I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

antidepressiva

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-04 17:40
Jag har gått på zoloft i 5 år.
de är sjukt svårt å sluta med den, man får elchokar allt snurrar humöret går upp å ner, så fort en liten bra sak händer är man i himlen!
om en liten dålig sak händer, villl man inte leva längre.

varför blev ja född me lite seretonin i hjärnan? varför går jag och har jobbiga tankar i huvet varenda dag dom intalar en att allt är bara svart och att man inte har nåt å leva för? varför varför varför..? annars skulle ja slippa gå på cp medicin som, läkarna säger på eng, "mind changing drugs" man blir likgiltig till allt.

min erfarenhet.

dåligt me seretonin i hjärnan är ärftligt= deppretioner.
seretoninet i hjärnan gör att man är glad, om någon undrar.
och vissa kan ha för lite av de.
många i min släckt går på antidepp.
men mitt råd är å inte göra de.
men de finns bättre mediciner än zoloft.
kul att de körs

2004-12-04 17:42
oj.. läste nu att många andra redan skrivit, men tack för mig.
kul att de körs

2004-12-05 09:16
eh_japp-
jamen. du addade ändå till tråden. vaddå elchocker?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-05 14:46
Peppis F22

hm.. om man glömmer och ta zoloft på aksnke 1 vecka så börjar de komma som små elchokar först i huvet om man rör på huvet, sen går de ut i kroppen ju längre man väntar me å ta igen.
så om man ska sluta så är de väldigt kämpigt..
de är bara å fråga läkaren så kan han förklara bättre, men man måste nog uppleva de för å veta hur de känns.
ibörjan tyckte ja de va roligt liksom men sen å ha de i kanske 1 månad innan de försvinner är riktigt otrevligt..
kul att de körs

2004-12-05 15:06
urs....ursurs..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-05 17:18
mm.. "elchockerna" är ingen rolig historia.. det känns inte som att huvudet hänger med i svängarna riktigt.
Sen så brukar jag kallsvettas och vara yr också om jag har glömt att ta tabletterna ett tag.
äter iof paroxetin men antar att det är i princip samma biverkningar som med zoloft.
Så om man ska sluta med tabletterna så gör man nog bäst i trappa ner. Ta en halv tablett mindre i nån vecka..sen en ytterligare en halva osv osv..
www.nativeswedes.se

2004-12-05 17:29
perveterad_Bäver

ja, jag försökte sluta men pallade knappt..
riktigt jobbigt!
kul att de körs

2004-12-05 17:44
trappade du ner försiktigt då eller slutade du tvärt?
jag antar att du trappade ner på dom.. men då ska man helst vad jag erfar har mer frekvent kontakt med sin psykolog så att man får stöd.
www.nativeswedes.se

2004-12-05 18:52
röka när du käkar zoloft?
alltså, beror väl på men om du röker varje dag så missbrukar du ju och om du ska bli och må bättre så är det bäst att vara clean.
haft deppression i över 4 år nu och vet hur svårt det är att få tid hos psykoterapeth.

därför är det viktigt att när man väl får hjälp, antidepp och någon att prata med vilket är väldigt viktigt så är det lika bra att sluta flumma runt, man kan hålla festandet till helgerna bara.
visst du mår bra för stunden men du skjuter bara upp problemen samt att de då blir mycket värre.

så mitt tips är iallafall sluta röka under vardagarna om du mår riktigt dåligt vilket jag antar du gör.
skulle kunna skriva hur mycket som helst men bäst o sluta innan jag börjar diskutera något annat :)
We can live today, but we are not promised tomorrow
We can pass away, say goodbye to yesterday.

2004-12-05 18:54
ni som äter zoloft, får ni väldiga problem med svettningar när ni sover som biverkning av pillrena?
får fan gå upp mitt i natten o torka av mig med handduk så illa är det ibland

2004-12-05 19:08
Resare P20 så kan ja få! jag vaknar av att man är helt blöt, och fryser som bara den!
röka tar ju ner serotoninet så de är nog inte så bra ne.. =/

perveterad_Bäver jo, tar 2 tabbletter vanligtvist sen försökte ja me 1 å sen ingen, men... gick inte.
sen så har ja bara haft kontakt med min läkare.. har försökt få nån bra terapeft men inte hittat nån man känner sig bekväm med.
ja vill ha nån långt (inte jätte långt men) ganska så långt bort som inte vet om mina trakter å så...
:/
kul att de körs

2004-12-05 20:35
Per-Fekt
Det tar en 2-3 veckor innan zoloften börjar verka och du känner om du blir bättre av dom, de första veckorna kan dock vara jobbigare då medicinen inte hunnit börja verka än.

Och se till att ta dom regelbundet, inge kul o glömma o ta ena dagen för då blir du o må kasst senare

och jadu lite svårt o veta när dom börjat verka, men sådant du får känna efter.

2004-12-05 21:51
haha ja du det stämmer det, har knappt någon sexlust alls så den har sänkts kraftigt ja.
och att du redan ahr svårare att komma är väl inte något negativt lr? orkar du ju längre ;P

2004-12-05 22:33
hmmmmmmm....blir nog inga tabletter. kom just tillbaka från en vecka i min gamla hemstad. har mått så otroligt bra där uppe.
har fått en liten insikt om vissa saker. och ska göra mitt bästa för att komma ihåg hur bra vissa behandlar mig och om att jag måste släppa en del saker , på riktigt.

jag vågar inte chansa me tabletter. de känns ändå som den enklas vägen ut, nu när jag sett hur bra jag lyckades må däruppe.
det plus att jag just börjat me preventivmedel me massa hormoner gör att jag inte vill trixa mer me mitt huvud.

men .
denna tråden är grym.
för den har hållts på en bra nivå rätt igenom, och jag har fått så jävla mkt hjälp av den, och folk som kontaktat mig personligen.

keep up keep keep it up.

piis
Toastare

2004-12-05 23:02
Jag ska börja äta zoloft nu. Har känt mig nedstämd sen i september och börjar gråta väldigt ofta för ingeting. Har inte kunnat sätta fingret på vad som är fel, för allt i mitt liv funkar just nu som det ska på alla plan. Har tidigare känt så sen jag var runt 18 år, då jag träffade en sjuksköterska som klappa mig ´på axeln och sa "så känner man alltid nångång" sen har jag inte sökt hjälp. Alltid trott att det berott på nått annat i mitt liv.

Tog kontakt med en kurator på univeristetet som sa att jag skulle kontakta läkare. Ringde vårdcentralen som även har psykiatriker (läkare med inriktning på psykologi, de får alltså också skriva ut recept) Fick en tid efter 1 ½ vecka.
Träffade läkaren och vi pratade i en timme och jag kände ju inte att jag behöver prata med någon, för det finns inget att prata om (om jag inte skulle diskutera vardagliga problem med en psykolog, vilket känns onödigt) Jag ställer mig dessutom positiv till att pröva medecinering.

Min mamma har också haft perioder av depressioner och ätit medecin. Hon har aldrig haft några biverkningar (förutom lite muntorrhet), utan allt har gått smärtfritt. Jag fick också reda på att det här är ärftligt, så jag har helt enkelt ärft min mammas sinnestämmning.

Min läkare sa att jag inte led av depression utan "kronisk nedstämdhet" om man nu ska ge det nått namn. Vissa människor känner sig helt enkelt nere och ledsna när de är i sitt sinnes "normalläge". Då andra människor egentligen mår bra. Så zoloft lyfter upp mitt allmänna mående typ två steg, så jag hamnar där andra människor som mår bra är. Han sa också (som _babyphat) nämnde att i dagens samhälle är allt mer osäkert än förr i tiden. Idag så är det inte så att man föds och lever i samma stad, man föds inte in i ett yrke och det är inte givet vem (om) man ska gifta sig etc. Man har inte samma trygghet som förr i tiden.

Jag ska prova att äta zoloft i minst 6 månder nu, de ger ju inte sin fulla effekt förrän efter 4 veckor. Sen får jag känna efter själv hur länge jag vill äta dem, kan ju vara så att jag äter dem hela livet eftersom de hjälper mig att komma i "normalläge"
Jag är dessutom sjukskriven fram till slutet av januari och under den tiden är det promenader, vila och göra roliga saker som gäller...tid att lyssna på min kropp.

Jag fick en jättebra broschyr också med en massa fakta. Både om depressioner/ångest/socialfobi/nedstämdh et och hur de olika medecinerna fungerar.

Så nu börjar jag äta dem i morgon och på onsdag åker jag till solen för att vila upp mig.

Jag skyller allt på Emma!

2004-12-05 23:14
_babyphat F21

min teori är att vi, tvärtemot din teori, har för lite stress, vi stressar upp oss över onödiga saker eftersom vi inte har några "riktiga" problem. vi har för mycket tid helt enkelt, och då mår man dåligt. ju mindre problem man har med sin levnadssituation, desto fler psykiska problem.

2004-12-06 01:42
eh_japp : ok.. men prova att minska med en halv tabelett i taget istället.. men jo det är klart, det blir ju inte helt smärtfritt.
Sen att du äter antideppressiva utan terapi blir jag lite förundrad över.. men din läkare vet förmodligen vad han/hon sysslar med.
Men självklart så krävs en uppföljning med terapi när man får medicin.. iaf vad jag har hört och fattat.

www.nativeswedes.se
Toastare

2004-12-06 02:24
perverterad_bäver

som jag skrev i mitt otroligt långa inlägg så behöver man inte få terapi i samband med att man får antidepressiva. Man kan alltså få dem av rent fysika problem, det sitter alltså inte i psyket.

Sen får man ju olika doser. Jag ska äta en tablett om dagen. Min kompis som åt zoloft innan och som både hade tvångstankar och var deprimerad åt tre tabletter om dagen.

2004-12-06 09:07
Per-Fekt
Nej jag vet det är värdelöst speciellt ifall man har flickvän när man käkar dom eftersom sexlusten försvinner nästan helt, och ja man orkar helt enkelt inte då och ibland går det inte alls.
Hur länge ska du käka dom?

Peppis
Visst det känns bättre nu men man hamnar på botten lättare än man tror.
Går du och pratar hos någon kurator, psykolog eller liknande? något du borde göra iallafall tycker jag.
Hur mycket man än vill och kan så kan man inte hjälpa sig själv, man behöver hjälp utifrån tyvärr.
Men vem vet du kanske klarar det ändå, hoppas det blir bättre snart och att du håller kvar i din insikt.
Kände så för ett tag jag med men funkade inte så bra för mig iallafall.

Bountyboo
Gött att åka till solen o slappa och ta det lugnt ett tag, hoppas du får det kul!

2004-12-06 09:34
och än en gång repeterar jag de jag sagt genom tråden. jag går till psykolog.

2004-12-06 10:30
okey ursäkta har inte läst riktigt allt än i denna tråden är ju så mycket :)

2004-12-06 11:39
BountyBoo: Det beror väl på vilket typ av problem man har. Om man nu är deppressiv så är ju terapi den primära lösningen och då ska väl medicinen vara en liten knuff på vägen?
Men det är väl klart, medicinen kan ju ha andra användningsområden.
www.nativeswedes.se
Toastare

2004-12-06 23:53
Per-Fekt

Det är bara 1 på 1000 av männen som äter zoloft som får svårare att få orgasm/utlösning. Ovanlig biverkning. Å min läkare sa att det blir så för killarna de första veckorna, sen brukar det komma tillbaka.

Perverterad_bäver

precis...vissa behöver enbart psykologhjälp, andra både medecin och psykologhjälp, vissa bara medecin. Beror ju på vad depressionen beror på.

2004-12-07 10:18
Per-Fekt
Ja när du slutar äta zoloften så försvinner alla biverkningar du haft av medicinen, är inget som stannar kvar efter du slutat med dom.

2004-12-10 01:43
säg att du vill ha XANORRRRRRRRRRR

2004-12-12 12:31
sahar ar det
pa dom stallen i varden dar solen lyser minst
ar depprimerade manninskor vanligart

solbrist ar vad du har
inte zoloft brist

flytta! det gjorde jag
och nu ater jag vattenmellon i stallet for lyckopiller
In the Big Rock Candy Mountain
The cops have wooden legs

2004-12-12 13:38
lyx!

såklart man mår bättre på sommaren :) men i vissa fall hjälper ens inte sol ljuset..
kul att de körs

2004-12-12 14:35
precis, finns ju många som lider av höstdeppression, är depprimerade under hösten/vintern när det är mörkt. om det ändå vore så väl, själv har jag hela året.
kanske ska flytta till månen? vilka hakar på? :P

2004-12-12 15:09
hm.har haft depressioner sedan alltid. alla behöver vi sol. men har ingen höstdepression.

2004-12-12 20:48
atarax is the bomb. iaf för tillfället för mig. är flygrädd. flög idag och i torsdags. all mighty atarax (3 st a 25 mg tror jag) pulled me through it. men man blir ju trött som satan- känner mig fortfarande helt groggy. sen kan jag ju överdosera ngt mindre nästa gång iofs. men ändå.

brukar säga till flygvärdinnor så ingen tror jag får astmatisk chock eller ngt. när stewardern lite snällt frågade om jag gick på ngt när han snackat en kvart o jag bara nickade till allt insåg jag hur underbart atarax är ;-)

nejdå
use with care
as always.

2004-12-13 08:40
vad är atarax för medicin ?

2004-12-13 11:38
okey, mjo för benso vill jag inte ha så jävla lätt att bli torsk på

2004-12-13 12:21
syftar mer på att om jag skulle få benso skulle jag inte kunna kontrollera att inte ta dom för ofta skulle trycka i mig 5st redan när ja fick dom :P

2004-12-13 20:55
atarax ska man inte kunna bli beroende av rent fysiskt, men psykiskt kanske, om ni förstår vad jag menar.

2004-12-17 09:21
Fick Citalopram igår,nån som har nån erfarenhet av det möjligtvis?
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2004-12-18 19:50
jag har ingen större erfarenhet av sånt här, men jag känner att något skumt börjar hända med mig, kan någon förklara för mig en typisk ångestatack?
Music is my boyfriend!

2004-12-19 18:10
Orgasm: Hjärtat slår fortare och fortare tills du tror att du håller på att dö.
Du får andnöd,svettas. osv
Rätt svårt att beskriva man försvinner helt och hållet.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2004-12-19 18:42
men känns som tankarna ibland krockar med varandra bara samtidigt som det känns i hjärnan att man vill springa iväg bara åt alla håll.
hör det också till panikångest? inte säker, annars vad är det? :)
förutom jävligt jobbigt

2004-12-19 18:43
RedRebel P19

Hm, låter som det som hände mig... Igår var jag och julhandlade, fick total panik inne i stan bland allt folk, kunde inte andas och allt ljud bara mixade sig i huvudet på mig.

Vad ska man göra åt sånt här?
Music is my boyfriend!

2005-01-03 23:18
ok. I'm back home again.
hur har jul o nyår vart för alla?
jag har känt mig fruktansvärt rastlös. men har iaf inte fått ngn attack eller så, trots min mamma försökte sitt bästa för o få mig upprörd om allt möjligt.

skulle åkt hem hit till nästa helg, men pallade inte av rastlösheten, är nu tillbaka o ska träna varje dag fram till skolan börjar fan...måste få bort denna rastlösheten.

bättre än apati iaf.
Toastare

2005-01-05 22:12
Jag har ätit zoloft nu ett tag och tar nu full dos. I början fick jag några riktiga attacker och bröt ihop helt. Men nu känns det mycket bättre. Känner inte av några biverkningar. Funderar på om dosen är för låg (en tablett om dagen), fast min mamma som också ätit anti-depressiva kände inte heller av nånting.

2005-01-05 22:54
Äter 1½ tablett fast ska prata med min läkare om jag ska höjja till 2 igen då jag känner att det vore bättre.
Men har tyvärr biverkningar så kanske skulle testa något annat.

Peppis
Jodå jul o nyår har varit helt okey, fast jag inte tycker om jul så visade den sig vara trevlig ändå. kan ha berott på att jag fick träffa en kompis jag inte träffat på väldigt länge.

Vad är det du tränar förresten? träning är alltid bra stärker kropp o själ.

Akupunktur är ett tips också för er som vill bli o må bättre, funkar för mig iallafall. Öronakupunktur.