I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har människan landat på månen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-17 20:25

Har människan landat på månen?

Vad tror ni? Åkte NASA verkligen till månen den 16 juli 1969?

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2004-10-17 20:27

jag tror nog det, men jag väljer att tro att allt var fejkat, det blir roligare så ^_^
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-10-17 20:43
Nej!
FUN LIGHT!!<br>

2004-10-17 21:06
Nej... för det fanns inga bevis för att människan vart där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-17 21:13
det här ämnet har varit på tapeten måånga gånger tidigare.

den "dokumentär" som folk brukar hänvisa till sändes dessutom första april för typ 1½ år sen.. eller kanske 2½ till och med.
mensvärk är livets krydda.

2004-10-17 21:17
Den sändes den första april för 2½ år sen ja.. men dom sa sen efteråt att april april din dumma sill bla bla bla och skämtade om det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-17 21:17
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-10-17 22:26
nej.
strength

2004-10-17 22:39
01:00 Sanningen om månlandingarna

Discovery channel inatt
mimmi - Imma smooth chick

2004-10-18 01:25
landade dom på fram- eller baksidan?

2004-10-18 01:58
va vare för dokumentär som gick? missade det precis.

2004-10-18 07:49
Haha, jag minns när den där dokumentären gick på femman, och alla puckon går på vad som helst om det bara är rätt musik i bakgrunden. Alla deras "bevis" är saker man borde veta är rent dravel om man fick godkänt i högstadiefysiken, och sådant som bestrider sunt förnuft. Ändå satt folk och tyckte: "Ja, jo, jag såg ju den där dokumentären, och man veeet ju faktiskt inte!" och typ då ville jag sparka på allihop och bränna ner huset. Jag suckade högt och skällde på dem istället.

2004-10-18 07:51
Spelar fet roll...? Hade Sverige fotbollsVM 1958? Hatar sådana konspirationsteorier, leder aldrig till något vettigt, bara tidsödslande.

2004-10-18 07:52
Eller iof så spelar det ju roll när det gäller månen men orka bry sig =)

2004-10-18 10:28
Eksem: Haha...precis så var det! Så fortnågon pyser ut en liten konspirationsteori så kommer den ut i ljuset ochalla skaffar sig helt plötsligt åsikter....

che: Framsidan var det väl? Kan man vara på baksidan? Har för migatt eftersom månen snurrar i takt med jorden så har månen alltid samma sida mot jorden. (men de som vets äkert får gärna bevisa motsatsen :P)

2004-10-18 12:17
Eksem: Word..

Det här måste väl vara ungefär den tretitremiljarde gången nåt pucko drar upp det här..

2004-10-18 12:30
dessutom, tror jag nog att USA skulle fixa till den "konspirationen" att vara "verkligare" än alla de där misstagen som alla drar upp jämt:P det är äkta.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-10-18 12:43
Enligt dokumentären på discovery sa dom att när dom var på månen placerade dom ut flera experiment varav en var ett antal speglar på månen. De speglarna skulle hjälpa oss på jorden att veta mer om vår bana i universum eller nåt liknande men iallafall skickar dom iväg lasersignaler varje dag till speglarna på månen för att kolla avstånd. Det borde väl vara ett väldigt starkt bevis på att vi har varit på månen då signalerna kommer tillbaks till månen.

Förstår inte heller hur folk tror att det är bluff.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-10-18 12:44
det kanske inte är speglar, alla vet ju att månen reflekterar ljus :P

hahaha nej jag skojade bara ;)

det är hemskt att folk tror på konspirationerna :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-10-18 13:02
så här tror jag.

JA, dom åkte. dom åkte dit å dom var där
det som ska diskuteras är om dom verkligen spelade in en FILM.
det finns inte skuggor på månen, det lyser inte, osv. ok liksom, dom kanske spelade in en film efteråt för att ha nåt att visa, eller för att det dom spelade in på den riktiga månladningen var för dåligt för att kunna visas.

Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2004-10-18 13:03
för vad jag har förstått är det så filmen är, men det kanske var den som var fejken första april.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2004-10-18 13:47
Detta är iallafall det bästa argumentet för konspirationsteorin.
Visar väl rätt mycket på intelligensen runt det hela :D

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/ Too_Good.htm

"Fotona är för bra" utan att ens reflektera över att de kanske valt att inte publicera de som inte ser speciellt bra ut. :)
"jag har fin hår. som en waterfall."

2004-10-18 13:47
"jag har fin hår. som en waterfall."

2004-10-19 03:40
Jag tror att månen bara är fejk.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-10-19 10:19
ja.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2004-10-19 10:50
nån som sett den kända bilden där han står brevid USA flaggan . har ni märkt att den fladdrar .. den kan inte fladdra i rymden finns väll inge luft.

2004-10-19 14:30
cmg P18
exakt hur kan en bild uppvisa fladder?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-10-19 16:47
cmg: Flaggan fladdrar just för att det inte finns någon atmosfär.. Roterande stång + inget luftmotstånd = flagga som fladdrar länge.. Läs på lite innan du slänger ur dig massa konspirationsblaj..

2004-10-19 17:03
Joel413 Har också sett den bilden. stången roterar INTE. utan den är nertryckt i marken och står fritt utan att nån håller i den. Hur kan flaggan då vaja? Förklara det!

2004-10-19 17:51
Zum_Zum

För att stången är av aluminium, och den övre pålen som håller flaggan rakt är något kortare än själva flaggan.

2004-10-19 17:52
(Fatta att jag var tvungen att sitta och gå igenom sådana självklarheter i typ en timme med människor som är villiga att svälja vad som helst bara det sänds på en tillräckligt dålig TV-kanal).

2004-10-19 18:23
Har sett - den mest kända iaf - konspirationsdokumentären.
Jag vet inte vad jag ska tro, lämnar min röst ohörd.
Håller iofs med om att det är bra mkt roligare att spkulera kring att allt är fake än att bara köpa att dom har varit där. Men men, tiden får väl utvisa svaret. Sen så tror jag att om det är fake så kommer USA/NASA att jobba stenhårt på att snabbt utveckla ett crew + raket som faktiskt tar sig dit som kan stämpla en flagga oså, så att inget virrvarr uppstår sen när Kina har det där super-teleskopet. Alternativ #2, de hävdar att flaggan måste ha blåst bort och skiter i.. ^^

Finest Regards,
G.

2004-10-19 18:30
Kan nån förklara också om solen var deras enda ljuskälla. hur kan då skuggorna korsa sig och falla i olika riktningar? Eftersom skuggor kan aldrig korsa sig och falla i olika riktningar om det bara finns en ljuskälla. Alltså betyder det att det är strålkastarnas skuggor.

2004-10-19 18:38
Zum_Zum

Skuggorna faller inte i olika riktningar, även om det kan se ut så på vissa av de otydligare bilderna. Det är svårt att korrekt återge tredimensionella fenomen med tvådimensionella media.

2004-10-19 19:54
Eksem okej okej. Men hur förklarar du det att astronaturna kunde inte ens ha överlevt resan p.g.a. att strålningen i Van Allen-bältena, 800 km ovanför jorden omges jorden av strålningsbälten och är tusentals kilometer tjocka.(det som är van allens bältena)
om en människa passerar bältena skulle han antingen ha blivit oerhört sjuk eller dött av strålningen en kort tid efter det att han blivit utsatt för den.
Varje bemannad rymdfärd i historien har hållit sig under bältet. alla utom färden till månen. För att skydda dom (astronauterna) krävdes ett två meter tjockt blylager, enligt fysikern många kända fysiker. Det enda skydd dom hade var ett tunnt yttre skal av aluminium och dräkterna som var gjorda i glasfiber, aluminium och gummi. Det som också är konstigt med strålningen är att astronaterna skyddades av ett tunnt lager aluminium. här på jorden skyddas vi av bly när vi röntgar tänderna. Vissa tror att om van allen bältet inte hade dödat dom skulle den ännu högre strålningen i rymden gjort det. Kraftiga explosioner på solen fyller rymden med radioaktiv strålning. Vid magnetiska stormar höjs strålningen i bältena. Den kan bli tusen gånger starkare än den var innan. Apollo 16-uppdraget utfördes samtidigt med 1900-talets kraftigaste storm. Den flammade i 3-4 dagar medans solen snurrade runt. Strålningen kan leda till allt från håravfall till döden, men solens flammor hade ingen effekt på besättningen. Förklara DET!

2004-10-19 20:05
Nån som kan svara på min fråga??

2004-10-19 20:21
Zum_Zum

Även om påståendet om blyskyddet skulle vara sant om man nu skulle exponeras för Van Allen-bältets radioaktivitet under en något längre period bör du inte glömma att Apollo-skeppet befann sig i bältet under mycket kort tid. Definitivt inte tillräckligt för att döda dem. Däremot kan besättningen drabbats av effekt från strålningen, i vilken utsträckning är svårt att mäta.

Så även om det p.g.a radioaktivitet är mycket riskabelt för människor att befinna sig i rymden var inte månlandarbesättningen utsatt för strålning under tillräckligt långa och intensiva perioder för att påverkas mycket av den.

2004-10-19 20:26
som de sa i discovery-dokumentären så krävs det månader för att strålningen skulle döda. Veckor för att leda till några allvarligare symptom...

Personal i tjernobylreaktorerna överlevde ju rätt länge innan de kolade och de fick ganska saftigt mycket strålning i sig.

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-10-19 20:27
eksem

jag tror de var i bältet ca en halvtimme-timme. Vilket inte borde ge några effekter som du säger. (ville bara förtydliga.)

2004-10-19 20:36
Eksem Lingonfil och alla som säger att dom bara var under bältet en kort tid.
Även om don bara var det under en kort tid så påverkar det. Läste ni inte heller om att om dom INTE hade påverkats av Van Allen-bältet så skulle den ännu högre strålningen i rymden gjort det. Kraftiga explosioner på solen fyller rymden med radioaktiv strålning. Vid magnetiska stormar höjs strålningen i bältena. Den kan bli tusen gånger starkare än den var innan. Apollo 16-uppdraget utfördes samtidigt med 1900-talets kraftigaste storm. Den flammade i 3-4 dagar medans solen snurrade runt.

2004-10-19 20:41
Zum_Zum

Men såna här stormar kommer inte helt plötsligt. det tar ett tag innan de når jorden, flera dagar faktiskt. Så de kan välja och tajma när och var de ska passera. Och de passerade på det tunnaste stället när det inte var särskilt stor aktivitet på solstormarna.

(jag vet egentligen ingenting om sånt här, jag berättar bara vad jag lärde mig av discoverydokumentären)

2004-10-19 20:57
Lingonfil vaddå kommer till jorden? Dom var ju uppe i rymden på månen där vart all strålning finns.

2004-10-19 21:06
Zum_Zum

Skillnaden i avstånd mellan jord - måne och jord - sol är ungefär som sandkorn och kontinent .

När man snackar såna avstånd så är jorden och månen samma sak.
Groupie

2004-10-19 21:23
jag har dokumentären å efter att ha sett den blir man tveksam haha
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2004-10-19 21:27
Lingonfil
det tvivlar jag starkt på. Men hur förklarar du då att månens yta som består av fin sand, nästa som puder, och en kraftfull raketmotor kan blåsa ner på månen och virvla upp damm och dom sedan ser fotavtryck runt landaren, det är jävligt konstigt. Bilder visar att marken runt landaren är full av fotavtryck. Det finns något ännu mer oförklarligt. att det inte är någon krater under landaren. Det finns inga tecken på några kratrar vid någon av de sex landningarna, plus att om de verkligen hade landat på månen skulle dammet ha lagt sig på månlandaren och dess landningsben. Men det finns inte ett spår av damm på landningsbenen. Hur förklara du det då?

2004-10-20 13:04
Zum_Zum: Egentligen orkar jag inte förklara det här i ännu en tråd men jag klarar inte av folk som du som tror på varenda grej de säger i en totalt oprofessionell skit dokumentär i klass med en ding ding värld..

Flaggstången roterar självklart inte när den väl är nere i marken, däremot roterar den när de för ner den i marken. Plus det faktum som någon påpekade, att det finns en stång överst för att hålla den uppe..

En månlandare skapar ingen krater då motorerna självklart inte är på full effekt vid landningen utan i princip är avstängda när den är såpass nära marken..

Månen har minnst tre ljuskällor, solen, jorden och månens utöver det är det möjligt att astronauterna hade fler ljuskällor.. Därav skuggor åt olika håll..

Strålningsbältet är inte starkt nog för att skada på så kort tid som de var där..

2004-10-20 13:05
http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxap ollo.html

2004-10-20 13:05

2004-10-20 14:11
Ryssarna landade på månen redan år 1829 med en ångraket!

2004-10-20 14:19
daUndergrounder
Njaa.. nu ska du inte överdriva.. Men jag kan tala om för dig att Ryssarna planerar en expedition dit för att ta bort USAs flagga!

2004-10-20 14:25
Kineserna ska ju dit också har jag för mig..