I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Feminism är dubbelmoral

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-15 14:53

Feminism är dubbelmoral

Feminister vill ha jämlikhet mellan könen, och män och kvinnor ska dömas lika, ingen e starkare lr bättre än den andra etc, etc...

Men! Varför är det då så jävla fel att slå en tjej då egentligen? Om en brud smäller till en och man nitar henne så borde ju det då anses lika rätt lr fel som en vanlig man-mot-man fight, lr? men så ere ju inte, slår nån en brud så blir han ju fett utdömd lixom..

"Det är fegt att slå en tjej" är ett vanligt argument man hör...Men säger man det så betyder ju det att man då rangordnar kvinnor som svagare än män...Egentligen så är det dom som vågar smälla till en brud som förtjänar det dom verkliga feministerna!

Tjao..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-15 15:20
Tycker det är fel av en kille att slå en tjej, men det är lika fel av en stark kille att slå en liten kille.
hejhej

2004-12-15 15:31
Wontu P24

Vägrar förstå? Och vad är kärnan enligt dig då?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-15 15:43
alla tjejer är inte feminister?
finns svaga tjejer, finns svaga killar!

är väl bara å se på kroppsformen ellerhur?
kul att de körs

2004-12-15 15:44
det är knappast så att alla feminister tycker att det är fel att slå en tjej. var har du fått den informationen ifrån?
jag ser inga problem i att slå en tjej, däremot ett problem i att folk slåss alls.

det är intressant att du verkar tro att alla som någonsin kallat sig feminister skulle ha exakt samma åsikter. det kunde inte vara mer verklighetsfrånvänt.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-12-15 15:50
snorty F21

Tror inte att alla har samma åsikter...Men jag läste nån insändare förut där det snackades om feminism och våld mot kvinnor, därav det om detta.

2004-12-15 16:43
jag vill skriva ett hatinlägg men jag kom på att jag har förändrats
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-12-15 16:49
"Det är fegt att slå en tjej" lär du ju sällan höra från feminister.

Måste man nödvändigtvis slåss ska det vara för rätt anledning.. en person handlingar. Sen spelar det ingen roll om det är vit eller svart, kille eller tjej. Right?

Däremot kan du ju se att det existerar ett strukturellt våld där kvinnor kontinuerligt utsätts för detta. Då är det väl genast en annan sak?

Och att tjejer sen redan ligger i underläge som det ser ut idag gör ju att hela det här med "sparka på den som ligger" spelar sin roll.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Skribent

2004-12-15 16:59
Filbunke: Exakt.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2004-12-15 19:33
sen är det ju också så att killar är i regel större och starkare än tjejer. men självklart är det fel att slå någon, oavsett vem som slår vem.
www.marysoul.com

2004-12-15 19:37
Sen är det ju så att tjejer har mindre muskelmassa än vad killar har.. därmed e det svårare för tjejer att bli lika "starka" som killar.. Och det e väl många som anser att det är fegt att slå dom som är svagare.. och eftersom generellt sätt så är tjejer svagare än killar.. och barn är svagare än stora killar.. så är det då fegt att slå tjejer och barn..

2004-12-15 19:47
ravO
det e din fördom som säger att feminister vill särbehandlas.. Varför skulle feminister vilja särbehandlas bara för dom är kvinnor.? Dom vill ha lika lön.. och samma changser som männen bara..

2004-12-15 20:49
varför ska vi slåss överhuvudtaget för ?!
om en kille slår en tjej är det oftast lite fegt, eftersom att han förmodligen är fysiskt starkare.. men, det ger ju inte kvinnan rätt att slå killen heller. tycker att folk tycker om att haka upp sig för mycket på feminister..

2004-12-15 20:50
De vill att killar ska betala manskatt. vart är jämlikheten i det?
hejhej

2004-12-15 20:50
Mantish
Våld är ingen rättighet eller skyldighet!

2004-12-15 20:59
Hyvni P16
som sagt innan.. det e din fördom att du tror att feminister vill att killar ska betala mansskatt.. bara för att du läst att gudrun shyman har sagt nått sånt..

2004-12-15 22:54
Dengis och Lynguistic
Jag hörde det först från gudrun schyman. sedan har jag också hört det från ett antal feminister i vår skola. Ett flertal av de är med i jämnställdshetgruppen i skolan :/
hejhej

2004-12-15 23:37
jag tycker att jag gör rätt som nitar killar som visar kuken för mig, tafsar, säger att de ska ta med mig hem och knulla mig i alla hål. det får dem att haja till och fatta att jag är en människa före faktumet att jag är brud.

2004-12-16 00:11
Mantish P21

Har funderat på samma sak under en lång period...Men vet inget svar på det...Iof är de flesta tjejer mindre än killarna
Hamnarbetare är inget djur
C75, fattar du?

2004-12-16 00:33
så du tror att artikelns våld mot kvinnor syftar på att man inte ska slå tillbaka när man blir slagen av tjejer?

du tro inte det handlar om det tusentals kvinnor som årligen blir svårt misshandlade i sina hem?
Skribent

2004-12-16 01:07
hässelby: Känner du Sverker? Han berättade den där historian för mig. Fett med respekt!
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2004-12-16 01:53
Jag håller med dig om att feminister har lite dubbelmoral men ditt jämmförande med misshandel på tejer respektive killar var inte så bra.
Många feminster propagerar för lika lön för lika arbete men de kämpar inte för allämnvärnplikt för alla. Det är inte en av deras villkor. Att alla ska ha det lika gäller bara pengar och makt men männen kan jätte gärna få tvingas göra lumpen medan tjejer slipper undan. Jag har för mig att värnplikt ska införas för tjejer också och jag säger " det var på tiden". Men det är ju inte tack vare feministerna.

2004-12-16 01:54
Nu är det så att jag kan ha fel angående alla punkter som feministerna kämpar för. Jag har talat med många kompisar som är feminister och enligt de så visste de inte om värnplikt för tjejer var ett utav deras krav vilket är det jag grundar mitt uttalande på.
Ber om ursäkt om det visar sig att jag har fel.

Skribent

2004-12-16 02:18
Jag är feminist och tycker vi ska avskaffa värnplikten.
Så!

2004-12-16 10:08
Lynguistick P19
"-Sen är det ju så att tjejer har mindre muskelmassa än vad killar har.. därmed e det svårare för tjejer att bli lika "starka" som killar.. Och det e väl många som anser att det är fegt att slå dom som är svagare.. och eftersom generellt sätt så är tjejer svagare än killar.. och barn är svagare än stora killar.. så är det då fegt att slå tjejer och barn.."

Men om det nu är så som en del här anser att det är fel att slå en tjej för att hon är svagare fysiskt så är det ju inte så mycket mer att disskutera, alltså är män starkare än kvinnor och alltså är det helt rätt att kvinnor ska stå under oss då lr? Förstår inte vad fysisk styrka har med det här och göra? Anser ni att det är mer rätt att använda våld mot en stor kille som dödat din familj tex, än om killen skulle vara liten och tanig??? Om man anser att alla människor är lika värda och att det ska vara rättvist etc så borde man ha lika stor rättighet att slå en kille som gjort nått helt fel som att slå en tjej som gjort nått helt fel mot än..

Förstår inte heller mångas argument om det här med våld överlag. Våld är ett nödvändigt ont, jag älskar kampsporter och bangar inte en krog fight om det finns bra grunder, man måste ju kunna stå upp för sig själv annars trampar ju folk ner än, och går det inte med ord så får ju nävarna tala lixom, men det är klart att våld osså är hemskt eftersom många använder det för att få känna makt och förnedra andra för att känna sig starkare m.m..Men våld ligger ju i människans natur, vi är ju ett djur för fan, i djurvärlden överlever dom starkaste och så var det länge i arten människans värld och kanske det vore bättre om det var så fortfarande, idag håller vi ju människor i liv 10 år längre än vad dom borde leva tack vare miljoner olika mediciner och andra tekniker...

Ahhh nu kommer jag in på massa annat men för att gå tillbaka till det här med män och kvinnor grejen så anser jag av egna erfarenheter att många tjejer trivs med att männen ska va lite starkare och gärna bestämma i tex ett förhållande, och för att gå in på sex så är det fett vanligt med tjejer som vill känna sig underlägsna i sängen och sånt,,,,och om ni vill ha det så och sen samtidigt vill att det ska vara jämlikt så säger ni ju emot er själva, Men så ere väl, dubbelmoral har ju alla människor och mycket av det jag säger går säkert inte heller ihop men, men...Så ere..

Stör mig på allas inställning till våld måste jag nog upprepa...
"Där orden tar slut, tar nävarna vid"

2004-12-16 12:01
Shoolen F13

Människan är ond, i grund och botten, sen har vi vissa goda sidor, som dock överskuggas av vår grymhet..

2004-12-16 12:08
klart som fan det e fel att slå en brud. men de kan väl få lika mycket lön fastän de inte har samma fysiska styrka som män?
ä
ä

2004-12-16 12:46
Äger dig: Här finns ett solklart exempel på att man vill ta till nävarna. Åhh vad jag önskar att du var här.

2004-12-16 13:01
Wontu

Om du spöar en brud så utnyttjar du antagligen position i könsmaktshierarkin och det gör du näppeligen när du spöar en annan kille.

Vettefan om det har med kön att göra asså. Ingen frisk kille går ju på en sumobrottare liksom, handlar det inte mer om vanlig fysik? Inte som att jag tänker shit vilken biffig tjej nu spöar jag henne för hon är ju tjej...aja jag svamlar lite...

2004-12-16 13:01
Jag håller med dig om att feminister har lite dubbelmoral men ditt jämmförande med misshandel på tejer respektive killar var inte så bra.
Många feminster propagerar för lika lön för lika arbete men de kämpar inte för allämnvärnplikt för alla.

Det är inte dubbelmoral. Feminism är kampen för kvinnans likställighet med mannen, inget annat. Feminismens mål är att hjälpa kvinnan på de områden hon är eftersatt mannen. I praktiken blir detta ungefär, men inte exakt, samma sak som att sträva efter jämställdhet mellan könen eftersom de tillfällen då mannen missgynnas är försumbara i jämförelse med motsatsen.

Förövrigt finns inget beslut om att allmän värnplikt ska gälla även kvinnor.

2004-12-16 13:06
I och för sig om kvinnan ska vara likställig kan hon inte gärna vara överordnad. Glöm det där.

2004-12-16 13:07
ok... jag ser inte vad det har med feminism att göra...
som Apati säger. Feminismen är kampen för kvinnans lika värde. inget mer.
låt det börja...

2004-12-16 14:07
Skribent

2004-12-16 14:43
Niobe: Haha, jaså du vill slåss? =) Är det för att jag kallar mig feminist, för att jag är emot värnplikt eller för att du är en allmänt aggressiv typ?

2004-12-16 15:10
För jämställdhet, emot feminism
är inte det lite dubbelmoral?

2004-12-16 15:50
nick: inte enligt den okunnige..

2004-12-16 16:25
Jag är för jämställdhet och lika rättigheter mellan könen m.m, men jag tycker feminismen är för luddig och att innebörden av det blivit förstört...

2004-12-16 16:33
Äger dig: jag är allmänt aggressiv av mig.. Men nu vill jag bara kramas. That is my aftermath

2004-12-18 17:24
jag tycker det här med sepatatiska grupper som killar inte får vara med i är en dålig ide.
man kan ju inte räkna med stöd från män när dom stängs ute.

2004-12-18 18:13
är alla feministiska grupper separatistiska menar du?

2004-12-18 18:37
Niobe F20

Jämlikhet mellan könen har inte med den allmänna värnplikten att göra för alla, jag vill avskaffa den, så jag håller inte på att tjafsa om att kvinnor också ska behöva lumpa.

Eftersom att jag inte tycker att någon ska vara ofrivilligt inskriven på något för att det är "allmänt". Alla ska få välja själva, även killar menar jag då, såklart.
?ABO- Anti-Brat Organisation!?
-gå med idag, rädda världen från överklassen redan imorgon!

2004-12-19 15:08
ehrgeiz P17
det är dubbelmoral!
låt det börja...

2005-10-10 22:26
jag vet att jag kommer få en jävkla mssa skit men jag tycker inte att det dpelar någon jävla roll vilket kön som slår..

sen så är det väl aldrig fair att slå någon som är mycket mindre än en själv men vad fan det är hur arg man är som avgör styrkan många gånger =)) jag menar hur svårt är det att slå sönder någon. det går ju o mman vill.

om jag hade slagit min pojkvän så hade jag faktiskt inte gnällt över att han slogs tillbaka. fair game.

men nu ska vi ju itne slåss utan sprida kärlek mannar
Femme fatale

2005-10-10 22:29
sen så är det fan ätt jävla jidder kring feminisim

kan vi inte alla stå för jämställdhet så får vi slut på det där tjaffset om feminister och håriga ben och sluta kasta lort påå feminister som spelar på sin kvinnlighet osv..

låt alla ha samma förutsättningar, låt alla få chansen att utveckla sina ambitioner.. visioner , låt folk från start kunna få välja utan kön som hinder. låt dig inte nekas bara för att du råkade födas till något. hjälp varandra, rå o mvarandra sluta gnälla över skitsaker..

stå för jämlikhet utan att kräva total likhet. för det är en jävla skilnad.
Femme fatale

2005-10-10 22:33
sen alla de kvinnor som utesluter männens hjälp i kampen mot könsfrågan..

de kan hänga sig allihopa. de är ju för fan apartheid. sådana ska inte mötas med respekt utan är som vilket chauvinistiskt trångsynt och fördomsfullt parti7organisation som helst.

det är som att svarta i sydafrika skulle förbjudit vita att hålla på deras sida. hur jävla sjukt och osmart är inte det?

äckligt

Femme fatale

2005-10-10 22:49
Nja, det är fegt att slå en tjej precis som det är fegt att prygla en liten knatte, medelkvinnan har 40-50% mindre muskelstyrka i överkroppen och 30% mindre i underkroppen än medelmannen. Visst, allt har sin tid och kanske är det motiverat vid vissa tillfällen, vad vet jag, men jag skulle tänka mig noga för en extra gång innan jag klappade till en tjej iaf...

//Pz

2005-10-10 22:53
GAIA om man skulle lägga styrkan på en skala:

man svagastiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiista rkast

kvinna svagastiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiistarkast

det finna alltid en kvinna som är lika stark som en man och en man som är lika svag som en kvinna. man kan inte dra slutsatsen att en kille som slagit en tjej varit starkare.

Femme fatale

2005-10-10 23:05
kyola. ja jag tror dig men jag tycker fortfarande att man visst kan göra någon fett illa..

vem säger att killen slår lika hårt tillbaka? folk dömer efter kön jag skulle dömt efter värst skada om ja ska döma alls..

har hänt att jag slagit en kille och fått stryk tillbaka. och alltid har de vart ren reflex från snubben men man får skylla sig själv när man inte tar det lugnt. ska man sitta och klaga när man själv börjar vara våldsam..
Femme fatale

2005-10-10 23:07
oj nu skrev jag kanske flummigt.. lite trött..

det jag menar är att en tjej kan inte springa omkring som en nackad höna och lipa att en kille slog henne om hon själv började ge honom smällar. hur mycket skit ska en kille behöva ta bara för att han är kille?

jag skulle aldrig säga att en kille som någon slagit en tjej gjort fel utan att veta vad som stått till grund. det enda är väl det allmänna att våld inte löser något långvarigt.

om jag slår min kille och han slår mig tillbaka får jag skylla mig själv men kanske börja jobba på mitt betteende och killen likaså
Femme fatale

2005-10-10 23:10
Självklart finns det en och annan kille som är klen och en och annan kvinna som är biff, men detta är medel på alla män och kvinnor över hela jorden, ett medelsnitt, finns lika många tjejer som är flera hundra procent svagare som det finns tjejer som nästan är lika starka som medelkillen eller t.o.m. starkare.

Amar

Ser ut såhär snarare;

Man

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii i->Styrka/muskler

Kvinna

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii i->Styrka/muskler

Det är så extremt sällan man ser en tjej som är biff så i de flesta fall där en kvinna fått stryk av en man så har hon varit way outnumbered.

2005-10-10 23:16
GAIA ja precis och just därför vet man ju inte vem som har ihop det med vem och vem som är starkast. fol kantar en jävla massa shit. man kanske har världens tanigaste pojkvän och själv helt rekostark som tjej..

men folk har inte överseende emd sådant. de skrattar ut killar som blir misshandlade av tjejr eller förkastar killar som slagit tillbaka på flickor..

jag gillar inteatt döma på förhand. alla har ju sina egna proble man vet inte vad som utlöste vad eller vad som var berättigat... om nu våld skulle va berättigat om du förstår vad jag menar.

Femme fatale