1 dl Äggula
Salt + Peppar

Alltid 100 g smör + 1 dl äggula /kg potatis

Äggulan får du vispa i till sist, annars koagulerar den ju.

Vill du då piffa upp det, kan du kyla ner potatismosen, forma den som korkar (vin) panera, mjöl>äggvita>ströbröd och sedan fritera tills det får lite färg (får inte friteras för länge, annars sprängs skiten)

Steve Rifkind must of been sniffing!

2009-01-23 11:55
Åt ett gott mos på en resturang med västerbottensost i. Rekommenderar det!

2009-01-23 14:24
Pulver + vatten + smör = dunder!
>:D

I rz 3vul g33nuz

2009-01-23 15:29
Potatismos på vanligt sätt, tillsätt lite dijonsenap. Passar skitbra till grillad gödkalvlever
be the change