Tanke om Gud
Har tänkt på en grej: Om vi säger att människan blev skapad av Gud i dennes avbild o så som kristna vill påstå. Sen kollar vi på hur jorden såg ut innan människan kom till jorden, den var fridfull o hade ett fullt fungerande system. där det inte fanns någon ondska, ok nåra djur åt varann ibland men d var för dom va hungriga. Sen när människan kom dödade de, de förstörde naturen o hela systemet blev rubbat av en överlägsen ond ras. Men de flesta ser inte sig själva som onda o så, vi tror att vi är goda o att jorden är skapad just för oss och vi dyrkar Gud för att vi tror han e god o för att han skapade oss o så. Men tänk om att det är Gud som e den onda, han satte dit denna onda ras till jorden o sabbade allt. Det kanske e Satan som e den goda o som vill utrota denna onda varelse så att systemet på jorden blir bra igen. Fattar ni, som om vi skulle vara nån slags skapelse som Gud (en ond sådan) skulle skapat o som sedan dyrkar honom för de inte ser att de själva är onda. Det är juh en bra plan, vi har lixom fått allt om bakfoten o dyrkat ondskan hela tiden för att vi är programmerade att tro att vi är goda.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.
Vem har sagt att människan är en överlägsen ond ras som bara förstör? Allt vi gör, inklusive utsläpp o d, kan anses vara helt naturligt. Uppenbarligen överlever organismer ändå. Det finns många ställen i världen där djur lever helt isolerade från människor. Den onda världen du beskriver tycker jag bara stämmer in på städer. Där är det möjligen så, men ute på landet eller ute i vildmarken över huvud taget är det inte så. Jag tror och tycker att människan är helt naturlig, precis som vilken annan art som helst.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution P20 Men anledningen att det e så lugnt o fint ute i vildmarken e just för att det inte finns så mycket människor där, eller hur? Visst, det har funnits (finns i ytterst små mängder) indianer o aboriginer som lyckats leva i symbios med naturen men dessa har blivit utplånade eller dött ut på nåt sätt.
Redaktionschef
2004-07-02 00:34
nam1986> Jag gillar dina tankegångar, intressant frågeställning helt klart. Någon djupt kristen får väl komma och knäppa oss på näsan nu :) peace out,
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Oracle P21 Hehe, jag bor i närheten av Knutby, kan fråga nån av dom på bussen imorrn, haha.
Fast då kommer jag nog inte leva länge nog att få förmedla svaret eller så blir jag väl inlåst i någons hus där dom utnyttjar mig sexuellt. Jag tror jag skiter i att fråga dem.
Jag förstår din tanke. Har själv tänkt så. Jag har själv upplevt att männsikan är ett sabotage, det mesta människan har gjort är att sabba, men även att hjälpa. Sen är det bara en tidsfråga tills det kommer nån röv här som skriver och lackar ut..
Människan skulle lixom vara som nåt virus som sattes på jorden för att fortplanta sig o sabba den. FatBastard P16 Jo, jag vet, d e alltid så här på whoa.
DEISM är svaret... "the form of theological rationalism that believes in God on the basis of reason without reference to revelation" allt som finns är såhär för vi har gjort det... Gud, som jag ser det är "någonting", som INGEN kan förklara, som har skapat det vi existerar i... för tror någon verkligen att "allt" kan skapas ur "ingenting"?... bra tanke, de är de jag i enkelt språk försöker få fram...
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -
glömde tyda att: Gud har alltså skapat "allt", fast "vi" har fått uppgiften att skapa, evolution så att säga...
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -
JES! äntligen folk som tänker som mig:D peace!
det där har jag också tänkt på. om gud nu skulle ha skapat oss så är det där det mest logiska resonemanget. bibeln är inte ens hälften så trovärdig som detta tankesätt. men jag tror inte att gud finns, så... men det är en fin tanke. ^_^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
infamous P20 Hm, tror inte riktigt på att vi skulle ha till uppgift att skapa evolutionen, för det första så fanns den långt innan vi kom o fungerade rätt bra, sen när vi kom har vi utvecklats väldigt snabbt o för att en evolution ska ske så krävs det en mutation som gynnar en ras överlevnad o det tar oftast flera 1000 (om inte mer) år och i den hastigheten människan förbrukar jordens tillgångar o atmosfär så kommer vi inte direkt hinna muteras innan vi tar kol på oss själva eller snarare planeten som vi bor på. Ifs så tror ja snarare på att planeten kommer ta kol på oss så att säga.
nam1986 P18 jag tror att Satan och Gud är bara två olika sidor av en historia. som du skriver. däremot tror jag att de båda står Över Godhet och Ondska.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
och ja, jag tror på de båda två.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
mkt möjligt :)
Så tänkte jag också. För att gud vill inte ger oss inte det vi vill ha (njutningar) och vi blir rubbade. Därför tycker jag att vi borde utrota den onda troende kristna rasen. Sen går vi till nästa liknande religion. Hail Satan.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
nam1986 Jag skulle nog hellre vilja påstå att det är lugnare och finare i den mänskliga civilisationen än det är ute i naturen. Där ute gäller att den som är starkast överlever. Hos människorna kan alla överleva. Även alla djur (i djurparker, som husdjur mm). Vildmarken är kall och grym och det finns ingen plats för den svage. Ser man det så, då är människan det största lyckade i naturen (kan man tycka). Människor är bättre på att ta hand om varandra än andra arter. Ute i naturen finns de separerade kullarna, en stark hierarki mm. I människans värld finns förvisso grupperingar och allt det där, men på en helt annan nivå eftersom vi ändå är kapabla att samarbeta och så har vi demokrati. Det finns knappast ute i naturen. Samtidigt så undrar jag om du nyligen sett Matrix? Människor är ett virus? ;) Det handlar om hur man väljer att se det. Jag ser det hellre som att människor ligger i väldigt bra symbios med naturen i många fall. Vi är iaf i överlägset bra symbios med våra artfränder, till skillnad från andra arter. Vårt högmod kommer dock bli vårt fall, då vi är övertygade om att vi kommer leva för alltid. Men vår "miljöförstöring" kommer leda till att nya arter tar över, precis som det har varit i miljontals år. Även människor förändras, och nya versioner av oss kommer ta över.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution P20 Men grejen e att jag inte tror att det kommer hinna utvecklas några nya versioner av människor med tanke på hur lång tid det tar för en evolution att ske och att vi antagligen inte kommer överleva så länge, om inte nån håller på med genmanipulation, vilket jag tycker skulle vara fel men d har inget med den här topicen o göra. O sen tycker jag att människan inte alls lever i nån särskild symbios, jag menar i hur många tusentals år har inte krig funnits, jag tror inte människan har haft fred över hela jorden under i stort sätt hela sin levnadstid. Och vi krigar för att vi inte kommer överens o har ett hat emot varandra, inte för att vi behöver mat o följderna blir bra mycket större både för naturen och för oss själva, än om vi bara skulle döda för att äta. Fast jag kan förstå hur du menar o jag håller med om en del saker.
Och nej jag har inte sett på The Matrix nyss. Har faktiskt haft många av de tankar som är med i den (dom) filmerna innan jag såg filmen första gången. Tycker dock att sista filmen var riktigt kass.
nam1986 P18 Bästa tanken iår.
Follow the dao, right about....NOW!
enl. min mening står Gud över både godhet och ondska och är både Iavhé och Isamael..
Jag gillar teorin, Hehe lusifer var en god ängel som insåg guds illdåd =) Näe men både gud och bibeln är ju skapade utav människan och inte tvärtom. Mer som en moral rådgivning som många verkar gilla.
Pack! Pack! Pack!
Men enligt bibeln är ju ondskan inte människornas fel.allt blev ju dåligt när syndafallet kom , och djävulen smög sej in. det är väll hans fel?
Hällre död än neon grön.
tja, syndafallet (översvämningen) kom ju just för ATT det var syndigt :P
Mänskligheten är den enda rasen som gör fel!!! Men det fins en toalett i varje hus det fins dåliga mäniskor från varje land det kommer alltid finnas mäniskor som förstör kommer alltid finnas lagbrytare våltäksmänn tjuvskyttar Ect ect Å DET FIN BRA mäniskor som försöker fixa till det!! ps satan vill inte utrota mänskligheten han vill få mäniskor att begåsynder där tjuvskytte fins!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nam1986 Visst har det funnits krig, men vi har lyckats klara upp de flesta situationerna också. Krig handlar inte alltid om hat, det kan snarare handla om en form av överlevnad. Ett land vill ha mer makt, resurser eller vad som helst för att göra sitt liv mer behagligt. Går du ner på den enskilda individen, och sätter två vanliga människor (två farmare till exempel) bredvid varandra, så kommer de kunna komma överrens. Människan är begåvade med talet. Vi har en förmåga att kommunicera med varandra på ett sätt som inte andra arter har. Men du har helt fel när du säger att jorden var fridfull och hade ett fullt fungerande system. Enbart för att du är människa så kan du se vilka "problem" vi orsakar, hur vi dödar djur etc. Men det är för att du är uppväxt i ett samhälle som har format dina tankar om att det är fel att döda. Hade du levt för 5000 år sedan hade du inte ens tänkt på att människorna var onda som dödade och höll djur fångna. Det handlar om överlevnad. Människan har kommit på nya sätt att överleva, att producera, att skapa tillgång till föda. Sätt som ingen annan art är i närheten av. Du tror att eftersom människan dödar djur med avgaser från transporter o d så är vi onda men ändå oövervinneliga. Men är inte naturen lika ond då? Vi dör ju på samma sätt av naturkatastrofer som översvämmningar, jordbävningar och vulkanutbrott som naturen på sina ställen dör av våra utsläpp. Dessa utsläpp och naturkatastrofer är samtidigt av godo för andra arter som överlever i dessa förhållanden. Vi är inte överlägnsa, vi har våra svagheter precis som andra arter. Du är bara uppfostrad i god anda att tro att vi överlägsna. En skorpion t ex, skulle klara av en kärnvapenattack bättre än människor. Skorpioner kan även döda människor. Är skorpioner överlägsna människan då?
infamous SÅ du menar att Gud ville att människan skulle skapa atombomen?
"Man is the only animal that blushes - or needs to." Tror annars att det är farligt att prata om goda och onda människor vare sig man är troende eller inte... Klart alla begår onda handlingar, Gud förlåter den troende och ateisten tja....han kan ju gå och bli deprimerad över alla fel han gör eller nått...eller försöka glömma dom och förlåta sig själv typ...either way, alla gör vi fel, kristna kallar det arvssynd, agnostiker kallar det idioti eller nått :P
Evolution P20 Jo, men som du säger så händer det oftast att någon startar krig för att få mer resurser för att få sin levnadsstandard att bli bättre eller vara i samma goda läge. De skiter i att de dödar en massa människor, bara de får ha det bättre än dem så kan de göra vad som helst. Vet inte rikitigt vad du tycker men det finns en del ondska i det. Sen att vi kommer bra överens inom våran art e inte heller särskilt sant, tänker på rasism (som e ett slags hat), antismitism mm. Visst vi e begåvade av med talet o kan förstå varann men det kan andra djur oxå göra. Kolla bara på delfiner som komminucerar telepatiskt (finns det studier som visar på). Möjligt att jag kanske har växt upp i en miljö där man ser livet som en viktig sak men det har juh närmare sagt att göra med vad man tror på för religion o vad som händer när man dör. Men jag tycker livet e en rätt primär sak i öhm, livet o därför tycker jag heller inte att det är rätt att ta andras liv o för 5000 år sedan så gjorde vi dessa hemskheter eftersom vi hade andra levnadsförhållanden o det handlade mer om överlevnad. Att säga att naturen är ond e väl ändå lite dumt, jag menar, naturkatstrofer sker juh genom vädrets krafter o geoligaska faktorer o dessa måste finnas för att vi ska kunna leva på jorden. Sen händer juh dessa katastrofer utan att någon kan styra dem, det är inte aviktligt. Jag håller fast vid att vi är överlägsna. Ok, vi dör av en kärnvapenexplosion o en skorpion gör det kanske inte men däremot e d juh vi som skapat detta vapen. O en skorpion kan döda en människa, men det e större risk att en människa dödar en skorpion.
Men Gud skapade oss för att Han ville ha några som kunde älska honom tillbaka.. Inte för att han hade bestämt att det skulle vara så, utan några som hade en fri vilja, som får älska honom om dom vill...
Soomersault P17 Älska/Dyrka, definitionen e lite luddig.
Vincent P17 Nej, har jag sagt det?
Vincent (och nam) Miljöförstöring är relativt. Det vi kallar miljöförstöring är en plats att frodas i för andra organismer. Vi kallar det enbart miljöförstöring eftersom vi själva kan ta skada av det. Jag kallar det naturligt eftersom allt inte dör, det återskapas endast annat liv. Ett bra exempel är den (förmodade) största miljöförstöringen vi känner till, som utplånade dinosaurierna, är meteoriten som ödelade hela världen i damm (på ett ungefär). Det är miljöförstöring modell större, men vi lever ju nu. Med andra ord är miljöförstöring relativt. På samma sätt som vi "förstör" jorden kommer det komma fram nya överlägsna arter på jorden. Vi är med andra ord inte onda. Finns Gud så har han tänkt på allt det här. Det är en naturlig del av jordens kretslopp. Vi är en del på vägen mot den ultimata organismen, men vi är det inte själva. Vi begåvades med talet, en form av mutation eller Guds skapelse. Oavsett vad så är det en utveckling som skett. Vem vet vad nästa steg är? Ny organiskt uppbyggnad som tål väder och katastrofer? Telepati? Om det sker via nya katastrofer som vi onda skapar eller om Gud bestämmer när övergången ska ske är en annan fråga (eller snarare en fråga om man tror på Gud eller inte). Jag tycker fortfarande att det som nam har skrivit i början inte är mer än nåt man kommer att tänka på under kafferast. Tänk över det lite mer från olika vinklar så blir det roligare (och snurrigare).
Vincent P17 Hehe, jo ja ser nu, menade inte riktigt så. Menade mer att människan startade miljöförstöringen.
orkade bara läsa första inlägget: men då är ju djävulen god, som vill förgöra människan och återfå det fridfulla livet. men intresant tanke i alla fall nam1986
mest en kul grej...? (känns barre bus)
Skivsamlare
2004-07-08 01:24
och vad säger att djävulen skulle nöja sig med att utrota människorna? skulle motivet vara att bevara naturen? vad händer om en riktigt stor astoid slår ner och dödar jorden får gott och om människan fanns skulle de kunnat stoppa den? det kanske är meningen att vi ska förstöra planeten (om vi nu verkligen gör det) och breda väg för något bättre? det tror jag inte men det är också en tanke.
Mm, kanske han oxå skulle förstöra planeten men om det är djävulen som skapat jorden o gud som vill förstöra den så tror ja inte djävulen bara förstör sin skapelse sådär. Kanske när han inser att allt ändå e kört.
fast, hans skapelse misslyckades ju, eftersom vi blev utkastade ur Eden, vi fick syndafloden för att hindra oss osv osv.. :/ det var inte tänkt vi skulle börja förstöra, vi skulle leva i harmoni ist :O
Dengis P20 tja, eftersom Gud inte är som oss, så är han väl rimligtvis inte lika ond som god? Jag menar, hade vi varit som han hade vi suttit och ätit frukter med lejon och antiloper i Edens Lustgård?
Jävligt smart tanke:P
Nakna träd kastar fåglar åt helvete
Dengis Som du kanske misstänkt så är det inte vad de flesta kristnar menar med Guds avbild. För att ta ditt exempel om äpplen. Säg att Gud är ett perfekt äpple (waaacko tanke), då är människan ett frö, avbildat och skapat av äpplet med potential att bli lik det perfekta äpplet, att bli gott(god hoho, men aldrig lika god som gud aka ett perfekt äpple). Typ att vi har möjligheten att bli något bättre, att bli mera lik Gud eftersom vi är skapade av honom. Men det innefattar nog inte hela begreppet Guds avbild...det används säkert ofta i andra teologiska sammanhang. Poängen var hur som helst att det inte går baklänges :) Gud är inte ond för att det finns människor som kan begå onda handlingar.
Hehe, bergsjöbarn förklarade det hela ganska bra. Men han analogiserade inte med äpplen, vilket trots allt måste ge extrapoöng någonstans.
Bergsjöbarn jo, Gud felar.. Han gjorde ju människan som började rätt tidigt med att bryta mot hans regler? :/ och det var nog inte planerat.. Dengis P20 Gud är inte som oss, han är som han ville vi skulle vara + en massa makt.
Bergsjöbarn Guds planer kan slå fel ändå? :/ Vi vet inte om han är perfekt eller hur? Vi vet bara att han är mäktigare än oss. Så du tror att Gud menade att slänga ut oss ur Eden för att vi hade fri vilja? :\
Bergsjöbarn hur vet du att Gud är oberoende av tidsdimensionen? Bibeln är skriven av människor som ville ha folk till sin religion. Jag tror på Gud, men jag tror inte att han är perfekt. Jag tror inte heller svordomar eller om man går till kyrkan eller inte spelar nån roll, bara man är schysst. Så du tror att Gud menade att slänga ut oss ur Eden för att vi hade fri vilja? :\ Gud menade inte att slänga ut oss, men han visste att det skulle bli så... Du måste skilja på intention och kunskap om framtiden tja, där slog ju Guds plan fel? Han hade inte TÄNKT att vi skulle kastas ut, även om han kunde se in i framtiden förutsåg han inte det va? =/
nam1986 P18 om du tror jävulen är den gode.. så hoppas jag du får se honom efter dethär livet =)... hälsa honom från mig isåfall
Bergsjöbarn Men visst, det är väldigt lätt att skylla ifrån sig på Gud... jag skyller inte ifrån mig, jag ifrågasätter :) Vilket jag bara tycker är hälsosamt, och sen om mina ifrågasättningar är fel, så är det bra =)
Ah okej, tänkte, det kom som rätt fort efter det jag sa =P Och religion utvecklas ju iom att folk ifrågasätter, och det håller tron vid liv :) Förresten ett mkt intressant ämne :)
Sam P22 mjoo, jag tror att Gud finns och att han skapat universum. men jag tror inte han är allvetande och perfekt. Skulle han vara perfekt, varför skulle folk svälta ihjäl? bli våldtagna? :\ jag tror han är lite som oss, att han är stor, mäktig, smartare och större än vi kan bli, men jag tror inte han har koll på varenda partikel (eller ens varenda människa) på Jorden. Och även om man är Gud tror jag det är svårt att tillgodose hela jordens befolknings önskemål. Vi är så många. Men det är ju bara vad jag tror. Har gärna fel ^^
Bergsjöbarn hade Gud kontrollerat hade han väl kontrollerat jordens tillgångar så det inte hade varit ett överflöd på ett ställe? eller sett till så alla kunde ha det så? eller nåt? så hade folk inte behövt må så dåligt att de fått ilskan som våldtäkt så ofta är?