I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt.
Läs Mer »
Whoa Community
Allmänt om whoa
Svensk Hiphop
Allmänt
Audio & Video
Battles
Request / Önska
Utländsk Hiphop
Allmänt
Audio & Video
Battles
Vår Hiphop
Graffiti
Producenter & DJs
Breaking
Audio & Video
Beats
Battle & Cypher
Lyricism
Samarbeten
Emceeing
Övrig musik
Reggae & Dancehall
Soul & RnB
Elektroniskt
Rock, pop & annat
Klubb & Konserter
Stockholm
Göteborg
Skåne
Övrigt & Utland
Festivaler
Hobby & Fritid
Kultur & Media
Datorer & Teknik
Konsol & PC-Spel
Sport & Idrott
Övrigt
Blandat
Webbsidor
Vardagsfilosofi
Köp & Sälj
Specialforum
Populära
Senaste
Aktiva
Whoa Shop
Kontakta Whoa
Vad är konst?
Övrigt - Vardagsfilosofi
Tillbaka till forumet
««
«
1
2
»
»»
Borttagen
2004-11-24 18:05
mantis P19
Men lägg av.. såklart dom har det nån gång.. Men kollar du på deras målningar så är dom flesta inte naturtrogna med skuggningarna osv.. såklart har dom målat så någon gång.. Men dom allra flesta och dom allra största verken är inte det..
Ett exempel e ju Mona lisa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BigIssue P41
2004-11-24 20:07
Låt betraktaren avgöra vad som är konst...
I be around, just out of sight
mantis
2004-11-24 20:14
Lynguistic
Jag tycker iofs skuggorna är väldigt perfekta i realisternas målningar. De gånger konstnärerna målar sådär perfekt, är inte det konst då? Ta tillexempel Caravaggio, hans värk ser ut som fotografier, det är lätt att missta sig om man inte ser att äggtempran har spruckit osv. Är inte de fallen av superrealistiska målningar konst?
Borttagen
2004-11-24 21:00
mantis P19
Jag har inte sagt att dom inte är realistiska.. Det vi pratade om var om dom målade av exakt hur det såg ut.. Man kan göra otroligt realistiska målningar utan att ens kolla på en person om man vet mycket om kroppen vilket dom personerna gjorde.. Alla antika skulpturer är gjorda av hur Idealet var.. Så där har ingen varit modell.. men ändå är dom realistiska..
Det jag menar är att dom målningarna är otroligt realistiska.. Men det betyder inte att dom målat av exakt.. Skuggorna i mona lisa ser väldigt bra ut.. det ser så verkligt ut... Men dom är inte realistiska eftersom man ser händerna o ansiktet jätte tydligt och sen inget annat.. det e som man har haft en spotlight på handen och huvudet.. Så var det knappast i verkligheten..
De e de att dom förvränger det men får det fortfarande att se realistiskt ut..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mantis
2004-11-24 21:36
Det gjorde inte Caravaggio. Han brukade dock lägga på en gloria eller snäckskal ibland. När de målade av modeller exakt efter värkligheten som våran stora svenska 1700-tals realist Roso så tycker inte du det är kost. Du säger själv "såklart har dom målat så någon gång". Jag försöker få dig att säga rakut ut att de värken inte är konst som du du iofs redan har påstått. Men när jag setter det i samanhang med en berömd konstnär som målat på detta sätt så blir det genast svårare för dig att påstå det.
Borttagen
2004-11-24 22:30
Du kommer inte kunna få mig att säga att dom inte är konst.. För jag har aldrig påstått att det inte är konst.. det jag påstod tidigare var att "om man gör en exakt kopia av den så är det inte konst.. Men man kan ju ändra lite på den.. " Och då pratade vi om man målade av en annan tavla..
Den orginella diskussionen handlade om vidare det var ett konstverk om man målade av någon annans tavla.. kan du då säga någon känd konstnär som målade av exakt andras tavlor.. ?
Nej dåså..
Sen så har jag inte sagt att dom tavlor som målades på den tiden inte var konstverk.. utan jag har sagt att dom flesta av dom inte målades exakt efter verkligheten utan otroligt realistiskt.. o ja visst finns det några få verk som är målade nästan exakt från verkligheten.. men då kommer vi till det där igen.. jag har inte sagt att det inte är konst då iaf..
du kanske menar att när jag sa
"Om någon målade av en modell helt exakt efter hur det såg ut så skulle inte jag kalla dom konstnärer.. jag skulle kalla dom idioter.. för om dom ska måla av helt exakt kunde dom lika gärna köpt en kamera och fotat.."
Det var mer att jag sa så på grund av att Dom som lever i denna tid kan lika gärna köpa en kamera istället för att måla av exakt exakt hur det ser ut... Dom hade inte kamera på den tiden ddå dom målade så otroligt realistiskt..
Men du kanske tog det där på så otroligt allvar när jag sa att dom inte var konstnärer utan dom var idioter.. Okej om det finns någon som målade av exakt hur saker är nu för tiden och gör det väldigt bra så är dom konstnärer.. det kanske jag utryckte mig Klumpigt..
Men huvudfrågan i diskussionen var om man var konstnär om man plagierade en annan tavla exakt exakt.. Och det kan inte jag säga att det är.. Men om du hittar någon konstnär som plagierat någon annan exakt.. då kan du säga det till mig så kanske jag kommer ändra mig..
mantis
2004-11-24 23:57
Men du kanske tog det där på så otroligt allvar när jag sa att dom inte var konstnärer utan dom var idioter
Jo.. men nu vet jag att jag inte ska ta dig på så stort allvar.
Okej om det finns någon som målade av exakt hur saker är nu för tiden och gör det väldigt bra så är dom konstnärer.. det kanske jag utryckte mig Klumpigt
Ja.
Men huvudfrågan i diskussionen var om man var konstnär om man plagierade en annan tavla exakt exakt.. Och det kan inte jag säga att det är.. Men om du hittar någon konstnär som plagierat någon annan exakt.. då kan du säga det till mig så kanske jag kommer ändra mig..
Varför kommer du kanske ändra dig om du får veta att någon känd konstnär har gjort det? Kan du inte hålla fast vid det du sa själv eller måste konstnärerna tycka åt dig?
Borttagen
2004-11-25 17:27
mantis P19
Allting är sant tills man bevisat motsatsen..
DVS.. jag kommer fortfarnde säga att om man målar av precis av ett annat konstverk så är det inte konst.. tills du bevisat att det är konst genom att visa någon konstnär som gjort ett konstverk genom att helt enkelt kopiera någon annans..
"Men du kanske tog det där på så otroligt allvar när jag sa att dom inte var konstnärer utan dom var idioter
Jo.. men nu vet jag att jag inte ska ta dig på så stort allvar."
Men kära nån sluta fjanta dig.. Jag sa så för att visa min ståndpunkt.. för att verkligen visa vad jag tycker.. Det var en klar överdrift.. men det trodde jag du fattade..
Men det är ju så att du aldrig kommer kunna visa någon konstnär som gjort ett konstverk som är exakt som någon annan.. därför kan du inte bevisa att det då är konst.. PUNKT SLUT JAG VANN..
mantis
2004-11-25 17:50
jag kommer fortfarnde säga att om man målar av precis av ett annat konstverk så är det inte konst.. tills du bevisat att det är konst genom att visa någon konstnär som gjort ett konstverk genom att helt enkelt kopiera någon annans..
Kan du inte föreställa dig det själv?
Men det är ju så att du aldrig kommer kunna visa någon konstnär som gjort ett konstverk som är exakt som någon annan.. därför kan du inte bevisa att det då är konst..
Var inte så säker på det. Jag har hört att konstnärer har målat av just Mona Lisa. Frågade min lärare i dag om det, hon sa att det händer som studiesyfte i konstskolor men hon hänvidade mig att fråga en annan lärare som hon tror vet mer om det, om det skulle finnas kändare konstnärer som målat av. Ska försöka ta reda på mer.
Tillbaka till forumet
««
«
1
2
»
»»