I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rastafari - kvinnosyn - helt sjukt!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-04-02 13:25

Rastafari - kvinnosyn - helt sjukt!

Har läst typ 10 sidor på nätet 8seriösa sidor) om rastafari. Överallt står det att kvinnorna får itne ha byxor, smunka sig, ha kjolar kortare än till knäna ( för då inbjuder man till sex), kvinnans plats är i köket och med barnen osv.

Lite frågor till alla er som tycker rastafarin är jättebra (på fler punkter än att man ska röka gräs) Hur kan man tycka så?
Hur kan man tro något sådant?
Hur kan man tycka att kvinnor och män inte ska ha samma möjligheter? Hur kan man ens våga tro något så sjukt? Jag trodde faktiskt itne att modernt folk nu öfr tiden gick runt o hejade på männen o förtryckte kvinnorna...särskilt som det hela uppkom av slaveriet...
Hur kan man då förtrycka sitt eget folk (kvinnorna) när man vet hur det känns att bli behandlad som mindre värd?

Förklara för mig! Håller på med ett skolarbete om rastafarins syn på kvinnan...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2004-04-02 13:38
Vem är du att fördöma någon annans tro?
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.

2004-04-02 13:41
vem är dom att fördöma kvinnor?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

Så du menar att alla kvinnor inom rastafari-kulturen är offer och lever i misär och förtryck?
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.

jag fördömer itne.. jag frågar hur man ör fntad, varför man tycker så, hur det kan vara så 8lite dubbelmoral faktiskt) o så. men ingen vill ju förklara, då har jag ju inget annat val än att anta ditten o datten...

2004-04-02 13:42
nej, men eftersom dom är tvärtemot jämställda överhuvudtaget så undrar jag varför dom finner sig i att leva så.
Groupie

2004-04-02 13:48
De kanske trivs? Bara för att du anser att dina värderingar är "rätt" behöver inte alla andra automatiskt tycka detsamma... Du tror allvarligt talat inte att jämställdhet inte kan uppstå ifall man delar upp arbetsuppgifter i "manligt och kvinnligt?

Jämställdhet är för mig ett sinnelag, att man anser att kvinnor och män är lika mycket/lite värda och att vad de gör uppskattas på lika sätt...

Förresten, fördömer är precis vad du gör...

"Hur kan man tycka så? Hur kan man ens våga tro något så sjukt ?

Jag trodde faktiskt itne att modernt folk nu öfr tiden gick runt o hejade på männen o förtryckte kvinnorna...

Hur kan man då förtrycka sitt eget folk ?"
Bullshit.

2004-04-02 14:29
ställer mig på suneskunks sida här..
Groupie

2004-04-02 15:33
LilCam... Känns som du har missuppfattat det jag skrev rätt rejält...

För det första är ingen rastafari inga lagar, för det andra försvarar jag inte rastafari-kulturen... För det tredje är jämställdhet ett sinnelag, och vad fan vet du om vad jag gör för att uppnå jämställdhet?

Det är la klart att man kan ha olika inställning till jämställdhet, men var fan i mitt inlägg läser du att jag anser att kvinnor ska göra allt i hemmet?!

liksom att alla män är för jämställdhet egentligen, i sina tankar, men de gör inget åt att de får högre lön än kvinnor trots att de har samma arbetsuppgifter? eftersom de tänker det är de bra ändå?
Okej, ifall du menade att jag stod för nånting av det där så hittar du ju bara på....

missade du
att man anser att kvinnor och män är lika mycket/lite värda och att vad de gör uppskattas på lika sätt... ??
Bullshit.
Groupie

2004-04-02 15:34
Förresten håller jag med om det isbjörn skrev, skulle däremot gärna se han ge sig in i diskussionen... Han brukar skriva rätt vettiga saker...
Bullshit.
Groupie

2004-04-02 15:47
sinnelag på susning.nu

Sen som Karl-Kapital sa:
Det är nog inte särskilt många rastafaris som har insikt om vad religionen handlar om.

De flesta är nog rätt sekulariserade och tar bara till sig delar av religionen som att smoka och odla dreads osv.

Det är det jag menar med att rastafari-tron är långt ifrån "lag"...
Bullshit.

2004-04-02 16:33
-ser ut mot himlen o ber till gud att ingen kille jag känner uttrycker sig i den här tråden-

hon som tog initiativet till topicen undrade om alla små dreads höll me o visste om denna sidan av rastafari tror jag mer. jag ifrågasätter fan alla religioner som inte insett att kvinnor o män är likadana.

2004-04-02 19:36
Godmorgon älskling och välkommen till verkligheten.
Det finns en skitstor värld därute, med 6 miljarder verkligheter till. De flesta är INTE kompatibla med din.
De tycker du är galen/offer/förtryckare/vulgär/pryd/omor alisk...
Och det riktigt jobbiga är att ingen har rätt, för allt i universum är liksom subjektivt.
Fattar ni nu varför man inte pallar att gå upp en del dagar utan bara ligger kvar i sängen och jämrar sig?
JAG ORKAR INTE MER!
Jag vill vara 8 år gammal och cykla bmx. När världen inte var större än radhusområdet+skogen+fotbollsplanen nere på ängen.
Det var en vacker tid som aldrig kommer igen...
Jaja..lite offtopic kanske, men ni hajar ju vad jag vill säga...

sant, vakert... punkt slut...

2004-04-02 21:42
"gör specialarbeten om Rastas " - ja, jag gör ett skolarbete, förlåt om det rä förbjudet. Varför? För att få godkänt i kursen, slutbetyg om 2 månader, arbete, ett hem, pengar till mat.....just därför..
Den gruppen jag är i, i klassen ska utreda kvinnans position/kvinnosynen i olika religioner och livsskådningar..... och eftersom jag e allmänt trött på dom vanliga (kristendom, judendom) och vi precis läst om hinduism o sånt så valde jag något som ingen annan i klassen valde....

Jag blev bara lite arg förut, därför att jag ha hört att rastafarin skulle ha en positiv inställning till kvinnan, alltså att dom satte kvinnan över mannen typ..... men då blev jag chockad såklart när jag tog reda på fakta o fann att det var tvärtom... säger inte att nån annan religion lr livsåskådning är bättre..likadant i kristendom tex. bara att folk sagt en sak till mig, men jag mötte totala motsatsen när jag äste om det.

2004-04-03 00:38
"Jag blev bara lite arg förut, därför att jag ha hört att rastafarin skulle ha en positiv inställning till kvinnan, alltså att dom satte kvinnan över mannen typ"

Är inte det samma sak fast omvänt då?
Det är väl lika fel det?
Badanka
Groupie

2004-04-03 01:43
Next_Principle skrev det jag inte pallade... Så jävla sant...
Bullshit.

2004-04-03 04:18
ja du verkar inte ha läst om rastafari speciellt mycket om du tror att religionen går ut på att röka gräs...

det står i ett ställe i bibeln att "gud skapade... örterna till människans förfogande", och det har de på jamaica som gillar att röka på tagit till sig... egentligen så ska troende leva hälsosamt och tex inte dricka alkohol eller äta kött, och det är ju inte speciellt hälsosamt att röka på... man kan ju får cancer o grejer...

de flesta rastafaripräster säger nej till gräs, de som vill röka på säger att det står i bibeln... däremot så förespråkar rastafari kärlek och ett hälsosamt liv, så man kan inte säga att religionen går ut på att röka på...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2004-04-03 04:43
SuneSkunk:

Vem är du att fördöma någon annans tro?

Det här var iofs det konsigaste. Ok, så nu är åsikter om andras begreppsramar förbjudna? Kom med argument, som andra gjort i tråden, istället för censur.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-04-03 04:59
Next_Principle:

Måste bara påpeka att en diskussion om sexism inte är något slags tävling om vilket kön som är mest förtryckt, utan snarare om hur man ska få bort könsroller över huvud taget.
Groupie

2004-04-03 11:07
Refused , för det första verkar du enbart ha läst mitt första inlägg...

För det andra: för att man ska kunna föra en någorlunda vettig diskussion krävs det enligt mig att man är överens om en viss faktabas, annars blir det bara pajkastning. Läs mina senare inlägg, så kanske du får en bättre bild av var jag står i frågan. Tyvärr är det inte så mycket av mina egna argument, dels för att jag är så trött på diskussioner som dessa, men också för att andra personer uttryckt tankar liknande mina egna... Bör kanske också återigen tillägga att jag inte försvarar någon form av kvinnoförtryck, utan enbart ifrågasätter i vilken grad kvinnorna inom denna kultur anser sig själva vara "förtryckta".

Självklart är inte åsikter om andras begreppsramar förbjudna, däremot skulle jag föredra ifall man försökte få en någorlunda objektiv bild av det man kritiserar, särskilt när det handlar om andra kulturer! För övrigt så var det tonen i det första inlägget i denna topic som jag tolkade som fördömande och relativt naiv...

"Kom med argument i stället för censur", för det första har jag inte på något sätt. Förresten, känner du till begreppet "sokratisk dialektik"?
Bullshit.

2004-04-03 12:07
fan va roliga ni är.

när Princess_s berättar om förtrycken inom rastafarin så vägrar ni inse och bortförklarar. Sen när det handlar om "förtrycken" i Islam då är folk genast rappa i käften och ska kritisera m.m.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Groupie

2004-04-03 13:40
shunare, jag tycker precis samma sak om islam som om rastafarin, bortsett från en skillnad... I de flesta muslimska länder är religionen = lag, så är inte fallet inom rastafari
Bullshit.

2004-04-03 14:27
SuneSkunk:

du har rätt, mitt snack om att du inte hade argument var dumt eftersom du faktiskt skrivit det senare i tråden. men jag tycker fortfarande att inlägget är konstigt. jag påstår självklart inte att du är för kvinnoförtryck, jag tycker ditt uttalande var konstigt oavsett vad det var svar på: görs det bara på ett någorlunda konstruktivt sätt anser jag att man har rätt att "döma" både det ena och det andra (religioner, kulturer, organisationer, åsikter etc).
Groupie

2004-04-03 14:37
Refused, jag tycker "döma" är ett för starkt ord, i mina ögon ska det till mycket för att någon ska ha rätt att döma/fördöma någon annan eller dennes situation.

Däremot ska man ha rätt att kritisera något, men när det handlar om detta ämne och liknande ska man enligt mig vara mycket försiktig. Jag anser att det är mycket viktigt att man t.ex. baserar sin argumentation och kritik på fakta och faktiska observationer, snarare än spekuleringar och "vad man läste på internet".

För övrigt tycker jag inte att detta var ens i närheten av ett "någorlunda konstruktivt sätt"...
Bullshit.

2004-04-03 15:13
kan faktiskt skriva under på samtiga punkter ovan... även den sista =) min reaktion kom mycket av hur jag tolkade ditt korta "vem är du att döma"-inlägg: som en lättvindig allmängiltig ursäkt, färdig att användas oavsett sammanhang. efter att närmare ha läst vad du skrivit efteråt inser jag att det inte alls var så.

2004-04-03 15:14
Shakes P17
Vem påstod att rastafari handlar om att röka gräs? Men faktum är att många som röker gräs använder rastafarin som ursäkt, så det ska ses som okej att röka på.

Grejen är att när det gäller religion är det alltid lite luddigt.
Men det står ingenstans att män får inte göra si ocjh så..möän får inte göra ditt o datt.. men det står att kvinnor får inte göra en massa saker.
Om det står att kvinnor får inte bära kort kjol, så står det faktiskt inte att männen inte får ha kjol.

Klart jag blev upprörd när jag upptäkte att rastafarin var precis som alla andra (de flesta iaf) religioner...baseras på att mannen jobbar o kvinnan lagar mat liksom.
Däremot så är det klart att folk tror olika starkt, och 2000talet är inte likadant som början av 1900-talet...därför tror jag nog att dom fletsa kvinnor arbetar o männen lagar mat om dom vill, även om dom är troende.

Däremot finns det alltid olika sidor av religionen...till exempel finns det rastafaris som välkomnar alla som delar deras tro och uppfattningar, men de finns även dom som helst vill se alla vita döda, eftersom dom vita är onda. (vilket är fördoar med tanke på att de festa vita inte har gjort dem något, tvärtom, folk skivkar pengar, åker ner som volontärer osv). De onda vita var de som höll i slaveriet, vilket itne var alla vita som någonsin existerat...därför är det en fördom av rastas att hata alla vita (de som gör det).

Sen gör jag detta arbete därför att vårat tema är kvinnosyn inom religionen, och jag har inte hört talas om någon på min skola som då tagtit upp rastafari, dom flestatar kristemdom eller/och islam som exempel.

Fok får tro på vad dom vill... jag har bara lite svårt för att förstå andra människor som är nöjda med sin situation som slavar i köket och inte får klä sig hur dom vill "för att då inbjuder man till sex" (tänk om tjejen är lesbisk o inte alls vill att gubbarna ska dregla då).
Jag vill att alla ska kunan välja själva hur dom ska klä sig, prata, hur dom delar upp sysslor osv, o inte bli tvingade till något. Men det är en grej som är bra med rastanm eftersom dom väljer själva... i en del religioner är det typ tvång att göra så, men man väljer fritt om man vill bli rasta elelr ej.

2004-04-03 15:21
Om alla män vill vara hemma med sina barn, varför är det då så få som rä det? Det är tillåtet att ta ut pappaledighet, men det verkar knappast som att alla vill vara hemma med sina barn...

Men ingen har tänkt på att det kan vara jobbigare att städa, byta blöjor, tvätta kläder, mata barnen, plocka upp leksaker från hela lägenheten/huset, handla mat med barnvagno ungar som skriker, laga mat medan barnen bråkar, hålla allt i skick tills mannen komemr hem, och sen börjar altl om igen nästa dag...
låter iaf jobbigare än att tex sitta i kassan på ica, jobba på kontor, snickra möbler lr va man nu har för yrke.
Jag tycker iaf att man ska dela så gott det går på sysslorna...Mamman kanske är ledig först....sen tar pappan pappaledigrt o mamma n jobbar (om det finsn möjlighetatt göra så). sen om man tycker att det funkar bättre om pappan arbetar och mamman är hemma, så tycker jag att det är självklart att man ska göra så, men jag tycker att det ska vara ett val båda gör, inte något som är tvång för att en gubbe skrev så i en bok för 2000 år sedan liksom.

nu kommer jag få påhopp igen....men det skiter jag i. jag ville bara ha folks åsitker om kvinnosynen i rastafarin, och kanske slkulle någon kunna motbevisa mig lr visa bättre sidor på nätet lr så, för att hjälpa till lite...vilket ju var syftet med min tråd egentligen....
istället blev jag utskälld och utskrattad. tack.

2004-04-03 16:49
suck för vad? fr ja gitne tycka som jag gör? tycker jag fel? motbevisa mig då isf.

2004-04-03 17:12
Pricess_S

face the facts. Det har varit så i urminnestider att kvinnor har tagit hand om barnen osv. Det går inte att ändra allting över en dag som feministerna tror...

ta inte detta som ett påhopp, ville bara diskutera lite...
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-04-03 17:17
aldrig sagt över en dag... me nmed tanke på att bibeln t ex är över 2000 år gammal borde lite mer ha hänt.. och enligt sidorna ja läst på så ska rastafarin uppkommit på 1900-talet... o det va alltså 100 år sedan, nu rä vi mer medvetna o saker bordeh a ändrats kanske?

2004-04-03 17:19
jag pratar inte ens om bibeln.

jag går way långt bak till våra förfäder, stenåldern.

Och vad jag tror så kommer det alltid förbli såhär.. men jag ser det verkligen inte som något förtryck. Du ska vara lycklig över din frihet, det är inte många som har sån frihet som du har i sverige...

2004-04-03 23:47
brudar...jag fattar inte varför ni ska gnälla! om mannen jobbar och tjänar pengar, varför ska ni inte då kunna vara hemma, ta det lungt, städa , diska och sånna grejer...jag tycker sånt är fint så länge båda är med på det! har man det så och båda är med på det så är de upp till bruden om hon tycker hon har tid att jobba och att sköta allt hemma...men visst männen kan ju kanske hjälpa till ibland ändå, med vissa saker för att låta bruden koppla av lite extra...brudar är ändå något av de finaste här på jorden, de tycker iaf jag!
peace

2004-04-03 23:48
gnälla? förlåt om ja gtycker att alla ska ha samma möjlighteter i livet.....

2004-04-03 23:52
ja och så är det här i sverige....nästan iaf.
men i vissa kulturer är det inte så och det måste man respekter.
är nog inte så lätt att ändra på en hel kultur bara så där kan jag tänka mig.
peace

2004-04-03 23:56
fan jag skulle inte tacka nej till att vara hemma och göra dom grejerna om bruden jobba och försörjde mig...skulle vara soft som fan tycker jag:)
peace

2004-04-04 00:29
gnälla? förlåt om ja gtycker att alla ska ha samma möjlighteter i livet.....

har vi inte det då? iaf vi? det låter som om du bor i afghanistan

2004-04-04 12:07
D-o-G-a-N P19

Nej, för män har inte varit förtryckta på samma sätt som kvinnor..............
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2004-04-04 13:40
men rastafari hade ju tydligen med kvinnoförtryck att göra?! eller? öh
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2004-04-04 13:55
Ja men om de är troende så känner de sig antagligen inte förtryckta, varför skulle de då tro? Got my point?! Alltså, även om folk från utsidan upplever att någon blir förtryckt så upplever/erkänner sällan den 'förtryckta' att det är så. Antingen för att det inte är så eller för att de förnekar det, förstår du?

2004-04-04 17:30
ja dåså

2004-04-04 19:15
okej lägg ner hela skiten....onödigt... ber om uräkt för att jag vill att alla människor ska kunna välja helt själva hur de ska leva, vilket dom inte kan i vissa religioner..... har ni tänkt på att det oxå står att kvinnan får inte göra det o det... men det står ingenstans att mannen inte får göra ditt eller datt...det var det som jag menade med förtryck...att inga av reglerna är direkt riktade mot männen.
t ex inom kristendomen är det DU skall icke blabla.
Men eftersom mycket av rastafarin är baserat på kristendomen så är det självklart att jag tycker lika illa om kristendomen... sla det vara regler så ska det gälla alla.... isf ska männen ha långärmat för tänk om kvinnorna blir upphetsade av deras armar, lr deras händer, lr deras läppar osv.
Tyckte det var extremt löjligt bara.
Sen att folk gnäller på mig och tycker att jag itne ska göramitt skolarbeta skiter jag i.....jag ska få godkänt i religion B vare sig ni vill det lr inte.

2004-04-04 19:17
Rap_queen 14: tro inte på allt jag läser? nähä..va ska jag tro på då? en 14åring som kan allt om rastafari? Då kan du visa mig en bok, en video lr vad som helst där faktan stämmer då.

Förresten har jag aldrig någonsin sagt att jag vill ändra andras kulturer, bara ge alla samma valmöjligheter, så den som hittade på det borde lära sig vad jag sagt och vad han själv hittat på.

2004-04-04 20:47
värdelöst. åsikter är åsikter

2004-04-04 22:02
evry man have de right to chose who him want as him wife!

2004-04-05 00:51
Next_Principle

Vettig människa!!!
http://www.myspace.com/kaptenen
http://www.kaptenrod.se

2004-04-05 13:05
haha kul att du kallar mig liten när jag är 5-6 år äldre än dig du...du är allt en rolig prick.. iofs vet jag inte om du kallar mig liten för att jag är smal lr för att du tror att du är bättre än mig...

ska jag läsa hela bibeln? vad är skillnaden? att rastafariernas gud har ett annat namn, o sen är allt exakt likadant? lite onödigt isf för om alla egentligen är kristna så kan dom väl lika gärna kalla sig för det?
Vad jag förstår så är det bara moseboken dom läser, men jag har väl fel som vanligt?

2004-04-05 15:01
biff. skriv gärna vem du riktar det till..
om det var till mig. jag valde rastafari o skriva om eftersom jag hoppade in i en grupp mitt i religionskursen, varpå de flesta lända religioner/livsåskådningar var upptagna. därför valde jag rastafarin eftersom jag ville veta om den plus att ingen annan i klassen skulel skriva om det, ingen visste nåt om det förutom att dom flesta rastas lyssnar på reggae....

om du ändå bara ska klaga så skit i o skriva eftersom andra redan sagt det du sa innan....

2004-04-05 15:31
Traskbeaver
wörd

2004-04-05 16:47
Att ge alla samma valmöjlighet handlar väl först och främst om att acceptera och respektera andras val?
"Shit's so thick you could stir it with a stick"

2004-04-05 17:58
jag ber om ursäkt......
hon förtryckte ju mig för att jag är liten till växten isåfall! Och det är ju mobbing plus att jag blir ledsen för att jag blev mobbad för att jag var smal när jag var liten....need to go on? Herregud, såhär kan man inte hålla på o fjanta sig!

Ämnet var rastafari. Jag bad inte er att säga allt ni tycker om mig som person, hitta på att jag förtrycker folk osv, för ni känner inte mig överhuvudtaget!

Jag vill veta mer om rastafari, alla säger att dom vet allt, att dom är bäst på det. Men ingen säger något, bara att jag ska sluta förtrycka folk.
Jag har skrivit massor av gånger att jag blev upprörd därför att folk har sagt till mig att kvinnans ståndpunkt inom rastafarin är tvärtemot som jag har läst i uppslagsverk och på Internet.
Sen när vi säger hur det är så visar ni inga bevis på att det är så som ni säger.

Okej jag ska aldrig säga att jag vet något. För det finns alltid någon som vet mer. Jag gav MIN åsikt i det hela, och vad fick jag?

Ingen sa Jaha, tycker du så, men jag tror att det är såhär, du kanske har fel i ditt påstående, jag ska berätta hur det egentligen är" -
Allt jag fick tebax var massa skit om att jag kan ingenting och jag förtrycker fjortonåringar och jag förtrycker svarta.
Trevligt sätt ni bemöter mig på när jag ställer frågor för att lära mig. Konstigt att man får fördomar då eller?

2004-04-05 18:00
Traskbeaver P0
Jo, och jag fick intrycket att hon klarar av att debattera ensam....wow va cool du är som kommer med dina inlägg (som hjälpte mig såååå mkt att veta mer om religionen.......)