I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

verkar som ingen gillar somalier

Övrigt - Blandat

2011-02-22 21:32
Jag pratar om det första du nämnde, ute i allmänheten så stör jag mig inte alls givetvis, alla får prata på vilket språk dom vill. Bara dom inte glor på mig samtidigt som dom säger nåt (aldrig hänt iofs, är nig väldigt sällan det händer för någon) men OM så blir jag inte så glad :P av uppenbara anledningar
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-02-22 22:46
GAIA P29

Jag har ingen aning vad du skrev tidigare och inte heller var det jag skrev något svar på vad du skrev :P

Utan detta:
invandrare OCH svenskar, som verkar hata somalier utan någon större anledning.
Look with your own eyes - See with your own mind

2011-02-23 04:16
folk bryr sig alldeles för mycket, eller, folk bryr sig alldeles för lite

om folk snackar något annat språk på en buss skiter jag i. t.o.m. om dom skriker (fulla på nattbussen när man vart å jobbat) jag har för fan en ipod å jag hatar alla så jag lyssnar inte på någon.

så det är omöjligt rasism, men inte heller öppenhet

är inte det också något som är värt att tänka på?

vidare så tycker jag inte det är konstigare att folk är rasistiska mot varandra bara för att de skulle vara invandrare. som om det skulle vara skillnad på folk å folk, alla har fördomar. givetvis har inte alla rasistiska fördomar, men ni fattar hur ja tänker

//Yde - dom förstör faktiskt ordet pirat...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-02-23 13:57
Somalier står ju för en jävla massa jidder och bråk..och är ofta skrikiga med...så folk tappar tålamodet. Inget konstigt.

Jag kan nog räkna upp fler svenskar som stämmer in där än somalier...

sluta vara rasister nu, det handlar ju trots allt inte om vart en människa kommer ifrån utan vad den har i huvet
www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine
Producent

2011-02-23 15:34
Word ^byt ut "somalier" till fjortis så har du samma sak

Somalier står ju för en jävla massa jidder och bråk..och är ofta skrikiga med...så folk tappar tålamodet. Inget konstigt.

upplever nästan dagligen på vagnen att irriterande fjårtisar spelar sina musikmobiler högt o flabbar så det hörs men bara för det så är inte alla tonåringar omogna och sådanna som dessa liknande

det går inte generalisera helt enkelt, det är ignorans
Since 1984
@realgizlee // twitter
Groupie

2011-02-23 16:18
Fjortis är det värsta som finns, skriker dubbelt så högt som alla somalier tillsamans.

2011-02-23 17:50
verkar som ingen gillar fjortisar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-24 15:20
Men efter skummat igenom detta är det bara att konstatera att vi människor är av samma skrot och korn. Folk överlag är idioter vad än du kommer ifrån, Somalia, Sverige etc etc... Men som tur är finns det individer.....

2011-02-24 21:45
PenDragon P26

Haha, jag blir så förvirrad.. :P

2011-02-24 21:58
BC99 P27

Aaa, exakt, hatar när folk ska snacka skit och hålla på. Svinpopulärt att norrmän oavsett bakgrund ska snacka skit om svenskar, oavsett etnicitet. Hålla på och göra sig lustiga över dessa "reservpolacker som bara duger till att hämta kaffe åt en eller skala bananer". Nästan så de norska personerna med invandrarbakgrund är värst där. Ska hålla på och dra sarkasmer om "de jævla svenskene" non stop, haha.. Påverkar inte mig särskilt mkt då jag pratar norska pga att jag delvis är uppväxt i Norge och ofta kan gå för norsk medborgare om jag inte avslöjar mig med nån enstaka konsonant eller liknande, men har många polare som får höra skit dagarna i ända, svensk svenskar som blattesvenskar lika mkt. Själva beteendet att gå runt och fiska sympatier och leta grupptillhörighet och klaga/mobba på den svagaste. Känns som big brother typ. Särskilt här på Grönland är det väldigt populärt att de förnorskade invandrarna, typ de som födda i landet, snackar om allt och alla medan utlänningsinvandrarna mest fokuserar på att skaffa cash för dagen och överleva. Fan att folk orkar hålla på och snacka så mkt skit hela tiden förvånar mig, ^^

2011-02-25 08:34
Ofta man tar bort massa kommentarer från denna tråden, vad gör ni mods!

2011-02-25 10:06
Flashback har väl alltid varit proppat med SDare?
man får ta dom med en nypa salt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-01 02:56
Hahaha alltså, rubriken på den här tråden fick mig att börja garva.
no offence mot somalier, lät bara så roligt i huvudet haha

"Verkar som ingen gillar somalier"
- men nog om dig nu.

2011-03-01 22:38
joråsåatt.. .. ?

2011-03-02 19:07
Du är värdelös och ful :

ett troll
Poet

2011-03-02 22:26
: Muwääähäää :'( Jag är smygrasist och jag får inte säga "neger". Jag har alltid sagt "neger och negerboll", men nu säger massa blattar, PK svenskar och negrer att jag inte får säga det. Stackars mig, den vita mannen är så förtryckt i Sverige att det knappt är sant. Häromdagen så skulle jag ta ut pengar på bankomaten, så var det en arab som glodde på mig. Han tänkte säkert råna mig och donera pengarna till al-qaida så de kan komma till Sverige och tvinga svenska tjejer att bära slöjor och tvinga oss alla att äta halalkött. Muwääää! :'(

Skämtåsido, 100 :- i handen om du vågar säga allt det där face to face, till mig i verkliga livet. Jag kommer inte slå dig eller något, tvärtom så kan jag ge dig min hand för att du har modet att säga det rakt ut. Vad sägs?
At the gates of Eternity...

2011-03-02 23:30
Jag tror du ljuger BC, haha.. Du kommer säkert ge han en bitchslap och säga att du snubblade eller något, ^^
Poet

2011-03-02 23:39
Naw, believe it or not så beundrar jag folk som kan stå för sin åsikt. Även om det inte är en åsikt man själv tycker om. Hellre det än smyg/internetrasism.

2011-03-03 19:29
"Oj jag snubblade det var inte meningen att knocka dig" :P

Nämen jag håller med om att man ska stå för sin åsikt om man ska ha en.. Och såna åsikter ska man inte dela med sig av bakom en dator! det är så jävla fegt.

2011-03-05 20:07
Jag har jobbat i hotell och restaurang branschen och har pga det börjat hata alla människor. Oavsett nationalitet, hudfärg eller ursprung då restaurang och service yrken överlag verkar betyda att folk får chansen att bete sig som svin. Kanske är det för att vi tvingas lägga till med en falsk vänlighet som folk uppfattar oss som fejkmänniskor utan känslor.

Sen måste jag tillägga att jag som västafrikan (alltså neger på riktigt haha) upplever rasismen ifrån östafrikaner och främst somalier. Inte alla, såklart. Men hälften ser mig som deras svarta syster och tilltalar mig även på det sättet medan den andra delen känner att de iallafall är liiiite bättre än mig då deras hy kanske är lite ljusare, näsan lite rakar, håret inte lika krulligt osv. Fick höra vid 9 års ålder av en somalisk jämngammal kille att jag borde skämmas över min hudfärg. När jag påpekade att han minsann också var brun så svarade han "ja, men inte lika brun som dig så jag är bättre". När jag var ung så upptäckte jag att många somaliska tjejer hävdade bestämt att de var karamellbebis (mullath) för att bli accepterade. Det var enklare.

Min pappa som hade varit i militären i flera år i vårt hemland var väldigt förstående. Han sa till mig att somalier och männiksor ifrån jugoslavien och andra krigsdrabbade länder har varit med om fruktansvärda saker som har gett de men för livet. Jag kommer aldrig kunna sätta mig in i deras situation och om de nu gör eller säger elaka saker så är det deras sätt att hantera situationen. Och det är förvisso tråkigt. Alla vet att vita männiksor (anglosaxiska) inte är bättre än andra. Men vi har blivit tillsagda att så visst är fallet i flera hundra år och vi blir påminda om det varje dag i samhället. Det tråkiga är att alla människor som befinner sig längre ner på den här världsliga "innelistan" omedvetet och medvetet trycker ner folk som då är under de. Vi gynnar inte turken/kurden med den framgångsrika restaurangen/cafeét, men svensken/britten har ju förtjänat det.

Det är fucked up och du kan bara försöka ändra ditt tankesätt. Ställ dig frågan. Skulle du tycka att den där somalien var lika jobbig om han/hon inte var somalier?

Sen är det kanske inte så hälsosamt att störa sig hela tiden men jag stör mig fett på kineser och indier. Så jävla hetsiga när de går ut och äter. 15 pers som alla ber om vatten. Bara en ska ha vatten men ALLA känner att de måste säga till ifall jag inte fattade det de första 13 gångerna. GAAAAH! Jag är så jävla off topic nu men är sjukt glad att jag inte serverar längre. Var ett steg ifrån att gå Falling Down på alla.

2011-03-05 20:39
Fast somalier varierar väl friskt rent färgmässigt de också sinsemellan? Tycker jag iallafall.
Vi blir aldrig som dom från stan!
Poet

2011-03-05 21:03
Niobe: Känner igen det där väldigt mycket. Morsans släkt är ju etiopier och de refererar jämnt till somalier som "Afrikas zigenare", vilket bara är vidrigt i min åsikt. Och jo, bland oss östafrikaner så finns det faktiskt ett nedvärderande synsätt på västafrikaner, men det är faktiskt inte pga hudfärg eller så, utan de tycker att västafrikaner (i synnerhet nigerianer) är så "rowdy" av sig. Fast jag ska inte ljuga, vi etiopier brukar vara ganska pretto av oss. Speciellt den äldre generationen, de förväntar sig att få fede respekt bland andra afrikaner pga Selassi bland annat.

Sorgligt.
Poet

2011-03-05 21:06
Cripplarn: Jo de varierar starkt de också i hudfärg, men som sagt tidigare, så har vissa folkslag inbillat sig att de skulle vara med värda än andra, även i mörkhet. När jag bodde i Toronto så såg jag många knallsvarta indier, mörkare än the average african, referera till svarta som "black bastards". Många indier i synnerhet har inbillat sig att de är vita, trots att de är svartare än kol till hudfärgen.

2011-03-05 23:55
Import-somalier är ingen höjdare direkt, jobbade i butik innan och har mindre positiva erfarenheter av dom. Dom som kom hit unga kan man iaf prata med. Men det är en problematisk grupp, definitivt.
Sittin sideways...

2011-03-06 11:36
Det här med hudfärg hierarki inom samma "ras" är intressant men samtidigt väldigt beklagligt.

Det är enormt populärt bland indier här där jag bor att bleka sin hy och man ser ofta absurda reklamer för det överallt. Det är en anmärkningsbar kontrast här med indier som vill bli blekare medans bleka västerlänningar hänger på stranden och solar ihjäl sig för att bli brunare.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2011-03-06 13:36
Lustigt det där med indier asså..

De indier jag känner är väldigt mörka, en av dem är fan helt kolsvart. Men i alla filmer, serier osv från Indien så är kändisarna nästan vita. Ser ut som många turkar gör typ.

Du har nog en poäng i det du säger marvingaye, verkar vara nån skum wanna-be-white attityd där.
Poet

2011-03-06 14:01
De tror att de är vita. Den här hierarkin ser man även i Västindien, där de hade högre rang än de svarta (som bekant var slavar). En rangordning som var skapad av de vita. Min frus familj som är från Västindien, berättar hur det fortfarande än idag finns många indiska communities i karibien, där de bor segregerade från de övriga etniska grupperna. Lustiga är att de ändå inte ser sig själv som indier, utan trini, jamaican, bahamian osv, men samtidigt så vill de inte beblanda sig allt för mycket med svarta heller.

För att tillägga, de största wiggers jag någonsin sett i mitt liv, var unga indiska killar i Toronto.

2011-03-06 15:03
Ja, det är det många måste komma ihåg också. Det är inte så svart och vitt (haha, bra ordval va?, :) som många vill tro. Inom ett folk eller ett land finns det många olika varianter, former och färger. Särskilt inom kurderna. Ställer jag 3 av mina kurdiska vänner bredvid varandra så ser ingen ut att likna den andra över huvud taget. En av dem ser ut som en iranier, den andra som en indier, den tredje som en bosnier, haha..

Pröva själva här liksom, se hur många rätt ni klarar (fuska inte!):

En är spansk fotbollsspelare, en är italiensk sångare, en är iransk skådis, en är tunisisk författare, en är turkisk TV host och en är indisk politiker.

2011-03-06 15:09
SPOILER

Rätta svar (uppifrån och ned):

Iransk skådis - Shahab Hosseini
Tunisisk författare - Walid Soliman
Indisk politiker - Rahul Gandhi
Turkisk TV host - Tolgahan Sayisman
Italiensk sångare - Marco Carta
Spansk fotbollsspelare - Dani Guiza

Vi är alla lika, vi är alla olika? ;)
Poet

2011-03-06 15:30
Blandat som fan! :) Jag har fått höra allt från brasilianare, grek, chilenare, turk, arab, indier, marockan, spanjor, jugge, tjeck(?). Lustigt nog aldrig kurd :S Habesha och jude har man fått höra (vilket stämmer, delvis). Men aldrig specifikt kurd.

2011-03-06 15:32
den här rangordningen finns verkligen överallt. Så många människor som strävar efter att se ut som det västerländska skönhetsidealet. Afroamerikaner bleker också sin hy, och många tycker att det är bättre att vara ljushyad för är man mörkare så är man "så och så". De som anses vackrast är ofta beyonce, halle berry karamellfärgade kvinnor.
Iranier opererar sina näsor som det inte vore nån grej alls, för att få rakare, "europeiska" näsor.
Asiater ska operera ögonen så dem ser mer europeiska ut. Asiater man ser på reklambilder osv är oftast väldigt ljusa, och inte så "stängda" ögon.
Sydamerika, afrika har också sina hierarkier.

Somalia tänker jag har en landssituation som skiljer sig mkt från många andra länder. Andra förutsättningar.

Men jag kommer aldrig förstå hur man kan tro att ett helt folk är exakt likadana. Visst att man kan ha vissa sätt att bete sig på beroende på kultur, traditioner osv, men när man på nåt sätt menar att ett folk är mindre värda, alla beter sig illa.. Förstår det inte..

2011-03-06 15:48
Tuniska fotbollsfans

Grekiska fotbollsfans

Brasilianska fotbollsfans

Kuwaitiska fotbollsfans

SVENSKA FOTBOLLSFANS

Ta en god titt på den sista bilden. Så ser Sverige ut idag. Så är det, så ska det vara, så kommer det vara. Fan, känner mig som nån jävla preacher här haha.. Men seriöst, Sverige idag är exakt vad den bilden visar. Några ljusa, några mörkare, några korta, några långa, några som tror på Gud, några som kallar Gud för Allah, gamla, unga, fattiga, rika, you have it all. Alla är lika värda.
Groupie

2011-03-06 15:54
Jävlar vilken ljus indie!

2011-03-06 15:55
Eller ännu bättre!

Franska fotbollsfans, hehe..

Från vit till svart och allt där emellan.

2011-03-06 15:59
BC99 P27

Jo men så blir det ofta om man är en blandning av flera folkslag. Svårt att sätta fingret på exakt varifrån man har rötterna ifrån, hehe.. Sånt är ju bara sjukt charmigt egentligen. Älskar när tjejer har en spännande mix av massa grejer och med ett svårdefinierat men exotiskt utseende. Minns en tjej som var hälften libanes och hälften fransk, sjukt snygg! En annan var hälften iransk och hälften chilensk. Samma där, löjligt fin var hon.

2011-03-06 16:17
är det nåt som får folk att låta som fullfjädrade rasbiologer så är det när de diskuterar hur fina olika etniska korsningar blir. Ironiskt nog, hehe!

2011-03-06 16:25
Jag vet inte, det är väl det att när det är en blandning så är det ofta lite svårt att sätta fingret på var personen kommer ifrån och det i sig är lite spännande. Så tycker iaf jag. Tjejer som har ett mystiskt och exotiskt utseende som man inte kan placera är nice nice. En vacker dag kommer iofs alla på jorden att vara uppblandade (förutom nordkoreaner och finnar kanske), :)

En lätt brun befolkning i hela världen typ. Tror det kommer bli bättre då och mindre rasism i världen. Sen är ju alltid religionerna ofta källan till konflikter. Vi får väl hoppas att folk mognar i sin respekt för andra där också med tiden.

2011-03-06 16:34
fast för att mänskligheten ska anta en lätt brun färg till följd av uppblandning förutsätter väl det att rasismen måste minska innan egentligen? lite hönan och ägget här.

O-T, sorry

2011-03-06 16:40
GAIA

Omg. Jag gissade rätt på alla dina bilder. haha Dock måste jag erkänna, det var hur de framställdes på bilderna, som troligen gjorde att jag gissade rätt. :) Men det är svårt att se sådant där, det är det verkligen.

2011-03-06 20:22
En lätt brun befolkning i hela världen typ. Tror det kommer bli bättre då och mindre rasism i världen. Sen är ju alltid religionerna ofta källan till konflikter. Vi får väl hoppas att folk mognar i sin respekt för andra där också med tiden.
Det där låter för jävla tråkigt faktiskt. Sen i längden borde väl folk bli blekare igen om man inte flyttar väldigt mycket mellan t.ex. norden och sydeuropa.
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2011-03-07 00:40
Tror globalismen kommer att bli ännu tydligare i framtiden. Gränserna öppnas, folk reser och gifter sig mycket mer mellan olika folkslag. Det blir mer uppblandat mellan etniciteter och religioner. Kanske det som ska till om mänskligheten ska slutas samman och erövra rymden som EN ras. Jag tror att framtiden kommer att innehålla mycket motgångar och hinder och människan måste stå enad inför dom.

La_Latina

Bra människokännare? :)

Iofs är alla där kända personer inom sina områden så du kanske kände igen dem?

2011-03-07 00:42
Bara se hur engelskan pratar om människor i "races", inte "ethnicities". Vafan, hundar är av olika raser, inte människor.

2011-03-07 01:45
GAIA

Jag kände faktiskt inte igen någon av de ovanstående... Illa! Men ja, jag är oftast bra på att läsa av folk. Självklart var det ju mest att jag analyserade mig till rätt svar. :P Författaren satt ju i en typisk författar pose and so on. :)

2011-03-07 12:45
Natev, är du efterbliven? Du jämför jobbiga "lättar" med fulla svenskar, så alla nyktra svennebananer är helt ojobbiga?

Jag bor i Falköping och det har kommit ett gäng somalier hit och dom är inget problem alls. Dom varken bråkar eller tjaffsar. Vi måste inse att människor inte är likadana, det viktigaste redskapet mot fördomar är förståelse. När man väl förstår sig på varför dom är som dom är, oftast pga kultur och traditioner, så brukar man inte ha emot människor oavsett härkomst!
Highfive anyone, anyone?

2011-03-07 16:38
Jag tror att alla som inte gillar somalier egentligen bara är avundsjuka för att de har pirater och inte vi.

2011-03-07 22:46
paha

Mjo, våra pirater är väl inte riktigt lika häftiga..

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Poet

2011-03-07 22:58
Saken är den att om man redan innan har förutfattade meningar om en viss grupp, så blir allt det de gör tusen gånger värre när de väl gör något dumt (som alla människor kan göra).Så klart att om en rom snattar så är det för romer är ett tjuvfolk i generna. Medan svensken som begår samma handling, har haft en tuff uppväxt eller umgås med dåligt (se: blattar) umgänge som influerar honom/henne till det.

Vill ni ha ett bra exempel på detta så är det när media (även om de blivit bättre på det på senare tid) ska rapportera om domestic abuse. Är det en invandrare så är det nästan alltid "hedersrelaterat" (fan vad jag hatar det ordet) och därmed kulturellt anknutet. Är det en svensk man som smackar upp sin fru så är han nästan alltid alkoholist, knarkare, psykiskt sjuk eller en jailbird.

2011-05-11 02:28
Somalierna i mitt område tar med sig vagnarna från affären, tar in sina matkassar och dumpar vagnarna i buskarna. Det kan ibland ligga tio vagnar bara på min gård... vaktmästarna har börjat skita i att plocka upp dem.

Jag stör mig också på att en somalisk mamma inte sa ett dyft när hennes son slog sönder kedjan och växlarna på en fastlåst cykel, hon pladdrade på i telefonen som om ingenting har hänt.

Jag gillar definitivt inte somaliern som baxade min cykel som stått olåst och orörd av andra i ett halvår. Letade i en timme tills jag såg nån pajas hålla min cykel medan han pratade med en imam (han skämdes ögonen ur sig...)

Så... som andra sagt i tråden. Jag stör mig inte på somalier i sig, jag stör mig på ouppfostrade jävla bönder som saknar hyfs.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2011-05-11 07:45
I alla inlägg här, är det någon som tar hänsyn till somalier? Jag menar, jag skulle då inte tycka att det vore roligt med en tråd där människor diskuterar huruvida min bakgrund är älskad eller hatad.

OCH! Vi snackar om att somalier har minst utvecklat samhälle osv, men hur bra går det för oss? Visst, vi bor i fina väst men det har ju tydligen inte gjort oss smartare. Ändå sitter vi här och snackar raser.

Haha, så är det pure bullshit att de skulle vara dummare bara för att landet är mindre utvecklat/fattigt. Ja, de kanske inte kan läsa men gör det något? De kanske inte har samma kunskap som vi i väst har? Kunskap behöver ju nödvändigtvis inte innebära att man kan läsa. Jag menar, vi kan ju läsa här men inte har det gjort oss smartare, för vi går ändå och läser på FB och säger "alla hatar somalier".

När ska folk lära sig att det inte är det inte spelar någon roll vart du kommer ifrån?! :(

Sluta upp nu, föfan.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-05-11 20:00
GAIA: En vacker dag kommer iofs alla på jorden att vara uppblandade (förutom nordkoreaner och finnar kanske), :)

finnar är ju redan nu ganska så blandade? finlandssvenskarna är dem flesta blonda, sen mer mot norra finland finns det många som är delvis samer, och andra som har bakgrund från Mongoliet. finns många som har rötter från ryssland och dem baltiska länderna. själv är jag finne men har nära rötter från säkert 10 olika ställen (även om min pappas släkt inte egentligen är särskilt finsk alls och mammas släkt har alla nordiska länder i sig utom island).

annars om du menar att man aldrig kommer se särskilt många bruna finnar så är det nog sant haha, speciellt efter man har hört sin mormors argument om hur bra Finlands motsvarighet till SD är, och hur bra det verkar gå för dem :P