människor föds som tomma blad. så jag skulle säga att moral i allra högsta grad är inlärd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2005-02-02 14:08
maja ok du hade förstått poängen ser jag. för övrigt ett bra program, eller hur? anledningen att jag inte riktigt tror på att moralen kommer utifrån är att jag själv inte alls passar in i en den hypotesen. Jag har en annan moral än samhället i stort och mina föräldrar och kompisar håller inte med mig alltid. och nej jag är inte en genuint ond person, utan tycker snarare att jag har högre moral och större krav på människor än vad samhället och min bekantskapskrets har. Det lustiga är att jag inte kan peka fingret på var jag i så fall skulle ha lärt mig att tänka och känna som jag gör om nu moralen är inlärd. antingen har jag ärvt vissa egenskaper från längre tillbaka i släktledet eller så har jag tittat på min omgivning och sen dragit egna slutsatser om vad som är rätt och fel. jag tror på det förstnämnda. Om den kultur vi lever i inte påverkar vårt omdöme så förstår jag inte hur vår syn på andra människor skiftar så mycket kring olika tider och olika platser i världen. Sant, de flesta är nog väldigt påverkade av sin omgivning, men varför finns det undantag och varför finns det ändå vissa saker som de flesta människor tycker är rätt eller fel oavsett kultur?
villson P19 jag har läst bibeln, fann inga svar, inget jag trodde på, inget som gav min gågot överhuvudtaget. kul att du finner dina svar i bibeln, men utgå inte från att alla ska göra det. (vissa av oss finner svar i guiden...42 i tell you)
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
dooey82 P22 klart du löper högre risk att bli tjyvaktig om din familj och alla släkt runt dig ät tjyvar, betyder ju inta att man föds med tjyvgener, utan att man ser det som normalt beteende då man alltid haft det runt sig.
Skivsamlare
2005-02-02 14:32
"peka fingret på" ibland är man för rolig. sätta fingret på ska det vara.
villson P19 ungefär det jag menade, du fick det att låta som om bibeln är skitbra för alla, ville bara få fram att det inte är så. " jag tror därför ser jag." heh, placebo, anyone ^_^
Niobe: Ja, precis, något åt det hållet! E_NO_LA: Vad är det för moraliska värderingar som du har, som skiljer sig så mycket från samhället i stort?
Jag tror inte moral är något man vare sig lär sig eller föds med utan jag tror att det är något man resonerar sig fram till. Och jag tror att det är en skillnad, mellan att resonera sig fram till saker och att lära sig. Sin moraluppfattning är slutsatser som man har dragit själv. Slutsatserna har man dragit dels från medfödda byggstenar dels från inlärda byggstenar (och beroende på vad man menar med inlärd och medfödd så har man gjort det på flera olika sätt). Jag anser heller inte att det är en handling att reagera instinktivt. Men däremot kan det vara fel att inte påverka mentalitet och instinkter så att om det leder till att när man reagerar på dem så leder det till negativa konsekvenser. Bara för att man kan se beteende hos andra djur som kan tolkas som moral behöver det väl inte vara det förövrigt? Priyan: Stavning räformen i början av förra seklät var inte viktig. Låt oss förkasta den. Det är snyggt mäd än =) Misery_chick: Varför skall man nämna en helt osjälvisk handling? Räcker det inte med en osjälvisk? Om en handling är till 98% altruistisk och 2 % egoistisk (eller någon annan kombination där egoism är i minoritet), är det meningsfullt att kalla den egoistisk? Det är lätt att hitta handlingar som inte är egoistiska enligt de flesta uppfattningar om egoism, de andra uppfattningarna går det inte att hitta handlingar som motsäger, men de är å andra sidan intetsägande som i fallet med min 98%igt altruistiska handling. Ta mig (det är ett faktiskt exempel), jag är en okänslig typ, men visst händer det att jag ger bort cash till alkisar som tigger om pengar. När han får pengar kan han köpa sig en öl, men jag är rätt så okänslig och bryr mig inte om att hans preferenser blivit uppfyllda. Jag blir inte glad själv fasten jag skänkt litet glädje för stunden (jag anser att det är bra att sprida glädje, men jag glädjs inte själv av att göradet). Det har till och med hänt att jag gett bort cash när jag velat ha den själv för något njutningsfullt som en mazarin och en kopp kaffe på skolan. En fullvärdig njutning som både uppfyller mina önskningar och ger mig välbehag. Varför ger jag bort det? Jo jag vill bli lämnad i fred. Det är alltså en gnutta egoistiskt. Jag har allstås spridit glädje till någon annan, med en smula egoistiskt motiv som dock inte är jämförbart mot vad jag annars hade fått ut rent egoistiskt (mmm kaffe!). En rimlig uppfattning om egoism säger att jag inte var egoistisk när jag handlade så här. En orimlig som mäter in mitt lilla välbehag av att alkisen gick så fort som möjligt, och därmed inte kan skilja ut det större välbehag fikat skulle gett mig är intetsägande. Visst kan man kalla allt egoism, men vad säger det? Niobe: Vad får dig att tro att kroppsligutveckling, könsutveckling (och tillhörande känslor får jag väl därmed anta) förhåller sig på ett visst sätt till kemikalier i kroppen, men att moral (och tillhörande känslor som som empati) inte förhåller sig till kemikalier och kropp och hjärnas utveckling?
I'm back!
roligaste tråden någonsin
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fast alla ord är "påhittade", det betyder inte så mycket. "Katt" är påhittat, men det säger ju inte att alla katter är påhittade eller något liknande åt det hållet som en hel del tycks tro.
I'm back!
haha, Doggland, jag tycker att du verkar vara lite rädd för kontakt...
Glappkäft: =)
hmm
I kråkornas paradis där lever jag själv//
Blandat : Har du varit elak mot ett djur? Folk utan moral.
E_NO_LA P22: "ni som säger att moralen kommer från vår kultur, hur förklarar ni då att vissa individer har en helt annan moral än sina föräldrar, kompisar och samhället i stort? Varför finns det arketyper hos de flesta människor kring gott och ont oavsett kultur? " "Sant, de flesta är nog väldigt påverkade av sin omgivning, men varför finns det undantag och varför finns det ändå vissa saker som de flesta människor tycker är rätt eller fel oavsett kultur?" - Olika klasser har olika moral. (omgivning m.m.) Min mor kommer från en övremedelklass i peru. Själv är jag uppväxt under helt andra omständigheter här i sverige. Man formas mest som ung. Så något undatag det är du alltså inte. "Alla som tror sig veta svaret och är fullkomligt övertygade förtjänar att bli idiotförklarade på en gång" - Marxismen-leninismen ger alla svar;) *skämt*
Niobe: ja.. eller folk som inte fått en vettig uppfostran
Hallå! Vad för moral pratar ni om? pratar ni om vad som är rätt och orätt. Pratar ni om stridsmoral eller skattemoral? Människan har själv skapat "JAG" the thinker, Mitt eget perspektiv på hur jag ser och vad jag tycker. Det har större betydelse en den sanna faktan. Om människan bara kunde ta till sig den sanna och enkla faktan att det är vi som är ansvariga för detta eländiga misär vi har själv har skapat , då skulle en massiv förändring ske. Men för att förstå vad som händer måste man kunna lyssna! Konsten att lyssna utan motstånds resistens. Konsten att titta på varandra utan åsikter! Man måste förstå att det är "JAG" som har skapat mitt eget "JAG" the thinker. Vi är rutinerade maskiner, Som följer ett förlopp, ett mönster precis som en dator gör, det också fakta, även om du inte vill acceptera det. Vi har lagt ner så mycket tid på det utvändiga, så att vårat inre har förvandlats och begränsats efter. Det jag säger är bara ord vilket har väldigt liten betydelse, Orden är inte saken, vi har blivit slavar till språket, och orden är inte saken! Det finns folk som läser om moral, men man måste få tänka själv, Det finns ingen frihet och språket är "JAG". Och följer du någon annans skrift finns det ingen moral. dyrkar du något eller någon gör du det enbart för att du ser upp till dig själv, vilket inte är kärlek, Och det leder till det liv vi lever idag. Så varför har vi låtit tanken styra allt? det som har lett till detta misär. Är vi födda egocentriska? Är det problemet? Om moral var medfött, skulle väl inte detta samhälle idag vara så begränsat och strukturerat efter vad vi har tänkt och tyckt flera år tillbaka. Det finns varken någon frihten i något, vi hittar våra starkaste sidor i någon enkel vana, eller beteende som alltid upprepas. Människan har inte förändrats ett dugg! vi är resultatet av tidigare generationer och vi har förföljt och förföljer samma förlopp. Vi skapar bara större misärer, och gör det bara värre även om du inte vill acceptera det! Livet har blivit så begränsat så att vi gör det värsta ännu värre. Allt för att få sin lilla lön! Det gäller att få rätt utbildning i rätt tid, Den som lägger noga märke till allting, har chansen att en dag nå den. För vi måste börja skapa klarhet! //frudda