I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilka på Whoa är vegetarianer/veganer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-11-24 03:34
b-b-b-boy hehe d kan vara svårt attändra på sig när man e van vid ett speciellt sätt. :) själv har jag varit vegetarian sen jag va 5. vegan blev jag runt 10 eller så. kanske t.o.m yngre. kommer inte ihåg. :) o inte ens kaffe dricker jag. :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-11-24 09:25
Inte jag! Men jag var det. En kort stund i min ungdom....
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son

2004-11-24 09:56
min flickvän är det... inte jag... jag e allätare.. varför? vet jag inte

2004-11-24 14:08
Veg

men allt är levande , va ska jag äta

2004-11-24 14:42
Jag är lakto-ovo-vegetarian, av etiska såväl som hälsoskäl. Siktar på att bli vegetarian, och sedemera vegan. Just nu dricker jag mjölk till kaffet och har mocka-skor, liksom.

2004-11-24 15:20
Klart man e vego fään
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-24 17:57
Spoom:)

Det handlar om att visa respekt för allt levande. Man ger och man tar. Men som det ser ut idag så behandlar Vi djur illa på många olika sätt (kontakta mig om Du vill veta mer). Vi ser djur som en produkt, som något och behandlar dem därefter.

Det handlar om hur djuren har haft det medan de levde, medan de gav av vad de hade (har).

Att äta kött, för att överleva (katten och fisken) är i sig inte fel (anser jag). Men som det ser ut idag så behöver inte Vi äta kött för att överleva men ändå massproduceras olika djur samtidigt som de behandlas illa och det vill inte jag ställa upp på!

Att välja att vara vegan, att inte ställa upp på att utnyttja andra djur, innebär inte att man har någon "pakt" (jag känner knappt några andra veganer), utan helt enkelt att man inte ger sitt bifall till ett respektlöst och många gånger misshandlade beteende.

Jag talar enbart för mig själv och inte för alla veganer.

"Bättre tända ett ljus än att förbanna mörkret" -Konfucius

2004-11-24 19:20
Next_Principle:

Det var inte meningen att vara overtygande.

Ok, du behöver inte bli arg. Eftersom du la fram naturligheten som ett argument från början utgick jag från att det var meningen att övertyga.

Man kan skruva fast en glodlampa genom att rora handen eller ga runt i en cirkel med strackt arm med samma resultat i avseendet att glodlampan blir fastskruvad. De bada metoderna ar dock inte likvardiga i optimalitet. Det samma galler har. Man kan ata blandkost eller vegetarisk/vegan kost + farmaceutika och fa i sig samma nodvandiga naringsamnen. Det betyder inte att metoderna ar likvardiga i optimalitet.

Absolut sant. Men det finns fortfarande viktiga skillnader mellan dina exempel. I det förra kan man förklara varför det ena alternativet är mindre optimalt och därmed sämre: det är en större ansträngning och kräver mer energi, men tillför inga fördelar. Hur enkelt som helst. På samma sätt bör man kunna förklara varför det inte är optimalt med vegetarisk kost, om det nu har med matsmältningsprocessen eller något annat att göra. Eftersom jag hittills inte sett någon sådan förklaring så tycker jag det är svårt att tillmäta den "intuitiva kraften" någon större betydelse. Och nej, jag tror inte en sådan förklaring skulle kräva någon omfattande filosofisk utläggning.

Du forstog ingenting. Men eftersom jag inte ar intresserad av att forklara nagot mer eller paborja en filosofisk diskussion sa lamnar jag det dar. Sa far du kanna hur du vill om det.

Det är naturligtvis upp till dej. Däremot förstår jag inte varför du ens svarade på det, om det där var det enda du ville ha sagt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-11-24 21:45
vegan
varför inte?
okej att vissa kötträtter är riktigt jävla goda men det känns inte riktigt som att mina smakpreferenser är prio 1 före djurens välbefinnande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-24 21:51
“Look, let me make something abundantly clear for people that are (?) after activities, they feel like they got to comment on every one of mine. First of all, being a vegetarian should never be associated with being a revolutionary or being open minded – that’s a dietary choice. If someone wants to proliferate the type of ignorance we’re supposed to be fighting by thinking that, you’re just fucking yourself. I don’t go around promoting beef and poultry, shoving it in peoples’ faces. I don’t castigate people for not eating steak sandwiches, and I would never diss someone for being a fucking broccoli head or living off radishes and eating grass or tofu. I like a lot of vegan cuisine, but the illogicality of expecting everyone to adopt your particular idea of what being healthy is, is just preposterous. I’ve seen some of you herbivores, and if you want to argue health, you need to eat some kind of supplement because some of you are so skinny it’s disgusting – looking like the only hip hop mother fuckers on Schindler’s List. Being a malnutritionist has got nothing to do with being a revolutionary or being on point. I’ll be damned if I let someone else push their agenda on me. You know, I don’t eat pork – not because I’m a Muslim – I just don’t really like it, but I really will fuck a bird up. And fish is good, when that shit is fresh. It’s like my nigga Vast Aire from Can Ox said, ‘If you don’t like the smell of burning meat, then get the fuck off the planet.’ You know, I don’t criticize people for eating moss; then don’t open your fucking mouth about my food, man. I like beef and broccoli mother fucker. Mind your god-damned business. Matter of fact, you know what? I’m out.”

- Immortal Technique - Beef & Broccoli

2004-11-24 22:39
Karl-Kapital

jag tycker inte alls att det var komplicerat att bli vegan.. har varit det typ 3år nu o de e rätt simpelt förutom.
jag tycker att kosttillskott känns jävligt fel. om man säger att man kan få i sig allt som vegan/vegetarian så ska man ju inte behöva kosttillskott.
men o andra sidan äter jag själv receptbelagda b12-tabletter för jag har b12 brist..men det hade jag redan innan jag blev vegan.

2004-11-24 22:40
förutom:
när man ska ha mat snabbt o e på stan sent på natten o bara 7/11 e öppet.. då finns det typ bara frukt o chips man kan äta.
eller när man blir riktigt jävla sugen på flintastek eller sån där choklad med russin o nötter

2004-11-24 23:57
Hej Karl-Kapital !

Va bra att tanken slagit Dig!
Ang dina frågor...

Vitamin B12 är ett måste (eftersom B12 används vid bildandet av röda blodkroppar och är även involverat i funktion av vårt nervsystem). Det kan få katastrofala följder om Du inte får i Dig tillräckligt (blodbrist, samt att nervsystemet ej fungerar som det skall)! En del veganer hävdar att de minsann inte behöver äta B12, men tyvärr är det så att bristen ibland inte upptäcks förrän flera år senare, då B12 lagras i vår lever.

Sedan kan det vara bra att se till att du får i Dig de essentiella aminosyrorna (dvs de som våra celler ej själva kan tillverka och som vi därför måste få i oss från födan). För detta krävs planering och att Du äter en massa (god) och varierande mat!

Alltså allt som är framställt, tillverkat, är inte av "ondo". Att något är naturligt är inte ett kriterium för att det skulle vara bättre än något som är framställt (allt är väl trots allt materia?!).

Till flingorna kan Du ha ex. havremjölk. Helt ok. Havremjölk smakar dock ej som mjölk.

Lyck till!

Ett tips på en sida om veganism ( en community)

www.vegan.nu

2004-11-25 07:59
b-b-b-boy hah äh. jag klarar mig utan. :p

2004-11-25 10:38
lakto-ovo , va betyder ?

2004-11-25 11:20
Next_Principle:

sa kommer kroppen med storsta sannolikhet att anpassa sig efter det. Det innebar att kroppen slosar energi. Det ar en negativ effekt.

ah, fakta - något som går att bemöta =) dessvärre tror jag att det är osant, har ärligt talat aldrig hört påstående från något håll. när exakt slösar kroppen med energi? du får gärna länka till någon källa för det här.

Jag misstanker att det finns manga fler, aven om alla inte kan vetenskapligt pavisas for tillfallet.

och jag misstänker att det finns massor av positiva effekter av vegetarisk kost som inte kan påvisas, men det här ger ingen givande diskussion. kan vi inte hålla oss till sådant som går att belägga?

det extra energiforbruk som gar at for att samla ihop den delikata balansen av vegetabilier fran jordens alla horn som kan kompensera forlusten av kott i kosten etc.

det här är däremot helt säkert felaktigt. den överväldigande majoriteten av importerade vegetabiliska proteinkällor (främst sojabönor) går till köttuppfödning (främst grisar), med en påföljande 90%-ig energiförlust och därmed energislöseri.

Ovanstaende diskussion tydliggor ganska sa val min poang: det finns en korrelation mellan vegankost och naringsbrist och det finns ett allmant utbrett intuitivt motstand till det som ar onaturligt...

att de allmänt utbredda argumenten mot vegetarianism är "intutiva" istället för faktabaserade har jag tyvärr märkt sedan länge. känsloargument har ju iaf den fördelen att de inte går att motbevisa.

2004-11-25 11:30

2004-11-25 11:58
Jag var vegetarian i nästan nio år (0->8½~). Sedan lockade en lärare på skolan i mig en parisare, sen var jag såld ^^ Gissa om min mor fick feta vredesutbrottet när hon fick veta att han tagit mig från hennes ädla vegetariska uppväxt och lockat in mig i djurätarnas oädla värld? ;)

G.

2004-11-25 13:37
Next_Principle Ctrl C

2004-11-25 14:47
Next_Principle

angående sambandet mellan en vegetarisk kosthållning och näringsbrist:
veganer är oftast mer insatta i vad de ska äta för att få i sig alla viktiga näringsämnen än vad köttätare är. du kan ju inte komma och påstå att det finns få köttätare med näringsbrist direkt.

2004-11-25 14:58
drshrimp. värsta tönten yao baaah öööh?! lol? wtf! omfg?

2004-11-25 15:26
Jag e glutenallergiker ivarjefall.. SÅ DE SÅ
behöver ni funkis så bjinga bilen!

2004-11-25 18:11
Next_Principle
du kan vara hur övertygad som helst om att du har rätt. men har du några källor som stödjer din teori?
bara för att du har sett taniga veganer så betyder inte det att de flesta är det..de flesta veganer jag känner ser hälsosammare och är piggare än många av köttätarna jag känner är.. det handlar lite om hur många män känner också.
just för att det är så mkt jidder om att veganer får näringsbrist så blir det automatiskt så att de flesta som blir veganer läser in sig väldigt mkt på just näringslära för att äta rätt.
sen kan jag tänka mig att många köttätare med näringsbrist inte ens vet om det just för att det inte snackas om det. de går bara runt och är exempelvis trötta utan att direkt veta varför.
medans veganer med näringsbrist fattar det tidigare efterssom alla snackar om att det är så.
nu är jag inte så klar i huvuder så jag kanske skriver lite flummigt men du kanske fattar kontentan.
den lilla anekdoten känns jävligt off... den är en enda familj.
knappast representativ.

2004-11-25 18:12
män=man såklart
Skribent

2004-11-25 18:14
Big up till alla som pallar med att vara vegetarianer! Äter inget rött kött hemma men har varken disciplinen eller viljan att vara utan fisk och fågel.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2004-11-26 01:00
Next_Principle:

Att det inte finns en studie som visar huruvida kroppen anpassar sig efter nya dieter betyder inte att vi inte kan dra vissa slutsatser.

Det betyder heller inte att du inte kan dra slutsatser som är helt uppåt väggarna. Massor av studier av vegetarisk diet har gjorts med olika fokus, ändå har det där argumentets aldrig nämnts av ens den mest inbitna vegomotståndaren. Menar du på fullaste allvar att ingen kommit på det förrän du gjorde det nu?

Det finns inget rationellt i att säga att protein från växtriket skulle dra mer energi att ta tillvara, bara för att kroppen också klarar av att ta hand om animaliskt protein. Din utläggning om rationalitet döljer inte det faktum att du med största sannolikhet inte får med dej någon näringsexpert på påståendet.

Fullstandigt ovidkommande. Att dagens kottproduktion ar optimal eller inte ar en annan fraga. Poangen ar att vegetarisk kost kraver det, medan blandad kost inte gor det (aven om det rakar finnas ekonomiska skal bakom en energislosande kottproduktion).

Hur kan du säga att den verklighet vi lever i är fullständigt ovidkommande? Du fattar väl ändå dina beslut utfrån den? Faktum är att din kost idag drar mycket mer energi om den inkluderar animaliska produkter. Sen i framtiden när vi lever i den bästa av världar är jag mer än villig att ompröva mitt ställningstagande.

Istallet hamnar vi i en situation dar den som kan hanvisa till flest auktoriteter har ratt.

Det skulle vara klädsamt om du iaf hade en enda "auktoritet" att hänvisa till när du gör minst sagt kontroversiella påståenden som att vegetarisk mat gör av med mer energi när den tas om hand av kroppen.

2004-11-26 01:47
en grej förresten: om det är naturligheten du stödjer dej på, dricker du då inte mjölk? att dia en annan art förekommer ju knappast i naturen.

2004-11-26 13:02
Next_Principle
jag kan ju säga detsamma.

2004-11-26 23:35
Next_Principle

ad populum, ad verecundiam, ad ignorantiam
vad betyder det?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2004-11-28 11:47
Jag är semi-vegetarian (vegetarian som äter fisk, inte kyckling eller skaldjur) och har varit det i 1 och ett halv år nu.
När jag blev det så var jag i en "Rädda Djuren"-period, men det har mest gått över till att jag inte saknar kött så det känns bara onödigt att äta det. Nu kör jag mest på att jag ska vara det så länge jag orkar.
http://beaujolie.blogspot.com

2004-11-28 13:02
Vegan sedan 94, med den simpla motiveringen att jag inte ser någon direkt anledning att äta kött, samt att jag mår bra av det... The revolution is personal...

2004-11-28 13:04
Sen kan ju folk iaf fundera några sekunder innan de postar. 95% av den här tråden är ju ren idioti som ingen ändå orkar ta på allvar...

2004-11-28 13:26
Asså, ät kött eller inte, det spelar ingen roll verkligen. Så länge djuren man slaktar får ett värdigt liv. Att mäniskor äter kött för att så har det alltid varit. Stämmer ju, men på samma argument har det bara varit på sistånde som djuren blivit tvugna att passa i små burar som dom knappt kan ligga ner i.
Koncentrationsläger för djur är bara dumt och idiotiskt.
http://felidae-music.com

2004-11-28 20:40
gary: dö

2004-11-28 22:10
moi

2004-11-29 04:55
Spoom

Fattar inte var är de med er? Ät kött och knip igen, skit om det kommer från en gris, vi är rovdjur.

jo det är ju typiskt för rovdjur att idisla och ha platt tänder
 ----------------------------------------------------------------------------

2004-11-29 18:09
haha. karnivorer...(!) HAHHAAAA

next_principle: jäjä whatever. eftersom vi kan välja så bör vi göra det. så enkelt är det

2004-11-29 19:23
Jag äter kött för att jag att jag tycker att det är mycket gott samt för att jag är för bekväm för att orka engagera mig, i mitt tycke finns det viktigare frågor.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2004-12-01 16:30
Exakt -Nike- F17

2004-12-01 16:49
Next_Principle:
"Vad ar sa lustigt med "karnivorer"?"
Ja, att det inte finns något sådant ord överhuvudtaget kanske? Haha. Du menar antagligen kannibaler men med ordet karnivorer är du ju helt ute å cyklar.

Rätt är minimalt lidande. Sen vad man väljer är en helt annan sak.

2004-12-01 18:28
insektsätande växt...haha

2004-12-01 18:28
men det gör jag. flera kronor om det ska vara så faktiskt.

2004-12-01 18:31
om vi nu ska vara såna:

http://www.utilitarism.net/

2004-12-01 18:38
för att förtydliga mitt inlägg: insektsätande växt...haha

Jag tycker att det är ganska kul att man faktiskt kan kalla en växt för det. Så enkelt var det. Jag är inte den som inte kan erkänna om jag har fel så visst. men jag har kanske underlig humor.

2004-12-03 16:22
kanske det, jag googlade bara lite snabbt =)