I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-11-08 23:30

Buddhism

Asså började för ett tag sen bli lite intresserad av Buddhism och nu har jag läst lite om typ Buddha och lite Buddhistiska texter och så och allt verkar ju jävligt smart.

Anledningen till att jag slänger in den här tråden är att jag bara vill ha lite åsikter, vad tycker ni om Buddhism?

Smart Citat:

19. Den som för sin egen skull ständigt reciterar de heliga skrifterna, men inte beter sig i enlighet med dem - denna obetänksamma människa gynnas inte av det andliga livet, utan är som en koherde som räknar andras kor.

20. Den som för sin egen skull reciterar endast en liten del av de heliga skrifterna, men som lever i enlighet med deras innebörd och överger begär, hat och illusion - med äkta förståelse - med ett fritt sinne - utan att binda sig vid något i denna eller i någon annan värld, en sådan människa gynnas av det andliga livet.

(från Urgyen Sangharakshitas engelska översättning, till svenska av Viryabodhi)

Peace!

http://www.kortfilmsfestival.se

2004-11-09 01:24
Sanningarna om lidandet är rätt intressanta.
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101

2004-11-09 02:36
ganska intressant religion... gillar deras sunda syn på saker å ting... att dom värderar saker å ting som är värda att värdera...
en dålig grej är dock att dalai lama i egenskap av andlig ledare tagit avstånd från homosexualitet...
What would macgyver do?

2004-11-09 07:25
Pilsner
Hmm... synd. Det visste jag inte, det var jävligt fucked up.

megamanton P19
Eh, va?

2004-11-09 10:25
tycker buddhismen känns lite som en självdestruktiv religion. eftersom att de anser att allt som har med livet att göra är dåligt. det enda de vill är att upphöra.

men det finns diverse ting som är vettiga i religionen.

jag tror att man som lekman (jag dvs) aldrig riktigt kommer att kunna speciellt mycket om buddhismen. det är en väldigt invecklad religion.

2004-11-09 19:45
Om du kombinerar en ateistisk världsbild med en buddhistisk målsättning så har du ju ditt på det torra och behöver inte jobba ett skit för att koma till nirvana!

2004-11-09 20:35
Delar av buddhismen är definitivt intressanta.

Pilsners skepcis mot Dalai Lama kan vara berättigad. Dock tycker jag att den liberala västvärlden dömer avståndstagandet från homosexualitet för hårt. Givetvis leder inte homosexualitet till upplysning, att pyssla med sex gör det inte i normala uppfattningar av buddhism. Att syssla med sex för nöjes skull och inte för barnaalstring måste ses att späda på lidandet (även sex för barnalstring gör det, kanske i en mildare grad, kanske i en högre grad, det är oklart). Men de uttalanden som jag läst innebär inget fördömmande utan just ett avståndstagande från sexualitet som inte är den för att skaffa barn, och ett avståndstagande helt från sexualitet som troende munk (det är förståss möjligt att jag läst fel saker, eller dömmer honom för milt, men det är inget konstigt och inget fördömande i den synen jag sett förmedlas).
I'm back!

2004-11-09 20:56
Mycket bra.

2004-11-10 16:02
tror faktiskt typ på buddhismen..

Det fins ingen gud!!
Jorden är helvettet och himelen är det som kommer efter!!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2004-11-10 23:27
keio P16
Fett soft religon!
Kan du styrka källor där citaten är tagna ifrån?

2004-11-11 13:24
tao eller shinto är det religoner jag skule välja i fal jag var tvungen. tao är nog det som är mäst vetigt men shinot är grymt coolt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-11 15:25
xavante
källa

2004-11-11 15:34
Sedan finns det ju lite knasiga utstickare ur buddhismen, men annars verkar det ju okej.
Fast att man lever i ett evigt lidande och vill uppnå nirvana.. Tjaa..
Och jag har tänkt på en sak inom Mahayanabuddhismen.. eftersom man vill hjälpa alla att uppnå nirvana, så kommer det att finnas (till slut) x antal människor som tar sig tillbaka från nirvana för att fortsätta hjälpa andra, trots att dessa andra gör samma sak. Blir ju en enda lång cirkel då.

Jag tror att religionen är helt okej, precis som andra religioner, men att den åttafaldiga vägen måste tas med en sypa salt. Fast de liknar ju lite de tio budorden också så..
What we do in life echos in eternity.

2004-11-11 16:28
MayB
Ja, och sen när det bara finns dessa hjälpare kvar, så vill dom ju hjälpa varandra och ingen vill går förren den är säker på att alla uppnått nirvana..

Ang. åttafaldiga vägen så är det ju rätt höga "krav", som att man inte får slinta med blicken etc. Därför bör det tas lite med en nypa salt.. för oss som inte är tvättäkta buddhister.

2004-11-11 18:05
Hamdo
Enligt källan...?

2004-11-11 20:33
MayB
Okej, ang. en nypa salt tror jag att vi kanske tolkar det på lite olika sätt, men som sagt, vi lämnar det.

Ja, alltså dom har ju redan uppnått nirvana, men säg att du och jag är hjälpare. Vi vill båda se till att alla andra har uppnått nirvana, därför återvänder vi till livet för att kolla det här. Man då finns ju du kvar. Sen för att vara säker återvänder jag igen, och du har gjort det samma... förstår du hur jag tänker?
Egentligen har det väl inte så mycket med religionen att göra eftersom det inte lär hända ännu... enligt deras tro.

Ja, Självkontroll reglerna... regel: Rätt medvetenhet.
Du får inte låta ögat vandra på det andra könet så att man plötsligt fylls av åtrå. Du får inte ha plötsliga känsloutbrott etc.
(källa: Buddhism. The Buddha's teaching (kapitel: The fourth noble truth: The path to the cessation of suffering (Magga))

2004-11-11 20:57
breaky_grl
Det där med självkontrollreglerna verkar ju lite mindre enkelt.

2004-11-11 21:04
keio P16
Ja, det finns ju 8 "regler" (den åttafaldiga vägen). Och en del av dem är ju vanliga, som att inte springa runt och döda folk. Men så har man ju dom där som är lite svårare. :)

MayB
Vi säger så :)

2004-11-11 21:06
breaky_grl
Vet du vilka de olika 8 är?

2004-11-11 21:19
keio P16

Visdom
Rätt åsikt
Rätt sinnelag

Etiskt/moral
Rätt tal
Rätt handlande
Rätt yrke

Mental diciplin (även kallat självkontroll och meditation)
Rätt strävan
Rätt medvetenhet (den jag nämnde tidigare)
Rätt meditation

2004-11-12 07:53
heblano
WORD!
Haha, det är ju sant. Fast strax så kommer det väl nån med nån smart kommentar om att det inte är ett begär eftersom det är nåt helt annat men jag har ingen aning... Lite skumt dock...

2004-11-12 10:10
samma citat står i koranen (ungefärligt)

så zup with that?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-12 10:50
gjorde en redovisning om buddhism för ett tag sen, lärde mig en del, jävligt intressant religion,
Éxitus

2004-11-13 23:01
whoa
Om du har något nerskrivet så skulle jag gryyyymmt gärna vilja läsa det. Antagligen lite mer lättintaglig litteratur.

Clit-Oris
Det där med kontraster har jag diskuterat med nån förut. Jäävligt intressant faktiskt... Du får gärna utveckla om du vill.

Julnötter
Håller lätt med om att meditationen är den coolaste delen!

Hamdo
Tja, är det så så suger det ju hårt! Men vad vet jag egentligen, det kanske bara är någon som har tolkat skrifterna så... typ...

2004-11-13 23:31
Heblano:
Hahaha... fan va sant. Men det är ju den paradox som finns i alla religioner. T.ex Gud skapade allt men hur fan uppstod Gud? Så på nått sätt i alla religioner som erbjuder svar på allt finns det alltid en fråga som ligger där och gror som man helt enkelt inte får ställa.
Coolin' in the scene like a horse in a stable

2004-11-14 00:17
har märkt att ingen i hela tråden har nämnt att Buddhismen inte e en religion egentligen... d klassas mer som en filosofi.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-11-14 00:21
Hamdo Islam e en av dom 3 "böcker-religionerna", men Buddhismen e en filosofi...

2004-11-14 00:34
Hamdo buddhister anser inte att Buddha/Siddharta Gautama som Gud.

MayB för att folk säger så, men Buddhismen e ingen religion utan e filosofi.

2004-11-14 00:35
som ska vara ÄR.

2004-11-14 00:40
Hamdo nej, Islam e en religion... ingen livsstil. d e så d e. d e en religion precis som judendomen o kristendomen. Islam kommer ur dom 2 religionerna.

2004-11-14 00:41
buddhister har en tro... d e skillnad på en tro o en religion. d e d folk blandar mellan.

2004-11-14 00:45
Hamdo d finns ingen egentlig definition på religioner... här nämner man Buddhism, Islam, Hiduism osv som religioner... saken e att många blandar mellan en religion o en filosofi. d e skillnad mellan tro o religion.
hur ska jag förklara d... religioner e mer sånt som innehåller en Gud/flera Gudar. en tro e mer en filosofi. något man själv har "uppnått/kommit fram till/fått bekräftat/insett/blivit upplyst om" som man då tror på.

2004-11-14 00:46
MayB jag kanske har kontakt med Buddhister? underskatta aldrig andras kunskap. d e ingen religon.

Hamdo Islam e knappast politik. d e nåt mänskligheten har själv gjort d till.

2004-11-14 00:49
MayB du kanske ska sätta dig o prata med en troende buddhist... då lär du inse att d inte e en religion. d e ett sätt att uppnå något. ett sätt att leva sitt liv för att slippa sträva efter tex pengar... ens karma styr ens återfödelse. då man har insett va livet o buddhas filosofi går ut på o då man slipepr alla begär osv når man nirvana o slipper hänga med i återfödelsens kretslopp.

2004-11-14 00:51
Hamdo d där ser vi (moderna människor) som politik mer för att d e så nu... innan va d mer en ledare som skulle få folk att bli "frälsta" o inte en politisk ledare. visst finns d jihad osv inom Islam, men d e en annan femma då d går ut på andra saker. d e offtopic nu me Islam så vi kanske ska ta d nån annanstans.

2004-11-14 00:53
MayB ja d tycker jag att du gjorde. bli du irriterad. allt kan inte vara så som man själv vill att d ska. jag föreslår att du sätter dig med en troende buddhist för att se själv att d e en filosofi som många kallar för religion då dom vill ha ett namn på d, men inte vill placera d i filisofi-facket för att dom inte et riktigt vart dom ska placera d/va d går ut på.

2004-11-14 00:55
Hamdo för att d står straff o sånt i koranen behöver d inte betyda att d ska vara politiskt. d e iof en tolkningsfråga. i Saudiarabien tolkar dom vissa delar av Koranen bokstavligt tex (straff då i lagbok o sånt) men andra som läser dessa straff tolkar dom på andra sätt. som sagt. vi får ta d på ett annat ställe.

2004-11-14 00:57
MayB tro va du vill... jag orkar inte mer. jag kan inte ändra på din åsikt, men d betyder inte att du kan ändra på riktig fakta. tro du att d e en religion. jag står fast bestämd vid att d e en filosofi.

2004-11-14 00:58
Hamdo jag e lika mycket muslim.

2004-11-14 01:02
MayB nej d bryr jag mig inte om. man kan inte gilla alla. om folk ogillar mig skiter jag i d, men som sagt... du kanske ska ta lite fakta/kunskap åt dig av folk ist för att irritera dig på att dom inte tycker som dig.

Hamdo va vet du egentligen om hur profeten Muhammed salla Allah aleihem wa sallam menade när han skrev? d e en tolkningsfråga om d verkligen ska vara straff på d sättet eller inte. d återstår att se... när d nu blir.

anyway... id moubarak! I'm out!

2004-11-14 01:17
Hamdo d e jag...

ja jag skrev fel. han kunde varken läsa eller skriva.
saken e att d som står i koranen har en innebörd, men vi människor tolkar d på olika sätt. vissa som tex skulle ha sett sin fru bedra sin man skulle då kunna tolka dessa "straff" som att tex d bara att döda henne, men egentligen ska man ha 4 vittnen o sen dra en tråd mellan henne o mannen (som hon bedrar sin man med) o sen om den kommer mellan dom... osv...

MayB jo Bodhisttvor backar för att nå Nirvana för att upplysa resten av världen. för att visa sin kunskap som denna människa då uppnått genom att nå toppen/d maximala inom Buddhas filosofi om hur livet funkar.

2004-11-14 01:21
MayB åååh... du förstog verkligen inte va jag menade. undra om jag ska låta dig tänka vidare på va jag egentligen menade...

d jag menade e att du kanske ska sätta kunskapen före irriterandet på andra människor o ist för att irritera dig på va dom tycker/tror/vet. alla tycker ju olika så inte ska man behöva irritera sig på folk för att dom inte tycker som en.

2004-11-14 01:22
Hamdo d va inte så nej... utan d jag menade e att d som står där e mer smyboliskt än bokstavligt... förstår du hur jag menar?

2004-11-14 01:33
Hamdo vissa e. vissa e mer symboliska än bokstavliga. sen finns d undantag inom Islams lagar o straff oxå. d heter fatoua.

MayB här har vi d...

Religion: dyrkan av övernaturliga makter, gudstro.

ur lexikonet Lexin. av Nordstedis.

2004-11-14 01:35
MayB jag har inte påstått att du ska svälja som sanning. jag skrev att du ska ta åt dig av andras kunskap osv.

2004-11-14 01:38
Hamdo jag kommker inte på dom just nu, men d finns flera...

Fatwa/fatoua e något som även en skaykh kan ge då straffet inte bör tolkas bokstavligt då denna personen som ska straffas har olika anledningar till att den har gjort så/begått brott. offtopic som fan nu.

2004-11-14 01:39
Hamdo o MayB d finns ingen definition på hur man ska tolka en religion nej, men d finns definitioner på vad en religion betyder.

MayB jag ger dig källa o du vägrar att tro... I rest my case!

2004-11-14 01:42
Hamdo jag orkar inte förklara mer, men vissa straff e tolkas inte bokstavligt. d e så. t.o.m säger flera imamer d. o ja... t.o.m min morbror som e imam i en av dom största moskéerna i Damaskus. som sagt... ID MOUBARAK!

2004-11-14 01:49
MayB som du vill. jag kan inte ändra d du tror på. btw... jag har läst fördjupad religionkunskap (mest hinduism o buhddhism) i ca. 7 år då läraren hatade mig för att jag kom me flera uppgifter som jag tyckte att han skulle ha med under undervisningen. om nåt år börjar jag religionkurser för religionvetare (inom hinduism o buddhism) på universitet+kemi. läser även på egen hand när jag inte går i skolan. ett bra tips e att läsa Dalai Lamas böcker. sensat köpta e "lycka" som han skrev... listan kan bli lång.

d jag menar e att...

...d handlar ändå inte om vad och hur mycket man pluggar. fakta e fakta.

Hamdo att man inte tolkar bokstav för bokstav... ja när jag har tid o ork.

2004-11-14 01:54
Hamdo att vissa saker tolkas inte bokstavligt. om jag tex säger till min närmaste polare... "du e dum" eller "haha så korkad du e" så tolkas inte d bokstavligt. förstår du?

MayB detsamma. de fem tibetanerna e oxå bra. ett tips.

2004-11-14 01:55
själv vill jag ha Uppalischaderna eller Bagavaghita (stavning) på svenska.