I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

splittrad ang. droger

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-01-09 15:44

splittrad ang. droger

Jag har aldrig testat någon drog.
Även om jag har haft chansen så har jag aldrig sett någon anledning till att prova.
Jag har alltid tänkt att, ok om man är beroende men varför BÖRJA? Varför göra det mot sig själv? Verkar bara dumt.
På senare tid så har en del kretsat kring droger i både skolan och min övriga omgivning. Vi har fått läsa bocker osv..
Detta ska förstås få oss inta en negativ ställning till allt som har med det att göra, men saken är den att detta bara har gjort mig mer intresserad och häromdagen så kom jag till insikt om att jag faktiskt är fullt kapabel till att testa om omständigheterna och läget är okej. Å andra sidan så känner jag fortfarande att det är otroligt korkat av mig. Denna tråd är inte helt genomtänkt och jag är inte säker på vad jag egentligen ville få ut av den, men det är bara en vardaglig tanke som jag haft ett tag nu.
Vad fick er som pysslar med droger till att börja?
Och hur ser ni på drog-upplysningen? Förebygger upplysning om droger att folk börjar/testar, eller har det motsatt verkan?

2005-01-09 16:00
Den svenska narkotikapolitiken tänker jag ens inte att gå inpå och det verkar som det fortfarande är tabu på att diskutera droger öppet.
Och den informationen dom ger ut i skolor o dylikt anser jag vara felaktig, inte allt, men de vill gärna få folk att tro att det är mycket mycket farligare än det är.
Finns ju de som tror man kan dö av att röka en holk, lr bli galen o mörda folk pga det. bull.

Upp till dig själv om du vill testa, men lättare än man tror att fastna.
Vet faktist inte varför jag började, var väl nyfiken o ville testa, sen gick det längre o längre.
Men cannabis är inte så harmlös som vissa vill tro heller. allt har sina positiva o negativa delar. och det är även inviduellt.

Men efter den upplysningen jag fick i skolan, o sen när jag testade så tyckte jag. det är ju inteså farligt som jag trott, och började istället underskatta cannabis men att röka varje dag är skadligt, men ändå bättre än att supa varje dag.
Missbruka något är aldrig bra.
Nu vet jag inte heller vart jag vill komma med det jag skriver men ja.
går ju att ta droger utan att bli beroende, och kunna sköta det o bara göra det sällan, men några månaders uppehåll. beror på dig som person.
Har du lätt för att bli beroende av saker och ting?
Vissa har ju lättare för att torska på saker än andra.
We can live today, but we are not promised tomorrow
We can pass away, say goodbye to yesterday.

2005-01-09 16:01
önskar också att jag hade kunnat hålla mig till hasch bara, men gick inte så bra.

2005-01-09 16:11
själv har jag klarat det utmärkt att bara vilja bruka cannabis. allt rör sig om vilja och styrka. man måste kunna säga nej när folk erbjuder en kokain eller andra starkare droger...om jag inte kände mig säker på att jag skulle kunna säga nej till 10 polare som alla ska prova en annan drog än cannabis så skulle jag aldrig börja med något tror jag. tänk på det. klarar du pressen? det gör jag, därför klarar jag mig i längden.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2005-01-09 16:13
frågan är ju, om hon inte skulle kunna bli intresserad, och nyfiken och sugen på att testa något mer?`ett annat rus än det alkhool och cannabis ger, ett starkare rus.

Är väl det det handlar om i början egentligen eller? kicken av ruset man får, en känsla man inte kännt förut.
vet inte kommer inte ihåg. var 4 år sedan jag började och så långt sträcker sig inte mitt minne.

2005-01-09 16:16
jag har alltid haft inställningen att jag aldrig vill bruka någonting starkare än cannabis...och jag började med det för 4 år sen och älskar ruset like mycket fortfarande.

men som allt annat, det varierar från person till person!
Rhetoric

2005-01-09 16:20
Resare

Jag vet faktiskt inte om jag har lätt för att bli beroende just därför att jag aldrig har testat någon form av drog/tobak. har aldrig ens tagit ett bloss från en vanlig ciggarett. Det enda jag har gjort är att dricka och thats it. Men det där med att aldrig testa röka är för mig mer en principsak. Dels för att alla säger "jamen du kommer ju ändå att testa NÅN gång" och dels för att det inte verkar så så specielt. Känns inte som att jag skulle få ut något av det. med alkohol får man iallafall kul.
Och DET skulle väl vara anledningen till att jag testade nån starkare drog, om jag nu skulle göra det.
Jag vill bara vara glad.
ok, det där lät fel..

2005-01-09 16:23
Rhetoric

Jag tvivlar inte på att jag skulle klara pressen.
jag har befunnit mig i situationer där jag blivit erbjuden en eller annan drog men tackat nej, trots att jag varit den enda som inte varit hög den kvällen..
Men det är klart, om jag nu skulle testa och verkligen tycka om det, då är det ju inte säkert att jag skulle ha agerat likadant..

2005-01-09 16:27
tycker det är löjligt med inställningar som, droger är fel men cannabis är helt okej. visserligen har jag rökt cannabis ett par ggr, men det är inget jag är stolt över direkt. har för övrigt knappt kännt av det de gånger jag gjort och då har jag endå rökt ganska ordentligt då. sen diskussionen om vad som är värst av alkohol och cannabis är också onödig, det ena är olagligt och det andra inte.

men nej jag skulle inte vilja påstå att skrämselpropaganda gör nån hjälper särskillt mkt. dock har jag flera kompisar som gått ner sig ordentligt. och på sånna som rökt mkt brajja märker man tydligt av att de har sämre minne.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2005-01-09 16:30
har inte sagt att det inte är okey med cannabis.

Men anser att det är upp till var och en vad de vill bruka för substanser.

2005-01-09 16:32
och visst, minnet försämras när man röker på.

Mitt minne har gått upp i rök. bokstavligt talat.
Men inget som sätter sina spår, när man lägger av kommer det tillbaka så man förstör inte minnet för livet

2005-01-09 16:34
mitt minne är som förut. väldigt bra.
Rhetoric

2005-01-09 17:17
rök en spliff å må bra
Don't Give Props To The Devil

2005-01-09 18:11
Jag har testat andra grejer, men då var jag väl medveten om vad det handlade om och att jag inte skulle fortsätta hur sugen jag än skulle bli.

word!
Rhetoric

2005-01-09 18:22
bra tråd, kul läsning.
I'm watchin all of ya because your game is so poor

2005-01-09 20:09
Och jag hatar folk som skyller på cannabis när dom provar tyngre droger. "inköpsporten", skitsnack. provade ni inte tobak eller alkohol innan? Då är ju det inköpsporten.

jag har försökt folk å förstå detta också...men alla vägrar.

Vizious
tycker man får större rus av alkohol, men absolut helt annorlunda sorts rus.
Rhetoric

2005-01-09 20:14
Vizious
jo, det va ju det jag skrev! men när jag dricker 15-20 öl så har jag ett okontrolerbart rus = större rus.
Rhetoric

2005-01-09 20:55
Jag ser inget, absolut inget alls som verkar lockande av droger på nått sätt.
Har aldrig testat och vill inte göra det heller.
Förstår inte varför folk skulle vilja hålla på med det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-09 21:25
katt:

var bara så säker det går att vara på att du kan hantera sånt innan du provar. du får inte vara beroendetypen. du får inte falla för grupptryck. dina kompisar ska ha samma försiktiga inställning som du.

allt det är ju svårt att veta innan, men om du inte är någorlunda säker så låt bli.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-01-09 22:53
Vizious F19
Går det att gemföra?
Isåfall så jo, det gör jag väll.
Känns inte som om att alkohol och droger går att gemföra riktigt tycker jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-09 23:02
Ja vet inte riktigt, det känns som om droger är så betydligt mkt seriösare och destruktivt än alkohol.
Det kanske är all propaganda jag fått inprintat under mitt liv som styr iofs.

2005-01-10 01:10
Skiter i att snacka om alkohol eftersom det endå är en laglig drog. Jag snacka med en polare om hasch och kom på att vafan.. varför testar vi inte? Ingen vad jag vet har dött av det.. Så blev det och jag röker iof idag, 4 år senare men har full kontroll och kan lägga ner precis när som helst.
Testat lite annat som e, moffe, tjack osv. Bara för att jag vill testa allt. Det slog fel och det blev några rätt bedrövliga avtändningar här o där så det känns inte värt att hålla på men en massa skumma syntetiska grejer. Hade du tänkt dig syra eller nåt så tänkt efter först hur stabilt psyke du har. Jag vet att jag förmodligen skulle flippa och till slut ha ihjäl mig så det kommer aldrig bli av.

2005-01-10 01:34
Vizious Jo det är det jag tänkt på. Skulle funka om jag va intlåst i ett rum med folk jag verkligen litade på, som var opåverkade. Men mjaa.. Känner inte lika stort behov längre.

2005-01-10 01:41
Vizious

Njaaa naturen alltså.. Finns för många möjligheter. För mycket grejer att pyssla med och skada sig på, man kan ta sig vart som helst och börja tänka på lömska varelser.
Ett stort rum i trevliga färger, som ligger på markytan.

2005-01-10 01:55
Vizious

Litar på dig och vad du säger men jag litar inte på mig. Bara att gå hem sent på natten från en polare när man rökt kan bli som en mardrömm. Det funkar så länge jag är med folk. Då kan jag slappna av och njuta av antingen skrattet, hjärndödheten eller mina väldigt smarta tankar som jag senare glömmer. Skräck och lidande är det första och mesta jag tänker på så skulle man komma iväg från truppen ute i skogen.. huuhhu nä det känns läskigt att bara tänka på det. MEN! utmana ödet är jävligt skoj det med..

2005-01-10 04:15
vart dumpad, och då blev det lite mer/oftare. innan det var det något som hände väldigt sällan.
Dorgupplysningen måste vara kass, för jag kan inte minnas att jag fått någon ordentlig :P
skämtosido, dom babblar mest om alkohol och alkoholism, sen ägnar dom en liten kort stund åt att säga hur dumt det är och hur det förstör ens liv, ingen lärare jag haft har gått in på det mer nogrannt eller så.
eller ja, vi fick se en film om nån snbbe på åttitalet som satt i sitt vardagsrum och meckade en gång. fast den var fett rolig :)
han somnade sittandes i slutet :)
vet inte om själva upplysningen är har för- mot-effekt, tror inte det är någon mer än herr och fru hejjaglyssnarpåalltfördetkankommapåettlä xförhörochdåmåstejaghaallarätt som verkligen lyssnade och tänkte över det som sades.
dom som verkligen ville veta mer ingående om det tog reda på det själva..

2005-01-10 16:58
tack för alla svar!

2005-01-10 17:01
jag testade första gången av grupptryck. sen gillade jag det, testade igen och igen osv. dock är jag ju långt ifrån beroende och klarar mig utan. då rökte jag, och det är de enda rätta tycker jag. har även testat annat men tycker inte alls att det var lika soft.

2005-01-10 17:54
life makes me high even doe i stay away frome cannabis like wyclef

2005-01-10 18:09
Efter min flytt till london sa har min syn pa droger andrats totalt...
Nu tar jag MDNA en gang i manaden ta jag gar ut. Tycker det ar betydligt battre. Slipper bakfyllan och spenderar betydligt mindre pengar...Orkar dansa fran oppning till stangning och har riktigt roligt...
Tycker det ar betydligt roligare att ga ut till ett stalle dar folk inte ar dyngraka och slagsmal per kvall ar normalt...
Det ar battre stamning och folk har verkligen kul i stallet for att bli d raka for att sta ut med skiten...

Sa lange man har bra koll pa hur mkt man tar och hur ofta sa ar ratt drog for ratt plats en bra sak...
Tycker folk bor testa olika droger for att kunna fa lite riktig kunskap i stallet for att likstalla droger med senapsgas...

Nagot som ar viktigt ar att du ar med valdigt bra vanner och att man har en del kunskaper om vad som hander nar man tar en viss drog...
-=Lek med livet så leker livet=-

2005-01-10 19:21
va fan är mdma?
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2005-01-10 22:04
Vizious F19
Jo det är så sant.
Ehh jag ger mig, känner inte som om jag har nått som styrker det jag säger förutom mig själv ;)
Det jag har är väll troligen bara all propaganda över hur farligt och läskigt droger är gemfört med alkohol.

2005-01-10 22:07
vizious: är mdma ecstasy?

2005-01-11 00:17
drugs are bad for your skin
books are good for your brain

2005-01-11 18:18
Ja jag anvander det inte exakt 12 ganger per ar jag anvander det nar jag gar ut en gang i manaden men det ar inte alltid jag gar ut...
Om nagra ar kommer jag nog inte ga ut lika ofta utan plugga (hoppas jag) sa da far min hjarna aterhamta sig lite iaf:D...

Det beror ju pa hur mkt man tar ocksa...
Delar man ett gram pa 4-5 pers nagra ganger om aret har men en liten del av hjarnan kvar iaf ;)

Det jag inte haller med om ar den informationen man far i skolan.
Manga verkar tro att man dor bara man ser lite knark...
Dom bor i stallet lara en vad som hander med en nar man tar dom olika drogerna...

Att man maste ha mer bara for att man tar det en gang har jag inte alls markt. Jag kanner inget som helst sug efter att ta nagot, Dom bor i stallet varna en for snus vilket sabbar en totalt...

-=Lek med livet så leker livet=-

2005-01-12 08:53
Jag tycker att människor är för snara att döma människan istället för situationen som får en person att börja med en drog. Sen beror det också på vad det är; det är ju ganska många som röker någon form av cannabispreparat och det är inte allt för svårt för de flesta att hålla det till att kanske just bara testa eller hålla det på en stadig nivå, sen om någon börjar röka varje dag behöver det ändå inte nödvändigtvis betyda världens förfall för människan, för när man är stekt är det fortfarande ganska lätt att fortsätta med sitt liv som vanligt.

Värre med folk som tar tjack och dylikt, värre droger som är mer beroendeframkallande, men inte ens där behöver det betyda totalt förfall ifall personen ifråga vet vad han/hon håller på med, men det är knappast kul att bli torsk på sånt.

Jag tror att anledningen till att droger ändå fortsätter överleva, att folk fortsätter pröva och söka andra alternativ ibland är för att människan generellt har ett behov av att sätta sig själv ur spel ibland. Jag säger inte att alla måste knarka, om man lever ett liv helt nykter så har man det väldigt väl förspänt, men de flesta människor rör sig ju som ett lämmeltåg till krogar och dylikt för att supa om helgerna, visst, alkoholkulturen är i vissa fall fan så mycket mer snyggt förpackad än andra drogkulturer, men i grunden är det samma sak; folk som intoxinerar sig själva för att döva/hämma/slappna av. Varför? Kanske för att människan har en för avancerad hjärna för sitt eget bästa, vad vet jag, men det måste ju finnas en anledning till att droger spelar så stor roll inom olika kulturer, vare sig det är khat, majja, alkohol eller vad det nu är.
"Du är en död sill"

2005-01-12 09:31
Fyy faan känner verkligen för att skriva av mig lite...fyller 18 i maj...Igår så berättade jag för min otroligt snälla far att jag ville ha hjälp med att sluta å röka...för han såg att jag hade rökt...har väll hållt på seriöst i ett halvår...så nu e de över...någon som vart med om nått liknande?...Gärna inga idiotsvar tack...
Jävligt smart att sätta in bokstaven 'S' i ordet Läspa?

2005-01-12 09:47
Jag fördömer inte människor som tar droger, utan försöker förstå varför man tar det.

-aaRoN- skapa ny tråd så slipper detta gå splittat.

2005-01-12 10:25
Vizious F19
Chasing the dragon...
kommer aldrig bli som de första gångerna, dom första gångerna är alltid underbarast, men kanske e lika bra att dom är det

2005-01-12 10:26
men det är gött när man får hallisar på E, då mår man gött :P

2005-01-12 11:02
emcee_teddy P16
Nej behöver det inte göra.
Men man vet ju aldrig, gör det det alltid? och känner du nå mer?
Om man har hjärtproblem eller dåligt hjärta så är det inge bra att röka på, och man kan ha dåligt hjärta eller problem med hjärtat fastän man e ung
Poet

2005-01-12 16:07
hähä.
är man sugen så kommer man åka dit till slut.
så e d alltid.
What I said, yo!

2005-01-12 16:25
Vizious F19

jo folk tror si o så om det där
men i mitt fall existerar det, senaste gången jag tog fick jag värsta hallicarna när jag var påväg att landa tror jag. råskumt :P

e glad att jag inte torska på E, som jag torskar på allt annat.
enda drogen jag kunnat ta några få gånger och sedan hålla mig borta från det.
och 3 år då har man hållit sig undan det :)
fast varför vet jag inte, lr hur jag kunnat. är trots allt den drogen för mig som kännts bäst

2005-01-12 16:32
PhilAhz0phee F19
Mjo men suget sitter kvar hela livet, är det inte så?
vad jag fått höra från folk, äldre. dom rä fortfarande sugna efter 10 år på diverse, gäller bara att inte falla för frestelsen. vi kan alla motstå frestelsen bara vi själva vill :)

2005-01-12 17:43
jag har rökt i 2år å över 1år typ varje dag, d jag märker av nu e att d blir svårare å sova när man inte e beng plus att minnet? d finns inte ens börjar bli lite små jobbigt. röka varje dag rekomenderar jag ingen till:P

ifan om inte minnet försvan sådär skulle va så nice =(
Don't Give Props To The Devil

2005-01-12 17:57
Har för mig att det hette nått med gömma och Kim. Kan ha helt fel.. Ganska säker på att det inte hette gömma Kim men.. fan
Poet

2005-01-12 18:29
Resare P20
såvitt jag vet, så ja.
iaf då jag har tagit "pauser"
abs e galet svårt att hantera.
What I said, yo!

2005-01-13 02:26
jag tycker inte du ska pröva.
Även om du är jätte bestämd på att du bara kommer göra det en gång så kan du ALDRIG veta vad som händer i framtiden.. Jag prövade första gången för snart 3 år sen.. Vi va 4 polare som prövade med ena polarens kusin. och vi sa allihopa att: bara en gång.. 2 av dom röker minst 5-6 ggr om dagen vare dag i veckan. Den ena har lagt ner helt efter att ha blivit helt jävla bränd i huvet och jag röker typ 2-3ggr i månaden. Men nu till nyår har jag lovade jag mig själv att inte röka.. Främst för att jag inte vill att min morsa ska bryta ihop om jag skulle åka in på piss men också för att jag skäms så jävla mycket över mitt fiskminne jag har lyckats skaffa mig.

Är det bara jag som har fått fiskminne? tycker fan det är fett drygt asså :/

peeace
MeckGyver
Poet

2005-01-13 02:41
vadhändish:
det blir lätt hänt så, när man röker under en lång period ^^
What I said, yo!

2005-01-13 02:48
PhilAhz0phee F19

aah men asså jag tycker fan det är drygt asså, tycker inte du?

Går helt åt helvete i skolan också, koncentrations svårigheter som FAN..

men men får väl skylla mig själv.
MeckGyver

2005-01-13 03:59
Vizious

Nää.. det va nog inte så.