I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Guds upprensning.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-26 17:37

Guds upprensning.

Syndafloden

Kan det vara så?
Jag tror det. Vem har sagt att allt måste komma på en gång.
Enligt profetian (iaf Jehovas~) Var det kring 1914 som det skulle börja tömmas. Det har dock tagit extra tid osv. Kanske dock nu? Äh fan, bara vilda spekulationer. Men det var en j-vligt hög dödssiffra. Jag måste säga att jag är orolig. Även den där meteoriten är juh ett orosfenomen.

Regards,
G.

2004-12-26 18:03
minst sagt läskigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-26 18:12
Det beror väl helt på vad man har för livssyn, om man ska tro på det du säger eller inte. Right?
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction

2004-12-26 22:07
äh vadå guds upprensning... vi kommer alla dö nån dag å så är de bara.... vårat enda hopp kommer att slockna dvs solen.. om vi inte utplånat oss själva först....

så vi dör nog alla tids nog ska du se...

nånsin hört uttrycket BIBLE.... Basic Instructions Before Leaving Earth ! läs och begrunda!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2004-12-26 23:04
moder natur slår tillbaka, jag säger då det!

2004-12-27 01:03
den som tror på gud tillhör nog dom mest lurade människorna i världen... knäcker t om med pyramidspelarna!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-27 09:15
tror folk här på gaya-
teorier och sånt?

2004-12-27 10:33
håller med chemicalhype...

Vi vet inte, men många folk har dött pga vad dehar gjort, hur de har levt mm, men bara Gud vet om det var ett straff till dem...

säkert jävligt elaka människor som strök med

lök

2004-12-27 12:36
Nja, skulle gud börja straffa folk är jag nog rätt så körd... Tyvär
Miljarder med flugor kan inte ha fel! Ät Bajs!

2004-12-27 13:26
fuck gud han finns inte o om han finns så ska han ha en stor jävla k*k i r*ven för då har han straffat de snällaste människorna på våran jord... varför ta indien och sri lanka??? häng gud om han finns...
http://www.earforcefm.blogspot.com

2004-12-27 16:46
okej, vem har tutat i dej dedär?
http://www.earforcefm.blogspot.com

2004-12-27 21:36
folk har verkligen ingen jävla respekt. religiösa människor är dumma i huvet? vad är då människor som tror att dom bestämt kan säga hur universum fungerar? tänk hur stort universum är. sen jämför du det med din egen kroppsmassa. nej du är inte upplyst bara för att du förkastar religion. det är en sak att säga att gud, jesus och hans moster inte verkar särskilt troligt men INGEN kan säga att det inte kan vara sant. så jesus christ monkey balls, döden dö era idioter.

feenposhleen P1
coolt värre. fuck the police också. yo.

2004-12-27 21:39
chemicalhype said it!!
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2004-12-28 02:26
ganska konstigt att tro att den här jordbävningen skulle va ett straff från Gud. hela den här grejen med att Gud straffar folk hit å dit ger jag inte mycke för, de är som en unge som slår sina leksaker för att han blir besviken på dom.
dessutom lär ju Gud ta till mer selektiv rättvisa än att dränka 25 000 människor som råkar bo på fel plats. i första mosebok finns ju berättelsen om när han skulle förstöra gomorra, och dom som e pålästa kan ju dra egna slutsatser av det.

sedan måste man ju inte förkasta Gud bara för att man inte tror att den här jordbävningen va hans förtjänst. jag e rätt säker på att Gud finns, men inte fan gjorde han den här jordbävningen...

2004-12-28 10:57
Gewan - Visst, vi säger att det var en syndaflod, sänd av gud för at utplåna onda människor. Dock måste vi nog för att kunna säga det gå med på att arvssynd finns i och med att det även var ett antal barn som förolyckades.
Om vi dock förkastar arvssynden så måste varenda unge gjort någonting som varit en styggelse i guds ögon och då är frågorna som följer:
1. är barn hyfsat lika världen över? (d.v.s. "kan man säga att ungefär lika många ungar i sri lanka som i sverige är snälla?")
2. hur många av de ungar (låt oss säga mellan 0 och 10 år) som du känner har gjort någonting ont?

Om svaret på 1 är "ja" så är vi på samma nivå och du kan gå vidare till nästa stycke, men om svaret är "nej" så kan du nog ta och söka hjälp mot dina fördomar.

Om ditt svar på 2 är "alla", så visst, då säger vi väl det då. Fascinerande att du bara har träffat på onda barn.
Om ditt svar är färre än alla så kan du nog räkna ut själv att antingen så var det ingen syndaflod för att "rena området" eller så har du en gud som inte skiljer på goda och onda, utan kan tänka sig att slakta oskyldiga för att komma åt ett par skurkar.

Inse: det var en naturkatastrof där förlusten av människoliv kunde minskats genom ett simpelt varningssystem.
Många hade hunnit sätta sig i säkerhet om de bara fått veta att det varit en jordbävning och att en våg var på väg.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2004-12-28 15:27
har aldrig förstått det här med att gud skulle straffa folk. om det finns ett högre väsen som skapat allt o alla så skulle han nog inte straffa folk som inte tror på han. vad tjänar han på det när han har utrustat oss med det sinne vi har? skulle han vilja bli tillbedd så skulle han skapat oss på det sättet.

o de jag inte förstår ännu mer är att folk tror på en gud. om jag säger att det finns en trehövdad åsna som är vår frälsare o styr världen o skapar en religion skulle folk se mig som galen. men bara för att en myt om en gubbe i himlen har funnits i ett par tusen år betyder inte det att den idén är mindre galen. eller hur?

religion funkade förr, det var ett sätt att få folk i schack och berätta hur man borde leva sitt liv. typ som att man inte får käka gris i islam. det har man införlivat i religionen för att grisar spred sjukdomar genom sitt kött på den tiden.
det är lättare att få folk o följa regler om det finns nåt eller några som ser allt du gör o kommer straffa dig än att följa en lag där du blir straffad om du blir tagen.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Admin

2004-12-28 15:57
Det har inte blivit värre på 1900-talet. Snarare bättre. Befolkningen lever längre, är säkrare och friskare och dör allt mer sällan i katastrofer.

Skillnaden mellan 1900-talet och tidigare århundraden är helt enkelt kommunikationssystemen. Förr var det i stort sett omöjligt för folk i Sverige att ens få reda på om det hänt något i södra Italien. Den informationen tog veckor att föra fram. Vi levde mer på vår egen lilla kant. Idag lever människor världen över väldigt nära varandra, tack vare TV och internet. När tsunamis drog fram över östasien för 150 år sedan fick vi aldrig reda på det.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-12-29 11:47
För det första så borde man nog läsa gamla testamentet om man tror att Gud är en hyvens helylleprick som bara vill alla väl oavsett vad de ställt till med.

För det andra går det nog att få med en större procent "skurkar" genom att svepa in en våg någon annanstans. Så Gud skulle förmodligen inte välja bl.a Thailand ifall han nu verkligen skulle sända ut en syndaflod.

2004-12-29 17:37
Fan va korkade religösa människor är!

Låt oss säga nu om gud fanns, så gfår det runt massa tjommar och ber och tjaffsar runt hela sitt liv. Och tror på gud, som är helt jävla värdelös, fan har gud någonsin gjort något bra någon gång? Helt jävla värdelös, och det gäller alla gudar, Allah, gud, Tor, Zeus och allt annat tjaffs dumma människor kommit på.
Varför går ni då runt och ber till nått sånt, eller ens frågar en sån fråga om en syndaflod.

Jag har inte läs hela tråden, men snälla fan försök ha lite sunt förnuft och förklara för mig, vart gud är, vad han har vart dem senaste 5000 åren sen han "skapade" jorden.
Eller vad syftet är för att tillbedja alla gudar som finns för att få en plats i himlen på ett ställe där en riktigt elak jävel sitter och skiter i allt.
Vem har rätt? Den grekiska mytologin? Kristendom? Islam? Judendom? Mormon? Romerska gudar? osv osv.. Så många att välja på, men trots det har folk valt den tron de föddes in i, inte ens ifrågasatt den...

Aja, folk får väl tro på va dem vill om det hjälper dem, men bli inte arga när folk lägger fram bevisen.

2004-12-30 11:08
tror ni verkligen folk tar åt sig av fjortisar som sitter o säger att gud inte finns.. .. många troende anser att dinosauriernas tid var en utav de sju tidsperioder då jorden skapades

jag tror att de är naturen som har fått nog..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2004-12-30 11:14
religion = makt.. vad är bättre att skrämma folk och hålla dom förtryckta med än religion? När sånt här händer, vad är det enklaste att lägga skulden på? säga att folk har syndat, är onda osv och att dom typ får "skylla sig själv" för att gud straffar dom, när folk skriker "WHYYYYYY?!?!" så kommer nån Janne och pekar upp mot himlen, och det har dom gjort i flera tusen år.. inse fakta, religion är förtryck och jorden är ett farligt ställe att leva på, "en levande planet" med översvämningar, jordbävningar, vulkaner, ras, tornados och allt annat som i miljoner år har format vår planet, klart att vi hamnar ivägen ibland.

2004-12-30 11:21
Athnagzo P15 ok. vi har förstått att du inte gillar religion, men du bör nog respektera att folk tror på en religion/Gud och inte uttrycka dig på d sättet. ibland bör man hålla vissa saker för sig själv.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-12-30 11:33
Athnagzo P15 man kan motivera sina åsikter med respekt till andra. eller hur? d spelar ingen roll om hur snart man e död o glömd. man kan dö om en sekund. d e inte d jag snackar om. d jag menar e att man kan visa respekt till andra och deras tro även om man själv tycker att d e si o så. d e sånt man ibland får hålla för sig helt enkelt.

2004-12-30 11:49
Athnagzo P15 varför har d ingen respekt för dig? andras tro hoppar väl inte på dig o tvingar dig att tro. eller?

2004-12-30 12:00
Athnagzo P15 ingen kan tvinga nån. och bara för att vissa gör d betyder d inte att alla e likadana.

2004-12-30 12:23
Athnagzo tyst du beter och uttrycker dig som ett pucko.

Sure folk får tro på exact vad dem vill.
Men detjag blir irriterad på är när folk övertolkar bibeln, religösa skrifter eller profetior.

Som nostradamus flodvåg, INGET av det han har förutspått är sant, och det han förutspådde vad så luddigt så man kunde tolka det på så sjukt många sätt.

Tro på gud om ni vill, ni behöver ju inte ens tro på bibeln eller den kristna guden bara för att vi lever i ett kristet samhälle, fan tänk lite själva. Alla går ju runt som en hög får och tror på den kristna guden bara för att nån har sagt åt er att göra det.
Vadå, jorden är 5000 år?
Ok, det finns miljontals bevis mot det, men 1 för: Bibeln.
Är det bara jag som tycker det är massa skitsnack.

Och det är ingen som har lagt fram nått bevis på guds existens, förutom Bibeln.

Yeemih P20 jag skiter va du tror på, men att kalla dem som lägger fram bevis för vetenskap och miljarder år av historia och fakta fjortisar. Är inte speciellt konstruktivt eller moget.

Men jag antar att ni gör som alla religösa gjort i alla år, skrik hädare, och peka fingrar sen gör ni lite fint av med oss och kallar oss söner av satan.

Religion, heh, den största anledning för krig, konflikter, brott i hela världen och i historien.
Och ändå, är det folk som söker skydd och hävdning bakom den.

2004-12-30 13:21
tboy: är detta vetenskap o historia

"Religiösa människor är hjärntvättade idioter. SVARA MIG, VAD SÄGER GUD OM DINOSAURIERNA, AYE? Han har skrivit om world trade center i koranen , men inte dinosaurier? Lol, n00bgud."

skulle inte tro de..

sen att du skriver att du undrar vad gudarna har gjort, jaa du. inte startat krig iaf, de är enbart människorna som gjort, vi är födda som fria individer du vet..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2004-12-30 14:00
först, jag kommer inte kommentera nått jag inte själv har skrivit det var ju Athnagzo som skrev det får du fråga honom om.

Men eftersom du frågar mig, så nej det är inte historia, och vafan snackar du om. Bara för att en 15 åring säger nått så betyder det inte att det är så, och du försöker tydligen bevisa en poäng som jag inte riktigt ser i ditt inlägg.

Slå upp första bästa historiebok du hittar, eller du! gå in i närmsta kyrka, materiallen som kyrkorna är byggda av är oftast fyllda med fossiler.
Och jag orkar itne föklara hur en fossil blir till, men det är under högt tryck och det går inte på 5000 år.

tillbaka till ämnet:
jag vet, det är ju exact det jag menar.
Varför tillber massa människor en gud som skiter i oss, när hela syftet till att be är att få nått att lyssna.

Varför går ni till kyrkan (om ni nu gör det) för att respektera nått som ni tror finnas uppe i någon himmel.
Nu vet jag iofs tt det inte finns nån gud, för under tusentals år vi har vart civiliserade så har gud inte uppenbarat sig 1 och ja, jag säger 1 gång.
Förutom då nån hög snubbe som hette Abraham eller va han nu hette kom på att han skulle skriva en saga, en saga om ett högre väsen där endast dem mest utvalda och besattsa skulle hamna i nått drömrike över molnen.
Ojojoj, om han då visste att han skulle förvandla människor till naiva får, då skulle han nog låtit bli.

Och än en gång, ge mig ett konkret bevis på att gud existerar så ska jag ödmjukt be om ursäkt.
Men kom inte med massa ursäkter om att gud låter oss vara, utan ge mig ett konkret bevis,

Om jag går och lägger mig ikväll och ber om att "gud" ska skona dem saknade i thailand kommer det bli så imorrn? Eller behöver jag en präst eller t.o.m guds närmsta man, Påven?

Men, hmm.... Vänta, ber inte Påven?
Varför blir inte Påvens böner hörda?
Jag tror, Påven ber om fred på jorden och sånt bullshit varje dag och ber gud hjälpa till, men ack... Gud lyssnar inte.

Det var mig en elak jävel, om han nu sitter där och ignorerar oss.
Eller?

2004-12-30 14:51
är du blind eller vad är de med dig? de var ju du som skrev att jag inte skulle kalla folk som la fram fakta o historia för fjortisar

jag citerar:

"Yeemih P20 jag skiter va du tror på, men att kalla dem som lägger fram bevis för vetenskap och miljarder år av historia och fakta fjortisar. Är inte speciellt konstruktivt eller moget."

då frågade jag om detta var fakta o historia:

Religiösa människor är hjärntvättade idioter. SVARA MIG, VAD SÄGER GUD OM DINOSAURIERNA, AYE? Han har skrivit om world trade center i koranen , men inte dinosaurier? Lol, n00bgud.

dedär en sågott som ett rent fjortisinlägg, helt brist på respekt.. för de var nämligen de jag svarde på, inget annat..

2004-12-30 15:08
ja, men varför säger du det till mig då? Säg det till han.
Jag kommer inte sitta och försvara honom hur han uttrycker sig, och om du läser lite mer så sade jag va jag tyckte om hans inlägg en lite bit upp.

Men släpp det där iaf, och återgå till det mer intressanta, det här är nog det mest vanliga man ser hos religösa människor på en gång man ifrågasätter och ber dem lägga fram bevisen så byter dem ämne.

Fråga på mina frågor nu tack!.

2004-12-30 18:31
Gud straffar inte sina skapelser. Naturkatastrofen i sydost Asien berodde på ett jordskalv som inte är ovanligt, det var bara ovanligt kraftigt.

2004-12-30 20:50
tja, varför inte? men om Gud finns, så får vi det inte illa =)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-12-30 21:14
Aneksaphtesia

det lär vi ju få se nu till nyår :P
men jag tror isf det skulle va en slump.. apokalypsen följer ingen kalender ;P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-12-30 21:34
de en da jag har skrivit om i denna tråd är att jag tyckte att hans inlägg var respektklöst och fjortisaktigt.. försöker inte visa någon poäng

tboy: jag skulle aldrig sagt nått till dig om du inte började förvirra bort ämnet till om hans ålder och att visa nån poäng

jag dissar ingen som lagt fram någon fakta eller vetenskap i detta inlägg

dessutom byter jag inte ämne, de enda ja diskuterat var hans inlägg o jag svarade till och med på det

Admin

2004-12-30 22:34
Jag tycker folk missar att det trots allt finns en hel del bra med religion. Det inger hopp om en bättre situation i framtiden, i svåra tider. Det inger hopp i pressade situationer. Det inger en känsla av att vi inte är ensamma. Det inger en känsla av lycka, om man vill utforska det själsliga livet. Religionen kan stabilisera bräckliga psyken. Hur många kriminella har inte skärpt till sig efter att ha funnit Gud?

Så såga inte religion rakt av. Det finns fördelar med det också.

Nackdelarna däremot, som gäller främs Kristendom, Islam och Judendom, kan vara svårt för somliga att acceptera. Problemen är att dessa religioner försöker överföra sin religion på andra. Direkt eller indirekt (genom att säga att en person inte ska ha någon annan gud vid sidan av den enda guden osv). Fanatikerna är farliga. De som börjar skrika och hittar tecken på Messias återkomst, djävulens närvaro eller domedagen i ett äpple som faller till marken. I synnerhet de tre nämnda stora religionerna har väldigt luddiga skrifter som kan tolkas helt godtyckligt. Leder till missförstånd.

Ett annat stort problem är kraven som många religioner ställer. Du SKA be si och så många gånger per dag, du SKA gå i kyrkan, du SKA göra ditt och du SKA göra datt. Nu kanske någon kan leta upp någon del i en skrift och säger att "det där stämmer inte". Återigen, den flummiga godtyckliga tolkningen visar sitt ansikte.

En person ska också mer eller mindre viga sitt liv åt någon Gud.

Detta göra religionerna svaga. Underkastelse (upplåtande av hela sitt liv och sitt öde i händerna på någon annan), misstolkningar och krav skapar bara problem.

En bra religion fokuserar på individen. På själslig uppfattning och fred. Den ställer inga krav på att upplåta din makt till någon gud eller en företrädare för denna (präst). Vet inte om det finns någon religion som uppfyller kriterierna, men buddhism och hinduism är relativt nära. De är åtminstone inte i närheten av att vara lika aggressiva som de tre största.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-12-30 23:37
elictrik P3

om alla ska komma till Himlen och Jorden går under, måste väl det ske genom död? :P

fast jag vet inte, jag är ju inte så insatt i det där.. bara en tanke osm slog mig nu =)

2004-12-31 01:36
Läskigt att läsa alla fördomsfulla elaka kommentarer i den här tråden... Var kommer er ilska ifrån?

Min pojkvän som är haj på bibeln säger att Gud ångrar sig efter syndafloden i första mosebok och säger att han aldrig ska göra om det. Det talar ju verkligen emot att den kristna Guden skulle ha straffat världens ondska.

Men visst kan det finnas en mening med det som sker, det kan ju ingen utesluta, hur gärna ni än vill utesluta att det finns mening med det som sker... Det betyder inte att det inte är hemskt och fruktansvärt. Jorden är överbefolkad. Naturen säger ifrån. Man kan ha olika teorier. Men jag tilltalades rätt mycket av hIRVos förklaring, trots att jag egentligen inte kallar mig kristen, inte ofta i alla fall.

Det är precis som Evolution säger, att tro på en högre makt kan inge en mycket hopp och få livet att kännas mer meningsfullt. Att förkasta religionen som fenomen är bara okunnigt och fegt...
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::|
|:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|

2004-12-31 01:48
zoulfly
Jag tror inte att nån, iaf inte jag förkastar religionen som ett fenomen.
Jag har bara avsagt min tro i all mening, enligt mig så finns det inte ens en chans att nått övernaturligt väsen har skapap oss i sin avbild.
Jag är väl medveten att den finns, säkert i större utsträckning än vad ateism är.
Enligt mig, så är det sjukligt naivt och arrogant att tro på gud, ni kan ju läsa mina övriga poster i tråden orkar itne förklara samma sak gång på gång.

Men jag accepterar dem som tror, och till viss mån respekterar dem så länge det inte går över styr, folk kan tro på gud i viss mängd som faktisk kan vara rimlig.
Men att förkasta miljarder år av historia och fakta är okunnigt.
Och att säga att man lever för gud är fegt.
Och därför har jag ett direkt ogillande för religösa människor för i min erfarenhet så är religösa människor, oresonliga, fanatiska och ibland farliga.

2004-12-31 04:47
tBoy P18
varför tror du att det kallas "tro"? kan det kanske vara för att man inte kan bevisa såna saker? fördomsfulla, äckliga människa... jag hoppas då innerligt att det finns nån typ av straff för respektlösa idioter som dig...i det här livet eller nästa. vad VET du? kan du bevisa att all "fakta" du blivit hjärntvättad med sen du var liten inte är guds experiment, gjort för att sålla "rättroende" från övriga? jag tänker inte vara fullt så arrogant att jag säger att det är så. men tänk om. föreställ dig universums storlek. jämför sedan detta med storleken på din egen hjärna. den motsvarar inte ens en bajspartikel i universums oändliga rövhål. inser du kanske nu att det om något är naivt av dig att tro att du kan förstå dig på hur universum fungerar? bara undrar...

Men jag accepterar dem som tror, och till viss mån respekterar dem så länge det inte går över styr

Och därför har jag ett direkt ogillande för religösa människor för i min erfarenhet så är religösa människor, oresonliga, fanatiska och ibland farliga.

schysst övergång. du är duktig på att visa respekt måste jag säga. suck.

2004-12-31 06:18
det är guds sätt att straffa alla överprioreterade som skulle sola och bada på jul ist för att stanna hemma hos släkt och vänner över jul.

eller så är det heltenkelt så att växthuseffekten har gjort så att sydpolen börjat smälta vilket i sin tur drabbar de olika 'plattor' i jordskorpan närmast sydpolen, som i sin tur resulterar i undervattensjordbävningar?

eller så är det så att dessa 'plattor' helt på eget bevåg rör sig med några hundra års mellanrum?

2004-12-31 12:40
Demento
Har du läst vad jag skrivit?
Jag har skrivit t.ex att jag tror på vetenskapen, jag tror på siffror, jag tror på sånt jag kan känna eller titta på.

Inte nån ande i nått förlovat land.
Och du är ju så förbannat mogen att börja jämnföra universum med min hjärna då det är ju exact det jag menar.
Universum är så gott som oändligt stort och jag är väl medveten att jag inte är speciellt mycket, liksom vem som helst, eller hela jordens befolkning, eller vår planet...
Eller vårt solsystem, eller vintergatan... hehe ja du fattar.

Och jag anser mig inte vara hjärntvättad för att jag har börjat tänka självständiga tankar om hur livet fungerar. JAg har avsagt min tro, jag har gått ut svenska kyrkan.
Vafan har du gjort? Det är ju fan du som är hjärntvättad som blivit uppfostrad in i en religion.

Det är precis det här gott folk som jag blir så fruktansvärt skrämd för, när folk ser blint på den religion som mamma och pappa, eller skolan har sagt som är rätt när man var liten.

Och naivt hur universum fungerar?
Jag ska säga dig en sak, jag är inte speciellt duktig i matte, fysik eller kemi för den delen men jag kan tänka jävligt logiskt alltså jag kan se samband osv.. Högt IQ med mera. (fråga mig inte varför jag suger i matte)
Och då är det naturliga för mig att välja den väg i livet som är mest logisk, för jag har ställt mig frågan rätt många gånger "vad är gud" men varje gång har det utkommande svaret blivit. "det finns ingen gud"

Så jag frågar dig. Vad är det som gör dig så jävla speciell så att du vet att gud finns, att det finns ett efterliv...
Du säger "Tro" jag säger Bullshit.
Folk är dumma som tror på nått dem aldrig sett, aldrig sett agera, aldrig kännt på. Det saknar jag respekt för.

Och vadå snygg övergång, jag säger hur det är. Dem emst farliga människorna här på jorden är oftast religösa fanatiker, se på 9/11
Om dem skulle störta planet in i WTC så skulle allah prisa dem.
bara 1 exempel.

2004-12-31 13:16
tBoy P18

jag tror på Gud, jag är inte fanatiker och så? =/
Producent

2004-12-31 14:06
Dem där Jehovas tror att dem vet allt
Since 1984
@realgizlee // twitter

2004-12-31 14:55
tBoy P18
jag vet att du tror på siffror och vetenskap. varför tror du annars att jag skrev allt det där? och vad har mogenhet med min jämförelse att göra? ville bara påpeka att det är lite storhetsvansinne att tro att man förstår sig på allt så bra att man kan stryka vissa möjligheter och kalla dom för omöjliga. är du överhuvudtaget läskunnig? jag påstår aldrig ens att jag är religiös och jag har verkligen inte uppfostrats att tro på något, mina föräldrar, deras föräldrar och varenda jävel i min släkt är ateister. förstår du nu varför jag tycker att du är fördomsfull?

dina tankar kring logik är idiotiska. varför skulle matematiska (osv...) samband som existerar i naturen utesluta en gud? om något borde man ju börja fundera på varför allting är så jävla strukturerat om det nu inte finns någon som helst mening bakom allt...poängen var inte att jag är speciell, eller att nån som tror på gud är speciell. poängen var att du inte respekterar andra människor och därmed är en jävla tönt.

religiösa fanatiker gör ju iofs det dom gör p ga sociala faktorer som i sin tur kommer från saker som dom själva och (främst) andra människor har gjort. mmm...allah sa till dom att kapa planen. yes. ateister har begått sin beskärda del våldsbrott i vetenskapens, politikens osv namn dom också.

2004-12-31 15:47
Demento P18
Det jag menade med det var att.
Jag vet genom matematiska bevis och fysiska bevis att universum är cirka 8-12 miljarder.

alltså inte 5000 år som bibeln antyder.
Osv.

jag baserar det jag har sagt att jag utgår från Bibeln då det är faktiskt det ända konkreta, även fast det bara är sagor. Så är det allt kristna har att gå efter då dem aldrig har mött gud om dem nu själva inte anser att dem sett han i nån kaffesump eller i en dröm.

Och sant, jag kanske är trångsynt genom att inte erkänna att det inte finns en möjlighet till att gud finns.
Men fråga en inbiten kristen om det finns en möjlighet att gud kanske inte finns.
Alla har sina övertygelser, och även om man inte respekterar det.
Så ska man kunna acceptera det, jag försöker inte tvinga nån att sluta tro.

Då det finns fler matematiska uträkningar, eller låt oss säga vetenskapliga resultat.
Så är det mer kontra än pro att gud faktiskt kan existera i himlen.
Eller att djävulen finns djups under marken.

För det är ju så bibeln beskriver himlen och helvetet.
Och man kan ju inte säga att dem som skrev bibeln inte visste mycket om fysiken eller astronomi eller att i huvudtaget att det inte fanns nått över molnen. För det kom ju direkt från gud, det är guds ord.

Men ändå så har man inte hittat nått.

2004-12-31 16:57
tBoy P18
nej det vet du inte. däremot antar du att dom forskare som kommit fram till dom resultaten har rätt. på samma sätt som forskare för inte alltför länge sen VISSTE att jorden var platt och din farfarsfarfarsfar stog på torget och hånade dom som trodde nåt annat :)

du är väldigt välkommen att berätta för mig var i bibeln helvetet är placerat långt in i jorden? såvitt jag vet är den klassiska bilden av helvetet skapad av diverse konstnärer och liknande...och jag har svårt att tro att det finnst något stycke i bibeln som påstår att gud sitter på ett moln strax ovanför jorden. man kan i stort sett bara göra vetenskapliga uträkningar på sånt man kan se och röra, med andra ord sånt som existerar på samma plan som oss själva. så jag ser det inte som särskilt ologiskt att helvetet eller himlen skulle kunna existera.

Men ändå så har man inte hittat nått.
det där sammanfattar nog hela din synpunkt ganska bra. kan man inte titta på det genom ögon eller teleskop så finns det inte.

2004-12-31 17:35
steppar man mot något som är mycket MYCKET mäktigare (moder jord) än en själv så får man alltid betala.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2004-12-31 17:59
anal_ P0

På vilket sätt "steppade" de tusentals barnen som dog i katastrofen på "moder jord"?

Kan alla idioter lägga ner, och fatta. Det var en katastrof, sådant händer. Det är inte allas vår skäggige fader som blivit senil och råkat spränga världen. Det är inte "moder natur" som har hamnat i klimakteriet och är grinig.

Det var en helt vanlig fruktansvärd katastrof. Tråkigt va?
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-12-31 18:20
det är lite svårt att inte 'stepppa' på jorden...
trottsa tyngdlagen är ett rätt jobbigt projekt.

2004-12-31 18:35
jag menade inget illa med inlägget, utan syftade mer på en teori att det finns krafter som är större än oss själva, naturkatastrofer, virusepidemier etc kan därför vara reaktioner av olika slag mot det vi utsätter jorden för.

en teori jag läst om bara.
jag har all respekt för de som dog i katastrofen och deras anhöriga.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2005-01-01 14:46
orkar inte ens läsa igenom allt tjafs i denna tråden...
men det är ju sånt här som gör att man inte tror på någon gud, var fanns gud när det hände?
jag TROR inte att små barn på 5-6 år tyckte att det var sååå underbart att dö en martyrdöd och hamna i paradiset, när de dränktes ihjäl, slogs ihjäl på saker i vattnet, spetsades på trädstammar osv. och dog en långsam död.
NÅGONTING säger mig att de hellre skulle viljat leva idag.

någonting sånt här kan fan inte bortförklaras med att "ååh, det är guds verk, och de "oskyldiga" är i himmeln nu, jag lovar!"
lägg ner, om det nu fanns någon gud så är han/hon/den/det redan död. alternativ nummer två är att gud är en sadist som gillar att plåga människor till döds och komma undan med det med ord som "martyrdöd".

just my 5...