I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett stumt ljud

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-09-20 18:05

Ett stumt ljud

Jag satt och läst en bok igår och blev ständigt störd av ljud från radion och mina syskon. Jag hade inga hörselskydd i närheten men jag hade min mindisc och ett par hörlurar.

Då började jag fundera över om man skulle kunna spela in ett ljud som "inte låter nåt"; som skulle ge samma effekt som om jag hade hörselskydd på mig, samma tystnad.

Skulle det funka? Hur i så fall?

så är det med det som det är med det som är.....

2004-09-20 18:22
va?

hur menar du?

att man spelar in tystnad, och sedan spelar upp det på hög volym så att tystnaden fränker ut andra ljud?

tror inte det fungerar
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-09-20 18:34
Ööööh, om du ursäktar, så var det en dum fråga... hur kan det gå ihop? Överrösta ljud med tystnad? Förefaller det på något sätt logiskt?
Intressepenisen hårdnar!

2004-09-20 18:51
Du kan ju alltid försöka skapa en nod i ljudet där du är. På så sätt skulle du inte höra någonting...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2004-09-20 19:37
Misery_chick

Ja, ungefär så. Det skulle låta ungefär likadant som man hade hörselskydd och man ska inte tänka på att det är inspelat.

Mabande P27

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "en nod i ljudet", kan du förklara lite närmare?
så är det med det som det är med det som är.....

2004-09-20 19:40
ha, lycka till med att fixa en konstant nod i ljudvågor :)
12.

2004-09-20 19:44
Jag har också funderat på det där, varit uppe tidigare på whoa ocskå. Men jag tror inte det går.. Fy fan va soft om det fungerade!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-20 20:15
Det är nya grejen i dyra inneaffärer "anti-ljud" tror inte det funkar så enkelt att du bara kan spela in det dock.
cut out to...

2004-09-20 23:07
klart att det inte går.. spelar man in total tystnad så fastnar inget på inspelningen. alltså.. du spelar inte in nåt..

annars komemr du ju få med massa brus o grejer.. som iofs kan spelas upp jättehögt så inget annat hörs.. men då borde du störas av det..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-20 23:12
https://student.signal.uu.se/~adapt0302/ uppsatsen.htm

det verkar inte så jävla svårt att fixa en antiljuds generator.. men mer än vad jag skulle orka med
Det är inget fel i att ha roligt så länge man bara skadar andra!

2004-09-20 23:12
Det är inget fel i att ha roligt så länge man bara skadar andra!

2004-09-20 23:50
Min polare ska skaffa patent på ett par sånna hörlurar, har han sagt iaf. och jag tvekar inte en sekund på att han fixar det...
"I'm the best of both world's, without the hidden camera and the twelve year old girl"

2004-09-21 00:16
finns nogot foretag som saljer horlurar som ar so. De registrerar ljudet och skickar ut ljudvogor som blockar eller tar ut de inkommande ljudvogorna
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-09-21 00:40
det är lite häftigt.. :j
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2004-09-26 03:53
jo det går! =)

2004-09-26 12:58
jovarrs!

2004-09-27 17:05
Går det inte att skicka tillbaka helt fasvänt ljud mot källan? Om man skickar rakt mot där ljudet kommer ifrån borde det dämpa.

(likt hur man kan göra i sportbilar....)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-27 18:52
Om en vågdal och en vågtopp möts exakt slås vågen ut. Så fungerar det i vatten, frågan är om det fungerar så med ljudvågor..