I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

livet efter döden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-02-06 09:37
Jag tror att "tanken" stannar upp i det ögonblick du dör, och stannar där i en evighet... så om du dör en hemsk död, så kommer du förmodligen ha en hemsk evighet, men om du dör i sängen samtidigt som du drömmer att du har sex med världens vackraste kvinna så kommer du ha en rätt trevlig evighet.

Tanken exisiterar ju endast i våra huvuden som elektriska impulser så varför skulle inte dom "fasta".. din kropp dör, din hjärna dör men just den tanken du har för tillfället överlever i kosmos, flummig, jag vet. Och det låter ju inte speciellt kul heller men så är det :)
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2004-02-06 10:50
we are not human beings on a spiritual journey,
we are spiritual beings on a human journey.
/Stephen Covey
detta tycker jag fångar vår verklighet vädligt bra.

livet efter/före döden äger aldrig rum, eftersom vad vi egentligen är, är något som är helt oberoende tid och rum.
vi är en allomfattande energi, dvs Gud.
Gud är immanent, vi är alla lika med Gud.

denna energi, befinner sig överallt på vår jord och överallt i hela universum, och all "materia" består utav den.
en substans, Gud. vi är Gud och vi är eviga.

Nära döden upplevelser, och transpersonell psykologi.
folk har berättat när de fått nära döden upplevelser
att de svävat ovanför sin kropp, detta går även att uppleva på kommando med Transpersonell psykologi.
nåra av de sakar man inser under de transcendentala upplevelserna är rätt intressanta:
-Tidslöshet, den linjära tidsuppfattningen försvinner, "Allt är Nu"
-Evidenskänsla, den verklighet som speglas i upplevelsen känns 'verkligare' än vår 'vanliga' verklighet.

detta visar för personen (hans som upplever det) att han inte egentligen är bunden till sin kropp,
utan kroppen är snarare en behållare, en temporär sådan.
en som är beroende av tid, och efter för mycke så dör den.
vid döden så korsfästs vårt ego, och vi blir ett.

vårt 6e sinne.
Människan föds med ett sjätte sinne, Pineal Gland,
det tredje ögat.
Tillskillnad från Asien så tycker vi sådant är mumbojumbo.
Detta öga blir mer och mer som ett russin om vi inte använder oss utav det, i början är det som ett fönster stort men pga av

vårt samhälle och våra vanor så förmultnar det.
"Watching TV is like covering your third eye with shit"
/Bill Hicks

"Ögat transcednerar den lilla småsinta personligheten som är fylld av alla de trivala ting som vi bär på.
Detta öga är vår port mot det universiella i tillvaron, insikten om alltings innersta enhet.
Det är alltså det andliga ögat som ser bortom den synliga naturen och ett avskilt jag"

Ögat hjälper alltså oss att se denna allomfattande energi, som omfattar allting runt i kring oss.
(och vi föds med den förmågan)
jag har personligen sett denna energi, under influensen av halluciogena droger (droger är en genväg till användandet av det tredje ögat)
och då kan man ju tänka "det du såg var hallisar".
nej, det jag såg var klarhet, mitt tredje öga öppnade sig för första gången på 18 år,
och jag såg för andra gången i mitt liv helt klart.
jag såg energin passera mellan oss, jag såg dess sammband.
Vi är endast en iaktagare, som utifrån människans 5-6 sinnen upllever en verklighet.
Vi är aldrig ensamma, vi är eviga.

"Our true nature is spirit, not body, we are eternal beings, and gods love is unconditionally, and there is nothing we can

ever do to change that.
It is only our illusion that we are separate from god, and that we are alone, infact, the reality is, we are one with god and

he loves us"
/Bill Hicks

2004-02-06 10:56
känns som om jag missat en del, att det rätt svårt att fatta
jusst därför att jag kanske borde ha fyllt ut det hela lite mer.

2004-02-16 21:04
sjukt svårt att fatta men det lät intressant.. så vilka droger öppnar man sitt tredje öga med?
suck me sideways and kill me quiet

2004-02-18 09:14
att dö är som att sova.,drömlöst.
Ja önskar liv efter döden men tror inte på det
Man ska alltid vara värst.

2004-02-22 23:56
jag tror att själen måste ta vägen ngnstans men jag har svårt att se mig som ett grässtrå eller ett godispapper "i nästa liv".

möjligt att jag nästan tror på att själen flyger ur och hamnar i en bäbis som straxt ska få uppleva livet samtidigt man själv dör.

typ att människor blir människor.

2004-02-22 23:58
Läste längre upp om dejavu's..

hjärnan "stängs av" för en micromillisekund typ /svinkort stund alltså!/ och det som hjärnan sist "programmerade" i minnet är det man först ser igen och känner igen det eftersom man redan har platsen i minnet - därav en dejavu.

hoppas ni fattade min förklaring. =p
det är iaf. som sagt, vetenskapligt bevisat.

2004-04-19 23:45
hoppas och tror att det blir som innan man föddes. för fan det här kommer man ju inte palla i all framtid
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-04 21:08
finns ju bara ett sätt att ta reda på saken! vem är med mig???!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-04 21:36
Men..Vad är det för nytta med ett liv efter döden om man ändå inte kommer ihåg att man levt innan. Jag kanske har levt tidigare liv, men det vet inte jag. Alltså det är svårt som fan att förklara..Men alltså, tänk om jag dör och sen i mitt nästa liv blir jag en ny människa, men då blir det som ett helt nytt liv eftersom jag inte vet att jag levt ett tidigare liv. Då är det ju inge kul.
Jag tror att det blir som det var innan man var född. Alltså ingenting händer.
puss

2004-05-05 18:39
man dör sen är man bara död..jag tror att många som snackar om liv efter döden egentligen bara är rädda för tanken på att det tar slut!
I only date crack-whores.

2004-05-05 18:44
som jag skrev i den andra:

jag är inte rädd för döden , helt klart. jag tror att vi dör när vi uppfört det uppdrag vi är födda att utföra.
dör vi så har vi ju utfört det.. duktigt

sen finns det avvikare som tar livet av sig och då blir ngot snett i utvecklingen. vem vet det kanske är därför det blir krig o skit..

men varje sekund föds det någon. samma sekund dör det någon. jag tror att man föds samma sekund som man dör.. o beroende på hur man skött det föregående livet så föds man i en lyclig eller olyckllig familj. eller till en uppgift att uträtta något bra osv.

konstigt?

2004-05-06 21:37
jag tror att du vill att alla mäniskor ska ha något typ av uppdrag för annars skulle livet kännas onödigt men va fan?

2004-05-06 22:22
Efter döden så förmultnar ens lik. Jag skrev mitt specialarbete om tre utdöda religoners syn på livet efter döden. Idag kommer jag inte ihåg speciellt mycket. Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på en barnslig tro att det väntar ett nytt liv efter döden.
i roll like a bat out of hell

2004-05-08 18:22
sonya F16 ja du frå tro vad du vill.. men det är så jag tror att det är.. och även om det skulle avra så som du tror så vad är det för fel att göra livet lite roligare?

2004-05-09 12:35
UtanAttTveka. okej jag säger väll samma sak då du får tror som du vill..nej det är inget fel i att vilja göra livet lite roligare. jag skrev bara vad jag tänkte.

2004-05-09 19:56
sonya F16 bra :P jag gillar människor som är ärliga

2004-05-09 23:02
det blir svart...sen ere inge mer med det...
blir man ful av att tro på gud, eller tror man på gud för att man är ful /socker conny

2004-06-21 01:13

jag tror på liv efter döden , absolut , alltså att själen lever vidare.. jag tror på att utvecklas som människa, och gud är individuellt från person till person.. djävulen tror jagqa bsolut inet på.. den skapadaes för att människan skulle ha någon att skylla alla dina dumheter på..
"mitt liv är som en berg&dalbana,<br> SÅ HÅLL I DIG & NJUT AV ÅKTUREN!"

2004-08-30 00:43
Jag kommer till paradiset. Nån som ska me? =)

2004-08-30 10:49
jag vet inte riktigt om jag tycker om döden och att kroppen äts upp medan ens medvetande far vidare på ett sätt.. kanske kommer sakna kroppen.. jag lär ju ha varit rätt fäst vid den i typ 90 år eller så :O
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-30 14:11
Du nekar till dig själv. Du menar alltså att du är ett stycke död materia som på nått vänster far runt och lever. Ta reda på vad nära-döden-upplevelse är.

2004-09-07 20:45
Tror döden sätter stopp. Sen lever man helt enkelt inte längre.. Det är väl som att sova utan drömmar..

2004-09-08 00:25
chekka :)

Vi säger att det finns ett sk "himmelrike" och att alla "goda" kommer upp dit och att man lever där o har det bra.
Men i vilken ålder lever man där då?

typ asså..vi sägar att ens farfar dog när han va 70, så dör du när du e 90, e du äldra än din farfar i himmelriket då?....eller hur funkar d?... =)
Drick Mjölk! *Muuuuuuuu*!!!

2004-09-08 12:45
petelicious P0

håller delivis med...som marx sa:"religion e folkets opium"
man finner tröst och gemenskap i religioner, vilket INTE är dåligt....men personligen tror jag inte på det. Man får en massa regler som man ska följa, o förljer du dem bra så kommer du till paradiset, himmelriket eller vad man än tror på. Dvs. riktlinjer i livet som säger hur du ska leva.

Men vissa människor kanske behöver en sådan väg, regler o riktlinjer på hur de ska vara osv....en till sak e även att religion är en väldigt stor del inom länders olika kulturer..., Dvs Religionen finns i kulturen o tvärtom. Därför är det ganska svårt att ge upp sin "tro" då man lever i religiösa länder...En annan dålig grej e att man som nyfödd jude, muslim eller kristen ofta går igenom ett visst antal religiösa ceremonier, som just gör en till juder, muslim eller kristen, Tex, omskärelse, dop mm....

Det är dåligt, jag menar barnet e ju inte gammalt nog för att kuna bestäma vad den tror på o inte tror på. O genom att göra såhär så hjärntvättar man ungen så myk att när han/hon väl e gammal nog för att välja religion så håller dem sig kvar...

En annan sak e att dessa religioner uppkom för mer än 2000 år sedan...o alla dessa regler o lagar som skrivits ner passade den tids epoken, inte nu!....men som sagt, detta e bara vad JAG anser o tror på, jag respekterar alla som e religiösa o som har någon slags tro :)

.........tebax till ämnet, jag tror man förmultnar o går ner i jorden när man dör :)
Drick Mjölk! *Muuuuuuuu*!!!

2004-09-14 19:32
Inatt drömde jag att jag var en fjäril sen när jag vaknade tänkte jag "är jag nu en människa som nyss drömde att jag var en fjäril eller är jag nu en fjäril som drömmer att jag är en människa?"
No cake for the impurity!