Adam och Eva
Haru suttit och funderat länge på det här... gud skapade Adam och Eva, men vem skapade resten? för om Adam och Eva nu födde en pojke och en flicka och dom sedan hade sex så borde det blivit väldigt konstiga barn, som i sin tur fick konstiga barn, som i sin tur fick konstiga barn... ni fattar... så hurfan gick det då till enligt bibeln eller är det jag som är ute å flaxar ?
Niceness!
låter som inavel i mina öron..
One chapter a day
ännu ett bevis på att religion ska tas med en stooor nypa salt....eller skitas i helt....Deras barn fick nämligen barn med andra folk..
Ät
SödraMalmö P20 vart kom det andra folket ifrån då? :S
Niceness!
Adam och Eva fick först Cain och Abel. Efter detta fortsatte de föröka världen (mycket vanlig tolkning). Som i sin tur fortsatte att föröka sig med varandra. Varför har de då inga genetiska defekter, förekommande teologisk tolkning. Det var innan syndafallet, genetiska defekter kunde inte förasvidare eller uppstå i avkomman för det fanns ännu ingen ondska (som är upphov till dåliga saker som defekter). Förekommande förklaring av historieforskningskaraktär (som kan ta sig icketeologiska eller teologiska uttryck). Namnen i bibeln är i många fall namn på stammar eller folkgrupper eller liknande. Vilket även förklarar deras väldiga ålder.
I'm back!
och eva pulade äpplet, och människan bestraffades med kunskap... och började uppfinna saker som hus och bilar, och som senare förstörde miljön och skapade ondska och girighet i människans psyke.... =) nedrans
BinarySoul vad jag vet så är det här de enga gånger hon nämns i bibeln: Job 18:15 Lilit intar hans hem, svavel sprids över platsen där han bott. Jes 34:14 Det blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor, en plats där gastar möts. Där håller också Lilit till och finner en plats att vila.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
BinarySoul är inte så insatt i bibeln, visste inte ens vad "apokryferna" var, men de låter intressantam where can i find them? och jo, jag har hört att det var nåt bråk om bibel 2000
k inga missförstånd här nu, jag tror inte på det jag skriver! men alltid kul att blanda sig =P eftersom gud skapade Adam och Eva så var dom nog ganska felfria precis som gud. märk ganska. så det var inte så många defekta gener som gav det dåliga med inavel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Läs liftarens guide till glaxen. där är allt förklarat i minsta detalj.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Muhjmathil_Ahmd och alllt kan sammanfattas med två siffror ^_^
...eller så lägger man ner fjortis-spekulationerna och inser att det ska tolkas symboliskt... :S Känns så löjligt med folk som på allvar funderar över sånt där; det finns mycket i bibeln som inte är logiskt alls, och det är inte tänkt att vara det heller. För övrigt är det också störande när någon hittar nåt "fel" i bibeln och säger "där ser ni att religion inte stämmer"; jag säger det som jag sagt så ofta tidigare - vad har Gud, bibeln och kristendomen med religion att göra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag havdar att adam och eva var apor som forokade sig och hela koret. darfor ser vi ut som vi gor idag, pga all inavel.
when I play doctor, I play to win
tereche F20 haha, så vi är inavlade ap-missfoster? sounds like us alright
Lillith mytologi är en annan rörelse med egna texter lillith är inte del av vanlig kristendom. Så att säga att Gud verkligen skapade lillith är fel, fel, fel. Det är en annan religion som inte har att göra med bibeln och om man tar med allt som någon anett eller vidareutvecklat får man med meningslöst mycket :P Lillith kan förövrigt betyda både demon och rovfågel. Så Jes 34:14 kan gissningsvis peka ut fåglar bland de andra rovdjuren i öknen.
I'm back!
Det är Evas fel att dem blev kickade från paradiset. EVAS EVAS Det är tjejernas fel att vi lever i en fuck up värld !!!! Men jag är inte Religös.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
"först skapade gud mannen, sen sa han: "- bättre kan jag" & så skapade han kvinnan :) klassisk men ändå...hehe
"mitt liv är som en berg&dalbana,<br> SÅ HÅLL I DIG & NJUT AV ÅKTUREN!"
vi är alla kusiner. kan skapelseberättelsen vara ett sätt att förklara bi bang? - nej, gud sa bara klick o så vare ljus.
hehe .. nu den versionen kan jag digga ^_^
jumpcut P21: jag skulle tro att apokryf betyder något i stil med "skrifter som kom efter...", det vill säga skrifter som kom efter bibeln sammanställts. de är inte alltid så väl ansedda av kristna Turist P18: kopplingen eva-kvinnor är rätt tröttsam. vad fan har en ahistorisk person med kvinnor att göra? möjligtvis den kvinnosyn som råder vid berättelsens uppkomst, inte mer. lika löjligt som att säga att alla kvinnor kan lyfta hästar, eftersom pippi långstrump kan det. (det var antagligen ett humorinlägg av dig, men min humor är på standby vid den här tiden, och sådana skämt är inte roliga. det är bland annat sånt som sabbar barn och lurar in dom i könsrollträsket)
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
Adam och Eva Är nog endast en symbolisk efterliknelse då människan i sin evolutionära vandring plöttsligt stod inför ett val och på så sätt befann sig i en miljö där alla val var möjliga och sanna. En värld som kallades lustgård eller paradiset. Det betyder inte att handling och konsekvens inte existerat tidigare, utan att det då blev uppmärksammat för Homo Sapiens Sapiens "människan som vet att hon tänker" Faktum är att vi fortfarande lever i samma miljön då endast den evolutionära resan givit oss lite mer referenser och erfarenheter.
//My Dewolistic Mind- Only one of a kind
Asexuell_hundvalp P6 eller så var adam och eva några superaliens, som vart strandsatta och så fick de barn och så har inaveln gått så långt att människan som vi känner den idag kom till ;)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
nordbeck Hej det finns inget som hindrar mig från att säga min åsikt. Sen så bryr mig inte om din åsikt eftersom den inte hellet har så mkt vett.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
jumpcut P21 Om du ser evolutionen så är det i princip så saker och ting fungerar. Ja, vi utvecklade ett medvetande och därav har vi fått det namnet jag nämnde här ovan. Sen om du väljer att se hela evolutionens gång som ett ända stortjumpcut kan jag nog inte hjälpa dig
//My Dewolistic Mind- Only one of a kind
sorry, kom håg fel angående apokryfa . det betyder gömd eller svårbegriplig. de apokryfa skrifterna är olika ansedda av olika kristna grupper. många acceptera dem, men inte som lika "fina" som den gamla fastställda bibeln. t ex i en vanlig svensk bibel (luthersk) heter de "tillägg till gamla testamentet". Turist P18 : vad i mitt resonemang är ovettigt?
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
tycker apokryferna låter coolt :P visst är det typ om domedagen? (apokalypsen)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
apokryf betyder dölja, apokalyps avslöja något dolt. Båda från grekiskan. förledet apo - av (bl a)
I'm back!