Upanishaderna skulle d stå.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
MayB vem har påstått att du har skrivit d för att "du kan"?
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
MayB finns d? va inne på Bokia en gång. då visste hon som jobbade där inte ens va d va för nåt. haha... vet faktist inte om d finns... undra om d finns på arabiska, tyska eller engelska? eller finns d bara på sanskrit? sanskrit vill jag lära mig...
Hamdo ok. när jag orkar. MayB okaj. va kostade bhagavadgita dig förresten?
MayB mubarak alena kllna.
ok... hm... ska leta mer isf, men d finns texter ur upanishaderna som e tolkade til svenska... undra då om inte hela skriften finns isf?
Hahahaha... Här är man borta en dag och vad händer då? Jo, ens tråd spårar som fan... Haha. Aja tänker inte leka polis o försöka stoppa er så fortsätt gärna o diskutera det ni vill... Så, nu har jag en fråga, främst riktat till Jennie ... Om man ska läsa något av Dalai Lama, vad rekommenderar du då? Och ge mig helst inte ett färslag på en fet bok på 800 sidor. Måste bara påpeka att det tog ett tag att läsa allt ni hade skrivit. Intressant alltihop! Props!
http://www.kortfilmsfestival.se
Keio hello... hehe :) hmm... finns många många böcker. Lycka/art of happiness-272 sidor (tror jag orkar inte leta upp den här hemma o kolla hehe) Den oändliga visheten-80 sidor Meditationens stadier Att förhöja sin visdom eller iof... va vill du helst läsa om? meditation? vägen till att befria sig själv från begär? slippa återfödelse? osv...
jennie Meditation är ju grymmt intressant så det skulle jag gärna läsa om...
Keio ok. :) ska lista lite böcker senare. :)
jennie, ok cool. Thanks.
Ordet uttrycker alltså en aktiv, ständigt upprepande relation och bundenhet till en högre makt. där har du d ju... i buddhism finns d inte "en högre makt" då man själv styr hur man kommer att ha d... karma you know.
Skivsamlare
2004-11-16 03:10
alltså ni har missuppfattat en hel del. Buddha var troende hindu innan han "insåg sanningen". efteråt avfärdade han inte gudarnas existens utan menade bara att sanningen och vägen till lycka inte kommer genom böner och dyrkan av gudarna. Jag tycker att buddismen helt klart är en religion. Religions lexikonet beskrev det på ett snyggt sätt men jag kan tillägga att det finns många kännetecken för en religion inom buddismen. disiplin, regler, en förebild osv.. vad säger du jennie om new age? är det religion?
E_NO_LA d där vet man ju, men inom buddhismen finns d inga gudar som sagt. new age e inte nån religion. finns regler i lagboken oxå... e d en religion?
Tilläggas kan väl att det inte finns någon klar definition på filosofi heller. Att det så gott som alltid finns filosofiska frågor innom alla fält, politik som innom de olika religionerna. Teodiceproblemet är kanske en främst filosofisk fråga, samt även epstemologi rörande traqncendenta entiteter. Samt att den mesta buddhism utan tvekan innehåller religiösa dimensioner. Oftast är/har varit buddhister troende i avseende på demoner och gudar, himlar och helveten men har utökat sin teologi till att gälla ett brytande av samsara. Sekulariserade varainter finns, men frågan är om inte sådan metafysik också bör kallas religiös (med följden att även platonism och vissa andra filosofier får kallas religiösa). Kant försöker i kunskapsavseende förkasta sådan "mystisk" metafysik i prolegomena till varje framtida metafyisk och lämnar där (rätt så övertygande) platsen till var den religiösa dimensionen finns, även om han sedan fuskar in lite påståenden om att man kan ha kunskap och en kristen uppfattning om den, trots att det är tveksamt om man kan ha kunskap om den.
I'm back!
det är en bra filosofi.
I'm watchin all of ya because your game is so poor
det är religion
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
religion = filosofi enligt mig.
I'm watchin all of ya because your game is so poor
Skivsamlare
2004-11-25 00:02
jennie-is-back läs det som Doggland sa. det finns gudar, demoner och andra mystiska väsen inom buddismen. plus alla de andra tendensera som förkommer inom religösa rörelser. new age är inte alls lika självklart filosofiskt eller religöst. vet inte varför jag tog upp det eftersom det finns så många olika varianter. finns regler i lagboken oxå... e d en religion? du kan inte ta saker ur sitt sammanhang. Regler ihop med de andra exemplen jag tog kännetecknar en religion, även fast det mycket riktigt är som andra redan sagt, svårt att definera exakt vad en religion är.
heblano , keio P16 "Är inte viljan att komma till Nirvana ett begär? " sen respons, men i alla fall. En av de 4 sanningarna är just att bli kvitt begäret. Så länge man har "begäret" att utplåna andra "begär" har man ju fortfarande ett begär. Det är först när alla begär är utplånade som man kan når Nirvana, för att sedan gå in i pari-nirvana hängde ni med? dessutom borde din lärare ha en knäpp på näsan om han / hon inte kunde argumentera emot ett sådant påstående :)
Be the change you want to see in the world.
E_NO_LA finns inga gudar inom Buddhismen. newage klassas inte som religion nej. jag tycker inte att bara för att d finns regler så e d en religion. finns regler inom alla rörelser. o dom e inte religioner.
keio glömde... jag skulle skriva böckers titalr o sånt. har fulle upp med flytt. d e därför. skriver d via mail o så när jag kollar upp böckerna hemma. :)
jennie-is-back finns visst gudar inom buddhismen
Be the change you want to see in the world.
Det finns gudar innom buddhismen, dväldigt många av texterna hänvisar till Gudar, men tar en annan ställning än den vanliga. Genom att följa en Gud når man inte den sökta frälsningen, den frälsning som innebär ett lämnande av samsara. Däremot anses man kunna hamna i helvetet om man är ond (skaffar sig dålig karma eller motsvarande) och till himlen om man är god (skaffar sig bra karma eller motsvarande). Att hamna i himlen är dock inte att undslippa världens lidande och bör därför inte föredras framför upplysningen. New age klassas oftast som en religiösrörelse med inslag av andra saker (som exempelvis tron på utomjordingar). Något som majoriteten av forskare innom ämnet och de flesta utövare också går med på. Att vara inte tillhöra en etablerade religion är knappast samma sak som att inte tillhöra en religion. Och bara för att det inte finns en vedertagen definition av religion gör det absolut inte att något inte hamnar i de flesta definitioner eller att de inte borde hamna i en definition, vilket man heller inte får glömma.
I'm back!
Skivsamlare
2004-11-27 02:18
jennie-is-back jag får en känsla av att även om jag skulle trycka upp utvalda stycken i Tipitaka rakt upp i ansiktet på dig så skulle du ändå envist hävda att gudar inte existerar inom buddismen. varför är det så svårt att acceptera? gav din religionslärare dig en annan bild av buddismen? spelar det egentligen något roll? synen på gudarna skiljer sig från de andra stora religionerna om du nu har så svårt för dessa synsätt. jag tycker inte att bara för att d finns regler så e d en religion. finns regler inom alla rörelser. o dom e inte religioner. försöker du förstå eller försöker du bara reta upp mig? jag gav ett par saker som tillsamans är vanliga inom religösa rörelser. Tydliga regler är ofta vanligt. jag säger inte att regler i sig direkt gör en rörelse till en religion.
d jag menade med att d inte finns gudar inom Buddhismen e att folk inte sätter sig o ber till dom som i tex. Islam, Kristendom osv om ni förstår vad jag menar. alltså att man inte vänder sig till nån gud när man tex vill nå Nirvana, utan man ska hitta "läran" i sig själv. E_NO_LA varför skulle jag "försöka" reta upp dig då? ge mig en förklaring. d jag menade va att bara för att d finns regler e d inte en religion. att d står regler i en bok hänvisar d ju inte till att d e en religion. d kan lika mycket väl hänvisa till att d e en filosofi tex. även om d e skrivet på ett religiöst sätt. finns många new age och "häxböcker" som e skrivna på ett sätt som gör att d verkar som en religion... alla ritualer o d där, men d e ju ingen religion. förstår du nu?
buddhism e fett nice men konfucianism äger ju allt
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama
Skivsamlare
2004-12-02 03:16
finns många new age och "häxböcker" som e skrivna på ett sätt som gör att d verkar som en religion... alla ritualer o d där, men d e ju ingen religion varför skulle någon rörelse "verka" vara religös och var exakt går gränsen? vi kan ta min egen tro som exempel. jag tror starkt på att det finns en skapande kraft som ligger bakom allt. Men jag tror inte att böner är vägen till Gud utan visdom, meditation och renhet är det rätta sättet. Finns då inte Gud i min tro?
Varför lockar buddhismen så många ungdomar ? Varför är ni intresserade ?
Tüffü was here!
för att det stimulerar tänkandet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag diggar Buddhism. Det är en slags skönhet :)
Tiffany00: Dagens samhälle innehåller vissa brister (faktiska, men kanske när det gäller sådana här frågor främst upplevda). Ofta av meningsskapande karaktär. Österländsk visdom, och andra vishets läror blir då tilltalande eftersom de i alla fall försöker ge svar.
I'm back!
Läs lite om Satanism är min åsikt, å se efter vilket som låter vettigast MODERN SATANISM
SHU!
Vem skulle visa störst glädje över hur den egna läran har förverkligats av Jesus å Buddha tror ni?
Tüffü was here!