Begravas utan nan religion?
De flesta begravs ju i kyrkan, men om man inte ar religos och inte vill ha med kyrkan att gora? Finns det nat annat satt man kan bli begraven pa, men anda ha tillfalle att ha slakt och vanner narvarande?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dumpa kistan i havet från en båt.
i roll like a bat out of hell
furbyone P22: Ar det tillatet i ostersjon da?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
verkar smartare att dumpa askan i östersjön.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Hehe man får inte dumpa askan i Östersjön. Så synd döh.
Misery_chick: Men jag ska inte bli kremerad!
kleton P21 ok, jag skulle vilja bli lämnad waaaay ute i en skog, i en fullständigt tät behållare så inga djur kommer åt att äta mig.
Kleton: Ska du dö snart? Nä, det kanske inte är tillåtet. Frågan du ställt är intressant. Skogskyrkogården i STHLM, är den verkligen ansluten till en kyrka eller har med den att göra? Klart att det måste finnas plats för folk som inte e religösa. Undra hur dom gör i överbefolkadestäder och tätbeboda som London, kan ju inte finnas så mycket plats för lik.
i roll like a bat out of hell
furby namnet Skogskyrko gården tyder ju på att den är det
Misery_chick: Haha, fan vad ackligt det later... En dod manniska i en konservburk... furbyone P22: Njae, do vet man ju inte nar man ska gora, men en dag kommer man ju att vara dod... Jag satt och forestallde mig hur min gravsten skulle se ut, men inte fan vill jag ha ett kors pa det, jag ar fan inte religos! Det var sa fragan uppstod... Jo, kykogarden vid karolinska sjukhuset ar ju inte heller i anslutning till nan kyrka? Men det kanns anda som att det har mycket med kyrkan att gora pa kyrkogardar... Har i London kor dom flera kistor ovanpa varandra faktist!
kleton P21 hade väl tänkt mig nån sorts plexiglaslåda á la snövit, inte en konservburk ^_^
Misery_chick: Ah, min kropp ska ligga och ruttna naturligt...:D Formultna till jord, som tas upp som naring fran ett trad, delar som varit mig blir en del av ett fro som ats av en fagel, som skiter ut den, sa det vaxer ett nytt trad, som huggs ned och blir till en mobel i nagons hem! Sa tank pa hur manga delar av manniskor som finns i ditt koksbord;)
kleton P21 går inte en dag utan att jag gör det ^_^
bara låta mina nära göra vad dem ville förutom att lägga mig i en kyrkogård
Nej, jag vill fan ha nagot speciellt assa... fast jag vet inte riktigt vad? Vill inte bli kremerad iaf...
jag ska fan skaffa en gård nånstans när jag är 80 å bli begraven i källaren, då blir det ett fett spökhus
Éxitus
Hahaha... Det lar lukta lik i kallaren om inte annat!;)
Uppstoppad är det ända rätta. Det ska jag bli när jag blir död ;)
Redline!
jag vill bli nedfryst när jag dör så att man i framtiden skulle kunna återuppliva mig. jag menar man är ju ändå död så vad har man att förlora på det?
en smäll, en duns... och en hink att blöda i<br> <br> © VARGFLÖJT 2001-2008
kan man inte sprida ut askan i vinden elr vad det heter ??bränna upp kroppen elr nått sånt?
"mitt liv är som en berg&dalbana,<br> SÅ HÅLL I DIG & NJUT AV ÅKTUREN!"
jag tänker mycket på att ha en våldsam och kraftig explosion som lösning på dedär med liket, fastbunden på en vätebomb och släppt över en stad, eller uppskjuten i en rymdraket som åker in i solen eller mot någon avlägsen stjärna.
I, Rowboat
errk P22 det där med nedfrysning är mest tänkt för de som har sjukdomar osv som inte går att bota, så de fruser in sig å hoppas att de kan återupplivas om typ 60 år när tekniken gjort framsteg... borde dock inte funka om man är död från början... kleton P21 vem fan har dött av lite lik? :)
Éxitus
kasta liket till tigrarna på kolmården. Det skulle se kul ut och då kan alla släktingar vara där. Man kansta lite till isbjörnanra också.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Bonita vad gör de då?
alltså staten har annlitat svenska kyrkan så att dom sköter beravning och gravvård även för icke medlemmar i kyrkan..så de e väl skatte betalt... en kool begravning vore ju som han boromir i sagan om ringen om du sett filmen/läst boken....när dom lägger honom i en båt å låter honom åka ner för en flod och ett vatten fall..kan ju släkten stå på stranden å vinka ;) förövrigt tror jag de e olagligt att bli begravd var som hälst...men känns ju inte som man skulle behöva smaka på lagens långa arm när man ligger där å chillar 6 feet under...;)
Its better to die on your feet, than live a lifetime on yor knees
muslimer tvättar liket, sveper d i vita lakan o begraver en UTAN kista. i en muslimsk "kyrko"gård me kroppen riktad mot Mecka. vill inte heller bli kremerad. vill "ruttna" naturligt.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
vet inte om nån sagt det men man kan begravas borgerligt precis som man kan gifta sig borgerligt.. Man ligger fortfarande på kyrkogården (enda platsen där man får begrava folk) men man har ingen präst och massa sånt på begravningen..
ja så borde d ju vara.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Du kan ju alltid låta dig frysas ned och hopaps på att du en vacker dag kommer tinas upp när de tagit fram medicin som segar ner åldrandet eller backar åldrandeprocessen(yeah right). Finns något sådant företag i USA som blivit skitrikt bara genom att låta folket hoppas FAST de blivit upplysta om att det förmodligen kan ta hundra år för någon att ens få chansen att tinas upp men att de sedan kanske inte ens överlever den proceduren. Men de där idioterna som skriver upp på det där har ju nästan en liten religion tillsammans, kyrkan gilalr ju nämligen inte idén så de sitter där och gruppkramas. Företaget har som policy att en död kund ska kunna hämtas och vara nedfrusen iom någon timme bara. ... annars kan du ju alltid kontakta Darth och fråga om han ha rlite karbonit kvar. ELler var det Jabba, shit the same.
Intressepenisen hårdnar!
Bonita måste dom? tror inte d. finns muslimska "kyrko"gårdar. annars e d ingen religionsfrihet o då bör inte vissa få kremeras.
jennie-is-back bör inte få kremeras? varför?
för att d kommer ur en religion. om inte muslimer får begravas utan kista bör inte folk få kremeras för att även d kommer ur en religion.
hittade en sida där det står lite om det där
arkiv.hig.se "Enligt socialstyrelsen finns inga hinder för begravning utan kista. Muslimerna i Sverige accepterar oftast kista vid begravning bl a med motiveringen, att jorden här är fuktig till skillnad från de flesta muslimska länder, där jorden är torr. Men då kista användes, får inte locket spikas fast, eftersom dett skulle försvåra uppståndelsen. (Skälet till att kyrkogårdsförvaltningarna inte vill tillåta begravning utan kista är närmast hänsyn till den personal, som ska skotta igen gravarna.) "
hm... skumt d där. alla jag känner som har dött o blivit begravna här o som e muslimer (90% av dom) har blivit begravna utan kista. utan något problem alls. sen e d ju "muslimsk" personal som jobbar på en sån kyrkogård vilket gör att dom bör vara beredda på d.
d e d skummaste jag har hört. att en muslim begravs me kista. ingen av dom jag känner/kände har d iaf. dom transporteras dit i kistan. precis då dom ska läggas i graven plockas dom ur kistan. alltid varit så när jag har varit på begravning.
wasteapa01 P17 Det tänker jag fan sattsa på om jag har flis kvar när jag är gammal, det är ju inte precis som jag kommer behöva dem när jag är död iaf.
90-99% av alla som begravs i Sverige kremeras. Annan fakta är att en kistgrav kollapsar efter några dagar. Kistan klarar inte trycket av hundratals kilo jord. Då fyller dom på mer jord och slätar ut.
Om man inte har släkt eller närstående som kan bestämma nånting (eller om man inte själv utryckt sin vilja), så blir man antingen kremerad och begravd med ett enkelt träkors eller så blir man kremerad och får askan spridd i en minneslund. Iaf i Västerås.
Sen så är kyrkogårdsförvaltningen inte längre sammankopplad med kyrkan fr om skiftet 99-00.
Olika livsåskådningar kan inte göra sig gällande på lika villkor. Även efter den av riksdagen 1999 beslutade stat-kyrka-reformen bibehålls för en längre tid framåt en privilegierad ställning för Svenska kyrkan. Kyrkan har fått betydande ekonomiska förmåner bl.a. genom att staten driver in medlemsavgiften och genomfört en väldig överföring av kapitaltillgångar. Kyrkan har genom begravningsavgiften fått en helt dominerande ställning inom begravningsverksamheten för samtliga medborgare Kyrkans huvudansvar för en samhällsservice som begravningsväsendet bör avskaffas. Begravningar bör tillhandahållas alla medborgare på lika villkor och enligt deras egen livsåskådning. I nuläget bör kommuner stimuleras att efter särskilda regeringsbeslut kontinuerligt ta över ansvaret för begravningsverksamheten http://humanisterna.org/hp2004.html
vadå? jag dyster?