livet efter döden?
den här tråden har vart uppe nåra gånger men men. jag skulle vilja veta era åsiketr om livet efter döden, själen.. m.m. själv är den tron mitt enda hopp.. fats jag inte tror på någon gud..
suck me sideways and kill me quiet
jag tror man är död efter döden,.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vetenskapsmännen förklarar dejavu som att hjärnan skakar till... men livet igen? då finns ju dom man känner som lever där oxå? då måste dom vara kopior av dom riktiga "dom" det måste i så fall menas att hela världen kretsar runt mej..? å samma sak för alla andra.. mysko
tokfan så man består inte av nått mer än kött och blod? det finns inget som gör att du är jusst du.. du har ju armar å ben som alla andra men ändå är du unik..?
jag tror på ett himmelrike, och ett helvete. helvetet för våldtäktsmän och mördare och div. utan någon tid innan.. himmelriket för övriga efter en tid, som man får ta farväl av sina nära och kära i drömmar.. sen så tror jag man kan resa hit.. :) i himlen är det så skönt, så att efter ett tag slutar man tänka, sen så föds man om till ett nytt liv, med ny familj, utan minnen.. sen dör man och allt kommer tillbaka tills man slutar tänka igen osv osv osv..
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
mackan_breaker_ det var ett bra svar.... jag e så sjuk orolig för att jag inte får träffa dom jag älskar som är döda igen.. det var ett logiskt svar.. man kan inte stanna i himmelen förevigt..
så det finnsingen själ?
så om någondu älskar är död.. finns et inget hopp att du någonsin träffar den persinen igen då?
personen*
velour tack :).. jag tror stenhårt på det där..! ;)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Jag tror att själen återfödds. vi lever många liv efter varandra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
precis :)
å andra sidan är man inte sig själv utan sina minnen.. så är det verkligen du då?
mackan breaker: själen är oförändrad. minnen byts ut eftersom det är olika liv. men vår innersta natur ( det verkliga jaget som är ofullständigt men alla vill finna) är kvar. :)
velour vänta lite här nu... "det finns inget som gör att du är jusst du.. du har ju armar å ben som alla andra men ändå är du unik..? " vad har det där med "livet efter döden " att göra? när man dör är man död, inget mer.
Manguali P19: he he, ha ett trevligt nästa liv grabben. ;D
tokfan. vad jag menar är att om dui dör dör ju din kropp.. men finns det inget mer..? det som känslor, personlighet m.m. är uppbyggt av... det som enligt mej inte borde kunna dö.. så är min filosofi och jag måste tro på den för att orka leva.
självklart finns det mer utöver vår fysiska kropp, vår energi är bara fången där. dvs att vår mänskliga kropp endast är ett temporärt tempel för oss att vara i. energier kan aldrig försvinna, bara påverkas
miaz.. flummigt men klokt.. kan det vara så att man stannar i "himmelen" lr asså ja menar något sorts "rum" mellan detta livet och nästa tills man är klar med allt. alltså sagt adjö till sin familj och så vidare.. sedan när man är hel i själen så föds man på nått utan minnen m.m lite flummigt men det skulle va underbart om det var så
Rodrigo låter bra isåfall ;p.. då kommer jag nog gilla nästa liv :D! jag är ba allmänt positiv av mig ser du ;).. men jag anser ändå att utan ens minnen (om precis alla skulle försvinna, och man inte skulle komma ihåg vem man är), så är man inte densamma
kanske lite wheel of time över d hela? ;)
velour okejokej,. :>
mackan: ja, gör du goda gärningar så kan du nog hoppa upp ett hack till nästa liv...ha ha jo men det där med minnen förstår jag dig. men tex: förlorar man minnet i det här livet, så är det bara det medvetna minnet. undermedvetet finns alltid kvar. därför blir ingen fd. mahatma ghandi massmördare bara för att han förlorat minnet. man minns innerst inne allt ändå. precis så är det nog med återfödelsen. medvetet kan du inte kommaa ihåg nåt. men allt finns ändå kvar, och påverkar din situation, val. :)
haha I wish ;).. vi måste vart stygga förra hacket :P.. eller snälla, om vi hoppa upp ett? ;) hehe nej, han skulle aldrig passa som d ;).. vet du, en gång när jag var liten trodde jag tat jorden var en fabrik.. nu ska jag förklara: jaja Gud och Djävulen ligger i krig med varandra. efter ett mycket långt krig börjar de få slut på soldater, så att säga, och för att inte nå ett dödläge skapades jorden som en "själfabrik". vi föddes här då med en själ, och sedan så "testas" vi av div. Händelser och Sammanträffanden.. Sedan bedöms vi efter våra val. Är man rättfärdig så klarar man av Testet och blir e Ängel, i all dess härlighet. Gör man det inte blir man en plågad demon, som tvingas till underkastelse och blir soldat för Djävulen.
ha ha. rolig teori iallafall. :) men allt bygger på karma vettu. :) goda gärningar: gott liv. oxh tvärtom.
ja det var det :).. var helt övertygad den stämde för bara nåt år sen ;).. tyvärr började jag fundera och det gjorde mer skada än nytta tror jag =/.. men jag antar jag är en sökare, och det trivs jag med :).. fascinerad av alldeles för mycket ;) ja, det stämmer.. I'm working on it, så att säga ;D
alla söker vettu. vi försöker frigöra oss
ja, det stämmer.. utom en del, men det kan jag inte fatta varför.. vi har ju bara den här chansen på oss till nästa gång ;)
jepp. fast det går inte att nå upplysningen förens man har den högsta karman tror jag. och den kan man bara nå genom att inte den högsta moraliska positionen: dvs när ingen längre på jorden behöver din hjälp.
+( <----död...
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
äh, jag tror inte på ingenting-idén =)
jag o syrran kommer till nangijala o va som skorpan o jonatan. ja har paxat på att va skorpan.. dejavu snackade några om att man såg saker som man trors har sett förut, har hört att man bara råkar skcika dubbla signaler till hjärnan så d blir som dubbelt lr nåt o då tror man att man har sett d tidigare.. nåt sånt va d iaf :p
Flickor är som en skugga, följer du så flyr hon, flyr du så följer hon.
LeChux P15. "När ni dör så kommer det bli precis som innan ni föddes... INGENTING... " är det ingeting innan man föds?
jag är pessimistisk................man e nog död när man dör men man vet aldrig!
shimmy shimmy yo
klife is a bitch, and the you die! =) nej men att tro att det inte finns någonting känns läskigt.. hela min existens beror på att ja tror att ja nångång kommer att få träffa dom jag älskar som är döda.. då kan ja ju inte tro på den filsofin.. tänk om vi redan är i helvetet.. tänk efter.. influensan, cancer, ont i magen, krig, stress, obekväma skor... sånt kanske inte finns i "den riktiga världen" vi kanske va dumma när vi levde så vi hamna här.. haha
en personlighet är inte bara bestående av minnen som många sagt precis när du föddes och inte hade nåra minnen.. vist hade du en personlighet då? lechux: men handlar allt om fysikens materia.. om det nu finns en själ... måste den vara uppbyggd av något man kan ta på (glömmt ordet) vad är en känsla byggd av? eller en intuition? man kan inte säga att dom består av si och så många atomer.. samma sak tror jag om själen. så om själen inte består av något materia.. så kan den väl ändå finnas eller? och även om allt materia går i ett kretslopp så finns det massa icke materia som då inte räknas.. ingen märker ju om det åker upp till "himmelen"
LeChux P15 hur kandu säga att jag inte upplevde den? inget tyder iofs på att jag levde, men inte heller på att jag inte existerade innan födseln till det liv jag lever nu. det finns människor som via hypnos upplevt saker från tidigare liv, detta kan iofs bara vara skitsnack, men det finns många forskare som tror på dessa minnen.
kan folk snälla sluta tala om hilmen, haha. fyfan vilken grej, vi kommer sitta på molnen med Gud, Jimi hendrix, Napoleon och satan, och titta ner på folk. eller?
lechux du är naturvetare eller? hehe no affense asså ja e oxå naturetare men ja e filosof ändå.. jeje men en impuls av att man ska äta kan va en sak.. men om allt är uppbyggt av materia.. varför tycker jag inte om lakrtist när alla andra gör det? är det fel på min mun? och en intuition av att det tex ska ringa på dörren.. så gör det det.. vadför materia är det uppbyggt av och varför skickar då hjärnan ut sådana signaler?
Döden är slutgiltig tror jag. fast ibland hoppas jag på ett evigt liv i nån slags himmel eller nåt liknande.. jag är wierd
LeChux P15 du är alltså materialist? vad jag inte förstår mig på är att medvetenheten skulle vara materia.
jag tror ju att man möter de som man älskade i livet :)
morbid: tack för att du ger mej så mkt att leva för gubben
velour F15 jag vet varken ut eller in, döden och det som kommer därefter är det jag grubblat i särklass mest på när det gäller Gud. tyvär tror jag inte att döden är något bra. om det var kul/skönt att dö skulle Gud göra det, så resonerar jag, lite förenklat. jag tror inte att det finns ett liv bortom det här, jag tror inte att det finns en himmel som alla åker upp till och sitter i. varför liksom, varför skulle Jesus ta med alla upp till himlen när han har skapat jorden och gjort den så fin för oss? vi är här för gott är jag rädd! men jag tror, att när man dör, så finns ens själ liksom kvar på jorden. till exempel, när jag ser ett kort av min morfar, är i hans gamla hus eller går omkring i skogen där vi brukade plocka svamp så känner man liksom, nja inte hans själ men man känner närheten till personen. kom ihåg dina nära och kära som du har förlorat så finns dom alltid nära dig! jah rastafari
Jag vet! När man dör, så kommer man in i en ny dimention där man lever exakt, EXAKT, samma liv, där av Deja Vu's...
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
Det kan inte finnas liv efter döden, eftersom död per definition innebär livets slut. Om det finns ett "liv efter döden" har det ju inte funnits någon död, alltså är det snarare ett liv i en annan form på en annan plats det är tal om. Visserligen helt off-topic och bara en fråga om semantik, men i alla fall... :-)
Fuck you and the horse you rode in on
Vem är det som bestämmer om man kommer till Himmelriket eller helvetet, Gud? Måste man leva livet och följa Bibeln för att komma dit. Om jag vet att jag lever ett rättfärdigt liv, enligt min åsikt, kommer jag till Himmelen då. Fasten alla andra tycker jag är otrogen denna plats. De människor som levde innan Kristendomen uppfanns och inte visste om Guds ord, lever de i Himmelen nu?
Varför tror folk på ett liv efter döden? Är det för de tycker att deras liv suger så att de kan leva ett bättre liv någon annan gång eller?
snattish: det förstår du förhoppningsvis när du förlorat nån du älskar.. jag tror inte på någon gud för då hade inte livet varit som det är. jag tror inte heller på nån himmel me luddiga moln.. men det har hänt lite oförklariga saker här å var i mitt liv som jag inte kan förklara och delvis därför känner jag att det måste finnas något efter döden.. teorin om ett nytt liv tror jag kanske på... men jag tror att man är i något mellanting ett tag.. tills själen är redo för ett nytt liv.. nas - dance
att det skulle finnas en Gud tror jag, och det finns ju ganska mycket som tyder på det även om det inte är bevisat. titta på dig själv till exempel. jag tycker mitt eget liv tyder på att Gud finns. hur skulle mitt liv bara ha kunnat ploppa fram sådär om det inte fanns någon bakom som tänkte ut saker och ting? människohjärnan, det kända universums mest avancerade skapelse, har den verkligen uppkommit genom genförändringar hos amöbor?! det är lite svårt att förklara men jag tycker att bara det faktum att jag lever och tänker är ett bevis för mig på att det finns en högre makt. men jag förkastar kristendomen och alla andra religioner, dom tror bara på en liten del av sanningen. kyrkor till exempel, som sägs vara "Guds hus" varför skulle en byggnad i sten som byggts av människohänder vara helig för Gud? människohänder har även byggt atombomber, hurhus etc. naturen däremot är bara skapad av Gud, det är den äkta heliga miljön där man ska söka Gud. Och livet efter döden, det tror jag är mer önsketänkande än verklighet. Det är liksom en tröst för förtryckta som hindrar dom från att stå upp för sin rätt, en tröst för folk som förlorat någon de älskar. Om det fanns ett underbart liv på andra sidan, varför skulle vi då leva här på jorden? folk säger att paradiset finns uppe i himlen och att jorden är som helvetet, men egentligen är det tvärtom. Jorden är så jävla vacker, och helt perfekt, om vi inte missbrukar resurserna. Varför skulle Gud kasta bort hela den skapelsen och låta "goda" människor leva i en slags paradis när de dött? doesn´t make sence. Människan finns på jorden, livet finns på jorden och Gud finns på jorden och inom varje människa och inom varje träd, som vi känner Honom. klart han finns i resten av universum också men där finns ju inte vi? detta var nog ganska flummigt men det är så jag tror...