I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför dricker folk alkohol?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Admin

2004-08-16 10:25

Varför dricker folk alkohol?

Satt på spårvagnen idag och läste mittenuppslaget av dagens Metro om skattesänkningar av alkohol i Sverige. Då funderade jag lite på varför folk egentligen dricker alkohol.

Så jag har själv gjort en egen lista om varför folk dricker här nedanför. Har ni något att tillägga får ni självklart göra det. Sedan är det inte så att jag vill komma med någon helt ny vetskap. Utan allt det jag skriver är oftast allmänt kännt, bara det att jag vill sammanfatta det lite snyggt.

1. För att bli full. Det här tordes vara den vanligaste anledning till att dricka alkohol man kanske inte behöver bli aspackad men någe sånär salongsberusad vill nog de flesta uppleva när de sitter hemma eller på krogen och hivar i sig sitt glas av C2H5OH.

2. För att dränka sina sorger. Ett gammalt klassiskt argument för att få dricka lite sprit & vin. Dock ett av de sämsta eftersom alkoholen bara ökar depressionen om du nu har någon. Plus att när bakfyllan väl sätter i får du ännu kraftigare ångest. Men visst är det en verklighetsflykt för stunden, ungefär som Socialdemokraternas skattepolitik.

3. För att det är gott. "ååå för det smakar ju så gott" Kan man ibland höra högljutt när vinprovningen startat. Och visst är smakerna kring alkoholen en hel vetenskap. Det bryggs, frodas och framodlas druvor och kryddor för att dämpa smaken av alkohol. Men detta torde inte vara en viktig orsak med tanke på alla de underbart goda drycker som idag finns som faktiskt är alkoholfria.

4. Man har ett beroende. Är man alkolist eller har ett stort sug för alkohol är det svårt att avvänja sig och det ständiga suget kan göra en galen, abstinensbesvär är ingen ovanlighet.

5. Rädsla för sitt egna jag. Många idag känner idag en stor press på sig att vara social, träffa tjejer/killar och umgås med andra människor, då kan det hanteras med alkohol ifall man känner sig utanför och inte riktigt kan handskas med problemen.

Och här ingår även saker man annars inte vågar göra. som t.ex. att, knulla, strula med folk till höger och vänster, skriva jävla hora åt folk och vara högljudd på kommunala färdmedel. Kanske man också vågar visa sitt kön för allmänheten eller kissa på allmänplats?

6. "Jag super skallen av mig och är så JÄVLA cool". Det här är en vanlig anledning även om folk inte riktigt våga erkänna det. För vem har inte någon gång fått redovisat av en annan person hur mycket alkohol han eller hon klunkade i sig just den där kvällen som slutade med en flera timmars uppbunkrande framför toalettringen?

7. För att de är kul. Den mest naiva svarar gärna, för att det är kul. Och visst är det kul att huvudet snurrar i takt med krogmusik och att balanssinnet får sig lite lekstuga.

8. För att livet suger och allt sjukt tråkigt. Jag har inget kul i mitt liv och allt är tröligt. Ge mig mitt så är jag glad och tyst.

9. Grupptryck. Ta dig en sup och var som folk! Idag är det inte accepterat att vara nykterist, ens att ta det relativt lugnt. I vilket fall inte när du sitter på krogen med en ramlösa i handen, då komemr ofta kommentarar som "fan va tråkiga du är" vinande. Och svar som "Okey då jag tar väl 1 öl" (2,3,4,5,6) är inte ovanliga fast man egentligen bestämt sig för att ta det lugnt.

Admin

2004-08-16 10:25
Några positiva verkningar:

1. Det är kul för stunden.
2. Till och med du som annars inte våga säga "hej" till folk kan vara med.
3. Du flyr verkligheten. (Om än bara för stunden).

Några negativa verkningar:

1. Det är dyrt.
2. Det skadar din hälsa.
3. Det skadar din omgivning.
4. Det kostar samhället pengar.
5. Olyckor ökar i samband med alkohol (våldtäckter, trafikollyckor och andra typer av psykologiska besvär.)

Nu kanske jag låtar som din mamma/pappa eller någon från alkoholkommitten. Kanske moraliserar jag värre än någon annan. Men ljuger jag? Det här är vardagsfilosofiforumet och jag reflekterar lite över alkoholvanor...Det kanske du med borde göra?

2004-08-16 11:14
Jag väljer alternativ 8 helt klart.
What it is, it is and what it ain't, it ain't

2004-08-16 11:23
Athnagzo P15
Ursäkta, vad pratar du om? det är inte svårt att göra nåt av livet. mm eller hur...

2004-08-16 11:46
tycker att den där med att dränka sina sorger och den där med att livet suger kan väl gå ihop till en och samma?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-16 11:48
min totala avsaknad av social kompetens när jag är nykter, leder raka vägen till flaskan.. har nog träffat 90% av mina nya vänner på fyllan.

från 14-15 års ålder och uppåt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2004-08-16 11:53
_Mackan_Breaker_: Det är flera punkter där som har att göra med varandra. Men den punkten som menar att livet suger handlar mer om att livet är en tristess och att man hoppas sig kunna liva upp det genom alkohol. Jag menar nog att det finns andra saker att ta till om man känner sig utttråkad.

Dränka sina sorger i alkohol har ofta någon direkt orsak. En död släkting (syster, mamma, pappa, nära vän), slut med pojkvännen/flickvännen eller en sådan sak som att man blivit av med någon viktig kroppsdel eller jobbet. Så visst har du en poäng där, för förlorar man jobbet lär man få uppleva tristess på dagarna när alla man känner knegar 8-17.

Skulle även kunna lägga till en punkt 10 med.

10. Pykiskt Instabil : Har man problem med sitt beteende och psyke kan det också vara lätt att ta till flaskan för att kunna handskas med vardagen. Man känner ett enormt utanförskap och att man inte räcker till.

2004-08-16 12:06
ah okej :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-16 12:07
DerHundt P19
Men... du har ju ingen social kompetens när du är full heller så det är väl ganska hugget som stucket eller?

2004-08-16 12:11
OneTrick F23

nä det är helt sant. men när jag är full så har jag inte det i bakhuvudet. så det blir inte riktigt samma sak som när man är nykter:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-16 12:41
många lurar sig själva med alkohol och tror inte att de kan uppnå glädje eller känsla av riktig lycka utan

2004-08-16 12:46
för att bli full...
Det jag precis har sagt kommer jag säkert att få en varning för.

2004-08-16 13:02
men va fan e detta?!?!?! orka*hick* bry sej om du tycker det e bad me alkohol!!! fan låt folk dricka *hick*sina jävla öl eller om dom nu dricker annat... vi*hick* skiter väll fan i!*hick*!!

men om ja nu ska säga varför ja dricker så e det för att du ska störa dej... nöjd nu?? sov gott!!!

jaaaaaa vill känna din kropp*hick* imot min.... höra pulsen slå... din mun tätt imot min..*hick*.. hjärtat snabbar på... ja *hick* ser på dej o du ser på mej o ja säger jaja ja vill ha dej... ja vill känna din kropp imot min.... när vi två*hick* blir en...

ganska fin reff om ja får säga det själv *hick*

*HICK*

men om ja nu vill ta en öl precis för stunden... e det ok me dej då??? för om det e ok me deeeeej... så e det ok me meeeeej´... inatt så tar ja av mej min ring!!! iiiinnngg... om det e ok me deeeeej... så e det ok me meeeeeejj.... bla bla bla bla bla bla bla bla!!!

oxå en fin låt.-... man kan sjunga den väldigt höght på fyllan när man e som på topp... en topp kan sitta på ett berg... men dete inte alltid att du hittar den... brular vara gömd under snö... ät inte snö som e gul... kan bli farligt... men men ha det bra!! peace!
"Lost" sponsras av "Hitta.se"

2004-08-16 13:03
IRONI
"Lost" sponsras av "Hitta.se"

2004-08-16 13:59
jag dricker nästan aldrig alkohol, varför ska jag dricka det?
<¤¤()¤¤>

2004-08-16 14:05
jag dricker för att jag gillar att bli berusad, inte för att dränk mina sorger eller så, sånt skitsncak tror jag inte på. alkohol är en laglig drog som för hoppningsvis skatten skall sänkas på..
problemet är väl bara det att sossarna inte kan komma på var de ska ta ut samma skatt som de förlorar på alkoholen
en smäll, en duns... och en hink att blöda i<br> <br> © VARGFLÖJT 2001-2008
Admin

2004-08-16 16:23
Sorkish_blunt P17: "Kanske moraliserar jag värre än någon annan. Men ljuger jag? Det här är vardagsfilosofiforumet och jag reflekterar lite över alkoholvanor...Det kanske du med borde göra?"

Förstår inte meningen med ditt inlägg över huvud taget. Självklart får du supa skallen av dig hur mycket du vill. Bara jag slipper sköta om dina leverskador. Annars ger ju inte ditt inlägg någonting så please shut your mouth boy! Jag är mest facinerad över hela grejen att alkohol måste betyda så mycket för så många människor. Folk baserar sitt liv efter tillgång på sprit. "Hur mycket har jag kvar att supa för?" etc... Ta det cool, det är ju ett problem i samhället helt uppenbart. Det är bara så skönt att inga ungdomar lagt märke till det än. Kanske är jag helt enkelt för tråkig i min mognadsprocess att jag redan är en nyfrälst frikyrkopojke med ett sinne på 65.

Admin

2004-08-16 16:45
leoforos87: Vilket land kommer du ifrån som är så kul då? Nog tycker jag att mina "svenska" vänner och bekanta är grymt sköna även utan alkohol. Bara en myt om att vi inte skulle kunna vara roliga och ha kul utan alkholens inblandning. Däremot blir nyktra personer relativt tråkiga när alla andra runtomkring är fulla eftersom de inte riktigt vet hur de ska bete sig och då väljer många att stanna hemma från krogkvällarna. Vilket leder till att de anses vara tråkiga.

2004-08-16 17:03
detta gäller inte bara sverige, men alltså... vi är så extremt oroliga för vad folk ska tycka om vad vi gör, och vi är så extremt rädda för att göra fel, prata med "fel" personer (eller kanske hoppa i säng)
folk har för jävla mycket dryghet och attityd, alkoholen tar bort den värsta distansen mellan människor.

2004-08-16 17:14
kan inte tillföra nått direkt givande till disskutionen, men skriver ändå (muhahaha).

jag dricker för att bli full. det blir roligare, jag blir gladare. så är det bara.

å ärligt talat, jag uppskattar en kall öl när jag sitter å äter grillat.
men sitter man å kollar på film å äter chips så blir det hellre nån kolsyrad läskeblask.

skall ta mej en funderare så skall du få ett mer välskrivet å igenomtänkt svar mfs ;)
Out in the streets, they call it döööööööönaaa...
Döna Söundtrack..
www.myspace.com/donainc

2004-08-16 17:58
sverige är ändå hårt drabbat av alkoholism och stora alkoholvanor bland befolkningen.

det betyder hu ändå nåt
Admin

2004-08-16 18:41
Tober: Förstod inte riktigt din poäng. Skulle du kunna ge en förklarande sammanfattning?

2004-08-16 19:26
mfs:

Men detta torde inte vara en viktig orsak med tanke på alla de underbart goda drycker som idag finns som faktiskt är alkoholfria.

haha, va? det är som att säga att blått inte är en snygg färg för att det finns andra fäger. eller som att hiphop inte är bra för att det finns annan bra musik.
ibland vill man ha en öl, ibland vatten. så enkelt är det.

3. Det skadar din omgivning.
4. Det kostar samhället pengar.

det här gäller bara för folk som inte kan ta hand om sej när dom dricker. mitt alkoholbruk har garanterat varit en rejäl plusaffär för staten.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-08-16 19:29
Det där med att alkohol verkligen kostar samhället massa pengar, vettifan... Fatta hur mycket staten drar in på all alko-skatt! Sjukt mycket. Jag tror det är lite hysch hysch bland dom som bestämmer och att det låter typ:
"Fan, vi kan ju inte låta alla jävlar supa ner sig hur mycket som helst..."
"Nä, men vi tjänar ju en jääävla massa pengar på det."
"Ja, men det kan vi inte gå ut med officiellt!"
"Nä, vi lurar dom att tro att det KOSTAR en massa istället!"
"Ja!"

Nu är det här ju bara gissningar, men jag skulle gärna se siffror på hur mycket pengar vi FÖRLORAR på all alkoholkonsumption.

Motbevisa mig gärna, men var inte dryga...

(För övrigt är jag kritisk mot samhällets alkokonsumption...)

2004-08-16 19:34
mc_chris:

tänk stort med kostnaderna. vandalisering, förtidspensionering, skador, skrumplever osv osv. det är naturligtvis omöjligt att få exakta siffror, men ganska lätt att se vartåt det pekar.

dock tror jag inte att du kommer att få siffrorna på silverfat... om du går emot koncensus får du nog vaska fram fakta att backa upp det själv =)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Admin

2004-08-16 19:40
Refused: Jag pratar överlag, självklart. Staten går inte plus på att sälja sprit överlag, försöljningen av spriten i utlandet skadar de andra länderna utanför Sverige också. Alkoholskador är en stor kostnad det går inte att komma ifrån. Jag vet inte alls vad du har för alkoholvanor om jag ska vara ärlig.

"Men detta torde inte vara en viktig orsak med tanke på alla de underbart goda drycker som idag finns som faktiskt är alkoholfria." Här syftar jag mest på att man inte behöver dricka alkohol bara för sakens skull utan att det finns andra drycker som är goda men för att den delen inte innehålla alkohol.

mc_chris: Word! Det är sån jävla dubbelmoral kring svenska alkoholpolitiken. De vill själva så mycket sprit de bara kan man när det kommer till kritan verkar de inte se långsiktigt och skiter egentligen i folkshälsor i annat än på pappret. Absolut Vodka säljer väldigt bra i utlandet om jag inte är fel ute och det är helt klart att alkoholskatten är en väldigt viktig inkomst för den svenska staten. Självklart är det ju bra om vi kan importera så mycket som möjligt för då slipper vi ta hand om de skadorna den orsaker.

2004-08-16 19:41
Det blir nog som sagt svårt att få siffrorna svart på vitt, i och med att all vandalisering och så är svår att härleda... Folk kanske blir rastlösa och går ut och smashar saker istället för att gå ut på krogen och ta ett par bärs... Nu kanske jag är ute och cyklar en aning...

2004-08-16 19:46
Och dessutom: Den här dealen med att systemet ska sänka skatten på alkohol. Dom säger att det är för att dom ska återfå kontrollen över mängden såld sprit, så att folk inte ska dricka så mycket, när det inte handlar om nåt annat än att återfå marknaden. Klart dom är rädda för konkurens när dom säljer samma varor till ett orimligt mycket högre pris!

Om jag skulle driva en livsmedelsbutik som sålde mjölk för 10kr/l när affären bredvid säljer samma mjölk för 6 kr/l, skulle jag ju vara tvungen att sälja billigare för att inte gå i konkurs! Pedagogiskt värre...

2004-08-16 20:18
För att bärsen lever med mej!
undertiden

2004-08-16 22:14
leoforos87 P17

Du verker inte begripa mycket du.
Dricker man inte i den länder du radade upp eller vad pratar du om? Italien har ju en sjukt utbredd alkoholkultur med massa goda viner. Likadant med Spanien.

2004-08-16 22:20
Nu är det ingen coolhetsfaktor i mitt alkoholkonsumerande, fast jag kan erkänna att det har varit så förut..

Jag dricker nog mest för att ha roligare i form av att jag skrattar mer och flummar mer... Så dricker jag lite till viss del för att våga mer och för en stund vara mer naiv och social...

Nu har det blivit för mkt alkohol det sista eftersom det varit göteborgskalaset så nu tänkte jag ta det lugnt ett tag..
Så det så!!
Admin

2004-08-16 23:48
doFFa: Tycker det orelevant om jag dricker eller ej. Din ide om det billiga alternativet håller. Det är inte så dyrt att gå ut med tanke på vad man får. Men du har ju redan den tanken att man inte kan gå ut på klubben utan att hinka i sig massa vodka innan.

Däremot förstår jag inte vad du menar att man skulle dricka för att föräldrarna pressar en till det. Min mamma dricker rödvin och går ut på krogen som alla i hennes ålder. Min pappa dricker ingenting förutom någon litet glas likör på bjudningar pgr av den anledningen att han mår dåligt av det.

Däremot är det ju helt klart en påverkan av äldre. Det är ju ganska dubbelmoraliskt när en förälder kommer och nattar sitt barn och stinker sprit i käften och säger till den lille att det är farligt med alkohol, sådan skön dubbelmoral så att det inte är sant. Men mentaliteter är bland det svåraste som finns att ta död på.

2004-08-17 00:04
jag tyckte det blev lite tårta på tårta i den första listan. att bli full går ju över så mycket annat i den, tex det är kul, dränka sorger osv. om man bortser från att dricka för att det är gott så skulle man kunna svara för att bli full på alla andra frågor istället för att svara på varför man vill bli full som är mkt mer intressant.

2004-08-17 00:06
allt som igentligen är tråkigt blir roligare på fyllan... typ allt.
Men mycke grejer blir och jävligt jobbiga.. typ vissa polare :p
Admin

2004-08-17 00:26
Overthink: Så om dina vänner inte skulle dricka skulle du inte heller göra det?

2004-08-17 00:37
mfs
Tycker du ska läsa doFFas inlägg en gång till. Det är väl ganska uppenbart att han syftar på pressen föräldrarna utövar rent allmänt, inte att de pressar sina barn till att dricka alkohol.

2004-08-17 00:42
doffa slår skallen på spiken rätt fint..

2004-08-17 01:02
blandning av 1 och 7. 7 beror på 1
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2004-08-17 01:14
jag väljer alternativ 3 helt klart
både baylis och white russian är ju tvär goda.
samma sak med budwiser och stella artons

2004-08-17 01:15
leoforos87 P17

din pajas.

2004-08-17 02:03
istället för att tala om grupptryck kan man ju tala om gemenskapen och det kulturella arvet ..

Det ligger en stark tradition bakom alkoholkulturen i sverige, dels den sorgestarka och den rutinmässiga. Vid den stora vandringen (mot amerka) och innan vi utvecklade bättre möjligheter för potatisen i sverige (ja det var i och med den som svälten praktiskt taget dog ut) så drack man för att klara av dagen och så är det väl inte för så många (pengamässigt) idag.

När vi talar om tradition så har vi ju kräftskivor, midsommarafton som exempel där alkoholen skapar en stark gemenskap (ja jävlar nu ska vi dricka å ha kul ojojoj) det är ju bara å se till sorgen när en vän tackar nej till ett glas som det bjuds på eller på hur man på en hemmafest lätt blir utomstående som nykterist eller icke drickande, tja kanske får några snea blickar t.om.

men mycket av vad du påpekar är ju sanningar man kan bara se det i olika ljus.. sorgedrickandet idag är ju alkoholism vilket är klassas som en sjukdom så det bör uteslutas som varför man dricker (och självklart behöver man inte vara alkoholist för att dricka mycket heller).
S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2004-08-17 13:30
jumpcut

Precis, det är tråkigt att folk inte kan acceptera de som inte vill dricka. Man blir ihjältjatad om man säger att man inte vill dricka alkohol när man är på fest/krogen.
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2004-08-18 01:05
för att d e gott ^^

2004-08-18 02:55
som sagt .. ingen orkade läsa inlägget.

2004-08-18 11:10
gift..
Admin

2004-08-18 16:39
Det känns lite som tråden spårat ut. Någon admin kan väl ta bort alla meningslösa inlägg med texter som "din morsa". Tråden var menad som en lite vardagsfilosofisk tråd på ett seriöst plan. Fast det var väl lite godtroget att hoppas på en seriös diskussion här. Annars är det skönt att se vad folk har för olika alkoholmentaliteter.

2004-08-18 16:51
hehe alkoholmentalitet.

2004-08-18 18:21
Alkohol smakar skit, berusningen suger och det sliter både på kropp och själ.

Jävla skit drog egentligen.

2004-08-18 20:16
För att bli full och göra en massa sjuka saker och snacka om saker man egentligen vill hålla för sig själv.
För att vakna upp seg dagen efter och undra vad fan man höll på med och ha ångest en vecka eller två.

Näe det ovanstående händer bara någon gång ibland när man är ur fas och det blir lite för mycket(vilket kanske kan ha hänt ganska nyligen).Men det finns faktiskt positiva sidor också annars skulle man inte dricka det lika offta som man gör.

1. Nog vill man bli berusad allt, man slappnar ju av på ett annat sätt och kan ha ganska skojig (Specielt om man jämför med vardagen som kan vara rätt seg ibland.)

2. Det där med att dränka sorger har jag aldrig fattat. Det blir ju bara fan så mycket värre. Men det är klart att om man är deppig och sitter hemma och glor kan det nog lätt bli så att man går ut och festar för att man vet att man får kul en stund iaf.

3. Öl och vin kan vara jäkligt gott. Plus att starkölet offtast bättre smakar än folköl. och lättöl smakar ju som bekant skit. Även vissa typer utav sprit kan vara gott. Men sitter man och dricker vodka groggar med typ grappo eller fanta fläder och säger att man inte vill bli full men dricker det bara för att det är gott så ljuger man antagligen.

4. Har inte så mycket att säga där (inga såna erfarenheter)

5. Det är klart att man blir mer social med alcohol i blodet och man har ju träffat en del nya kontakter via fester.

6. Det där hör nog mest till folk som är runt 15 år. Men som du skrev så berättar man ju offtast om vad som hänt men där handlar det nog mest om att lätta hjärtat på något sätt. Sen kan ju gamla fylle historier vara rätt underhållande.

7. Klart som fan att det är kul och då menar jag inte att huvudet snurrar och ballansen sviker utan snarare att man slappnar av och är full och glad och kanske pratar med folk som man annars inte brukar prata med.

8. Det där är väl ungefär som med 2:an?

9. Det där har man ju upplevt, jag är inte killen som faller för grupptryck men det har hänt att man gått ut och druckit vatten en kväll och fått hört så mycket drygt tjat att man gått hem.
Pack! Pack! Pack!
Admin

2004-08-19 00:51
doFFa: Jag ber om ursäkt om jag lät lite brysk tidigare. Fattar inte heller hur jag kan misstolka det där med pressen från föräldrar, var väl helt enkelt trött eller något i den stilen om jag måste skylla på någonting. Men visst är pressen från samhället en viktig orsak.

När det kommer till mitt drickande är jag väldigt sparsam. Det beror främst på att min kropp och jag mår väldigt dåligt dagen efter och förtäring av alkoholhaltiga drycker slutar nästan uteslutande framför toalettringen. Men visst jag har väl inget emot alkohol som påfund och det kan vara en härlig smaksättare. Men jag tycker det är onödigt att supa skallen av sig eftersom jag vet att alkoholen har gjort många illa, mer än vad den gjort gott så att säga.

Det där med ordboken vet jag inte ens om jag behöver kommentera. Jag tror jag har en 80-tals upplaga av SAOL i någon oljad körsbärsbokhylla där ute i vardagsrummet men det är inget jag lever efter. Jag är bara lite nördig när det gäller svenska språket...Hoppas du har överseende.

2004-08-19 13:48
mfs P19

skriv en bok