Vilka på Whoa är vegetarianer/veganer
Ja ni fattar vad jag menar med titeln! Varför är ni vegetarianer/veganer? Varför är ni inte det?
All makt åt Tengil, vår befriare
Ja. For life. Det är en princip av många skäl, dock är jag svintrött så jag återkommer väl imorgon med en utläggning då:) DEt finns många anledningar faktiskt. Är dock inte vegan, fast väljer hellre veganskt framför vegetariskt.
?ABO- Anti-Brat Organisation!? -gå med idag, rädda världen från överklassen redan imorgon!
wuerfu Är du abortmotståndare?
"En del människor byter parti för sin övertygelses skull. Andra byter övertygelse för sitt partis skull." Winston Churchill
BLAZE424 P0 Jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang, men man får också se till massproduktionen (alt. mass-slakten av djur) av kött som föda, att det faktiskt inte alltid gått till så, att människor ätit kött som vardagliga måltider, som ett exempel av många. Vissa djur föds ju upp enbart för att slaktas inom en viss period, de hamnar i en miljö som anpassar dem till slakt etc. Transporterna av djur är ju också mer eller mindre sjuka, det beror på hur man som individ ser på djur och deras rättigheter. Jag har fler anledningar att inte äta kött än att jag endast ogillar slakt eller köttäteri i sig. Men jag skulle helst se att om kött nödvändigtvis skulle vara föda, trots att de proteiner/näringsämnen köttet innehåller går att återfås i samma mängd på andra sätt, att kött inte var vardagsmat, att det inte var en del av den "dagliga kostcirkeln". Det är inget vi människor behöver för att överleva, det finns mängder av alternativ. Så ser iaf jag det, och jag tycker det är oväsentligt att vissa djur inte plågas, det förekommer ju, i stor utsträckning.
?ABO- Anti-Brat Organisation!? -gå med idag, rädda världen från överklassen redan imorgon!
Är vegetarian, har varit vegan men fick sluta för jag kunde inte klara det på egen hand(min mamma är min kock) Men jag är det av etiska och moraliska skäl. Och nej, jag vill inte ha en disskussion med nån retard här på whoa som bara vill provocera och är alldeles för härjad.
I´m with stupid--->
vegetarian. Alltid tyckt att fisk är ganska vidrigt sen har man alla de politiskt korrekta anledningarna.
My mind changes me, I can't change my mind
ja, vegeterian är bra. däremot orkar jag inte längre hålla på att argumentera om det för att ingen av sidorna kommer ändå erkänna att de har fel eller ändra sig. ser inte heller ner eller snett på folk som äter kött, deras val. och jag förstår dem för innan jag tog detta beslut så levde jag på feta biffar/filéer/stekar osv. haha :D det kan man inte tro idag. men däremot så är jag lite trött på dååliga argument som att "det har vi alltid gjort, så varför sluta nu?" behöver jag väl inte ens kommentera? eller typ "djur äter djur, det ingår i näringskedjan" eftersom att vi nu har haft turen(?!) att berikas med ett annat intellekt så förstår vi att vi kan välja vad vi vill äta, vilket djuren faktiskt inte gör. ett lejon kommer aldrig börja äta blad. o dessutom så har jag fortfarande inte sett de djuren som samlar ihop o föder upp en annan art som de misshandlar och dödar i massproduktion.
Arguing on the Internet is like running in the special olympics. - Even if you win, you're still retarded
Vegetarian, men jag utesluter mejeriprodukter osv så mycket som möjligt. Dock äter jag fisk ibland. Anledning? Orkar inte dra det om och om igen, så mitt korta men bestämda svar är: Djurdelar äcklar mig (dock inte fisk, fråga inte varför). Som nån redan sa: Det enda fungerande argumentet FÖR att äta kött är att "det är gott", vilket jag förstår att många tycker - jag håller dock inte med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ni som säger att människor är gjorda för att äta kött snackar skit. gott är det inte heller. prova äta en rå köttbit utan kryddor, och säg om det är gott och nyttigt sen. lite fakta som talar för sig själv: the united states imports over 100,000 tons of beef from central america each year. it takes 23 gallons of water to produce a pound of tomatoes. it takes 5,214 gallons of water to produce a pound of beef. one acre of land can produce 20,000 pounds of potatoes. one acre of land can produce 165 pounds of beef. the u.s. cattle industry produces 158 million tons of waste per year. the countries with the diets highest in animal products are also the countries with the highest rates of cancer, heart disease, diabetes, osteoporosis, etc. 50 percent of men who eat meat regularly die of heart disease. 4 percent of men who eat no animal products die of heart disease. kött är nyttigt va?
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
etna grym fakta...
Arguing on the Internet is like running in the special olympics. - Even if you win, you're still retarded
etna Nej, kött är inte gott rått. Det är därför man tillagar det med kryddor och dylikt. Är en otvättad och jordig morot god?
"En del människor byter parti för sin övertygelses skull. Andra byter övertygelse för sitt partis skull." Winston Churchill
Det är inte köttet du tycker är gott, det är kryddorna. Kött smakar ju i princip ingenting okryddat.
Jodå, det smakar gott utan kryddor. Med kryddor smakar det fantastiskt. Ska jag vara ärlig så använder jag inte särskilt mycket kryddor. Lite lite peppar kanske.
halvvegetarian (äter fisk ibland). dom enda argumenten för kött som jag respekterar är att det är: 1) gott. 2) bekvämt. allt annat är ju bull.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
kött e gött .. kan inte va utan.. men försökte faktiskt va vegetarian ett halvår.. men de e för gott :)
jag är vegeterian. Jag äter inte kött av den anledningen att djur är äckliga. De lever i sin egen skit. Kött är gott, men jag vill inte äta smuts. jag äter dock fisk, varför?? För att de lever i vatten och är på så vis rena djur. Jag gillar helt enkelt inte djur. då äter man dem inte heller
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Vegan. För att det är hälsosamt, god å nyttig mat och jag mår bra av det..å av lite andra självklara anledningar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är lakto-ovo-vegetarian och jag äter vegetariskt för min hälsas skull. Andra aspekter som miljövänligheten och etiska värderingar är naturligtvis ett extra plus! För övrigt så håller jag med refused . De är de enda bra argumenten för att äta kött. Möjligtvis är det väl ok om man nu skulle råka vara allergisk mot samtliga baljväxter mm. Skulle för övrigt kunna tänka mig tt bli vegan men det är jag ännu för lat och obildad för :P
jag är vegan....men det är en ungdomsfas. det går över.... jag försöker bara vara rebellisk o göra uppror mot mina föräldrar
jag tar tillbaka allt jag skrev
Ich bin vegan. varit vegetarian sen jag va 5... sen blev man vegan när man blev 10 eller lite ynge.. kommer inte ihåg riktigt. :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Next_Principle "Slutsaten ar dock inte att kott är onyttigt" jag upprepar: the countries with the diets highest in animal products are also the countries with the highest rates of cancer, heart disease, diabetes, osteoporosis, etc. 50 percent of men who eat meat regularly die of heart disease. 4 percent of men who eat no animal products die of heart disease. låter det där nyttigt för dig?
varit vegeterian hela mitt liv
vegan. verkar ju dumt att äta djur och deras mens(ägg) och mjölk... dessutom gör jag det för att inte stödja att all energi slösas på att producera kött som är en lyxvara när alla på jorden skulle kunna vara mätta.
JA'SOUNDFESTIVAL
Inget kött här heller! Varför? tycker synd om alla djur som ska mördas för köttets skull. 75 miljoner djur bara i Sverige.....
Vegetarian.. för jag tycker det är onödigt att döda och plåga en annan levande individ för att jag ska få mat, när det finns så många andra valmöjligheter! Tack för mej!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Next_Principle Slutsatsen ar att vi overkonsumerar kott och att vi kan producera mer gronsaker an kott / jordlott. Konsekvensen av den senare ger jag inte mycket for. Vi ar redan overbefolkade, varfor mojliggora annu mer? Du vet att överbefolkning inte innebär mycket folk utan för mkt folk i förhållande till resurser? Alltså skulle överbefolkningsproblemet kunna lösas, mer eller mindre.
Jag är halv-veg, käkar endast fisk. Jag tycker inte om kött.
Next_Principle Jag tycker det är bra argument, och använder dom själv för att rättfärdiga mitt fiskätande. Du skrev ju själv att du äter kött för att det är gott, men när jag skriver det är det bull? Hur ska du ha det? Hade jag velat vara retorisk hade jag dragit upp pseudoargument som "vi har alltid gjort det" eller "det är naturligt". Eller för den delen "jag vill få i mej alla näringsämnen" som du själv använde, trots att du säkert vet att det går utmärkt att få det med en vegetarisk kost. En fråga om bekvämlighet, som jag skrev.
mycket rött kött lär ju vara onyttigt... men hur ställer ni er till kyckling då? både gott och nyttigt, folk som tränar äter ju jävligt mycket sånt. detta är alltså till dom som påstår att kött är onyttigt.
jag var vegeterian för att det var så d skulle va bland vänner och i samhället...sen kom jag på att det var rätt svinigt så jag sket i vilket.och nu är jag ett ännu större svin som äter d..herregud azzå.
hahah, det finns kanske mer belägg för att klaga på folk som äter kött än de som äter grönsaker?! men jag klagar inte :)
Är vegitarian, men tål inte baljväxter (alltså linser och bönor typ, sojaböna...) Fett svårt, håller på att tyna bort typ, men det är lungt. Vi har ett behov av näringen i köttet. Vi har enligt freud endast två drifter, en sexuell och en aggresiv. Det går att få att de vi behöver från köttet på annat håll, utan att förslava och mörda. Det går att få sex på annat håll än att våldta Det är bara lite svårare/krångligare... Same shit.... djuren ger oss inte köttet i gåva, vi tar det ifrån dem, med våld...
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!
Whattup "mycket rött kött lär ju vara onyttigt... men hur ställer ni er till kyckling då? både gott och nyttigt, folk som tränar äter ju jävligt mycket sånt. detta är alltså till dom som påstår att kött är onyttigt." Det stämmer att vitt kött är betydligt nyttigare än vitt, men för mig är det av mer än hälsorelaterade skäl jag valde att sluta äta kött. Kyckling må vara nyttigare, men det är dom som behandlas sämst. 80% av kycklinginspektörerna i USA äter inte kyckling. Bara en sån sak :)
Next_Principle: Ett argument måste förutom att vara sant också vara relevant. "Det är naturligt" är inte relevant, eftersom det inte påverkar utgången av valen på något sätt. Det är som att säga att ett argument för att bo i grottor i stället för hus är att det "är naturligt". Visserligen sant, men inte relevant. Vad gäller B-12 återanvänder du som sagt samma tomma argument. Du skriver att kosttillskott är dåligt för att det inte är naturligt. Du glömmer att skriva precis varför det i sin tur innebär att det är dåligt. Mår man dåligt av kosttillskott eller vad är det du vill ha sagt? För hävdar du det går du på tvärs emot all etablerad näringslära.
Vegitariskt är godare än kött. Fast det är ju bara vad jag tycker. :). Har aldrig gillat kött sådör mycket. Vet inte varför.
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
Vegetarian sedan 7år men funderar på om det inte är dags att ta steget till vegan. från början för att jag tröttnade på kött och tyckte att det var äckligt och sedan för att jag insåg hur sjuk kött-industrin är och hur människan överkonsumerar kött. Jag tycker absolut inte att det är fel att äta kött, det är upp till var och en. Jag valde att inte göra det. Det jag tycker är fel därimot är hur mkt kött som äts. För att må bra och leva ett hälsosamt liv så behöver man inte äta kött mer än en gång i veckan. Att man sen vill äta mer för att man tycker att det är gott är bara girit och osolidariskt. Men som sagt alla gör sitt eget val och att försöka pracka på någon annan människa sina vanor är fel. Så alla kött ätare som sitter och säger "Mmmm, vilken god korv är du säker på att du inte ska smaka?" till en vegetarian är lika dum i huvudet som en vegetarian som säger till en kött ätare "hur känns det att äta upp lille söte griseknoven?"
Original Cassidy- fixar biffen och står för skandalerna. (A)- Det vet du!
jag är vegan.. vill inte stöda industrin, är inte rätt att dom plågas som dom gör.. käket är nyttigare/godare. men vill man äta kött så varsågod, alla gör som dom vill.
Vadå rått är inte gott ? Jag äter rå lever med svart/ vit peppar. Mmmmmmmm gott och nyttigt!!!!
Jag äter det som är gott, äter inte det som inte är gott, så enkelt är det.
Next_: okej, såg det nu...Sorry...Men det finns i soyaproteiner och qourn iaf...
-vegetarian -nykterist -icke rökare -icke snusare -drug free skitbra. :D själv e jag oxå nykterist (aldrig varit full), icke rökare, icke snusare (skulle aldrig vilja ens testa), o aldrig testat droger, men jag e som jag skrev ovan vegan. d känns riktigt bra att inte behöva oroasig för en massa, eller hur? som att tex vakna bakfull. hehe Etna skitbra fakta där. efter att jag har pratat med min kille ett tag, alltid lagar veggo mat läste jag lite av faktan du skrev. han bestämde sig för att bli vegetarian. :) alltid en bra början. :D danke för faktan. :D
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Next_Principle: Det paverkar da mitt val huruvida jag ater nagot som mitt tarmsystem ar naturligt byggt for eller inte. Folk far val ata tallkottar om de vill for min del. Var och en far avgora hur relevant det ar for deras beslut huruvida deras livsval gar ihop med den egna anatomin eller inte. Det var en vacker hög med snömos du bjuder på, utan att på något sätt visa på några nackdelar med det du kallar "onaturligt". Tallkottar, haha lustigt. Sånt går ju bra att ta till när argumenten tryter. Jag frågar igen: vilka negativa effekter ger den vegetariska kosten? Sen nar blev grottmanniskan standardmodellen for allt naturligt? Det var da en marklig definition. Sen du satte ribban på den nivån. Utvecklingen går framåt, både för boende och ätande. Att hänvisa till något slags naturfundamentalism duger inte, du måste komma med praktiska argument om varför det är dåligt att det inte är naturligt. Du anvande ju "man kan fa alla naringsamnen genom vegetarisk kost" alldeles nyss. Da var det uppenbarligen relevant... :) Med vegetarisk kost menas i dagligt tal lakto-ovo-vegetarisk kost, som du säkert också vet. Det du syftar på kallas då vegansk, och är den som ev kan leda till brist på B-12. Vegetarianer är inte utsatta för den risken. Kosttillskott i sig ar inte onaturligt. Men en kost som kraver farmaceutika for att tacka kroppens naringsbehov kan knappast vara naturlig. Se mitt svar ovan. Det var en märklig vändning. Så kosttillskott är endast naturligt att använda då man inte behöver dom? Praktiskt. Som sagt, ge mej vettiga, faktiska, argument för nackdelen med vegetarisk kost. Hälsa, miljö, ekonomi, något? Helst inte på nivån "Folk far val ata tallkottar om de vill for min del."
Jag slutade vara vegeterian i går och åt kött igen. jag kom på att kött är svingott och jag tänker fan äta så mycket jag bara kan!
BANG!
Har inte läst allt i tråden. Men har en känsla imagen som pekar på att tråden kommer avslutas i löjliga "äta-kött-resonemang" samt "inte-äta-kött-resonemang" Förövrigt är jag Vegetarian för att det känns rätt för mig!
spliff macht frei
Jag är vegetarian av den enkla anledningen att jag inte behöver ta andras liv för att leva mitt eget.
Jag är vegetarian, eftersom att jag trots allt lever under sådana förutsättningar att jag kan leva på grön föda, det är lätt att leva på det här och jodå, jag får i mig alla näringsämnen, gäller bara att veta vad man skall äta. Varför jag bryr mig om att inte äta kött är på grund av att jag inte tycker att man skall ta livet för givet, visst, om jag bodde på något ställe där levnadsförhållandena var lite strängare än här och kött och fisk var en nödvändighet (kanske på grund av skördar som kan slå fel, och/eller är billigare), då skulle jag äta kött, jag är inte enfaldig. Men eftersom jag respekterar liv och knappast vill bidra till att ett tas, så håller jag mig till vegetarisk kost sålänge. Varför jag inte tar steget full ut och blir vegan är för att jag har fått för mig att det är väldigt tideöst att vara vegan eftersom det går åt mer planering och man måste vara snäppet noggrannare med vad man får i sig. Detta hade inte varit några som helst problem om det inte vore för att min proffesion + studier påbjuder väldigt oorganiserade veckor i kalendern (som jag inte har) och lite tid hemma i lugn och ro. Vidare så förstår jag inte varför man alltid möter sånt hetskt motstånd till vegetarianism/veganism från köttätare. Jag förstår ifall någon tjatar på dig och säger att du ska sluta kött, man äter det man vill och själv tycker är rätt, men ofta när jag säger att jag är vegetarian så sätter sig många köttätare direkt i försvarsposition, alternativt attackerar en med hetska frågor om varför man inte äter kött, antyder att man skulle vara naiv, säger att man skall skita i vad dem äter (när man inte sagt någonting om deras kostvanor) och elva miljoner andra grejjer. Om någon vill äta kött så visst, men liksom jag inte ser ner på köttätare så vill jag såklart att köttätare inte skall se ner på mig, jag menar, det är trots allt bara ett ställningstagande angående mat, det är inte som att jag är gay.
"Du är en död sill"
Jag äter inte djur, har aldrig gillat smaken och känslan av att äta ett dött jävla djur är enormt motbjudande.. Så en dag för ungefär 11 år sen insåg jag att kalla mig vegetarian då det verkligen finns alternativ till att bara äta såsen och potatisen + pressa ner en vidrig muskelslamsa bara för att äta.
energi- och resursslöseriet som trots allt helt onödigt köttätande innebär är ju fan inte klokt.
b-b-b-boy jepp. typ. :)
Next_Principle: 1. Det som ar naturligt ar vardefullt for mig. 2. Om det ar vardefullt for andra later jag vara upp till dem att avgora. Jo det förstod jag. Men det är inte mer övertygande än om jag skulle säga: 1. Mat som har grön färg är värdefull för mig. 2. Om den är värdefull för andra låter jag vara upp till dem att avgöra. Diplomatiskt, visst, men inte så mycket till argumentation i en diskussion? Att kamma haret med en kniv ar onaturligt. Sa jag ser med andra ord det naturliga som optimalitet . Att kamma håret med en kniv ger ett negativt och för användaren icke eftersträvat resultat, därför är det icke optimalt. Låta vårt matsmältningssystem ta emot vegetarisk kost går precis lika bra som en blandad sådan, och är därför enligt samma defintion optimalt. Det behövs inget självklart axiom, som anger att icke uppnådda mål är något dåligt, för att se att din jämförelse haltar. Kan vi utgå från att man inte använder kosttillskott om man inte anser sig behöva det? Isåfall har du alltså kommit fram till att kosttillskott är naturligt, men att en kost som innehåller dem inte är det. Jag vet att kosten som helhet och kosttillskotten inte är samma sak, men det gör inte att det blir logiskt i mina öron. Ett sidospår, men ändå. Jag kan ge dig massor, varav vissa jag redan gett, men det far bli senare. Ta din tid. Men jag vill påpeka att av de du redan gett mej är det ena likvärdigt med min nonsens 1/2-lista ovan (att det är naturligt), och det andra avfärdade du när jag använde det (att det är gott med kött).
Har inte läst iegenom hela tråden, men det verkar ju vara den första på jäävligt länge som håller någon somhelst klass.
Men det är, som vanligt väldigt mycket "kött é gött"-mentalitet. Men det är väl sånt man får räkna med, inte sant?
För er som inte tror på oss "gräsätande hippies", eller vad ni nu vill kalla det: Lite att
läsa .
Men för att bespara er energin det tar att skriva ett inlägg i stil med
"Vadå? Skulle du kalla det där partiskt, som kommer från Vegetarian.se ?" , så ber jag er att vara så snälla att först kolla källförtäckningen längst ner på sidan. Kolla upp, om ni så behagar.
- - - - - - - - -
Själv är jag på väg till vegan.
Anledningen är väl det gamla vanliga.. Etiska (djuren, naturen och hela jävla världen far illa av de likdelar ni kallar för "mat") och hälsoskäl
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN