billig mat
jag har sjukt lite pengar att leva för den närmsta tiden, inte ens en röding i månaden på mat och sånt. så nu måste jag ha tips på billig men god mat som är enkel att göra. pasta har jag redan inhandlat, men ledsnade på pasta med ketchup redan efter första måltiden. så ni alla fattiga jävlar där ute, ge mig tips!
Pyttipanna Fiskpinnar + Potatismos (eller pasta eller vad som helst)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad är en röding? multivitaminjuice bönor och linser gör mycket grytor ex en curry och kikärtor tomatsoppa med valfritt i och röda linser morotssoppa med vitlök och röda linser isterband är billigt typ potatisgratäng med billigt kött köp 8 kåldolmar koka dem i buljong och gör sås på buljongen sen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
baka bröd själv pizza är rätt billigt att göra hemma lasagne är bra variation på pasta
köttbullar! fiskpinnar, pyttipanna. Köp en köttklump och gör en fet gryta!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
köp ett stort packet köttfärs så kan du göra biffar, tacos och lasange eller nåt så det inte blir så uttjatat samma mat
rotgrönsaker i ugnen med tzatziki och nåt billigt kött
att göra egen mat är oftast billigare än att köpa färdigt
tänk att det finns så mycket att göra. jag är inte så duktig på att göra mat och har därför heller ingen fantasi, skitbra att få lite tips här. tack :)
kassler? är det billigt vet inte potatisgratäng med kassel i e gott i allafall
skillz P20 säg gärna till om du vill ha recept, tycker det e kul
och du skillz övning ger färdighet :)
näe, ingen kassler... ingen gris! annars går det mesta bra.
gärna saker som inte behöver värmas om man ska käka igen, då jag inte har någon micro.
Skillz men ugn har du väl? Micro förstör bara näringen (om jag har rätt?)
Producent
2009-10-11 16:10
ugnefär
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
jaha, ja. men då är det ju lugnt :)
morötter är billigt och mättande. med lite kryddor och creme fraiche får du till en god sås. havregryn är också billigt, gröt kanske är tråkigt men det vill sig inte bättre. variera tillbehören och du fixar det. jag brukar varva med kanel, smör, men du äter säkert socker också så är du ju mer eller mindre hemma. tonfisk i olja är kaloririkt och du måste se till att få i dig proteiner också.
jag har en känsla av att jag kommer äta saker jag tidigare aldrig gillat. vilket är väldigt bra dock :)
Kålsoppa, ett kålhuvud kostar typ under 10 spänn och räcker till jävligt mycket kålsoppa, sen behövs bara vatten, buljong osv. det är faktiskt rätt gott, bättre än såna snabbnudlar, nyttigt dessutom.
potatis är också sjukt billigt, hur fan kunde jag glömma det? lite purjolök och en buljong och du har en smarrig soppa.
Gå ut i skogen o fixa lite brännässlor sen köper du en buljongtärning slänger det i en kastrul med vatten sen lite salt o peppar,voila your soup is ready! Funkar med såna ljusgröna granskott också,smakar faktiskt helt ok men inte så mättande,du kan ju alltid köpa havregryn kostar kanske 10 kr kg så kan du göra massa gröt,ska finnas något annat i naturen som ger ungefär samma näring som pasta men kommer inte ihåg vad det heter. Mjöl och vatten kan du blanda det är riktigt mättande men äckligt..oj såg att det skulle vara gott också så mitt sista tips är att köpa socker
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
Ett tips är att köpa varor efter säsong då dem går ner i pris,t.ex januari är potatis extra billigt eller var det kål?
Producent
2009-10-11 20:19
en röding= 500:-? isåfall måste du ju räkna hur mycket du kan käka för varje dag. har du bara 500 så har du 15 spänn att överleva på dvs 5 spänn per måltid. vissa av förslagen är helt orealistiska på en sådandär budget.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Fyra - haha ja är det så krävs det rätt skön planering för att klara sig!
baljvaxter, typ kikartor, linser, mungbonor och sa vidare.. (kop torkade i stora pasar, racker fan ett tag) baka eget brod ris, kop storre pasar som racker ett tag och kostar mindre. kop sant som ar billigt for tillfallet nar det kommer till kott, frukt och gront. pastasas gor du ju latt sjalv, kravs bara kryddor, lok, krossade tomater, vitlok. etc.
Toastare
2009-10-11 21:47
Som de flesta sagt är rotfrukter billigt nu på hösten.. gör en vegetarisk gryta med linser/böner och rotfrukter. linssoppa och för att få i dig järn, blodpudding i mängd.. med rivna morötter och lingonsylt. Ofta är det reapris på bacon så köp det till också då.
Jag skyller allt på Emma!
Tonfisk med bulgur men kan varvas med couse couse eller ris. Välj helst Bulgur för näringen. Lite dyrare men behöver inte äta så mycket av det. 1 måltid. 1/2 tonfisk burk 1 1/2 dl Bulgur 1 halv buljong tärning skvätt olja klart på 10 minuter!
Crime Pays, ask the Rothschilds!
isåfall måste du ju räkna hur mycket du kan käka för varje dag. har du bara 500 så har du 15 spänn att överleva på dvs 5 spänn per måltid. vissa av förslagen är helt orealistiska på en sådandär budget. Han får äl snylta lite hos polare och släktingar,dra på gratisvernisage o äta plockmat o dricka vin eller dra till mcdonalds och lura till sig några burgare gratis
Producent
2009-10-11 23:44
p-m ja men det är väl inte speciellt smart att räkna med att han kan det och gå och köpa typ kotletter för 50:-? typ? bättre han planerar så och sedan festar till det för en femma extra om han får en måltid av någon annan :< :( :I
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
bli vegetarina, sparar du deffinitivt. kött är dyrt. men då kan du inte lyxa med quorn och sånt utan det får bli bönor och linser.
Havregrynsgröt, speciellt till frukosten, ger långsamma kalorier och därmed stabil blodsockernivå för merparten av dagen, anser den vara rätt mättande också. Brukar klara mig i över en månad med en dl till frukost. Du bor i Fittja, ner på centrum och spana in om babbar säljer frukt och grönsaker, galet mycket billigare än något mataffär. I affären 1kg tomater 20+ kr, hos babbaran 8.90 kg etc. FInns inte i Fittja, masa dig iväg till Alby Centrum och hustla till bra pris där :)
kaneida: jag hoppas du äter mer än en portion gröt varje dag i en månad, annars kommer du dö snart dö i skörbjugg. annars är jag helt och hållet inne på ditt spår, gröt är gott och nyttigt, mer gröt åt folket!
Vitkålssoppa: Strimlad virkål och buljong. (receptet hämtat från "Vår kokbok") Vitkålen är billig så här års. Bör gå att få för 1:- per kilo. Kålpudding. Stek strimlad vitkål med lite sirap Koka risgrynsgröt utan socker (eller köp på korv men ta mindre sirap i ovanstående led) bland med fläskfärs och in i ugnen. Servera med lingonsylt, om du har råd. Kroppkakor: Kokt potatis, lite mjöl och fläsk (potatisen måste dock kokas dagen innan) Ärtsoppa: Lägg 500g gula ärtor i blöt över natten. Koka med buljong och fläsk (tips är att även ha i bitar av morot). Servera med senap. - Alla recept bygger på att du gör storkok som sedan kan räcka över flera dagar. Dock hade en mikrovågsugn varit fördelaktigt för värmning.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
pasat funkar ju skitbra med sån dr färdig pastasås man kan köpa.. kostar inte ens en tjuga för en burk, räcker väl till 4-5 portioner pasta och det blir så sjukt mycket godare.. Annars är väl potatis hyfsat billigt?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
tokífisk (typ som torsk) lägg i ugnsäker form, häll runt grädde, häll på lite örtsalt, ställ in i ugnen 200gr i en timme typ, när de e 10 min kan du lägga dit lite ärtor servera me potatis lr mos kan även läggas på champinjoner runt fisken
Att steka upp några skivor falukorv och fräsa zucchini och lök till passar bra med pasta. Blir inte så dyrt heller, tror dock det kostar lite mer än 5 kr per måltid.
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com Missa inte världens bästa radioprogram
Starka Personligheter.
Ekonomisk inhandling: lidl finns nere i Fittja centrum och billigast frukt&grönt-torg finns i skärholmen (om du har kort/plankar) annars som tidigare sagt, åk till alby!
Kikärtsoppa är med billigt. bara koka skiten och mixa. Väldigt mättande och gott kan även slänga i lite fläsk om du har råd.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
WILLYSNUDLAR Annars är majskolvar lättlagade och billiga. 12 kr för 2 man kan även köpa ett nudelpacket (stort) för 10 kr och sen thaisås så burk for ca 15kr på willis och det är mat för 3 dagar.
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...
ncie nice, tack alla... droppa gärna ännu mer om ni kommer på, hehe. lilnoa: ah, inte hunnit kolla runt nåt i alby ännu, inte skärholmen heller för den delen. får ta och göra det någon dag.
Ris Och nudlar gör susen.. då kan du köpa olika nudlar. Fungerar för mig.. Ris och valfri grejs brevid. Ris är gott! =)
Jag har ingen personlighet
Pasta med tonfisksås en burk tonfisk kan du få för cirka 5-6 kr. ca 250 gram pasta en burk tonfisk 2 dl creme fraische 1-2 pressade vitlöksklyftor svartpeppar räcker till två stora portioner. där har du billig och lättlagad mat. låt det puttra ihop lite i en kastrull bara..
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
och så menade jag att du skulle promenera till alby om du inte har slkort och inte vågar planka. =) Antar att du är nyinflyttad med tanke på att du inte varit i alby/skärholmen. Welcome to the hood! och filbunkes förslag på pasta med tonfisksås är faktiskt sjukt gott! Fast om man ska vara realist så har du typ mest råd med nudlar och lite billiga tillbehör till pastan för 15kr/dagen.
angående mitt tips om tonfisksås så är det väldigt billigt.. en burk tonfisk, 6 kr 2 dl creme fraische, ca 8 kr 250 g pasta, ca 5 kr vitlök är så billigt att det knappast behövs beräknas med i kalkylen. samma med svartpeppar.. så allt som allt ungefär 19 kr för två stora portioner..
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
KRYDDA! Kryddor är så jävla bra, till allt. De får maten att smaka annorlundare än gången innan. Nudlar som soppa tillsammans med starka kryddor och t.ex. grönsaker, korv eller vad som helst. Det kostar under tian så de är alltid schysst.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Filbunke P23: Crème Fraische kostar väl vanligen strax över tian?! Så skulle säga att din rätt är verkligt dyr om du jämför med verkligt lagad mat. Byt crème fraischen mot en bottenredning t.ex, kostar i runda slänga en femtedel. (Snabb) nudlar är väl heller ingen höjdare då de i princip inte innehåller något. Ska man leva billigt får man titta mer på kilopris än priset på förpackningen, vanlig pasta är nästan alltid billigare än nudlar.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
jag har typ alltid hatat tonfisk, har fått för mig att det är ruskigt äckligt. får ta och köpa det nån dag och testa göra nåt på det och hoppas på att det inte är så illa som jag tror...lilnoa: yes, bott här i en vecka snart, hehe... nudlar i sig blir man ju inte mätt på, men att göra nåt av det, i form av någon soppa låter inte helt fel dock.
Potatis Lök Pasta Korv Där har du billiga grejer
och vem fan är du?
skillz word tonfisk fy fan i alla fall den på burk (rå på sushi funkar dock men är inget man vill slösa pengar på) jag har hört att det i rosengård finns falafel för 10kr det kanske det gör i någon förort i sthlm oxå så jävla gott