flytta hemifrån?!
har fått en lägenhet (2:a) som går på 4500kr/ månaden. hur är det o flytta hemifrån egentligen?! va går allting på med el och sånt?! på ett ungefär?! e alla vilda helger över nu eller?!
bollen är rund och en match är 90 minuter
hahaha.. el kanske ingår i din hyra? om alla helger e vilda? e däl upp till dig? hah vafan..
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Se till att räkna ut hur mytcket pengar du har varje månad.. och kom ihåg att räkna med att du gör av med MER än vad du tror...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vanligtvis betalar man för hushållsel, dvs den el som tv,dator osv drar. Sen här iaf måste man betala för elabonnemanget, det kostar 500 kr i kvartalet tror jag det var. Mina elräkningar ligger på mellan 100-150 kr i månaden om jag inte minns helt fel. Använder normalt med el...
Dom vilda helgerna öveR? jag flyttade hemifrån för ett par veckor sen å har inte röjt så här hårt sen hultsfred.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hahaha ja men nu blev det så att jag tackade nej till den där lägenheten! vill inte ha en sån stor. inte själv ivarje fall! men snart så, när jag får min etta nära jobbet!
WTF!! jag sitter och kämpar för o fixa och du tackar nej jag kan flytta in med dig mannen!!!!
What I said, yo!
Aaaaah, du tackade nej för att det var för stort? Vet du hur jobbigt det är att bo i en etta år ut och år in? Jösses...för stort. Lyxproblem.
Frozen: Ettor e najs, inge snack om saken! men aa det e ju värsta i-landsproblemet :S
De är skönt som fan att flytta hemifrån men de är jobbigt.. man glömmer bort sånna där skit saker som toapapper,margarin,ketchup,senap.. alla sånna där småsaker som mamma alltid hade hemma i kylskåpet är helt plötsligt jävligt dyrt och de ska man själv handla nu.. känns ju ovärt som fan att köpa soya bara för att man ska käka vårullar en gång men endå vill man ha de på sina jävla vårullar för man hade de när man bodde hemma :D thank`s heaven 7-Eleven.. där kan man handla gratis ;)
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg
hur är man funtad om man tackar nej till en tvåa i sthlm? sjukt.
Sacho En etta var skitnice första året, woooho, en etta var mindre nice andra året, och tredje året... Första dagen i min "nya" två gick jag bara omkring och tog in utrymmet typ...ååååh kolla va mkt garderober, och kooooolla vilket megastort kök osv osv. Jag hann iaf tröttna på folk som hängde i min säng, efterfestade i mitt sovrum osv när jag bodde i en etta.
om man har råd att leva drägligt så är det inderbart att flytta hemifrån.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Håller med Misery_chick Kan man leva okej, och har lite pengar över så är det bara underbart i princip... Slipper man dessutom 2:a hand och dylikt är det ännu bättre...
I regel är det väl när du flyttar hemifrån som livet kan börja. Du får fullt ansvar över ditt liv osv. Det är fett soft juh, om än det är lite av en balansgång. Man får inte tippa över kanten, då barkar det :P G.
OlwOne P60 beror ju på hur man lever, SÅ dyrt behöver det inte vara
så sant så
Jag flyttade hemmifrån när jag var 15 bast. Det är (eller var iaf för mig som var såpass ung) ett ganska stort ansvar, inte bara att glida som man kunde göra hemma. Städa å all sånn shit tar fan kol på en asså, diska, köpa mat, räkningar. Det är mycket att göra. Helgerna är tjieeeeeee vilda! GAAH!
www.erikbergstrom.se
pratglad P17 hur hade du råd?
Man kan juh alltid räkna med att det går åt en aning mer pengar än man först räknade med... Jag trodde när jag var 16 att 500 kr skulle lätt räcka till mat och hygienprodukter på en månad. Tji fick jag... Telefon är också en sån där sak som kostar mer än vad man tänkt sig från början....
Jag jobbade, fick dock inte mycket tid över till skolan då. Nu försöker jag kompensera jobb med skola. Det går helt okey faktiskt!
www.erikbergstrom.se
Frozen F20 vi skaffade intre hemtelefon, håller oss till mobil o internet.
Misery_chick Jag skaffade hemtelefon efter ett år utan det, blev knäpp. Mina mobilkostnader var enorma... Det blev iofs dyrt med det också...men man lär sig. Då hade jag typ 1500 kr att leva på när hyran var betald, nu har jag som tur var liiite mer och kan betala telefonen.
Frozen F20 jag lever på csn... som den nörd jag är kommunicerar jag mest med folk via nätet, har bara mobilen till att bli nådd när jag inte är hemma ^_^
Misery_chick Jag också...men jag klarar mig. På något sätt. Notte Hitta en lägenhet där även hushållsel ingår, så slipper man det problemet. Det är iofs oftast lättare om det är privata hyresvärdar.
tung hyra..
Frozen: Av ren nyfikenhet.. vilken stadstel bodde du i näru hade etta :)?
Sacho Jag huserade i Gränby i en etta, men allra längst och bästa tiden i etta bodde jag i Luthagen. Så värt att bo i en liten etta då!
gränby. haha där har jag åsså bott. (OT)
Sacho En etta i Gränby är juh inte direkt något att vara överlycklig för. Men en egen etta i Uppsala överhuvudtaget är inget att gnälla över, så Gränby funkade det med, nära till ICA iaf...
saken är den att lägenheten som var på 71 kvadrat (2:a) var en aning för stort för mig. om jag lever själv dvs! spenderar mycket pengar på nöje o sånt så det skulle bli jobbigt o ta en första lägenhet på 4500 i månaden själv! då nöjer jag mig nog med en etta först till o börja med! sen va det någon som sa att det är jobbigt att ens polare när de kommer på besök alltid sitter ner sängen. kan va jobbigt då jag e rädd om att inte skita ner just sängen men det är väl sånt man får ta. får helt enkelt lära mig o bädda! får se hur det blir, skulle sitta fint med en etta på 30+ kvadrat!
Greensleeve P22 hue vet du att pengarna inte kommer räcka för honom?
Det ÄR jobbigt när man bor i en etta och folk hänger i ens säng. Det tyckte jag då, det tycker jag nu... Mitt sovrum är mitt sovrum där ska det inte vara öl och cigg och drägg utan bara jag och sängen i princip med undantag för sällskapet man själv valt...
Jag har en hyra på 3600:- i månaden. Räknar jag med internet, tele, mobil, el, hemförsäkring och alla sånna utgifter så har jag i snitt räkningar på 5000-6000 kr i månaden så du bör hamna på 6000-7000:- och då är inte mat inräknad.
ere sant att det blir så mycket! ni som bor själva. gör som gummo o dra lite utgifter o g'rna inkomster! kan va intressant!
Har studiebidrag + fullt studielån, dvs just under 7k i månaden. Hyran går på ungefär 2000:- (delar en tvåa med frugan), maten kostar oss drygt 1000:- var per månad och då äter vi rejäl mat.. billig men bra varierad husmanskost, ovanligt lite pasta för att vara studenter :) Jag är iofs rätt intresserad av matlagning, så man har lärt sig hur man gör god mat billigt. Elen har jag ingen större koll på, vi har inte bott här så jättelänge och vattenfalls räkningar är så jävla krångliga att förstå sig på :P..men typ 2-3k per år kanske? Får se vad den slutgiltiga notan blir när de läser av mätarna, allt hittils är ju bara en prognos och jag har en rätt strömstark stereo som står på större delen av dygnet. Telefon och kabeltv kostar väl oss mellan 150-200:- per månad, per person alltså.. Skulle tippa på att dina månadsutgifter landar på 6-7k INKLUSIVE mat.. beroende på hur mkt du använder mobilen, om du ska ha nått monsterdyrt bredband, osv..
mensvärk är livets krydda.
oh fan bussigt! men kort sagt så landar man runt 7-8k i månaden på bara nödvändiga utgifter?! det kan man ju leva med men hur fan ska man kunna spara till i sommar?! mer mer fortsätt o berätta människor!!
citerar frida941 tryggare lugnare å mindre å göra , enbart negativa argument?
Asså inget mer än hyra och mat är ju "nödvändigt" jag jobbar med IT så därför är bredband självklart. Jag behöver min mobiltelefon osv. Mat äter jag i mängder så därför tog jag inte med det i min kalkyl. Sen kan du ju räkna med att de första månaderna blir ännu dyrare eftersom verkligen ALLT behövs inhandlas.. Man överlever ju, det gör man alltid!
att flytta hemifrån är fett. mindre fett är det när räkningarna kommer och man inser att dom vilda helgerna inte blir så många efter ett tag. man får helt enkelt lära sig göra upp en budget. spara alla kvitton osv, räkna ut hur mycket du behöver för mat etc. efter ett tag kommer du bojkotta konsum och systembolaget; "bagdad livs" runt hörnet, och smuggelsprit/cigg blir dina nya bästisar. sen är det viktigt att tänka på att "Städfén" och "Diskfén" inte existerar i verkligheten. om du inte håller rent, kommer ingen annan att göra det åt dig. om dom ringer från radiotjänst, så har du INGEN TV! (OBS! viktigt!) men glöm inte det allra viktigaste...ha kul och njut av din tid som "ensamboende" :)
We call them winerbrods.
njae. misery_chick har en "diskfé" ;)
skunkafied F23 vissa av oss har faktisk en liten kombinerad städ/diskfé som kommer på besök ett par ggr i veckan ^_^
har hittat klockren etta i uppsala...äg...lite dyr hyra men ubebra allting...hyr andrahand...går på ca 3k med vatten värme el tv o bredband...rätt nöjd faktikst.
skunkafied Låter ambitiöst..känns som man kommer få lära sig den hårda vägen...när man käkat gröt 24/7 i en vecka kanske man börjar tänka på pengar lr nått :P
Ångrar inget att jag flyttade.. tycker allt blev mykke bättre på det här sättet. Tycker inte blev speciellt dyrt heller. Får du 5000 per månad så klarar du dig lätt.
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------
..men inte om man betalar 4500 i hyra... Hyran ska då ligga runt 2000 - 2500 för att få lagom över till fritid efter alla räkningar.
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------
Ska flytta så snart det går. Kommer inte skaffa någon fast telefon (känns som en väldigt onödig utgift då jag knappt gör av med 100:- på Comviq per månad), och försöka hitta något ställe till en början där elen ingår. Räknar på ca 3000:- per månad exkl mat. Mat vågar jag inte räkna på. Men jag gillar pasta och är bra på att göra diverse såser (oftast tomatbaserade), och det brukar inte vara allt för dyrt. Även ris och potatis med rätt såser funkar. Potatis kan man köpa billigt. Typ 10kg för 40:- eller mindre, och det räcker i stort sett hur länge som helst. Det kan man göra mycket av (äta vanligt, mos eller klyftor t ex). Så det ska inte vara några problem. Längtar, får klaustrofobi hemma nu och det känns som att jag inte påbörjat den "nya" fasen av mitt liv. Det är nog ett måste att flytta nu. Har ju bara bott hemma av kostnadsskäl det senaste året eller så.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Detta var en "billig" månad om man ser till räkningar.. 5500:-
Misery_chick - städfén a.k.a. morsan? hehe...jo..du har en poäng. det bästa är att mammor älskar att diska åt sina barn. eller nåt. Erkan - äh. jag har inte lärt mig nån riktig läxa, kämpar fortfarande (efter 2 år). men sen slutar det ändå att man äter gröt och makaroner och röker fimpar. det är livet, det.
We call them winerbrods.
skunkafied F23 nej, städfén, aka sän på whoa, hon har nån tvångsmässig grej som gör att hon diskar och har sig varje gång hon hälsar på.