I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-05-21 12:59
den va bra. tror du inte på något? Vad?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2004-06-26 01:53
Domination
När jag var 13-14 år tänkte jag: shit gud är grym...

Jochman
jag tror på kärleken...
varför? Jo för det är det enda jag kan tro på, jag vill tro att den kärleken jag ger uppskattas lika mycket som jag uppskattar den kärleken jag får, jag vill tro att kärlek låter mig leva mitt liv lyckligt, jag vill tro att kärlek är den faktorn som gör att vi ska förstå och hjälpa varandra...
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-06-26 02:06
Jag tror på en egen gud som jag själv hittade på. Jag har det för jag vet inte vem som jag skall tro på. kristendomen, buddishm vem skall man lite på? ett utav det bästa man kan ge till en människa är tilltro. jag vill inte ge tilltro till vem som helst så jag föredrar min egen gud. budskapet från min gud är:

1.Lev livet
2.Ta inte skit från nån
3.lyd dina föräldrar men inte lärare som inte har med dig att göra.
*snaark*

2004-06-26 02:13
furder

"3.lyd dina föräldrar men inte lärare som inte har med dig att göra."

Är du säker på den punkten eller vill du utveckla den?
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-06-26 07:21
att barn våldtas och lemlästas har inget med Gud att göra; det är människan själv som väljer att våldta ett lutet barn. Det verbose menar är att när saker händer som vi inte kan göra något åt...

Gud skapade oss människor med en fri vilja, vilket betyder att vi får göra som vi själva vill det kan han inte göra något åt. Glöm aldrig det; det är vi själva som skapar krig, elände och ondska.

ungefär så jag tänker...

själv föddes jag som muslim. jag e muslim helt enkelt, men jag e ingen fundamentalist, utan en mer modern sådan. jag tror på Gud. jag tror på predestinationen. jag tror att vi har en egen vilja som gör att vi kan handla på olika sätt. jag e muslim, men jag kan inte ta min religion på så stort allvar just nu. jag vill inte bli religiös... inte nu. risken finns att man då "sviker" sin tro när man blir religiös i minålder. man vill kanske tatuera saj eller så... förstår ni? jag har en ganska "öppen" tro om man säger så. jag tror på Gud o att hans profeter fanns, jag tror på att spöken o andar existerar, jag tror på att människan e förutbestämd osv... jag menar... en explosion (OBS en menas inte som ett antal) kan ändå inte ha skapat en människa... d e va jag tror iaf. jag tror dock inte att Jesus e Guds son... jag tror att Gud inte har nån form av "familj". låter nog konstigt i vissas öron. jag tror på Honom,men jag kan inte vara så pass religiös att jag ber eller så. jag vill tatuera maj, pierca maj, har pojkvän (fästman), dansa loss när jag vill o allt... och då kan d lätt bli så att man "sviker" sin religion. en väldigt modern musli e jag som även sjöng i kyrkkören... hehe... jag menar, d e ju trots allt Guds hus d me... :D jag behöver inte vara kristen för att vara i en kyrka. :)

nån som förstår nåt av d jag skrev? måste nog lägga maj lite...
sorry om d e lite skumt skrivet. har inte sovit på 48 timmar... om inte mer. god natt! :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-06-26 07:40
hmmm... skumt förklarat. jag sammanfattar! jag tror på Gud, ödet, kärlek och på egen vilja. och d som görs i religions namn e sjukt! inte konstigt att religioner blir hatade... synd att människan ska använda ondsak i religionens namn.

2004-06-26 12:28
Baboso. Jag vill gärna utveckla den där punkten. Jag har haft denna så kallade "religionen" något år, kanske 3-5 år. Jag hart inte kommit så långt med "lagarna" för jag har inte inriktat mig så värst mycket på dom. Det är ett tufft jobb att skapa en "religion". Jag undrar hur det var för den så kallade guden att skapa allt detta!
*snaark*

2004-06-26 15:18
vill bara tillägga en liten sak:

Vi säger "Men om Gud finns, varför låter han AIDS härja som det gör och varför blir en flicka våldtagen varje minut i ett afrikanskt land?"

Varför skulle Gud kunna se till att det kan stoppas när vi själva vägrar ta på oss ansvar för att stoppa händelsen?
Varför skulle han ens vilja bry sig om att hemska saker händer när det är VI människor som GÖR sakerna.

Det är ju inte direkt Gud som sitter på ett moln och pekar ut "Pelle 31år" och skickar över ngt meddelande om att han ska våldta "Sara 19år" imorgon kväll.

nu tror jag inte ens på Gud men jag blir bara irriterad över ateisters argument. (dock inte alla ateister!)

själv är jag alltså inte troende på Gud som det talas om i bibeln, har typ skapat en egen Gud/ande/gestalt/ngt annat men jag ber inte till denna egenskapade väsen alls.

fan va djup jag blev. haha.

2004-06-26 15:24

Jag tror på mig själv jag tror att jag inte kan göra misstag och att tack vare mig så går allt som jag vill.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2004-06-26 16:15
jag tror på naturväsen och liknande. gremlins, undiner, sylfider, älvor, spöken, drakar och sånt. och så tror jag på liv på andra planeter. och så tror jag på sånt jag kan se.

jag tror inte på gud. eller, ibland har jag en känsla av att jag själv är gud.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-26 16:45
ifalas_1 jodå... d tror jag, men d e som jag skrev. jag e inte redo att ta min religion på stort allvar nu. d funkar inte.

phatie jag håller me. stör maj oxå.

2004-06-27 14:38
jag tror att vi existerar endast p.g.a. en dålig vits.

Det enda jag därför kan tro på är medvetandet om sig själv och sin omgivning. 'En del av medvetandet är intuition som baserar sig på gud vet vad. Gröna dvärgar? Anyway, jag tror att det pågår saker på ett plan vi inte befinner oss på p.g.a. mystiska sammanträffanden o.s.v... Intuitionen har något att göra med detta.

Eftersom religion och all sorts övertygelse suddar ut på¨detta medvetandet accepterar jag inte dessa även om detta i sig självt är en övertygelse..... :)

Söker kunder, mixning & mastring!

2004-06-27 14:54
aaaaah...fan vad less jag blir på "om gud finns varför låter han skit och skit hända", DU kontrollerar ditt eget liv och DU gör dina val. goda och onda, men förvänta dig att bli dömd därefter. fan vad jag hatar ateistsverige, svenskarna har blivit för bekväma och tror att dom är sin egen gud för att dom har färg-tv och låg brottslighet.

2004-06-27 14:57
själv är jag alltså inte troende på Gud som det talas om i bibeln, har typ skapat en egen Gud/ande/gestalt/ngt annat men jag ber inte till denna egenskapade väsen alls.

såna resonemang förstår jag inte heller riktigt, du kan alltså acceptera tanken på ett högre stående väsen som är högsta hönset men inte att det skulle vara den Gud som tillskrivits rätt många fina händelser och dyrkas av miljontals människor världen över?

2004-06-27 18:06
aaaaah...fan vad less jag blir på "om gud finns varför låter han skit och skit hända", DU kontrollerar ditt eget liv och DU gör dina val. goda och onda, men förvänta dig att bli dömd därefter. fan vad jag hatar ateistsverige, svenskarna har blivit för bekväma och tror att dom är sin egen gud för att dom har färg-tv och låg brottslighet.

måste hålla me... fast iof så respekterar jag att folk inte vill tro. d e deras val. fast ja, folk har blivit FÖR bekväma, men tro på va ni vill. d skadar maj inte. :) d e ert val.

2004-06-27 18:42
Ateist.

Vi alla är ensamma, den starke och smarte överlever.

Allt handlar om evolutionen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-27 18:44
ifalas_1 jadå... fullt medveten om d. då får jag ta mitt straff...

2004-06-27 21:28
jennie-is-back F19
jag respekterar också att folk inte tror, menar bara att jag inte gillar dom som skiter i religion av den anledningen att dom tycker att deras liv suger och förväntar sig att en eventuell gud skulle fixa allt åt dom (men det händer inte), eller att dom aldrig behövt be för något och lever gott utan nåt stöd från ovan om man så säger ;)

2004-06-27 21:40
Demento

tror att jag förstår hur du menar. känns som att de personerna faktiskt tror på gud, men liksom väljer bort det för att hämnas på gud... eller nåt. det är iaf min tolkning på de personer du skrev om.

2004-06-28 00:35
Jag tror på logik och absoluta fakta ur min egen subjektiva synvinkel.

Dvs jag tror på det jag själv vet och det andra vet som verker troligt.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2004-06-28 08:13
"jag respekterar också att folk inte tror, menar bara att jag inte gillar dom som skiter i religion av den anledningen att dom tycker att deras liv suger och förväntar sig att en eventuell gud skulle fixa allt åt dom (men det händer inte), eller att dom aldrig behövt be för något och lever gott utan nåt stöd från ovan om man så säger ;)"
vet hur du menar. som junkgirl sa... nån form av hämnd... o sen att d e så modernat att "om Gud finns varför visar han inte saj?"
människan förstår inte att Gud inte visar saj för att han vill se ifall vi tappar tron eller e så pass starka att vi inte gör d... trots allt.
sen gillar jag inte snacket som "Gud finns inte. annars hade han inte gjort så att min mormor dog" tex... ALLA människor kommer att dö. bara för att en person man älskar dör betyder d inte att Gud inte finns... men jag förstår att dom som säger så e ledsna... men d e d att man måste ha d i tankarna. folk dör... jag va sån som blev skitsur när nån dog. sen insåg jag att den personenes liv va över o den personen får man träffa sen... trots att d gör ont känns d som en tröst.

2004-07-08 02:43
Demento:

såna resonemang förstår jag inte heller riktigt, du kan alltså acceptera tanken på ett högre stående väsen som är högsta hönset men inte att det skulle vara den Gud som tillskrivits rätt många fina händelser och dyrkas av miljontals människor världen över?

klart jag kan acceptera tanken på ett högre väsen som jag själv har skapat i min hjärna, endast för min egen del och för mitt eget välbefinnande.

Jag menar, tror jag att jag kan sitta å snacka rakt ut i luften när jag är ensam och tror att någon hör mig och det visar sig att jag mår lite bättre av det är det ju bara bra. Även om jag vet själv att jag inte riktar mig mot snubben som alla andra ser som "Gud", utan att jag riktar mig till någon/något som jag själv skapar för att kunna känna tillit eller likande för.

nu sitter jag iofs inte ens och snackar rakt ut i luften "till någon" för att må bättre eller så, skriver ner allt jag känner i en bok men .. du förstår säkert vad jag menar.

2004-07-08 02:47
en skum tanke kom upp:

tänk om alla vi som "hittar på egna saker att tro på" lixom är Gud, bara att vi gör om honom till en annan för att kunna få det lättare att tro eller liknande.

udda tankar så här sent/tidigt.

2004-07-08 03:56
phatie F17
om du är medveten om att du har "skapat" det så kan du väl knappast tro att det är ett högre väsen? vad är poängen med att tala till något som du med 100 % säkerhet vet är ett rent fantasifoster? då kan man lika gärna snacka med tapeterna...

2004-07-08 15:00
Demento:

Så du menar att Gud absolut inte alls s k u l l e KUNNA v a r a ett påhittat väsen det med?

snart kommer människan inse att Gud är detsamma som vi trodde på tomtar och troll förut.

2004-07-08 15:13

Självständighet... Det e för farligt att bygga upp sitt liv kring någon annan.Visst kan man vara lycklig pga andra, men den sanna lyckan måste finnas i en själv.

2004-07-08 15:28
EmCi_Emm var fan klokast i allt detta..

2004-07-08 17:49
phatie F17
det var inte poängen. poängen var att du vet med säkerhet att ditt "väsen" är påhittat, religiösa människor tror åtminstone att deras "väsen" är riktigt. snart kommer du att inse att du inte vet tillräckligt mycket om universum för att bedöma vad som är möjligt och inte ;)

2004-07-08 17:50
uhm...rättelse på sista raden där "snart kommer du att inse att du inte vet tillräckligt mycket om universum för att bedöma vad som är omöjligt" ska det vara :)

2004-07-08 17:52
Wontu P24
låt oss rent teoretiskt säga att vi människor inte ser hela bilden av det som sker runt omkring oss. då kanske man kan anta att en eventuell gud vet exakt vad som sker men att det långsiktigt kommer leda till bättre tider för människan? men jag vet inte...ogillar att sätta mig i en position där jag ska döma över eventuella väsen som isf är oändligt mycket smartare än dig och mig.

2004-07-08 20:54
Demento:

självklart kan jag inte säga vad som är möjligt eller inte,
men det finns ju saker som tron på Jesus - rent logiskt och vetenskapligt bevisat levde han men att han skulle göra mirakel verkar ytterst konstigt med tanke på att han då skulle vara den enda levande människan på jorden någonsin som kunnat uträtta allt detta som han nu skulle ha gjort... udda enligt mig.

2004-07-09 04:29
Wontu P24
den allsmäktiga definitionen av lidande kanske är en annan än den du och jag har. och det här allmäktiga grabben kanske har en annan uppfattning om gott och ont än vad vi har. vem vet, kanske en bättre uppfattning? plus att det måste vara fett enkelt för nån mager stackare som dör i AIDS att komma till en eventuell himmel ;)

phatie F17
hahaha...du tycker inte att det enligt den tankegången borde vara aningen mer underligt om det var en massa olika messiassnubbar som kutade runt och uträttade mirakel? :)

2004-07-09 16:33
ok, låt oss säga att det finns ett allsmäktigt väsen som har total kontroll. om detta väsen redan från börjat gjort det klart att människan har fria val och får ta konsekvensen av dessa val så är det väl i grund och botten inte särskilt underligt att han vänder ryggen till när människan rätt uppenbart skiter i alla regler och istället låter dom känna på konsekvenserna av sitt agerande. det låter i mina öron rätt logiskt. hårt men rättvist ungefär. ingen har väl någonsin påstått att gud ska lösa allt åt människan? och vad är egentligen exempelvis 20 års lidande med svält och AIDS jämfört med en eventuell evighet i paradiset?

2004-07-09 16:43
^^ rätt... tycker att människan ska stå för sina handlingar... sjukdomar o svält beror endast på att människan skiter i andra. hade människan brytt saj om andra hade inte en massa sjukdomar funnits. tror att människan e en dela av grunden till all ondska. vi kan använda våra hjärnor på en massa olika sätt och dom flesta onda använder d på d mest onda sättet dom kan. varför ska Gud bry saj om folk som påstår att Dug inte finns? att Gud har vänt ryggen till dom flesta e vårt fel... d värsta jag vet e snacket som "om Gud finns... varför såg han till så att min mormor inte dog?" alltså... människor dör. menar inte att vara kall eller så. jag har förlorat många, men vi människor e inte odödliga. att skuta tro på Gud för att nån man håller kär dör e ingen bra anledning... tex.

2004-07-09 16:53
Wontu P24
det där får du gärna förklara för mig...om en väsen erbjuder dig evigt paradis i utbyte mot att du testas under förhållandevis lite tid på jorden, skulle du anse att detta väsen var ondskefullt? hell. no.

2004-07-09 17:05
Wontu P24
nej, den allsmäktiga vill ju rätt uppenbarligen se om du är värdig att få komma till paradiset. återigen så kommer det hr med fri vilja in duvet...fast jag förstår inte varför du antar att allsmäktig måste vara synonymt med antingen gott eller ont. den allsmäktiga (fyfan så less jag börjar bli på det ordet) definitionen av gott och ont är ju förmodligen inte exakt likadan som människans och han/hon/det behöver inte anpassa sig efter din definition av den simpla anledningen att han/hon/det är allsmäktig/t.

om du själv ska uppfostra ett barn, låter du ditt barn få allt det vill ha på en gång utan att jobba för det bara för att du har möjligheten att göra det? skulle inte tro det.

2004-07-09 17:33
jag får sån stor respekt för demento. smart kille

2004-07-09 17:59
Wontu P24
tycker du att det i grund och botten är givande att använda sig av argument som med största sannolikhet inte skulle gå att applicera på en varelse som är oändligt mycket visare än vad du själv är. jag påstår inte att jag kan klargöra varför vissa människor ska lida, men jag utgår inte heller ifrån att världen ser ut som den gör för att han/hon/det skiter i människan. vad är det du inte förstår? om vi går efter klassisk kristenmall så är det redan från början sagt att människan själv ansvarar för sina handlingar och kommer att bli behandlad därefter.

varför det är så är återigen ett ämne som varken du eller jag isf kan sätta oss in i, såvida du inte känner för att höja dig själv till allsmäktig nivå och låtsas känna till allt om universum och hur det fungerar. jag kan inte ge dig en massa svar på allt sånt här, du får väl hoppas att du får ta dig ett snack med det väsen som du håller personligt ansvarigt för allt lidande...allt det här är ju i grund och botten teoretiskt så vi kan hålla på och argumentera i cirklar hur länge som helst utan att det leder till nåt konkret. jag kan inte stå för vad gud tycker och tänker i frågan...

2004-07-09 18:08
Wontu P24
nä jag har ju redan sagt att jag inte löser det. däremot har du inte presenterat nåt logiskt argument för varför gud inte kan vara ond, ha vissa "onda" sidor och samtidigt vara allsmäktig. men nu är jag trött på dig och att prata religion. ha det!

2004-07-10 01:13
suck...ja du har sagt det ett par gånger nu. det du däremot inte har gjort är att förklara på vilket sätt allsmäktighet utesluter att gud (överlag) är god.

2004-07-10 12:19
nej det trodde jag inte heller, särskilt inte med tanke på att dina åsikter låter så lånade att det är smärtsamt med tanke på att du bara skriver något som du sedan inte ens kan förklara. förklara för mig varför det egentligen INTE är logiskt med "Gud jobbar på mysteriska sätt", du tycker inte att det egentligen är logiskt att en varelse som är kapabel att skapa människan, universum och allt omkring dig också är kapabel att göra saker som du inte förstår innebörden av?

Jämför hur föräldrar i uppfostringsroller ofta ses som stränga, eller elaka, av sina okunniga barn, även om föräldrarna alltid har goda avsikter. Men det är en lösning som vi i regel inte kan acceptera. Tillspetsat innebär det nämligen att det någonstans finns en positiv mening med hungrande människor, krig och terrorattentat.

...och att Guds handlingar inte alltid är sådana att vi människor uppfattar dem som goda (även om de är det).

dom där två delarna förklarade väl ungefär min syn på det hela. enda anledningen till att teodicéproblemet fortfarande är vid liv även hos andra än barn är ju att man när allt kommer till kritan inte kan acceptera möjligheten att det finns någon/något som uträttar saker som vi inte förstår poängen med. och att det inte heller är möjligt att med fakta bevisa att det är på det ena eller andra sättet, så det är väl självklart att det är nåt som folk kommer att filosofera över i evigheter :)