I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga till tjejer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-12 00:29

Fråga till tjejer

Som man hör mycket om här i landet e det mycket Feministiksa frågor om oss hela tiden! men igentligen vad tycker tjejer?
e det sant det som säger kvinnor behandlas olika? eller e det bra som det är? behövs det ändras mycket?

svara gärna, vill se hur ni tänker =)

aah så kan de låta! ..myspace.com/haffilagom

2005-02-12 00:31
ja, det är ojämställt. ja, mycket behöver ändras.
så är det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-12 00:33
jo fattar det, tycker åxåx det.. men vad kan man görA?.. finns knappt nåt?

2005-02-12 00:37
jag tycker sjävl.. aatt kvinnor behandlas mer sämre,

varför ge dom sämre lön? när dom har samma Utbildnin, samma jobb som vi männ? och jobbat lika länge?.. det fattar jag inte... kvinnor har lika mycket värde, ovasett hur dom e känsligare, eller nått. varför de mindre pengar när dom har lika dan utbildning som killar?

2005-02-12 00:37
båda såklart. men det är värre att vara kvinna eftersom att det drabbar en på fler plan än det påverkar männen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-12 00:38
genomsnitt får knovvor 3000 kr mindre än männ, fast dom jobbat lika länge och haft samma utbildningar och sånt

2005-02-12 00:40
Tycker fan inte det är ojämställt, skitsnack det där.

2005-02-12 00:41
Guano P18

läs inlägget ovanför ditt
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-02-12 00:44
Guano

tänk dejj vara kvinna jobbat som läkare i ca 7 år, och haft samma utblidningar som dina kill polare på sjukhuset harm hur skulle det kännas att få mindre pengar för att du e kvinna, för att du inte e har samma kön som killen? många säger männ e starkare än kvinnor, ,men om man e läkare, vad har styrkan med det att göra, varför itne ge samma lön när dom har samma utbildningar? lika erfarna av jobbet , och allt?...

tycker du att det är lika?..

så svara varför?
för kvinnor får 3000 kr mindre lön än männ i genomsnitt,

vad beror det på?

2005-02-12 00:59
min mossa fick hosta upp tre borgenärer när hon ville hyra en lägenhet. hon har inga bet anmärkningar och har fast tjänst hos kommunen sen tjugo år...helt sjukt..ok hon tjänar inte pissmkt men hon hade väl inte ansökt om en lägenhet hon inte ar benägen att betala..

medan

brossan fick tag på en lägenhet åt henne genom sina annons hos MKB hur lätt som helst, han skrev bara att han o hansflickvän sökte lägenhet o att dem tjänade lika mkt som mamma tillsammans...
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...

2005-02-12 01:00
Vissa folk fattar ju inte att det faktiskt är så..
att kvinnor tjänar mindre i lön även fast de jobbat lika länge, har samma utbildning osv..

och det här är 2000-talet lixom.. fan pinsamt ju.
Tjejer som säger att dom inte är feminister e korkade..
vill dom ha mindre lön för samma jobb kanske..
sånna tjejer som tror att man måste ha håriga äckliga ben bara
för att vara feminist.

2005-02-12 01:00
sen när min moster bytte försäkring på bilen, elelr hon skrev över den på sin man så blev den 1700 kr billigare....ingen ändring i försäknringen utom att den som tecknade den var man o inte kvinna..
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...

2005-02-12 01:13
som sagt StarNate

det du sa , om hår, det håller jag totalt med om, man behöver itne ha håriga ben om man ska vara feminist och aldrig raka sejj, en feminis e men inte på utsiidan, det är nått man e på insidan mycket bra sagt,

och sen tycker jag det är jävla pinsamt att behandla alla olika,
Mann och Kvinna Har Exakt Samma Möjligheter, bara jag tror folket är rädda för att visa det, som du sa, tjejer ska var feminister, varför ska dom få lägre löön?.. och varför ska vi få högre lön? kanse låten sjukt grabbar, men det är så jag tänker, tänk er själva den situationen

2005-02-12 01:14
Fly-fly, det är itne rättvist, alla ska behandlas likadana..
varför göra så? fattar bara itne hur männen kan, lol kanse låter sjuk, e juh det snart:P eler kille =).. men men. går itne förklara altlså, vad gör en TJej mindre värd , och mindre lön? än vad killarna får det fattar jag itne ?

2005-02-12 01:24
edu

nähä? nej men berätta du hur det var då?

2005-02-12 01:27
=).. snacka på gärna...:P vad menade d EDU med det du skreV?

2005-02-12 01:48
så torr ärligt talat, som om jag skulle säfga en sån sak utan att veta faktan....

2005-02-12 01:52
sant sant =)

2005-02-12 10:41
jag har själv inte stött på diskriminering utefter mitt kön rent personligt. men jag har hållt mig till arbetsgivare där de inte spelat roll, och skolor är likadant. samma med vänner, vänner till familjen och allt så. de är mkt sällan jag uppfattas som diskriminerad pga mitt kön.

men

ja.
de finns ett stort gap ngnstans.

2005-02-12 10:47
klart det är orättvist...om man har samma utbildning ska man ha samma lön och samma rättigheter på arbetsplatsen och i arbetsmarknaderna. inte bara kvinnor som är utsatta av det där, gäller ju lika mycket för invandrare som inte får det jobbet dom jobbat hårt och länge för men tävlar mot en svensk med samma utbildning.
•pave paradise•

2005-02-12 13:35
lhabia där sa du nått jävligt bra.. det är helt rätt det du säger

2005-02-12 18:16
Det vore kul med allmän värnplikt för tjejer.. det skulle vara så annorlunda lixom =)

2005-02-12 18:17
det är ojämställt, och det borde ändras.
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2005-02-12 20:02
det finns fler chefer i sverige idag som heter göran än vad det finns chefer som är kvinnor ..hur fucked up e inte det???

2005-02-12 20:38
hanna-gee

ofattbar fakta men fan va mkt jag flabba...det är en sjuk sjuk sjuuk värld

2005-02-12 20:43
3% av sveriges chefer heter Göran. 2% av sveriges chefer är kvinnor. Du har alltså större möjlighet att få en chefposition om du heter Göran, än om du är kvinna.

2005-02-12 21:29
sluta whajna...hhahaha!!!
NÄ fan jag pallar inte!!!orka palla liksom!!!!

2005-02-12 22:03
Millhouse hur dom tänker? vad e skillnaden mellan tjejer och killaR? Jo könet?.. och hur vet du att männ jobbar flitigare ?. för att det finns mer männ än kvinnor som jobbar eller?. spelar la ingen roll hur man jobbar på en fabrik det man får det gör man, men om en man står framför en CnC maskin, och en kvinna åxå?.. och kan lika mycket och allt. hur kan då mannen vara flitigare?.. genom att vara nått specieelt? när det gäller? för det är juh maskinen som jobbar, du bara ställer in?..

2005-02-12 22:09
där satt den!

2005-02-12 22:22
kvinnor långsjukskriver (eller vad det heter) sig dubbelt så mycket så mycket som män, kvinnor måste vara hemma när de är gravida och de är oftast mammalediga i större utsträckning än vad männen är.

skulle jag vara chef skulle jag också ge dom mindre lön.
jag ska raka din pung slääääääät

2005-02-12 23:26
aha så pga att kvinnan förder barn ( vilket vi männ har skapat för dom ) så ska dom få mindre län, tycker du att det är rätt, tex om du e gift och din fru får mindre län än alla andra , hon är ända tjejen i fariken mes samma erfarenheter men ändå mindre lön, spelar inte nån roll, alltså DET RÄKNAS juh inte om dom tar ledigt och såånt,, det är itne det killen, det som räknas e snitt Månad får en kvinna som Jobar LIKA LÄNGE som en man 3000 :- mindre än killen för att hon e kvinna elleR?.. tycker ud inte det är fel? sen visst männ och kvinnor får juh mindre löner om dom e lediga det är helt normalt juh, men alltså om en kvinna inte är ledig får hon ändå mindre i lön, mannen tjänar säger vi 110 kr / timmen och kvinnan tjänar 87 kr / timmen fast dom jobbar lika länge och allt?.. varföR? knappas för dom har tagit lediigt? man får itne mindre i timman för man tar lediigt, man får bara inte ut lika mycket i lön för dom dagarna mna inte jobbat, eller hur...

2005-02-12 23:47
Millhouse fatttar exakt vad du menar.. men det juh sant.. men altlså läkare, och sånt allt handlar om att kvinnor får mindre lön. och det är sant! och det beror inte på nått annat, det vert jag det är KÖNET,, såå sjukt alltså

2005-02-13 02:17
Elfaco P18

först och främst så borde du lära dig stava, du är faktist 18år!

skit i månadslönen och timlönen, det du vill ha när du är chef är folk som kommer till jobbet inte folk som sjukskriver sig.
när kvinnor slutar whinar över deras så kallade stress så anser jag att de har rätt till lika lön som killar.
jag ska raka din pung slääääääät

2005-02-13 02:18
Säger inte att kvinnor har det svårare i arbetslivet, säger att det ändå jämnar ut sig i det långa loppet.

2005-02-13 03:17
mec_one P18

Så du menar på allvar att kvinnor gnäller över stress men att män inte gör det? Eller är det så att du menar att stress inte finns, men att kvinnor ljuger ihop någon historia att dom är stressade, medans män inte gör det? Eller är du bara ovanligt naiv!
The Heart Of Man, If Once Expanded, Becomes Larger Than All Heavens!!

2005-02-13 13:38
invandrare i allmänhet har det värre. och att vara mörkhyad och beslöjad kvinna är nog att vara den mest utsatta kvinnan i dagens samhälle. kom inte och säg att jag generaliserar

2005-02-13 13:52
Rätta mig om jag har missförståt något, men är inte män bättre än kvinnor??
Eller har jag blivit lurad??
Pack! Pack! Pack!

2005-02-13 13:53
du har blivit lurad :)

2005-02-13 14:06
Hmm...för det första. vad innebär jämlikhet egentligen? Är till exempel alla män jämlika sinsemellan? Svar nej. Om någon kunde svara på frågan vad som hade hänt om män hade startat mansrörelser i samma utsträckning som många kvinnor gör. Just nu känns det som det finns en oändlig massa föreningar ENDAST för kvinnor. Hur jämlikt är det? Män är icke välkomna pga sitt kön. Jämlikhet huh?
Läste ett av inläggen om att kvinnor som arbetar på fabrik skulle få 3000 kr mindre än män i månaden. Min fråga då:på vilken fabrik är kollektivavtalet utformat på olika sätt i förhållande till kön? Har lite svårt att tänka mig att det funkar så i Sverige. Arbetar själv på en fabrik (Volvo) och där är det samma villkor för alla. Samtidigt är det inga kvinnor som står och packar bakaxelkåpor som väger 38 kg styck. Är det jämlikhet? Det är ju så att alla är födda med olika egenskaper. Fysiskt så kommer kvinnor aldrig att ha samma kapacitet som män. Det är ett faktum. (nu blir man väl påhoppad av militanta feminister) Och om man tittar på antalet kvinnor i Sverige så är ni faktiskt fler till antalet än män. Och eftersom vi lever i en ganska välfungerande demokrati så undrar jag: Varför ser ni inte till att kvotera ut männen? Nej, ni vill nog helst slippa det ansvar det medför och sitta hemma och gnälla istället. Tolka mig inte fel, jag är för lika lön för lika arbete, men då är det dags för kvinnorna att spotta i nävarna o börja t.ex packa lite bakaxelkåpor, öppna en dörr för en man ibland. Pröjsa notan efter restaurangbesöket mm. Tro nu inte att jag har något emot kvinnor, kan kanske verka så. Men det verkar vara ganska luddigt, alla manshatande feminister som står och skriker efter jämlikhet. Vilken jämlikhet är ni ute efter? Hur långt ska man dra frågan? Tacksam för svar...från en som blivit uppfostrad till artighet, att alltid öppna dörren för vem som helst som är på väg in, man som kvinna...peace´n guidance...

2005-02-13 14:07
NÄ skämt o sido.. (ville mest läsa alla agresiva motargument som skulle komma upp, men jag skiter nog i det)

Men en tanke som är kul att leka med är ju varför det är så här, Hur kommer det sig att det får vara så? Iof födds det väl snäppet fler män än kvinnor, men då blir ju kvinnorna snäppet äldre också, så det lär ju inte ha något med en större maioritet att göra..

En kul grej man kan göra att kika i sin Film/skiv samling och sedan räkna alla kvinnliga i jämförelse med manliga skådespelare/artister, det är nog inte många som får ihop fler kvinnor än män, specielt inte när man räknar skådespelare..
Sen har vi nästan all tecknad film/serier också, tex Aladin (Typ Jasmin som har en roll värd att räkna) Lejon kungen (Typ nala och hennes morsa) Nalle phu (typ Ru eller vad den där kengru morsan nu heter) Osv osv...

Vet inte vart jag vill komma men det är ju lite konstigt/intresant varför det är så??
Pack! Pack! Pack!

2005-02-13 16:29
pallar inte bry mig om sånt där skit.. vara aktiv och slösa energi på, för mig, dötrista saker. näää

2005-02-13 16:55
det har blivit så sjukt tycker jag. liksom, visst att stå för jämställdhet, men feminister står snarare för kvinnors jämställdhet till män. det är ju sickt.

men men..angående lönerna är det faktiskt så att män oftast VÅGAR be om mer lön än vad tjejer faktiskt gör. för att få rättigheter måste man sluta att skilja mellan kvinnor och män och inte se det som två olika arter eller något som borde ha samma rättigheter , utan som lika varelser med olika egenskaper.

pariz kom med en del bra tankar tycker jag, men som sagt är tjejer inte byggda för den typen av arbete. tjejer får ta för sig av den typ av arbete de klarar av och se själva till att kräva lika lön som männen i samma sektor. saken är ju inte den att en sekreterare ska kräva mer lön än vad en som arbetar kroppsligt gör, utan kräva lika lön som de övriga inom samma sektor.

jag är ingen feminist. men jag tror på jämnlikhet. dörrar ska öppnas av båda och inga osynliga lagar ska tala om att killen ska bjuda. alla ska kräva för sina rättigheter och det kommer att hända saker. kolla tillbaka i historien och se hur mycket som har förändrats. varför skulle inte det kunna fortsätta?

hoppas nån fattar vad jag menar...
Delam tange barat

2005-02-13 18:18
vet du vad feminist ens betyder?

om du vill ha ett samhälle där kvinnan är lika mkt värd som manne, då är du feminist.

är du fortfarande ingen feminist?

2005-02-13 18:42
vill ha ja. Feminister är väll sånna som gärna engagerar sig lite och gör deverse saker för att det ska hända nått.

jag tycker att det borde vara lika för alla men feminist.. vette fan asså.

2005-02-13 18:51
nej. nej. du behöver inte vara en aggresiv militant brud som inte raker sig under armarna, för att vara feminist. att du vill ha det samhället gör dig till feminist, sen om du är AKTIV feminist är en helt annan femma.

2005-02-13 19:01
alltså vill ha.. vist vore schysst men jag vill hellre ha en ny video.

2005-02-13 19:26
feminist har inte nått med att inte raka sej och sånt shiit att göra sprecis som Super- nerd sa... feminist e om du vill at det ska vara jänmlik het. mannen och kvinnan ska ha samma rättigheter. ska behandlas likadan.. mm..

2005-02-13 21:00
svensk ordbok 1969 Feminist kvinna som tar till våld för att uppnå et jämnlikt samhälle

fett läskigt.
låt det börja...

2005-02-13 21:39
gaara

du är inne på helt rätt spår, soft mayn ;)

2005-02-13 22:16
hhans

du har fel..

2005-02-13 22:44
jag orkar inte skriva mkt mer än såhär, men du har mitt stöd.. och lite till.. :)